Bildspel med foton från bröllop - hjälp teknikpata göra bröllopet levande.

Permalänk

Bildspel med foton från bröllop - hjälp teknikpata göra bröllopet levande.

Tjena!

Nu är det såhär.
Jag har en syster som ska gifta sig om ett tag.
Vi satt och snackade om att bilder får ingen lägga ut på facebook. Men däremot skulle det vara trevligt med ett bildspel.
"Aha" sade jag, "det löser ju jag det!" och presenterade ett antal mirakulösa möjligheter som jag trodde skulle vara möjliga men som jag inte riktigt undersökt.

Nu behöver jag Er hjälp.
Ni som är fotografer och bildnördar kanske även har satt sig i liknande scenario?

Scenariot:

Ett bildspel ska stå och rulla med bilder från bröllopet och händelser runt omkring i foajén.
Tanken är att detta bildspel ska rulla från min Macbook Pro (men om det krävs kan jag fixa en PC) för att sedan skjuta ut via projektor på en duk.
So far, so good. Detta är ju kaksmulor.

Nu till mitt huvudbry.
Min idé är att alla på bröllopet ska kunna lägga in bilder i detta bildspel, så smidigt som möjligt.
Helst ska det vara enkelt att göra från sin iPhone/Android telefon - de flesta äger ingen systemkamera eller kompaktkamera.
Det vore ju smidigt om detta gick att lösa med en form av molntjänst som det bara är att ladda upp bilderna till.
Finns detta? Tjänster som dropbox? Flickr? Photobucket? Alla dessa kräver ju konton av något slag. Inte optimalt MAO.

Wifi finnes tillgängligt.

Att lägga min externa hårddisk via en FTP låter ju alldeles för omständligt för vanliga dödliga användare.

En annan lösning är ju att ha med lightning-, micro usb-, mini usb- samt vanliga apple-kabeln och låta folk ladda in bilderna via datorn till en extern hårddisk.
Typ skapa en gästprofil på datorn som heter "Bröllop".
Men det kräver mycket mer administration från min sida.
Dessutom kommer det ju avbryta bildspelet konstant när folk lägger över bilderna. Eller?

Så... vad tror ni gott folk?
Är min idé helt befängd?
Hur gör jag det smidigast, så att så många personer (tekniska som otekniska) ska kunna ladda upp sina bilder mot detta bildspel så enkelt som möjligt.

Alla tips är välkomna, allt ifrån program att hantera bildspelet till molntjänster med mera.

Tack på förhand!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Utan att veta så skulle det kanske kunna lösas med droppbox eller liknande. Du kontrollerar en mapp som alla laddar upp sina bilder så fort de tas. Om jag inte minns så ska det gå med droppbox

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Utan att veta så skulle det kanske kunna lösas med droppbox eller liknande. Du kontrollerar en mapp som alla laddar upp sina bilder så fort de tas. Om jag inte minns så ska det gå med droppbox

Frågan är: Hur får alla tillgång till mappen så enkelt som möjligt? Skulle det gå att skapa en QR-kod för en länk som ger de access till mappen?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Eller om alla använder samma konto, dvs du skapar ett nytt bara för eventet

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Eller om alla använder samma konto, dvs du skapar ett nytt bara för eventet

Hmm.
Det är inte en helt dum idé.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Om det går, då kan alla andra ladda ned appen innan bröllopen och logga in. Då är allt klart innan de kommer.
Dessutom skulle de kunna börja dela bilder innan, dvs när alla gör sig i ordning eller är påväg.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Om det går, då kan alla andra ladda ned appen innan bröllopen och logga in. Då är allt klart innan de kommer.
Dessutom skulle de kunna börja dela bilder innan, dvs när alla gör sig i ordning eller är påväg.

Har dock inte tillgång till alla mail-adresser osv för att informera.
Så det får bli att jag skriver en lapp i anslutning isåfall.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Återkoppla efter bröllopet så får vi höra hur du löste det och hur det gick

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Det finns en del lösningar, googla "crowd sourced wedding photography". Här är en artikel med lite alternativ http://petapixel.com/2013/07/17/unplugged-and-crowdsourced-th...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Det finns en del lösningar, googla "crowd sourced wedding photography". Här är en artikel med lite alternativ http://petapixel.com/2013/07/17/unplugged-and-crowdsourced-th...

Wedpics verkar ju vara precis det jag söker efter!
Har du testat någon av dessa??¨

Tack för tipset!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Googles Chromecast (tror man måste ha den) har en funktion som jag tror heter Photowall. Kanske är något som funkar för dig? Man kommer åt den med en app eller hemsida och alla som vill kan ladda upp bilder till det aktuella bildspelet.

Permalänk
Medlem

AppleTV med bildspelsfunktionen?

Alla lägger upp mot 1 konto, som synkas till AppleTv:n?

Kostnad: 700 kr typ

http://support.apple.com/kb/PH13693

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

AppleTV med bildspelsfunktionen?

Alla lägger upp mot 1 konto, som synkas till AppleTv:n?

Kostnad: 700 kr typ

http://support.apple.com/kb/PH13693

Limiteras ju i huvudsak till Apple-användare?
Intesant?

Skrivet av riccoo:

Googles Chromecast (tror man måste ha den) har en funktion som jag tror heter Photowall. Kanske är något som funkar för dig? Man kommer åt den med en app eller hemsida och alla som vill kan ladda upp bilder till det aktuella bildspelet.

