Permalänk

Ratt - Något att ha?

Tjena!
Jag har blivit riktigt pepp på att köpa en ratt till datorn för att lira bilspel. Har alltid gillat bilspel och har flera gånger fått suget att köpa en ratt precis som nu.
Har även precis börjat spela Grid 2 och känner att det skulle kunna vara grymt med manuell växellåda och ratt. Så min fråga är:
Är det värt att köpa en ratt? Vilken prisklass är värd att kika innom?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/pc-ga...
Har kikat på denna, vilken enligt beskrivning ska ha Force Feedback samt är väldigt billig. Annars är väl de enda jag sett verkat vara bra är Logitechs rattar.
Kom med era åsikter, både om era upplevelser med ratt samt vilken ni skulle rekommendera!
/ Andreas

Permalänk
Sötast

Ratt/pedal/växellåda är en rolig grej till spel, men värt att tänka på är att det inte är speciellt lätt att sätta upp det någonstans.

Min forcefeedback ratt flyttar hela mitt skrivbord, som har två tunga skärmar samt papper, mus tgb osv.
Efter man spelat så sitter den i vägen och man måste mecka med sladdar och koppla loss och allt det där.

Har man möjlighet till en stabil och permanent lösning så är det nog absolut bäst

Permalänk
Medlem

Jag har en uppsättning av Logitech G27 som jag köpte på rea för nåt år sedan , kul ett tag men väldigt sparsamt använd mest p.g.a. allt bök med att montera/demontera varje gång man ska göra nåt annat än att köra bil.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in hur krafull feedbacken ska vara
Samt beroende hur stabilt bord man har.

Jag kör med en g27 och har galant hörnbord, står som berget.
Annars finns weelstand pro att skaffa och rigga upp ratten på.

Sen vilken ratt du ska ha är svårt att veta, har bara testat g27an, visserligen dyrare, men är super nöjd.
Brukar komma på diverse reor, dustin hade väl en för 990kr om man var student för ett tag sen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas.ringstad:

Tjena!
Jag har blivit riktigt pepp på att köpa en ratt till datorn för att lira bilspel. Har alltid gillat bilspel och har flera gånger fått suget att köpa en ratt precis som nu.
Har även precis börjat spela Grid 2 och känner att det skulle kunna vara grymt med manuell växellåda och ratt. Så min fråga är:
Är det värt att köpa en ratt? Vilken prisklass är värd att kika innom?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/pc-ga...
Har kikat på denna, vilken enligt beskrivning ska ha Force Feedback samt är väldigt billig. Annars är väl de enda jag sett verkat vara bra är Logitechs rattar.
Kom med era åsikter, både om era upplevelser med ratt samt vilken ni skulle rekommendera!
/ Andreas

Spelar du racingspel minst en gång i veckan så är det värt att skaffa en vettig ratt.
Billiga rattar av tveksam kvalitet och känsla är inte ett dugg värt att ha, ska du köpa nån så köp nån som är nåt att ha!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ah ratt vilka minnen det framkallar från Need For Speed det allra första utav dem. Spelade det med något rallytillägg som fanns så att alla banor vart grusbanor. Jag och kompisarna pressade tider som fan och satt med ratt och körde. Kul som fan var det. Sen har jag aldrig spelat något mer med ratt vad jag kan minnas. Men till racingspel är det säkerligen härligt som fan fortfarande

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Entusiast

Det tycker jag absolut men som andra säger så är det ju lite bök med att montera och demontera varje gång.

Själv kör man då och då med någon random Microsoft Sidewinder-ratt som följde med familjens första dator på slutet av 90-talet
Den har en bautastor power brick och tusen sladdar som går här och där men annars så är den bra med Force Feedback, ett stabilt fäste och "paddle shifters" på ratten.
En äkta växelspak hade dock varit roligt att ha.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag köpte min G27 för 3K, men det är ett tag sedan Så frågan är hur mycket du ska köra, vilken känsla du vill ha och vilken budget du har

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha ratt! Senaste jag hörde var att Logitechs rattar ej kommer vara kompatibla med PS4, något som kanske kan vara värt att tänka på även om du bara tänkt lira på datorn. Detta gör i sin tur att man kan köpa beggade ganska billigt. De funkar ej heller till XBOX utan där är det xbox-rattar som gäller om det nu är av intresse (Forza).

