Hårddisk kraschar hela datorn!

Permalänk
Medlem

Hårddisk kraschar hela datorn!

Hej,

Jag köpte för ett tag sen en Western Digital 3 TB RED disk som jag idag har ca 700 GB ledigt på. Redan från början kunde man se problem att läsa från olika sektioner på disken i eventloggen men man sa då att det inte var något att bry sig om!?

Nu har problemet ökat, så fort jag försöker flytta filer till denna disk så går den ner till 0 kb/s (Windows 8) efter ett tag och jag ser mängder med fel av denna typ i eventloggen :

Citat:

The IO operation at logical block address 0xe96f30f8 for Disk 1 (PDO name: \Device\00000034) was retried.

Tittar jag i device manager så ser jag att Disk 1 mycket riktigt är den nyaste WD 3 TB disken.

När problemet börjar rassla in så kan mer eller mindre alla andra program också sluta svara trotts att de inte ligger på denna disk!?

Vad kan jag göra för att lösa detta problemet? Är det bara byte som gäller? Hur gör man då med all data? Ska man behöva köpa en disk till att ha grejerna på medan man skickar iväg på reperation?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Byt disken omedelbart. Slösa inte tid med tron att den ska plötsligt börja funka igen.
Spara bara det ABSOLUT viktigaste.. Program och filmer kan du alltid få tag på igen

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

I alla sånahäringa fall brukar man alltid diagnostisera disken med tillverkarens analysprogg. Läs av SMART-värdena med tex. HD Tune eller CrystalDiskInfo.

Medan du väntar på diskbyte kan du (om du vågar) köra vidare på backupdisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag köpte för ett tag sen en Western Digital 3 TB RED disk som jag idag har ca 700 GB ledigt på. Redan från början kunde man se problem att läsa från olika sektioner på disken i eventloggen men man sa då att det inte var något att bry sig om!?

Nu har problemet ökat, så fort jag försöker flytta filer till denna disk så går den ner till 0 kb/s (Windows 8) efter ett tag och jag ser mängder med fel av denna typ i eventloggen :

Tittar jag i device manager så ser jag att Disk 1 mycket riktigt är den nyaste WD 3 TB disken.

När problemet börjar rassla in så kan mer eller mindre alla andra program också sluta svara trotts att de inte ligger på denna disk!?

Vad kan jag göra för att lösa detta problemet? Är det bara byte som gäller? Hur gör man då med all data? Ska man behöva köpa en disk till att ha grejerna på medan man skickar iväg på reperation?

Har du provat byta sata kabel till hårddisken?

Permalänk
Medlem

Har installerat Western Digital verktyget för att kontrollera disken men quick test hittade inget konstigt, kör ett utökat nu men jag kan tänka mig att det kan ta ganska lång tid, kanske 1 dag eller så?

Så länge jag inte flyttar stort antal filer till hårddisken så verkar det som att Windows och alla andra program fungerar som de ska.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Har du provat byta sata kabel till hårddisken?

Nej, faktiskt inte, har ju ändå fungerat okay i början, d.v.s det var inga problem att flytta större andel filer då.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Nej, faktiskt inte, har ju ändå fungerat okay i början, d.v.s det var inga problem att flytta större andel filer då.

Är ju en enkel felsökning, dåliga sata kablar kan ge massor med konstiga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Nu har problemet ökat, så fort jag försöker flytta filer till denna disk så går den ner till 0 kb/s (Windows 8) efter ett tag och jag ser mängder med fel av denna typ i eventloggen :
The IO operation at logical block address 0xe96f30f8 for Disk 1 (PDO name: \Device\00000034) was retried.

Detta är att systemet inte kan läsa från disken, ett allvarligt fel, som kan leda till skadade filer eller värre.
Normalt kan disken flytta om till reservsektorer så att användaren inte märker något, men risken är att en fil med något viktigt skadas, och sen är det kört.
Dessutom går prestandan ner kraftigt när disken ska kämpa mot oläsbara sektorer.

Skrivet av Jimmy:

När problemet börjar rassla in så kan mer eller mindre alla andra program också sluta svara trotts att de inte ligger på denna disk!?

Både ja och nej. Om inga andra IOPs sker till disken alls, så påverkas inte programmet, men eftersom windows själv ofta jobbar mot alla diskar mer eller mindre, så hamnar tillslut en instruktion till även den disken som desperat försöker läsa.
Alla IOPs ligger i kö när det är på samma disk, och när den inte får info så kan det bli så illa att allt blir väntade på detta.

Skrivet av kotz:

Byt disken omedelbart. Slösa inte tid med tron att den ska plötsligt börja funka igen.
Spara bara det ABSOLUT viktigaste.. Program och filmer kan du alltid få tag på igen

Mitt råd med, Backup NU! Skicka disken på garanti...

Skrivet av jookeer:

I alla sånahäringa fall brukar man alltid diagnostisera disken med tillverkarens analysprogg. Läs av SMART-värdena med tex. HD Tune eller CrystalDiskInfo.

Medan du väntar på diskbyte kan du (om du vågar) köra vidare på backupdisken.

Bra början, så att man kan se riktiga felet. Men som sagt, gör backup direkt. Bättre sent än aldrig.

Skrivet av xp1ratex:

Är ju en enkel felsökning, dåliga sata kablar kan ge massor med konstiga problem.

Visst kan kablar ge fel, men inte 0kb/s fel, och inte ökande (eller ja, inte vad jag vet). SMART info borde kunna säga om det är sektor/läs fel eller överföringsfel, men överföringsfel brukar sakta ner överföringen, inte stänga av den under längre tid. I värsta fall går ju hastigheten ner till SATA1 läge

Skrivet av Jimmy:

Vad kan jag göra för att lösa detta problemet? Är det bara byte som gäller? Hur gör man då med all data? Ska man behöva köpa en disk till att ha grejerna på medan man skickar iväg på reperation?

Jepp, du måste räkna med att ha kopia på allt, då garantin inte täcker informationen, utan endast hårdvaran.
Du bör ha en backup disk i vilket fall som helst, om du inte har, dags att investera i en.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört utökat test på disken utan några fel, har häller inte varit med om att data varit dåligt på disken. Ska ta o byta SATA kabeln också och se om det hjälper.

Sen är det ju så att mitt moderkort(som många andra) har 2 kontrollers, denna disken är kopplad på Marvell kontrollern om jag inte mins fel men det borde väll inte spela någon roll? Jag vet ju att Intels egna är allmänt att föredra men jag använder så gott som alla SATA portarna.

När det gäller RMA, så är disken köpt på NetOnNet men jag misstänker att jag inte bara kan gå in i butiken o lämna den trotts att det finns garanti på den? Utan jag måste själv skicka den på RMA till Western Digital själv?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Första året har försäljningsstället hand om RMA, därefter tillverkaren.
Bifoga utskrift från tillverkarens diagnosprogg som påvisar att disken är paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Första året har försäljningsstället hand om RMA, därefter tillverkaren.
Bifoga utskrift från tillverkarens diagnosprogg som påvisar att disken är paj.

Ja, problemet är dock att diagnosprogrammet visar inget fel. Får ta o prova en annan SATA kabel och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmy:

Ja, problemet är dock att diagnosprogrammet visar inget fel. Får ta o prova en annan SATA kabel och se om det gör någon skillnad.

Visar WDs diagnosprogram inget fel i långa testet så finns det inget fel på disken utan du får felsöka på annat håll. Inkompatibilitet förekommer, så hjälper inte andra ström och sata-kablar, byt till annan kontroller istället. Uppdatera BIOS eller drivrutiner kan också hjälpa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har nu kört utökat test på disken utan några fel, har häller inte varit med om att data varit dåligt på disken. Ska ta o byta SATA kabeln också och se om det hjälper.

Sen är det ju så att mitt moderkort(som många andra) har 2 kontrollers, denna disken är kopplad på Marvell kontrollern om jag inte mins fel men det borde väll inte spela någon roll? Jag vet ju att Intels egna är allmänt att föredra men jag använder så gott som alla SATA portarna.

När det gäller RMA, så är disken köpt på NetOnNet men jag misstänker att jag inte bara kan gå in i butiken o lämna den trotts att det finns garanti på den? Utan jag måste själv skicka den på RMA till Western Digital själv?

Har du dessa diskar så skulle jag satt de/den minsta disken/diskarna på Marvelkontrollern ifall det nu skulle vara den det är fel på.

OS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB

Jag skulle kört så här:

Intel® Z68-kretsuppsättning:

2 x SATA 6 Gb/s port(ar), grå -> Intel 530 240 GB SSD + WD 3 TB RED

4 x SATA 3 Gb/s port(ar), blå -> 2x WD Red 2 TB + 2x WD Green

Marvell® PCIe SATA 6 Gb/s-styrenhet :

2 x SATA 6 Gb/s port(ar), marinblå -> 1x WD 750 GB + 1x WD 500 GB

Och sedan lagra dina viktigaste grejer på dina äldsta och förhoppningsvis mest pålitligaste diskar.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytat kablar, tyvärr hade jag ju 2 lika dana WD 3 TB RED diskar som satt i samma kontroller så jag fick byta båda för att vara på säkra sidan. Den ena var en väldigt tjock svart SATA kabel medan den andra var en extremt tunn röd SATA kabel.

Självklart råkade jag även switcha dem i kontrollern men det spelar mindre roll verkar det som.

Iallafall så satte jag igång samma kopiering igen, denna gången låg det på 50-80 MB/s, inge fel i eventloggen alls.

Slutsatsen är alltså att SATA kabeln var kass.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Slutsatsen är alltså att SATA kabeln var kass.

Där ser man... kunde inte tro att kabeln kunde försämras, eller ge så allvarliga fel.

Kanon bra att det löste sig.

Permalänk
Medlem