Chromecast har jag aldrig använt själv.
Men efter jobb i servicedisk verkar ju de flesta tycka det är skräp.
Hur skulle detta skilja från Wedpics som fanns i artikeln som länkades tidigare?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Skapa en simpel uppladdningssida med möjlighet att maila filer till den.
Sen har du denna på din dator eller så att du nätverkskopplar den hårddisken till din dator och kör filerna på nätverksdisken.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Limiteras ju i huvudsak till Apple-användare?
Intesant?

Chromecast har jag aldrig använt själv.
Men efter jobb i servicedisk verkar ju de flesta tycka det är skräp.
Hur skulle detta skilja från Wedpics som fanns i artikeln som länkades tidigare?

Alternativt är väl att du lägger upp alla bilder, via din Mac.

Problematiken är ju att vi omöjligt kan veta vilka mobiler som ska användas, för att ladda upp. Olika operativsystem etc.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Du kan alltid lägga upp ett NAS som de sedan kan synka sina filer mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Tjena!

Nu är det såhär.
Jag har en syster som ska gifta sig om ett tag.
Vi satt och snackade om att bilder får ingen lägga ut på facebook. Men däremot skulle det vara trevligt med ett bildspel.
"Aha" sade jag, "det löser ju jag det!" och presenterade ett antal mirakulösa möjligheter som jag trodde skulle vara möjliga men som jag inte riktigt undersökt.

Nu behöver jag Er hjälp.
Ni som är fotografer och bildnördar kanske även har satt sig i liknande scenario?

Scenariot:

Ett bildspel ska stå och rulla med bilder från bröllopet och händelser runt omkring i foajén.
Tanken är att detta bildspel ska rulla från min Macbook Pro (men om det krävs kan jag fixa en PC) för att sedan skjuta ut via projektor på en duk.
So far, so good. Detta är ju kaksmulor.

Nu till mitt huvudbry.
Min idé är att alla på bröllopet ska kunna lägga in bilder i detta bildspel, så smidigt som möjligt.
Helst ska det vara enkelt att göra från sin iPhone/Android telefon - de flesta äger ingen systemkamera eller kompaktkamera.
Det vore ju smidigt om detta gick att lösa med en form av molntjänst som det bara är att ladda upp bilderna till.
Finns detta? Tjänster som dropbox? Flickr? Photobucket? Alla dessa kräver ju konton av något slag. Inte optimalt MAO.

Wifi finnes tillgängligt.

Att lägga min externa hårddisk via en FTP låter ju alldeles för omständligt för vanliga dödliga användare.

En annan lösning är ju att ha med lightning-, micro usb-, mini usb- samt vanliga apple-kabeln och låta folk ladda in bilderna via datorn till en extern hårddisk.
Typ skapa en gästprofil på datorn som heter "Bröllop".
Men det kräver mycket mer administration från min sida.
Dessutom kommer det ju avbryta bildspelet konstant när folk lägger över bilderna. Eller?

Så... vad tror ni gott folk?
Är min idé helt befängd?
Hur gör jag det smidigast, så att så många personer (tekniska som otekniska) ska kunna ladda upp sina bilder mot detta bildspel så enkelt som möjligt.

Alla tips är välkomna, allt ifrån program att hantera bildspelet till molntjänster med mera.

Tack på förhand!

Photago är tjänsten du söker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Limiteras ju i huvudsak till Apple-användare?
Intesant?

Chromecast har jag aldrig använt själv.
Men efter jobb i servicedisk verkar ju de flesta tycka det är skräp.
Hur skulle detta skilja från Wedpics som fanns i artikeln som länkades tidigare?

Vet inte hur wedpics fungerar. Men Photowall är väldigt simpel kanske för simpelt för ditt ändamål. Men man genom själva hemsidan/appen tar en bild och godkänner den så laddas den upp till det aktiva bildspelet. Men mer än så är det inte vill man ha mer funktioner/möjligheter får man nog vända sig till annat håll. Photowall använder vi på jobbet mest som en rolig grej och funkar bra. Chromecasten i övrigt vill jag inte uttala mig om.

Ta det som passar dig bäst. Jag tog bara upp ett förslag som du kan titta på, är det inte intressant så kör något annat.

Permalänk
Skrivet av riccoo:

Vet inte hur wedpics fungerar. Men Photowall är väldigt simpel kanske för simpelt för ditt ändamål. Men man genom själva hemsidan/appen tar en bild och godkänner den så laddas den upp till det aktiva bildspelet. Men mer än så är det inte vill man ha mer funktioner/möjligheter får man nog vända sig till annat håll. Photowall använder vi på jobbet mest som en rolig grej och funkar bra. Chromecasten i övrigt vill jag inte uttala mig om.

Ta det som passar dig bäst. Jag tog bara upp ett förslag som du kan titta på, är det inte intressant så kör något annat.

Okej.
Kanske går att undersöka.
Men det känns lite sådär att jag personligen ska lägga några hundralappar på något jag inte lär använda mer senare.
Tack för tipset dock!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Det enklaste är väl bara att be gästerna maila bilderna till en epost-adress som sedan töms med ett script som regelbundet körs via ett cron-jobb där alla bilagor läggs i en folder. Sen visar du alla bilder i den här foldern och successivt så fylls den här foldern med foton.