ändra kommando som startar program ifrån terminalen .?

Permalänk
Medlem

ändra kommando som startar program ifrån terminalen .?

Hej !.

Jag kör Linux mint 13.

Jag använder gnome-commander mycket och brukar starta den ifrån terminalen med: gnome-commander kommandot.

lite långt och jobbigt att skriva... skulle jag kunna ändra det till ett kortare kommando ?

.Peter

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen ett alias som nämndes ovan, exempelvis `alias gc='gnome-commander'`. Alternativt så borde det inte vara så jobbigt att skriva om du använder tabbkomplettering effektivt. Jag chansar på att det troligen räcker med att skriva typ `gno<Tab>com<Tab>` för att terminalen själv ska fylla i resten. Skriver du det ofta så lär det snabbt sätta sig i muskelminnet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

trevligt tab kommandot funkade fint... tackar !

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yacuzhi:

trevligt tab kommandot funkade fint... tackar !

Du bör generellt använda detta egentligen överallt där det passar, vilket är extra sant för filnamn och sökvägar. Då ser skalet även till att korrekt "escape":a mellanslag och andra dumheter som kan finnas i filerna, och om en tabbkomplettering misslyckas för en fil som man "vet" borde finnas så är det ofta en väldigt bra inidikator på att något inte står rätt till; att man är i fel katalog, eller liknande.

Du har nog redan märkt att tabbkompletteringen försöker fylla i ett fullt kommando på bästa sätt, men om det inte är unikt så vet den inte hur den ska fortsätta. Trycker man på `<Tab>` en extra gång så visas då en lista med möjliga fortsättningar, varpå man kan "hjälpa till" genom att skriva något tecken till och försöka med `<Tab>` igen. Experimentera lite med det — det är ett av de viktigaste verktygen för att inte bli galen i kommandoläge. Att "många" tycker det verkar jobbigt att "skriva kommandon" i stället för att exempelvis klicka på saker antar jag är för att de inte förstår hur snabbt det går när tabbkompletteringen sitter naturligt i fingrarna.

Jag antar att Mint installerar paketet `bash-completion` automatiskt också, vilket gör tabbkompletteringen än smartare, då den även kan komplettera korrekta växlar till många program, enbart kompletterar exempelvis PDF-filer för PDF-läsare, mediafiler för mediaspelare, osv. Man kan även skriva egna sådana kompletteringsdefinitioner för egna skript rätt enkelt genom att titta på de mönster som redan är skrivna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte provat Krusader istället för Gnome Commander? Betydligt mer features samt modernare, använder den dagligen på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Du har inte provat Krusader istället för Gnome Commander? Betydligt mer features samt modernare, använder den dagligen på jobbet.

http://i.imgur.com/sVg2PuF.png

Medför inte detta att man behöver ladda ner halva internet för att gå in alla KDE beroenden? (själv osäker, därav frågan)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schrimp:

Medför inte detta att man behöver ladda ner halva internet för att gå in alla KDE beroenden? (själv osäker, därav frågan)

Nja.
Det blir en duktig bunt beroenden eftersom det är ett QT-baserat program. Men man behöver inte ladda ner hela KDE för det. Ni kommer att se en bunt QT-bibliotek, och något enstaka KDE-bibliotek, vilket inte skadar. Det är bibliotek flertal andra program kan dra nytta av i framtiden.
Fast är man ute efter att snåla med diskutrymmet in i sista kilobyten så är de givetvis en övervägan att ta in.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nja.
Det blir en duktig bunt beroenden eftersom det är ett QT-baserat program. Men man behöver inte ladda ner hela KDE för det. Ni kommer att se en bunt QT-bibliotek, och något enstaka KDE-bibliotek, vilket inte skadar. Det är bibliotek flertal andra program kan dra nytta av i framtiden.
Fast är man ute efter att snåla med diskutrymmet in i sista kilobyten så är de givetvis en övervägan att ta in.

Det låter ju rimligt iaf. Jag tyckte det såg intressant ut, så jag ska nog ta mig en titt på det. Tack för infon, er båda.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schrimp:

Det låter ju rimligt iaf. Jag tyckte det såg intressant ut, så jag ska nog ta mig en titt på det. Tack för infon, er båda.

Som sagt, det är endel beroenden, QT & några KDE. Beroende på vilken DE du kör kan du även behöva dra in KDE-settings för att ändra utseendet på krusader till något mer native.

Med dagens i7 och SSD maskiner är det inget som stör mig, men vi har alla olika preferenser.

Själv kör jag ett antal KDE/QT program i Unity/Gnome, varför inte använda det bästa som finns tillgängligt? Kan även rekommendera KRDC över Remmina för RDP om någon nu kör det.