Starta mindre e-handel, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Starta mindre e-handel, vad gäller?

Hej!

Jag och ett par polare har funderat på att testa starta upp en mindre e-handel, där vi ska sälja diverse saker. Men vad gäller egentligen? Första gången någon av oss gör något i denna stilen, så vi har ingen aning var vi ska börja...

Hört talas om att det finns något som kallas för "Hobbyverksamhet" dock, vad är detta, och skulle vi kunna klassa in där?

Tanken är alltså att ha "lager" hemma hos oss själva och sköta allt hemifrån, på våran fritid. Kommer inte omsätta några stora summor, men det är lite svårt att uppskatta ett värde eftersom vi inte har någon erfarenhet...

Tacksam för all hjälp och tips jag/vi kan få!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Skaffa F-Skattesedel möjligtvis. Vem ska stå som ägare till bolaget? Om båda ska stå som ägare så är nog handelsbolag det rätta för er. Det kostar ca 700kr för F-Skattesedel. Du kan sköta allt genom Verksamt.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmder:

Skaffa F-Skattesedel möjligtvis. Vem ska stå som ägare till bolaget? Om båda ska stå som ägare så är nog handelsbolag det rätta för er. Det kostar ca 700kr för F-Skattesedel. Du kan sköta allt genom Verksamt.se.

Antingen endast en av oss, eller alla 3 ska står som ägare. Egentligen kanske det är enklare att endast 1 av oss står som ägare, och resten "inte finns" i företaget?

Bra sida där, letade efter någon officiell, men hittade ingen

EDIT: Vad jag kan förstå enligt DENNA så skattar en "Enskilld näringsverksamhet" endast på vinsten som företaget gör, medan "Handelsbolag" skattar först på vinsten företaget gör, och sedan även ytterliggare SA-skatt när vinsten delas ut till medlemmarna (dvs. oss 3 ägare)? Verkar dessutom vara krav på revisor i vissa fall, vilket verkar lite bökigt...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Antingen endast en av oss, eller alla 3 ska står som ägare. Egentligen kanske det är enklare att endast 1 av oss står som ägare, och resten "inte finns" i företaget?

Bra sida där, letade efter någon officiell, men hittade ingen

EDIT: Vad jag kan förstå enligt DENNA så skattar en "Enskilld näringsverksamhet" endast på vinsten som företaget gör, medan "Handelsbolag" skattar först på vinsten företaget gör, och sedan även ytterliggare SA-skatt när vinsten delas ut till medlemmarna (dvs. oss 3 ägare)? Verkar dessutom vara krav på revisor i vissa fall, vilket verkar lite bökigt...

Exakt. Så det smartaste är nog att en av er stå som ägare. Vågar inte säga för mycket så jag väntar på en som innehar någon form av expertis som svarar din tråd så du inte får felaktig information. Men det är vad jag tror blir bäst i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmder:

Exakt. Så det smartaste är nog att en av er stå som ägare. Vågar inte säga för mycket så jag väntar på en som innehar någon form av expertis som svarar din tråd så du inte får felaktig information. Men det är vad jag tror blir bäst i alla fall!

Så får det nog bli då, verkar ju enklast! Kan ju faktiskt ta och höra med Skatteverket via telefon imorgon för säkerhetsskull. Tack för hjälpen

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Lite väl tidigt ute, men när ni väl har fixat all grejer, ta en titt på Shopify eller Tictail.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fyren:

EDIT: Vad jag kan förstå enligt DENNA så skattar en "Enskilld näringsverksamhet" endast på vinsten som företaget gör, medan "Handelsbolag" skattar först på vinsten företaget gör, och sedan även ytterliggare SA-skatt när vinsten delas ut till medlemmarna (dvs. oss 3 ägare)? Verkar dessutom vara krav på revisor i vissa fall, vilket verkar lite bökigt...

