Sony lovade pengarna tillbaka men ändrade sig

Permalänk
Medlem

Sony lovade pengarna tillbaka men ändrade sig

Hej och glad sommar på er alla Sweclockare!

Skulle behöva era råd beträffande ett ärende jag har hos Sony repair center.

Skickade in min dator på garantireparation i juni och efter många om och men visade det sig att de inte kunde reparera datorn. Därmed blev jag erbjuden att få pengarna tillbaka.

Jag blev ombedd att skicka in mina bankuppgifter och hinner däremellan köpa en ny dator för att ersätta den gamla.

När Sony får mina bankuppgifter så frågar de om jag verkligen vill ha mina pengar tillbaka vilket jag svarar ja på eftersom jag redan köpt en ny dator. Därefter hör jag ingenting från Sony fram tills idag när jag får ett mejl om att de har skickat tillbaka min reparerade dator.

Jag vill ju naturligtvis ha mina pengar tillbaka som jag blivit lovad. Har inte råd att behålla båda. Bör jag kontakta konsumentverket? Eller får Sony göra på det här sättet?

Jag känner mig rätt och slätt ganska överkörd. I min värld så bör jag få pengarna tillbaka. Vad tycker ni?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nixus:

Hej och glad sommar på er alla Sweclockare!

Skulle behöva era råd beträffande ett ärende jag har hos Sony repair center.

Skickade in min dator på garantireparation i juni och efter många om och men visade det sig att de inte kunde reparera datorn. Därmed blev jag erbjuden att få pengarna tillbaka.

Jag blev ombedd att skicka in mina bankuppgifter och hinner däremellan köpa en ny dator för att ersätta den gamla.

När Sony får mina bankuppgifter så frågar de om jag verkligen vill ha mina pengar tillbaka vilket jag svarar ja på eftersom jag redan köpt en ny dator. Därefter hör jag ingenting från Sony fram tills idag när jag får ett mejl om att de har skickat tillbaka min reparerade dator.

Jag vill ju naturligtvis ha mina pengar tillbaka som jag blivit lovad. Har inte råd att behålla båda. Bör jag kontakta konsumentverket? Eller får Sony göra på det här sättet?

Jag känner mig rätt och slätt ganska överkörd. I min värld så bör jag få pengarna tillbaka. Vad tycker ni?

Vad sa Sony till dig när du kontaktade dem efter du fick mailet där det stod att de skickat tillbaks datorn?

Permalänk
Medlem

Mitt mejl skickades för knappt en timma sedan. Blir dock inte helt förvånad om de inte skulle svara alls. Det verkar som det är lite av ett sommaruppehåll på Sony.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Om du kan bevisa (tex mail från Sony Repair Center) att du blev erbjuden att få pengarna tillbaka och att du har hunnit köpa en ny dator under tiden så tycker jag att Sony måste betala dig och inte kan kräva att du behåller den reparerade datorn.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Om du kan bevisa (tex mail från Sony Repair Center) att du blev erbjuden att få pengarna tillbaka och att du har hunnit köpa en ny dator under tiden så tycker jag att Sony måste betala dig och inte kan kräva att du behåller den reparerade datorn.

Följande borde vara tillräckligt? "Jag är ledsen men vi har inga andra lösningar annat än återbetalning i detta fall."

"Hej Xx,
Jag har inte mottagit andra alternativa lösningar tyvärr, till saken hör också att Sony inte längre tillverkar, och därför finns inga VAIO datorer att tillgå längre från Sony. Jag är ledsen men vi har inga andra lösningar annat än återbetalning i detta fall.
Mvh,
ZzYy"

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Följande borde vara tillräckligt? "Jag är ledsen men vi har inga andra lösningar annat än återbetalning i detta fall."

"Hej Xx,
Jag har inte mottagit andra alternativa lösningar tyvärr, till saken hör också att Sony inte längre tillverkar, och därför finns inga VAIO datorer att tillgå längre från Sony. Jag är ledsen men vi har inga andra lösningar annat än återbetalning i detta fall.
Mvh,
ZzYy"

Hej,

Detta borde räcka. Men rekommenderar dig och kontakta Sony, förklara din situation och går det ej. Så be och få prata med dennes chef.
Tips, hota ej med ARN eller konsumentverket.

Permalänk
Medlem

Känns som att någon hos Sony gjort ett misstag helt enkelt. Borde inte vara omöjligt att reda upp det med dem, i synnerhet inte då du faktiskt fått besked om att du skulle få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt bindande som de skrivit till dig.

Att de sen ångrar sig är inte ditt problem om någon där trasslat ihop info och gjort fel, det får de lösa internt och inte ta tillbaka något som ni kommit överrens om, det är ju ett avtal i princip

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hej igen allihop och tack för stödet!

Jag har fortfarande inte fått den återbetalning jag blivit utlovad den 18 juli. Det känns som jag hela tiden faller mellan stolarna. Har pratat med åtminstone fem olika personer som lovat att de ska kolla upp detta och återkomma. Senast blev jag ombedd att återigen mejla mina bankuppgifter så att de kunde slutföra överföringen men därefter så har det vart knäpptyst.

Lite komiskt är att en person ringde upp mig och frågade om min dator fungerade bra. Detta trots att jag blivit ombedd att inte ta emot den. Noll koll hos Sony. Ursäkten var att det hade blivit en liten miss i vem som var ansvarig för detta ärendet. Vid det här laget blir jag inte ens förvånad längre.

Det känns som jag bör kontakta en konsumentrådgivare så att de kan hjälpa mig med någon slags påtryckning. Eller ska jag be om chefens telefonnummer/mejladress? Vad tror ni?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

hade gått till en konsumentrådgivare först och se vad som säger, dom där cheferna kommer bara säga samma sak det är rätt värdelöst ringa..

Permalänk
Medlem

vad du ska göra nu är att du kontaktar ansvarig för reklamationer och pratar med personen. Eftersom det är skrivet att du ska få återbetalning (hoppas du har kvar mejlen) så har du rätt att kräva pengarna tillbaka. Detta ska du uppvisa för den ansvarige. Skulle den personen mot förmodan neka detta så säger du helt enkelt att du vill vidarebefodra detta till ARN. Detta kommer då bli ett betalningskrav till LG, sålänge ARN godkänner såklart vilket den bör göra. (dock skall du aldrig direkt säga att du kräver pengar då det bara skapar mer problem) och dem har 30 dagar vilket anses som rimlig tid att betala tillbaka dina pengar.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Är datorn köpt från Sony? Om inte reklamera mot säljaren.

Permalänk
Medlem

dock är det inte säljaren som kommer besluta det då dem skickar varan till sony som då bestämmer om den ska 1) bytas ut eller 2) ge kreditering.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

dock är det inte säljaren som kommer besluta det då dem skickar varan till sony som då bestämmer om den ska 1) bytas ut eller 2) ge kreditering.

Reklamation gäller mot säljaren. Tillverkargaranti mot tillverkaren. Kan säljaren inte avhjälpa felet så är det dem som får betala ersättning oavsett hur tillverkaren gör. Har tillverkaren lovat att betala ersättning så är det däremot det man ska kräva att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Reklamation gäller mot säljaren. Tillverkargaranti mot tillverkaren. Kan säljaren inte avhjälpa felet så är det dem som får betala ersättning oavsett hur tillverkaren gör. Har tillverkaren lovat att betala ersättning så är det däremot det man ska kräva att få.

kan inte säljaren avhjälpa felet och det är en vara som skall repareras så ligger det hos tillverkaren/auktoriserade serviceverkstaden som isåfall större kedjor sluter avtal med att lösa problemet. Antingen så reparerar dem varan eller så krediterar dem den. För säljaren tänker inte på något sätt gå minus på en fel som tillverkaren har gett garanti för.

Däremot om säljaren ger extra/längre garanti än vad tillverkaren ger så står säljaren för detta.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

kan inte säljaren avhjälpa felet och det är en vara som skall repareras så ligger det hos tillverkaren/auktoriserade serviceverkstaden som isåfall större kedjor sluter avtal med att lösa problemet. Antingen så reparerar dem varan eller så krediterar dem den. För säljaren tänker inte på något sätt gå minus på en fel som tillverkaren har gett garanti för.

Däremot om säljaren ger extra/längre garanti än vad tillverkaren ger så står säljaren för detta.

Säljaren står som motpart för reklamation enligt KKöpL, den har inget med tillverkaren att göra. Det har inget med garantin att göra.