Seagate släpper Enterprise Capacity med 8 TB lagringsutrymme

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Vad är det du sparar som tar så mycket plats? Jag har 3 TB plats, och jag kommer troligtvis aldrig fylla dom. Jag har bara fyllt 1 TB.

Det är hemligt men han jobbar för SÄPO och har säkert mappar över dina förehavanden utanför ditt hem.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Mycket intressant... dock så lär inte priserna vara det för oss "dödliga" när vi ändå jämför dem med modeller som är av det bättre slaget, typ WD RED

Det är faktiskt bättre än vad man kan tro, 6 TB för 2500kr ger faktiskt rätt okej kr / gb.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2739254

(Visserligen är 3 TB för 0,33 kr / gb svårslaget just nu, men likväl går det i rätt riktning för ännu större hårddiskar)

Permalänk
Medlem

Risk för defekt hårddisk inom två veckor: 75%

Permalänk
Medlem

"Kommer aldrig behöva mer än 850 mb hårddisk" - Klasskompis 1995

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Där är ju dock en max avgift på 80kr eller nåt. Om man köper lagring i Sverige....

Ger man 4-5000 för en HDD så kvittar 80kr extra

Skrivet av corben2:

"Kommer aldrig behöva mer än 850 mb hårddisk" - Klasskompis 1995

1995 var det inget fel i det uttalandet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Med kasst komprimerad 1080p på 10 gig per film så kan man ändå lagra 400 filmer på 4TB... Hur i helsike skulle du behöva flera 8 terabytare för att lagra film?!

Jag behöver inte svara dig. Läs på eller vad andra har skrivit.
Men jag ska svara dig: Jo om man hyr en film och kopiera den original Bluray med full kvalité så ligger de på mellan 15-40 GB men sådant gör jag inte längre.
Hyr över box som är bättre.
Så om man samlar Bluray så går där åt en massa GB och hur kul är det när en sådan disk går i sönder.

Skrivet av mrqaffe:

Man har många filmer ? Och vem vill ha sönderkomprimerade filmer, Bluray är komprimerat redan som det kommer så man vill inte förstöra det ytterligare.

Precis kunde inte säga det bättre tack.
Bluray ska vara Bluray

Skrivet av XPerion:

En bluray film ligger mellan 25-35GB + extra material kan bli upp till 50GB. Så 400 filmer blir det inte på 4TB HDD.
Sen vill vem konvertera 400 filmer ned till 10GB, som tar väldigt lång tid att göra.

Ja det tar tid och vem vill se på dålig kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Huvudsaken är väl priset per GB. WD Red 1 TB kostar 56 öre per GB, medans 6 TB kostar 42 öre per GB.

Jepp, men jag syftade både på att 8 TB är nytt och särskilt att det är en Enterprise. De brukar kosta en hel del mer än vanliga konsumentdiskar.

Skrivet av Rajat:

1995 var det inget fel i det uttalandet

Jo, "aldrig" innebär att även år 2070 så skulle personen fortfarande inte behöva mer än 850 MB disk, så det var ett klart felaktigt uttalande (om personen nu inte fortfarande anser att 850 MB är mer än nog förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Härligt att det börjar hända lite med lagringsutrymmet. Tycker det har stått och stampat vid max 4 TB hårddiskstorlek i ganska många år nu. Blir ju jobbigt att tvingas ha så många hårddiskar för att få plats med allt men med större storlekar minskar ju det problemet.

Tycker inte det är särskilt mycket som händer. De använder 6 plattor istället för 4 vilket innebär 33% ökning per platta vilket är en relativt liten ökning historiskt sett.
Mycket möjligt att det fortsätter stampa på 8TB - 10TB några år till innan vi ser något revolutionerande typ 20TB eller liknande

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Får jag fråga varför du bryr dig om MTBF? Det är ett högst meningslöst värde vid normal användning, och har ingen koppling till medellivslängden.

Vidare så även om du jämför medellivslängd så är ju en stor hårddisk med samma medellivslängd som flera små inte sämre. Det innebär samma risk att du förlorar en specifik mängd data. Det bara flyttar sannolikheten från hög sannolikhet att du förlorar viss data till låg sannolikhet att du förlorar all data. Men i längden blir det samma sak, förutsatt att du har samma användningsmönster för båda alternativen.

Det får du absolut fråga. Jag syftar egentligen på URE (Unrecoverable Read Error), inte MTBF som du säger, som brukar ligga på 1/10^14 eller 1/10^15. Vi ökad kapacitet utan att sänka URE raten så ökar givetvis risken för datakorruption.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det får du absolut fråga. Jag syftar egentligen på URE (Unrecoverable Read Error), inte MTBF som du säger, som brukar ligga på 1/10^14 eller 1/10^15. Vi ökad kapacitet utan att sänka URE raten så ökar givetvis risken för datakorruption.

Blir lite OT, men men. URE är ju till skillnad från MTBF helt klart ett meningsfyllt värde. Men hur resonerar du för att komma fram till att samma URE på en större hårddisk ger högre risk för datakorruption? Risk per vad?

Per fylld hårddisk så ja. Men vem köper en hårddisk med planen att fylla den, men inte bryr sig om hur stor den är? Det normala, och rättvisa, är väl snarare att man har en viss datamängd som behöver lagras, och köper tillräckligt stor hårddisk eller stora hårddiskar för att rymma det?

Om du jämför per mängd lagrad data så blir ju risken densamma, då det är samma URE. Antingen 1TB på en 1TB-disk mot 1TB på en 8TB-disk, eller 8TB på åtta stycken 1TB-diskar mot 8TB på en 8TB-disk, så blir ju risken identisk vad det gäller URE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Blir lite OT, men men. URE är ju till skillnad från MTBF helt klart ett meningsfyllt värde. Men hur resonerar du för att komma fram till att samma URE på en större hårddisk ger högre risk för datakorruption? Risk per vad?

Per fylld hårddisk så ja. Men vem köper en hårddisk med planen att fylla den, men inte bryr sig om hur stor den är? Det normala, och rättvisa, är väl snarare att man har en viss datamängd som behöver lagras, och köper tillräckligt stor hårddisk eller stora hårddiskar för att rymma det?

Om du jämför per mängd lagrad data så blir ju risken densamma, då det är samma URE. Antingen 1TB på en 1TB-disk mot 1TB på en 8TB-disk, eller 8TB på åtta stycken 1TB-diskar mot 8TB på en 8TB-disk, så blir ju risken identisk vad det gäller URE.

Tankevurpa. Jag inser din poäng.

Omformulerat: Jag tycker det är anmärkningsvärt att URE inte förbättras; en disk eller flera, lagringsutrymmet totalt växer som du säger, och är inte allt för långt borta från där nuvarande URE rate kan ställa till det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jo, "aldrig" innebär att även år 2070 så skulle personen fortfarande inte behöva mer än 850 MB disk, så det var ett klart felaktigt uttalande (om personen nu inte fortfarande anser att 850 MB är mer än nog förstås).

Problemet ligger mer i att alla tar något som sades du alldeles för ordagrant, att man sa så 1995 är inget fel då man inte såg så långt fram, då som nu är likadant och man tittar bara här och nu och tycker att gränsen för vad som är möjligt är nådd.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

8tb kostar runt 2000kr idag om man köper 2 billiga diskar på cdon typ.

Denna kommer förmodligen inte vara så prisvärd eller ens i närheten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

8tb kostar runt 2000kr idag om man köper 2 billiga diskar på cdon typ.

Denna kommer förmodligen inte vara så prisvärd eller ens i närheten?

Man får ju även väga in att 2 diskar tar mer plats och att desto större disk desto snabbare brukar de vara, om inte prisskillnaden är "enorm" är stora diskar ofta mer prisvärda även om de är lite dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanon ju! Väntar på att större diskar kommer in för konsumenterna också....Ens porrsamlig blir ju inte direkt mindre genom åren=)