Det stämmer inte. I en enskild firma räknas all vinst som ägarens personliga lön, vilket betyder att du skattar både företagsskatt och A-Skatt på ett bräde. Det är ingen skillnad mellan de två i det avseendet. I handelsbolag måste du också skatta A-Skatt för hela vinsten, men vinsten delas upp på er tre som ägare. Ska ni ändå dela på pengarna är det att föredra eftersom lägre inkomst betyder lägre skatt.

Ni behöver bara ha revisor om ett bolag står som ägare i handelsbolaget, vilket jag inte tolkar det som att ni har tänkt. Även om man inte behöver revisor kan det ändå vara vettigt att knyta upp sig till någon form av revisor/redovisningskonsult. Denna person kan hjälpa er med att se till att få så litet överskott som möjligt i företaget och därmed betala så lite skatt som möjligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Lite väl tidigt ute, men när ni väl har fixat all grejer, ta en titt på Shopify eller Tictail.

Var faktiskt inne och spanade lite på Tictail innan, verkar vara en simpel och smidig lösning! Vad jag kan förstå tar dom inte avgift per såld enhet likt många andra?

Skrivet av giplet:

Det stämmer inte. I en enskild firma räknas all vinst som ägarens personliga lön, vilket betyder att du skattar både företagsskatt och A-Skatt på ett bräde. Det är ingen skillnad mellan de två i det avseendet. I handelsbolag måste du också skatta A-Skatt för hela vinsten, men vinsten delas upp på er tre som ägare. Ska ni ändå dela på pengarna är det att föredra eftersom lägre inkomst betyder lägre skatt.

Ni behöver bara ha revisor om ett bolag står som ägare i handelsbolaget, vilket jag inte tolkar det som att ni har tänkt. Även om man inte behöver revisor kan det ändå vara vettigt att knyta upp sig till någon form av revisor/redovisningskonsult. Denna person kan hjälpa er med att se till att få så litet överskott som möjligt i företaget och därmed betala så lite skatt som möjligt.

Ah okej! Då verkar det som att det är handelsbolag som gälller. Hur fungerar det med arbetsgivaravgift?

Sitter och läser på Flashback, blir helt snurrig. Kanske är att ta vatten över huvudet det här...

Vi (3 pers, som delar på alla kostnader och eventuella vinster) ska alltså endast köpa in grejer från utlandet, sälja hemifrån via webbshop och skicka iväg i små brev med hjälp av Posten.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fyren:

Var faktiskt inne och spanade lite på Tictail innan, verkar vara en simpel och smidig lösning! Vad jag kan förstå tar dom inte avgift per såld enhet likt många andra?

Ah okej! Då verkar det som att det är handelsbolag som gälller. Hur fungerar det med arbetsgivaravgift?

Sitter och läser på Flashback, blir helt snurrig. Kanske är att ta vatten över huvudet det här...

Vi (3 pers, som delar på alla kostnader och eventuella vinster) ska alltså endast köpa in grejer från utlandet, sälja hemifrån via webbshop och skicka iväg i små brev med hjälp av Posten.

Leta upp någon som kan hjälpa er så är det lugnt. Själva den löpande bokföringen är ingen fara. Den kommer ni att reda ut med lite hjälp. När det gäller att registrera firman och se till att all rapportering till Skatteverket blir rätt så är det jättebra att ha någon som kan hjälpa er. När jag hade firma redovisade jag allting på min självdeklaration, så jag behövde bara hjälp en gång om året och det kostade mig ca 5000kr. Men även de bitarna kan man säkert lära sig själv. Åtminstone enskild firma är inte värre än att man kan sköta den helt själv. Handelsbolag är en liknande konstruktion, så jag skulle tro att man kan fixa den också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Se bara till att ha dokumentation för varenda krona som rör sig genom bolaget så ni, ifall det är något ni inte klarar själva, kan anlita professionell hjälp för att ordna upp saker.

I många kommuner kan man, via komvux, arbetsförmedlingen, folkuniversitetet etc gå kurser om att starta eget...kan nog ge en ok grund.

Att prata med skatteverket kan också ge en del; måste säga att de personer jag pratat med där oftast varit väldigt kunniga och mycket villiga att hjälpa till.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD