LG först ut med OLED-TV i 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det verkar inte vara något problem för telefonskärmar? Källa?

LG55EA9800 owner's thread kan man exempelvis läsa om det:

http://www.avsforum.com/forum/40-flat-panels-general-oled-tec...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

OLED-inbränning

Skrivet av elajt_1:

LG55EA9800 owner's thread kan man exempelvis läsa om det:
http://www.avsforum.com/forum/40-flat-panels-general-oled-tec...

Tack, men... 197 sidor, 5897 inlägg? Verkar oroande, dock lite tunnt med hårda fakta. Vi får nog vänta på lite mer pålitliga källor än forumtrådar innan vi konklusivt kan säga att OLED har ett verkligt problem med inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

E "ni" nöjda nu när ni fått 4k OLED, eller är den för Dyr? Ful?

Förmodligen för långsam för spel, men detta är ändå mycket goda nyheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ju knappast några spionprogram dom kör i dom.
Så din LG TV rotar knappast runt på ditt nätverk.
(Och även om TV'n försökte rota på t.ex din NAS så har den ju inga rättigheter att se vad som finns där.)

Jo det var just precis vad LG-TVn gjorde. Rapporterade ut i nätet vilka mediafiler man hade i sitt nätverk. Yes, även filer man inte markerat eller spelat upp. Hemnätverk är inte sällan öppna för att mediaspelaren ska komma åt ens mediafiler över nätverket och använder man TVn som mediauppspelare så är väl oddsen rätt stora att man inte låst ut TVn från insyn i nätverket.

Skrivet av Svensktiger:

Men jag ser fortfarande inte någon anledning till panik, inte så länge folk kör med smartphones som ju till 100% säkerhet delar ALLT du gör.
Inklusive håller koll på exakt var du befinner dig vid olika tidpunkter.
Att snoka i vad för slags TV program du kollar på känns lite futtigt i jämförelse.
Den egentliga skandalen var ju att dom gjorde det utan att du var tvungen att acceptera en EULA eller liknande.

Självklart så i en perfekt värld (för konsumenter iaf) så skulle vi kunna ha ett privatliv.
Men nu så måste man ju acceptera massor av "avtal" för att över huvud taget kunna starta apparater.
Så tillverkarna håller ryggen fri, och vi avtalar gladeligen bort allt vad rättigheter är.

Panik ska man väl inte ha, men att det här inte skulle vara värt att uppmärksamma eller ta upp förstår jag inte. Visst har tillverkarna ryggen fri med avtal, men det finns säkerligen ett allmänintresse för den mindre insatta att även TVapparaterna spanar på dig på flertalet sätt idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tack, men... 197 sidor, 5897 inlägg? Verkar oroande, dock lite tunnt med hårda fakta. Vi får nog vänta på lite mer pålitliga källor än forumtrådar innan vi konklusivt kan säga att OLED har ett verkligt problem med inbränning.

Inte inbränning! IR är inte samma sak som "burn in" vilket är permanent. Image retention är mer eller mindre ett faktum på LG's OLED. Det är inte säkert Samsung har problemet, men eftersom problemet likt plasma verkar ha med själva tekniken att göra, så tvivlar jag på att det bara har med LG's modeller att göra. Sedan kan det förstås hända att det är mer eller mindre vanligt. Dock står det i forumet att någon upplevt IR som suttit kvar i veckor. Man bör mao läsa skötselråd delen i manualen när man köper en LG OLED

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Du behöver ju inte använda några internetfunktioner för att tvn ska samla info. Det räcker ju att du använder tvn och den har tillgång till internet.
De flesta (och jag med) kopplar väl in tvn, hookar upp den mot sin dator/htpc/nas så tvn får tillgång till allt som ligger där. Sedan provar man att kolla en film från server via den inbyggda mediaspelaren på tvn. Efter att man har insett att TVn är mycket långsammare och har fulare användargränssnitt än XBMC eller vad man nu använder så går man tillbaka till sin ursprungliga lösning. Vad väldigt få gör (och inte jag heller) är att koppla bort TVns tillgång till servern. De flesta tänker nog inte på det eller så gör de som jag det fullt medvetet för att slippa slå in all info en gång till om jag nu skulle behöva använda det vid något senare tillfälle.
Och har man en LG Tv så samlar den då in allt som händer på din Nas oavsett om du tittar på det eller inte.

O.o

Vad föreslår du att jag ska göra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

O.o

Vad föreslår du att jag ska göra?

Troligen att koppla ur ethernetkabeln från TVn eller att stänga ute TVn från wifinätet.
Skärmkabel (från annan mediaspelare) och IR från fjärrkontrollen är det enda en TV behöver ;).

Edit:
Ja, antennkabel används väl "ibland" också. But you get my point.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Troligen att koppla ur ethernetkabeln från TVn eller att stänga ute TVn från wifinätet.
Skärmkabel (från annan mediaspelare) och IR från fjärrkontrollen är det enda en TV behöver ;).

Bra och självklart tips eftersom jag inte använder Internet på TVn

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Å fan deras senaste plasmor har inte imponerat dock.

LG har konstigt nog allt känts som mer B märke än Samsung och Panasonic.

LG och Samsung har nog vart on pair.. Panasonic låg en nivå högre upp...

LG's plasmor har kanske inte haft den djupaste svärtan men kalibrerade så har de vart riktigt bra på allt annat.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Inte inbränning! IR är inte samma sak som "burn in" vilket är permanent. Image retention är mer eller mindre ett faktum på LG's OLED. Det är inte säkert Samsung har problemet, men eftersom problemet likt plasma verkar ha med själva tekniken att göra, så tvivlar jag på att det bara har med LG's modeller att göra. Sedan kan det förstås hända att det är mer eller mindre vanligt. Dock står det i forumet att någon upplevt IR som suttit kvar i veckor. Man bör mao läsa skötselråd delen i manualen när man köper en LG OLED

Låter ju skumt, påstås att mobiler har samma problem (oled skärmen), men har haft i gång i timmar utan problem (visat statisk bild). så måste ha ett bra ex i så fall.

Skrivet av Fade-swe:

LG och Samsung har nog vart on pair.. Panasonic låg en nivå högre upp...

LG's plasmor har kanske inte haft den djupaste svärtan men kalibrerade så har de vart riktigt bra på allt annat.

Vad jag (hört i alla fall) så slutade LG utveckla plasman runt 2012 och dom blev typ bara sämre och Samsungs nyaste kan nästan tävla mot Panasonics nyaste(var hårfin skillnad mellan dom i svärta ) . men Samsungen har bättre ljus.

Så där en recension ute http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=... svart verkar i alla fall bli bra

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

O.o

Vad föreslår du att jag ska göra?

Se till att datorn inte har tillgång till nätverk och internet. Kan skit inte komma in så kan den inte komma ut.

Skrivet av Mocka:

Bra och självklart tips eftersom jag inte använder Internet på TVn

Då har du inget att oroa dig för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dallebull:

E "ni" nöjda nu när ni fått 4k OLED, eller är den för Dyr? Ful?

För dyr -_-

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Se till att datorn inte har tillgång till nätverk och internet. Kan skit inte komma in så kan den inte komma ut.

Då har du inget att oroa dig för.

Skall min dator INTE ha tillgång till nätverk? Antar du menade TVn?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Skall min dator INTE ha tillgång till nätverk? Antar du menade TVn?

TV:n

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det är ju inte svårt att stoppa det här för någon som är teknisk då det är sex-sju definierade servrar som tvn skickar infon till. Bara att blocka dem så är det problemet borta.
Men hur många gör det? Och det som är skrämmande är inte att de kan få reda på vad jag tittar på utan att det här görs på alla deras tv apparater. Den stora massan blockar inte några URLer för tvn.

Hur många kopplar ens upp den till nätverket?
Hur många blockar all info som Google samlar in när alla söker och använder deras webbläsare?
Hur många gånger har du inte sett videokameror på ställen du inte visste? (Vägen, Affären, eller bara turisten som filmar...)

Håller helt med dig att detta inte borde vara så, men när folk lägger upp vad för film de nyss tittade på på facebook, hur ska man dra linjen?

Värnar man om sitt privatliv och integritet, så får man tyvärr i denna värld, jobba hårt för att skydda den. Det går inte att anta att bara för du inte sagt okej, så sker det inte.
Det är en anledning till varför jag vägrar inskaffa ett "smart hem". Då allt mot internet kan göra och samla in vf för info de än vill.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att det kommer OLED-skärmar som kan vara goda arvtagare till plasmaskärmar. Tråkigt om vi tvingas enbart hålla oss till LCD. Bra där LG!

Däremot så kommer jag att vägra löjliga modetrender och klart sämre/fulare lösningar som böjda skärmar (oavsett om det är på TV eller mobiler). Förhoppningsvis så försvinner sådana fånerier ifrån marknaden inom en snar tid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/