Permalänk

Laptop till arkitektstudent

Hej hopp! Jag har inte mycket koll på datorer. Skulle behöva lite tips på vad jag ska köpa för laptop. Min dator hemma är inte
att lita på så jag tänkte köpa en ny om ett tag. Jag just börjat på arkitektprogrammet och vill att min nya laptop även ska funka bra till skolgrejer. Vad "skolgrejer" innebär i mitt fall vet jag inte jättemycket om än. Hehe.

En kursare frågade sektionen om tips kring valet av dator och fick detta svar:
"De vanligaste programen som används på skolan är AutoCad för linjeritningar, Rhino för 3d-modellering och Adobe Photoshop, InDesign och Illustrator för bildbehandling och layout/grafik. Andra program som används av ganska många är ArchiCad och Revit som är BIM-program (Building Information Modelling).
Jag kan ge dig en generell rekommendation att skaffa en dator med dedikerat grafikkort, alltså med en separat grafikprocessor med eget arbetsminne för grafikuppgifter. I många bärbara datorer finns det istället en integrerad grafikkrets som delar arbetsminne med processorn. Med ett dedikerat grafikkort blir det mycket smidigare när man navigerar i 3D-vyer, mindre hackande och lättare att arbeta.
I övrigt får du nog kika på rekommendationerna för programmen. Tänk också på att du ska trivas med din dator i ca fem år, det lönar sig att kika på den i verkligheten innan man köper."

Kan ni kunniga datanissar ge mig tips på specifika modeller? Vore jättesnällt

Budget: Max 8000 kr (rimligt? onödigt mycket?). Tänker mig i nuläget något strax under 8000 men det känns konstigt att sätta ett lägsta pris i budgeten.

Lite egna krav: Lätt, så att man orkar släpa runt på den liksom... Smidig att använda. Skärmen 15" eller mer. Så mycket som möjligt för pengarna,
så jag antar att Mac ryker då(?)

Tack på förhand!

Permalänk
Datavetare

Tänkte säga att du vill nog ha ett Nvidia Quadro kort då AutoCAD var med på listan, men enda laptop:en jag känner till med ett sådant är Dell Precision M3800 vilken hamnar rätt långt utanför budget (typ 20k).

Så låter andra ge förslag då jag inte vet hur pass mycket sämre ett konsumentkort fungerar i de program du nämner. Är just linjeritningar som Quadro ska vara rejält mycket vassare än konsumentversionerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Köp en schysst macbook pro så blir du nog nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Köp en schysst macbook pro så blir du nog nöjd!

Nu vet jag inte vilka program han ska köra på men 3DS max funkar ivf inte till OSX.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon81912:

Köp en schysst macbook pro så blir du nog nöjd!

TS säger att anledning till att det bör vara dGPU är att det önskas bra frame-rate i 3D intensiva program. OSX har väldigt ineffektiva 3D-drivare jämfört med både Windows och Linux, spel har typiskt 50-100% bättre FPS under Windows än under OSX på MBP en försämring man inte kan skylla på OpenGL då Linux typiskt har ungefär samma eller till och med högre FPS än Windows (i de få fall det finns en native-port).

Grundmodellen av MBP med dGPU går lös på 23.5k, Dell Precision M3800 med motsvarande storlek på SSD, samma mängd RAM etc kostar mer eller mindre exakt lika mycket. Men då har M3800 ett grafikkort specifikt anpassat för CAD, Windows 8 Pro, support med företagsstandard, en bättre skärm (både något högre upplösning, men enligt bl.a. AnandTechs test så är det även bättre kontrast och färgkorrekthet), något lättare etc.

Finns faktiskt från 11990 plus moms (15k inkl moms) just nu. Skulle själv inte köpa en laptop med mekanisk disk, men är ju ett sätt att få ner priset en hel del och ändå ha gott om plats.

För att komma ner till <9k med dGPU och 15" så får man nog titta på "gaming-laptops". Men då kommer man få göra avkall på kvalité på skärmpanelen, det kommer inte vara någon vidare batteritid och inte heller någon speciellt lätt pjäs. Vet inte riktigt hur kvalitén på tangentbord och touchpad (den är riktigt bra på Precision och även på MBP så länge man kör OSX) är på gaming-laptops.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De programmen du listar kommer att kräva en del av datorn. Du bör undvika lågvoltsprocessorer, och grafikkort av konsumentklass då de är ganska dåliga på annat än spel. Vad du vill ha är en dator med Firepro eller Quadro-kort, i7 Quad-Core, minst 8 GB RAM och rejält med lagringsutrymme.

Tyvärr kommer du troligen inte att hitta något av detta inom din budget. Jag skulle råda dig att satsa på en stationär med kräm för dina 8000 istället om du inte är beredd att betala 12 000 eller mer. Utomlands finns "uppfräschade" begagnade datorer direkt från tillverkaren från t.ex. Dell, HP, Lenovo mfl. men tyvärr är det inget som har hittat hit. Annars brukar det finns datorer på skolan som du kan använda för programmen och att du istället skaffar dig en bärbar för lättare arbete och anteckningar. Kanske en Surface 3 eller liknande.

Macbook avråder jag verkligen från med dina krav. Jämfört med workstations har de dålig byggkvalitet och garantier, kan inte uppgraderas, stödjer inte programmen du är intresserad av och kostar skjortan. De är en snygg yta som är bra för lättare arbete och videoredigering men inte så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Jag är i samma situation som trådskaparen. Hoppas det är okej att jag lånar tråden litegrann då jag kan tänka mig att det kan vara av intresse för oss båda. Jag är inte så värst kunnig vad gäller datorer, men har efter en del sökande på nätet kommit fram till att den ovan nämnda Dell m3800 tycks vara bland det bästa man kan skaffa för att använda de tänkta programmen snabbt och effektivt. Den är dock lite väl dyr även för mig..

Skrivet av virtual void:

Finns faktiskt från 11990 plus moms (15k inkl moms) just nu. Skulle själv inte köpa en laptop med mekanisk disk, men är ju ett sätt att få ner priset en hel del och ändå ha gott om plats.

Eventuellt skulle jag ha råd med denna, men det känns inte helt tillfredsställande att den endast har 8GB RAM samt saknar SSD. Hur står sig den ovan länkade m3800 gentemot dessa tre alternativ tror ni? https://www.komplett.se/asus-g550jk-156-full-hd/816366#!tab:e... http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-n550jk-cm131h-i7-4700h...

Har ni några andra tips på datorer som närmar sig m3800 i prestanda men som inte har ett riktigt lika högt pris?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sameyo:

Jag är i samma situation som trådskaparen. Hoppas det är okej att jag lånar tråden litegrann då jag kan tänka mig att det kan vara av intresse för oss båda. Jag är inte så värst kunnig vad gäller datorer, men har efter en del sökande på nätet kommit fram till att den ovan nämnda Dell m3800 tycks vara bland det bästa man kan skaffa för att använda de tänkta programmen snabbt och effektivt. Den är dock lite väl dyr även för mig..

Eventuellt skulle jag ha råd med denna, men det känns inte helt tillfredsställande att den endast har 8GB RAM samt saknar SSD. Hur står sig den ovan länkade m3800 gentemot dessa tre alternativ tror ni? https://www.komplett.se/asus-g550jk-156-full-hd/816366#!tab:e... http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-n550jk-cm131h-i7-4700h...

Har ni några andra tips på datorer som närmar sig m3800 i prestanda men som inte har ett riktigt lika högt pris?

Finns en konsumentvariant av M3800 som heter XPS15, den har (precis som 15" rMBP) ett Nvidia GT750M i stället för Quadro och det är Win8 i stället för Win8 Pro, konsumentnivå på support etc. Men det är samma chassi, samma skärm, samma CPU. Den går att få för ca 15k inkl moms med 16GB RAM och 1TB SSHD. Har själv den modellen där jag bytt ut båda diskarna mot SSD:er (SSHD var inte ett fullgott substitut för SSD, men det var ändå närmare SSD än ren mekanisk HD), så har en 256GB mSATA för OS och en 512GB 2.5" SSD för att lagra saker.

Kan själv inget om CAD så vet inte hur mycket sämre en GT750M är jämfört med Quadro på wireframe-modeller, men som jag förstått det är det inte en försumbar skillnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer