Granne ställer buss framför vårat hus...

Permalänk
Medlem

Granne ställer buss framför vårat hus...

Våran granne jobbar med att köra buss, som det verkar har hon i princip bara 2 körningar per dag, en på morgonen och en på eftermiddagen, resterande del av dagen står bussen parkerad framför vårat hus. Nu snackar vi ingen liten "skolskjuts" utan en fullstor stadsbuss. Den står parkerad på ett sånt vis att det försvårar för oss att parkera fler än 2 bilar, alltså att få besök är ganska knepigt, utöver det så är det fruktansvärt tråkigt att som enda utsikt från köket ha en kritvit stadsbuss, vi bor på sista gatan innan en skog, vilket innebär att det fortfarande är tätbebyggt område, men vi har normalt sett utsikt över en stor del av skogen. Grannen är hur trevlig som helst, men samtidigt så otroligt känslig, hon trodde hela gatan konspirerat mot henne för att hon fick skäll av en granne pga. sina hundar förrut.

Vill inte göra mig osams med henne såklart, men får man enligt lagar o bestämmelser parkera en stor stadsbuss på en gata i tätbebyggt område hur man vill?

Är en liknande buss vi snackar om...

Permalänk
Inaktiv

Så länge det inte är parkeringsförbud på gatan samt att hon inte står för nära en korsning så är det lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Våran granne jobbar med att köra buss, som det verkar har hon i princip bara 2 körningar per dag, en på morgonen och en på eftermiddagen, resterande del av dagen står bussen parkerad framför vårat hus. Nu snackar vi ingen liten "skolskjuts" utan en fullstor stadsbuss. Den står parkerad på ett sånt vis att det försvårar för oss att parkera fler än 2 bilar, alltså att få besök är ganska knepigt, utöver det så är det fruktansvärt tråkigt att som enda utsikt från köket ha en kritvit stadsbuss, vi bor på sista gatan innan en skog, vilket innebär att det fortfarande är tätbebyggt område, men vi har normalt sett utsikt över en stor del av skogen. Grannen är hur trevlig som helst, men samtidigt så otroligt känslig, hon trodde hela gatan konspirerat mot henne för att hon fick skäll av en granne pga. sina hundar förrut.

Vill inte göra mig osams med henne såklart, men får man enligt lagar o bestämmelser parkera en stor stadsbuss på en gata i tätbebyggt område hur man vill?

http://uploads.ifokus.se/uploads/45f/45f1bade3c4500d02a28561e...

Är en liknande buss vi snackar om...

Trist. Kolla påhttps://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09303%20jan-14.pdf om det finns någon regel hon bryter emot, annars återstår bara att be till hennes goda vilja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Bjud över henne på fika och förklara situationen i all välmening.

Men finns det någon annanstans hon kan ställa bussen där den inte står ivägen?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det har löst sig vad det verkar nu, hon har fått kommentarer av andra på gatan och nu har hon lyckats på något vis köra in en bit av bussen i sin carport och andra halven står utanför, dock fortfarande på hennes egen gård. Så det är helt OK nu, o jag slapp göra mig osams med henne också!

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt så att många "tätorter" har parkeringsregler som reglerar vart du får parkera tunga fordon såsom bussar och lastbilar.

Just för att slippa att ha dem ståendes i bostadsområden.

Så blir detta ett problem iegn så får du kontakta trafikkontoret i din kommun och fråga vad som gäller just där.

För Stockholm Stad gäller detta:

"Parkeringsförbud för tunga fordon nattetid - Du får inte parkera fordon med en bruttovikt över 3,5 ton på gatumark klockan 22-06. Lastbilar och bussar får dock stå på respektive reserverade p-platser. Se platserna på webbkarta hos trafiken.nu(Länk till annan webbplats, http://www.trafiken.nu/Stockholm/Parkeringar/Parkeringar/)

◾Parkeringsförbud för släpfordon nattetid - Du får inte parkera frikopplade släpfordon som är längre än 3 meter på gatumark klockan 22-06."

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Nästan alla kommuner har olika regler, hålan jag bodde i tidigare fick man inte parkera yrkesfordon hur som helst, fick dessa inte plats på en vanlig parkeringsplats så var dom tvungna att få tillstånd.
Bussar får aldrig en sådan.
På senare tid kom det regler om fordon tyngre än 3.5t fick inte köra på vilka gator som helst heller, avlopp gick av på grund av tyngden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB