Kan man göra filerna oåtkomliga om man flyttar dem till D-disken?

Permalänk
Medlem

Kan man göra filerna oåtkomliga om man flyttar dem till D-disken?

Hej!

För att enklare kunna installera om systemet vid problem eller krasch, har jag flyttat alla "användarmappar" från C-disken (som ju är där som Windows 7 och 8 lägger mapprna Mina Dokument, Mina Bilder, etc) till D-disken.

Om jag nu lägger tilll ett användarkonto kan ju den nye användaren titta på alla filer som ligger på D-disken. Finns det något enkelt sätt att separera "mina" personliga filer på D-disken så att alla andra användarkonton på samma dator INTE ser och kommer åt "mina" filer?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Högerklicka, egenskaper, säkerhet, välj vem som får titta. Tänk på att administratörskonton kan säga till på skarpen att de ändå får tittta.

Permalänk
Medlem

Tack Killbom! Dock behöver jag nog inte "säga till på skarpen att de ändå får titta" Det är nog snarare så att jag behöver säga till på skarpen och lite till för att de INTE skall titta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Tack Killbom! Dock behöver jag nog inte "säga till på skarpen att de ändå får titta" Det är nog snarare så att jag behöver säga till på skarpen och lite till för att de INTE skall titta!

Vad han menar är att Administratörer kan ge sig själv rättighet att titta och göra vf de än vill. Så de andra användarna måste vara vanliga användare om du ska kunna hålla dem ute från dina filer. Annars måste du ha ett 3:e parts program som säkrar det.

Permalänk
Medlem

OK, tack! På min dator finns alltså två konton. Dels "mig själv" som jag angett som administratör, och dels ett "Gäst-konto". Om någon annan loggar in på Gäst-kontot, vill jag alltså inte att de skall komma åt några av mina "Användarmappar" som alltså är flyttade till D-disken, typ "Mina Dokument" etc. De får gärna lägga upp egna mappar på D-disken.

När jag då loggar in på mitt eget konto och går till exempelvis "Mina Dokument" på D-disken och högerklickar på "Mina Dokument" och väljer Egenskaper och sedan säkerhet, så finns det ju flera olika alternativ/användare jag kan ändra behörigheten på. Jag provade att sätta behörigheten på Användare till att neka i alla kryssrutorna, men då kom jag sedan inte själv åt filerna!!! (Trots att mitt konto står som administratör!). Så hur borde jag ha gjort i stället?

Permalänk
Medlem

Kanske det bästa är att skapa ett vanligt användarkonto, och sedan för varje specifik mapp på D-disken ange vilken behörighet just denna användare har vad gäller att se innehållet i vissa av mapparna där?

Permalänk
Medlem

En ghettolösning är ett RAR-arkiv med lösenord.
RAR är ju trots allt en backuplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

När jag då loggar in på mitt eget konto och går till exempelvis "Mina Dokument" på D-disken och högerklickar på "Mina Dokument" och väljer Egenskaper och sedan säkerhet, så finns det ju flera olika alternativ/användare jag kan ändra behörigheten på. Jag provade att sätta behörigheten på Användare till att neka i alla kryssrutorna, men då kom jag sedan inte själv åt filerna!!! (Trots att mitt konto står som administratör!). Så hur borde jag ha gjort i stället?

Alla nekade rättigheter går över alla tillåtna rättigheter. Från grunden har du ingen rättighet, så du behöver bara lägga till dig själv men inte andra.
Så du nekade dig själv eftersom alla är användare även om de är admin.

Du skulle ha tagit bort alla utom System/Tjänst och liknande, och bara haft ditt användarkonto i tillåt. Då nekas alla andra andra användare, men systemet kan komma åt det (för att program mm ska fungera). Du kan lämna administratör kvar om du vill, då ingen annan är admin ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

OK, tack! På min dator finns alltså två konton. Dels "mig själv" som jag angett som administratör, och dels ett "Gäst-konto". Om någon annan loggar in på Gäst-kontot, vill jag alltså inte att de skall komma åt några av mina "Användarmappar" som alltså är flyttade till D-disken, typ "Mina Dokument" etc. De får gärna lägga upp egna mappar på D-disken.

När jag då loggar in på mitt eget konto och går till exempelvis "Mina Dokument" på D-disken och högerklickar på "Mina Dokument" och väljer Egenskaper och sedan säkerhet, så finns det ju flera olika alternativ/användare jag kan ändra behörigheten på. Jag provade att sätta behörigheten på Användare till att neka i alla kryssrutorna, men då kom jag sedan inte själv åt filerna!!! (Trots att mitt konto står som administratör!). Så hur borde jag ha gjort i stället?

Gör följande:
1. Gå in i Egenskaper -> Säkerhet -> Redigera -> Lägg till.
2. Lägg till "Gäst"
3. "Gäst" ska nu finnas med i rutan "Grupp- eller användarnamn"
4. Välj Gäst och neka behörigheten

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.