Som andra sagt så är det knepigt med placeringen också, en billigare ratt är lättare att ha att göra med men ibland behöver man rycka ordentligt och då vill man att den ska sitta fast! Använde min G25 väldigt sporadiskt i ca 3 år innan jag köpte ett s.k. wheel stand (http://www.wheelstandpro.com/) och det räcker ganska långt kan jag tycka så det rekommenderas. Lätt att stuva undan också när man inte spelar. Till slut uppgraderade jag dock till en Thrustmaster T500RS och då var Wheelstanden för vek. Eller så var det ratten som var för tung. Så till slut fick det bli en Rseat RS1 "cockpit".

Här är en bild på min setup, kör i princip bara Gran Turismo 6 på den just nu, kanske inte bästa bilspelet men är helt fast i det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Saitek R660GT som bara skräpar , har kört nån timme med den sen va det inget kul.
Bor du i Malmö området får du den billigt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anarkizt:

Här är en bild på min setup, kör i princip bara Gran Turismo 6 på den just nu, kanske inte bästa bilspelet men är helt fast i det.

http://i.imgur.com/kkJ2cgX.jpg

Jäklar sicken myshörna! Där skulle jag trivas. Har alltid velat haft ett flipperspel. Närmare bestämt det gamla Shadow som fanns förr i tiden. Älskade det back in the days.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Ett tips (om du har råd) är att leta efter en ratt med ställ eller stol till på blocket, dom är inte så jätte dyra (för hur lite använda dom är) om man jämför med vad det kostade nytt. Då får du ju också en plats att ha ratten och slipper marken i bordet samt mycket bök med att sätta upp och plocka ner mellan körningarna .

Så en begagnad G25/27 eller annan modell med stol eller ställning rekommenderar jag. Ångrar skälv att jag inte köpte det utan bara ratten.

Skälv har jag en G25 som mest står i garderoben för jag har ingenstans att sätta fast den i Men får väll ta fram den nu till Project Cars

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem

Ratt är riktigt trevligt om man spelar mycket bilspel. Så är du verkligen inne på bilspel så tycker jag att det är ett självklart köp.

Jag fick nyligen köpa ny ratt eftersom min gamla trotjänare började knasa. Jag slog till på en sådan här.
http://cdon.se/hemelektronik/logitech/logitech-driving-force-...

Jag har provat flera rattar genom åren och jag föredrar de som sitter med typ en klämma runt bordet och inte bara sugproppar. Varianterna med sugproppar sitter inte stilla när force feedbacken kämpar emot.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag använder detta för att smidigt ta fram och plocka bort då ja blir sugen på att lira:
http://wheelstandpro.com/products/wheel-stand-pro-for-logitec...

Går att fälla ihop så ryms i en garderob så den inte är i vägen.

Permalänk
Medlem

Ratt är ett absolut måste för racingentusiasten! Jag tycker åtminstone du ska gå upp till Driving Force GT för att få en bra upplevelse. Eller G27 om du vill ha en lyxigare ratt som fungerar på samma sätt, bortsett från den bättre växelspaken. Angående placering av ratt kan jag tipsa dig om att bygga ett ihopfällbart bord som enkelt placeras vid soffan. Jag har själv designat och byggt två stycken, kolla gärna in mitt galleri. Funkar utmärkt och tar nästan ingen plats när de är ihopfällda precis som Wheelstand pro, fast det kostade bara ca 300kr för två stycken.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Jag använder detta för att smidigt ta fram och plocka bort då ja blir sugen på att lira:
http://wheelstandpro.com/products/wheel-stand-pro-for-logitec...

Går att fälla ihop så ryms i en garderob så den inte är i vägen.

Hur bra är det? då jag skälv funderar på att skaffa en sådan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Jag ska spela lite mer bilspel och se om bitet håller i sig
Tyvärr är det glest med begagnade rattar här i östergötland, så vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hur bra är det? då jag skälv funderar på att skaffa en sådan.

Jag tycker det funkar klockrent till mitt spelande, väldigt stabilt och smidigt att fälla ihop.

Eftersom jag vlll kunna plocka ihop det och förvara det i en garderob så är jag helnöjd, riktigt bra byggkvalite och står stadigt på golvet.

Det finns lite youtube videos att titta på där dom visar upp den.

Permalänk
Medlem

Jag kör likt andra här G27 + wheelstand pro somt normalt står bredvid skrivbordet, och som jag skjuter in under skrivbordet när jag ska lira. Får flytta fram skärmen också för att det ska kännas bra, så det är fortfarande lite meck. Dock mycket lättare än att montera alla delar var för sig varje gång man vill lira, och jag är väl rätt nöjd med kombinationen. Uppgraderingsdjävulen viskar dock i mitt öra att jag borde skaffa mer seriösa saker

Enligt vad jag förstått är DFGT snarlik i kvalitet, och med tanke på det lägre priset ett bra ingångsset.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz