Permalänk
Medlem

Huawei Honor 6 (import)

Tjaba!
Har sneglat lite på Kina-mobiler på sistone då även om dom har en tendens att kopiera så har kvalitén blivit bättre. Hittade ett nyhetsinlägg på GSM-arena i Juni (Länk) och började redan då dregla över de löften dom kom med och bestämde mig för att, för första gången importera en kinamobil!
Sagt och gjort, nu ligger den här på bordet och har använt den flitigt i ca. 2 veckor.

Höjdpunkter
- 4G*
- 2st simplatser
- SD-kortplats
- 1080 x 1920, 5", IPS-panel
- 7.5 mm tunn
- Över 75% skärmyta på fronten
- WiFi med AC-standard
- 13 Mpixel kamera med Sony-lins
- Snabbare än aktuella flaggskeppsmodeller (Galaxy S5, One M8 etc.)
- Kostar 2500:- inkl frakt.

* Denna telefon släpps i olika versioner, H60-L02 och H60-L12 använder FDD LTE (1800-bandet). Telia, Tele2 och Telenor har skaffat licenser för 1800-bandet. Telia och Tele2 har redan öppnat bandet, Telenor gör detsamma i vår.

Första intrycken
Bra:
- Kanonenkelt att Roota (ett klick)
- Sjukt snabb, klår Galaxy S5 i Antutu.
- Grym batteritid (3100 mah), ca. 3 dygns normalanvändning utan laddning.
- Riktigt bra skärm, täcker större delen av framsidan, inte lika bra svärta som OLED men nästan samma betraktningsvinklar.
- Bra knapp-placering
- Bra kamera, bättre bilder i mörker än jag hade förväntat.
- Bra översättning till Svenska, har inte stött på ett enda engelskt ord, djupt ned i inställningarna.

Sämre:
- Ingen appdrawer i original-ROMen. Nova Launcher löser behovet tillfälligt innan det börjar spruta ROMs på XDA
- Tyvärr är glaset på baksidan inte Gorillaglass 3 (som på framsidan)

Länk till specifikationer

Tanken med denna tråden är att jag uppdaterar detta OP-inlägg allt efter som jag märket att det finns intresse så kom gärna med frågor och kommentarer gällande tester, appar, funktioner, ROMs, hårdvara etc. Jag kommer även uppdatera inlägget med detaljer och små recensioner allt eftersom jag upptäcker saker som kan vara intressant.

typo
Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Tjaba!
Har sneglat lite på Kina-mobiler på sistone då även om dom har en tendens att kopiera så har kvalitén blivit bättre. Hittade ett nyhetsinlägg på GSM-arena i Juni (Länk)och började reda då dregla över de löften dom kom med och bestämde mig för att, för första gången importera en kinamobil!
Sagt och gjort, nu ligger den här på bordet och har använt den flitigt i ca. 2 veckor. Länk till spesificationer

Är det China Unicom-versionen med två SIM-kort?

Jag provade China Mobile-versionen förut och den var helt OK.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Är det China Unicom-versionen med två SIM-kort?

Jag provade China Mobile-versionen förut och den var helt OK.

Det stämmer, jag köpte version H60-L02, som fungerar i Europa och även har exporterats till Italien. Varför nu Huawei kände att just Italien skulle uppskatta en kinesisk designkopia på Iphone är för mig en gåta.

Det görs 4 versioner av denna lur i skrivande stund:

H60-L01: Denna fungerar endast med 2000- och 1900-banden över 3G som framför allt används i Kina. Den går iofs. att använda i Europa om man endast ska ringa med GSM.

H60-02: Denna fungerar perfekt på de svenska/europeiska näten och har dessutom 2st sim-kortsplatser, vilket jag drar nytta av i jobbet och slipper släpa på 2 mobiler.

H60-L11: Samma som L01 vad gäller frekvensband men har även NFC och 32G ROM.

H60-L12: Samma som L02 vad gäller frekvensband men har även NFC och 32G ROM.

Alla modeller har plats för Micro-SD.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk

verkar som en riktigt trevlig lur, hur är skärmen på den? är det "TN kvalite" dvs om du vinklar telefonen så blir bilden dålig eller hur man nu skall förklara det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade precis förstainlägget med lite intryck och höjdpunkter.

Skrivet av SwedenVirre:

verkar som en riktigt trevlig lur, hur är skärmen på den? är det "TN kvalite" dvs om du vinklar telefonen så blir bilden dålig eller hur man nu skall förklara det

Det är en bra fråga! Det sitter en riktigt bra IPS-panel i denna lur, jag kan inte se färgskillnader alls.
Jag gjorde en liten film så du kan få se för dig själv

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

Ser väldigt trevlig ut! Vad betalde du och hur gick du tillväga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Det stämmer, jag köpte version H60-L02, som fungerar i Europa och även har exporterats till Italien. Varför nu Huawei kände att just Italien skulle uppskatta en kinesisk designkopia på Iphone är för mig en gåta.

Det görs 4 versioner av denna lur i skrivande stund:

Fungerar perfekt på svenska/europeiska nät är väl lite fel då 4G finns men inte kommer fungera.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ser väldigt trevlig ut! Vad betalde du och hur gick du tillväga?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pröjsade 365 dollar (lite över 2500:-) inkl frakt från Ali Express http://www.aliexpress.com/.
Finns säkert att få tag på billigare ju längre man väntar. Om du funderar på att beställa, köp antingen modellen H60-L02 eller H60-L12, dom är gjorda för internationella marknaden.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Jag pröjsade 365 dollar (lite över 2500:-) inkl frakt från Ali Express http://www.aliexpress.com/.
Finns säkert att få tag på billigare ju längre man väntar. Om du funderar på att beställa, köp antingen modellen H60-L02 eller H60-L12, dom är gjorda för internationella marknaden.

De fungerar bara på China Unicom TD-LTE eller finns det modeller med stöd för europeiska LTE-band?

Vad jag kan de är de inte gjorda för den internationella marknaden utan bara för China Unicom.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De fungerar bara på China Unicom TD-LTE eller finns det modeller med stöd för europeiska LTE-band?

Vad jag kan de är de inte gjorda för den internationella marknaden utan bara för China Unicom.

Du är så negativ mfm, att gå på Computex och testa en inhemsk preproduction-lur säger inte så mycket

I stort sätt alla 4G-nät i Europa kör FDD LTE-1800, inklusive Sverige, vilket denna telefon stödjer. 4g är fortfarande ganska nytt i Sverige och för att köra 4G med denna lur behöver du just nu ha ett Telia- eller Tele2-abonnemang. Alla leverantörer har sin egen strategi på utbyggnad av sina nät, oavsett land. Telenor kopplar på 1800 i vår, resterande operatörer har inte köpt licens på 1800-bandet än tyvärr.

Huawei har grymma radio-chip och 3G räcker till det mesta, jag får 25 Mbit nedströms och 7 Mbit uppströms. 4G drar förövrigt löjligt mycket ström med aktuell teknik.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Du är så negativ mfm, att gå på Computex och testa en inhemsk preproduction-lur säger inte så mycket

I stort sätt alla 4G-nät i Europa kör FDD LTE-1800, inklusive Sverige, vilket denna telefon stödjer. 4g är fortfarande ganska nytt i Sverige och för att köra 4G med denna lur behöver du just nu ha ett Telia- eller Tele2-abonnemang. Alla leverantörer har sin egen strategi på utbyggnad av sina nät, oavsett land. Telenor kopplar på 1800 i vår, resterande operatörer har inte köpt licens på 1800-bandet än tyvärr.

Huawei har grymma radio-chip och 3G räcker till det mesta, jag får 25 Mbit nedströms och 7 Mbit uppströms. 4G drar förövrigt löjligt mycket ström med aktuell teknik.

Negativ? Att påstå att "fungerar perfekt på de svenska/europeiska näten" när man bara stödjer TDD-LTE 1800 är rent felaktigt. Det fungerar dåligt i Sverige och inte alls i många andra europeiska länder. Om du menar "perfekt på de europeiska 3G-näten" så får du skriva det. Samma sak med att säga att "H60-L02 eller H60-L12, dom är gjorda för internationella marknaden" när båda är gjorda för den kinesiska marknaden precis som H60-L01 och H60-L02, bara att de är gjorda för China Unicom istället för China Mobile. Sen kan man tycka att det fungerar bra ändå men det är en åsikt.

Om Huawei släpper Honor 6 officiellt i Italien kommer den att stödja FDD-LTE 800 / 1800 / 2600, de skulle knappast släppa en kinesisk version här.

Sen har jag inte testat någon pre-production utan den riktiga retail-versionen hos Huawei i Shenzhen och Guangzhou.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Negativ? Att påstå att "fungerar perfekt på de svenska/europeiska näten" när man bara stödjer TDD-LTE 1800 är rent felaktigt. Det fungerar dåligt i Sverige och inte alls i många andra europeiska länder. Om du menar "perfekt på de europeiska 3G-näten" så får du skriva det. Samma sak med att säga att "H60-L02 eller H60-L12, dom är gjorda för internationella marknaden" när båda är gjorda för den kinesiska marknaden precis som H60-L01 och H60-L02, bara att de är gjorda för China Unicom istället för China Mobile. Sen kan man tycka att det fungerar bra ändå men det är en åsikt.

Om Huawei släpper Honor 6 officiellt i Italien kommer den att stödja FDD-LTE 800 / 1800 / 2600, de skulle knappast släppa en kinesisk version här.

Sen har jag inte testat någon pre-production utan den riktiga retail-versionen hos Huawei i Shenzhen och Guangzhou.

Jag har inget otalt med dig men när du anklagar mig för att påstå felaktigheter utan att själv verka kunna skilja på TDD och FDD så låter det väldigt negativt och skrämmer bort personer som kanske ville köpa telefonen. Enligt mig fungerar luren perfekt, jag sitter trots allt med luren i mina händer och har testad den på olika svenska nät.

Jag föreslår att vi sluter fred innan någon onödigt OT uppstår och i stället för att reda ut hur den ene av oss definierar "perfekt" så kan vi i stället hänvisa till fakta och tester, hur låter det?

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Jag har inget otalt med dig men när du anklagar mig för att påstå felaktigheter utan att själv verka kunna skilja på TDD och FDD så låter det väldigt negativt och skrämmer bort personer som kanske ville köpa telefonen. Enligt mig fungerar luren perfekt, jag sitter trots allt med luren i mina händer och har testad den på olika svenska nät.

Jag föreslår att vi sluter fred innan någon onödigt OT uppstår och i stället för att reda ut hur den ene av oss definierar "perfekt" så kan vi i stället hänvisa till fakta och tester, hur låter det?

Det är ju du som far med osanningar och personangrepp medan jag skrivit hårda fakta, deal with it. Om man med enbart FDD-LTE 1800 har "perfekt stöd för svenska och europeiska nät" är inte en definitionsfråga.

Om det var något du tycker jag har fel om (fakta) så skriv det istället för att komma med luddiga påhopp.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är ju du som far med osanningar och personangrepp medan jag skrivit hårda fakta, deal with it. Om man med enbart FDD-LTE 1800 har "perfekt stöd för svenska och europeiska nät" är inte en definitionsfråga.

Om det var något du tycker jag har fel om (fakta) så skriv det istället för att komma med luddiga påhopp.

Du skriver att den "bara stödjer TDD-LTE 1800"... i rest my case
Om du menar "påhopp" med att skoja om att du hade varit på Computex så ber jag om ursäkt, nu vet jag bättre än att skämta om sånt

Skrivet av mfm:

De fungerar bara på China Unicom TD-LTE eller finns det modeller med stöd för europeiska LTE-band?

Svar på din fråga är ja, det finns modeller med stöd för europeiska LTE-band

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Du skriver att den "bara stödjer TDD-LTE 1800"... i rest my case
Om du menar "påhopp" med att skoja om att du hade varit på Computex så ber jag om ursäkt, nu vet jag bättre än att skämta om sånt

Svar på din fråga är ja, det finns modeller med stöd för europeiska LTE-band

Du kan ju "rest ditt case" fast du påstod en massa felaktigheter och jag råkade skriva en bokstav fel i ett inlägg. OK.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hur är operativsystemet för den som inte ids hålla på med root, flashning och så vidare utan bara vill starta upp telefonen och använda den som den är?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Hur är operativsystemet för den som inte ids hålla på med root, flashning och så vidare utan bara vill starta upp telefonen och använda den som den är?

Operativsystemet är "skinnat" men alla funktioner finns där utan behov av root.
Det enda jag har använt root till är små detaljer som att byta ut batteri-ikonen mot värde i procent och långtryck på volym-knappen för ficklampa genom xpose-ramverket. Det finns inga begränsningar som behöver "låsas upp" med root. Om du stör dig på att inte ha en app-drawer så finns t.ex. Nova Launcher gratis att ladda ner.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Operativsystemet är "skinnat" men alla funktioner finns där utan behov av root.
Det enda jag har använt root till är små detaljer som att byta ut batteri-ikonen mot värde i procent och långtryck på volym-knappen för ficklampa genom xpose-ramverket. Det finns inga begränsningar som behöver "låsas upp" med root. Om du stör dig på att inte ha en app-drawer så finns t.ex. Nova Launcher gratis att ladda ner.

Vad innebär "skinnat" i det här fallet? Är det avskalat, d.v.s. enkom med nyttiga funktioner? Jag har någonstans läst onda ord om Huaweis version av Android.

Tackar för övrigt för en intressant tråd. Tycker det är konstigt att inte fler visar intresse bara.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Vad innebär "skinnat" i det här fallet? Är det avskalat, d.v.s. enkom med nyttiga funktioner? Jag har någonstans läst onda ord om Huaweis version av Android.

Tackar för övrigt för en intressant tråd. Tycker det är konstigt att inte fler visar intresse bara.

Om man bortser från att EMUI (som skinnet heter) inte har en app-drawer så finns inga borttagna funktioner jämfört med stock Android. Skinnet är inte lika hårt modifierat som Samsungs TouchWiz eller HTCs Sense utan är mer som en custom ROM taget från XDA med lite fiffiga extrafunktioner och ett annat färgtema.
Om man sedan gillar vad dom gjort med utseende och funktioner är en smaksak men enligt mig är EMUI tillräckligt lik stock Android för att "känna sig hemma"

Gällande intresse tror jag många är rädda för import-telefoner. Risker man tar med t.ex. frakt eller garanti sänker såklart intresset.

Här finner du en unpacking och recension:

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A