Samsung Galaxy S5 vs Sony Xperia Z2

Permalänk
Inaktiv

Samsung Galaxy S5 vs Sony Xperia Z2

Hej!

Funderar på att byta ut min Lumia 920 mot någon av dessa mobiler.

Vilken bör jag köpa? Jag vill gärna ha bra batteritid, bra kamera samt att den håller bra (om man tappar den exempelvis).
Ska köpa en nu senast på fredag så jag uppskattar snabba svar.

Kan även tillägga att jag funderar på att installera Cyanogenmod på den efter köp. Gäller garanti fortfarande om jag gör det?

Mvh

Permalänk
Medlem

S5, har en själv och skulle aldrig i mitt liv välja en sonylur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

S5, har en själv och skulle aldrig i mitt liv välja en sonylur.

Okej, varför inte? Utveckla gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

S5, har en själv och skulle aldrig i mitt liv välja en sonylur.

Jag är totalt tvärt om. Skulle inte välja Samsung lurarna...

Jag är ute efter kvalitetskänslan när man håller i luren. Samsung S1-S5 har alltid varit så jävla plastiga. Känns som man håller i en fjärrkontroll från en Andersson-TV.

I övrigt är dessa telefoner typ samma skrot och korn under.
Testa båda telefonerna och jämför vilken du tycker är skönast att hålla i. För det är egentligen samma lur.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det kommer troligen en refresh av s5 i september, så kan ju vänta lite (manualen har läckt ut).

Permalänk
Medlem

för att sonys OS e lite handikappat känns det som. Jag hade faktiskt rekommenderat Note 3, men iom att du säkert vill ha bättre kamera på s5an så förstår jag det.

samsung gör bra grejer som funkar, så är det bara. haft en xperia tidigare, men deras android har fått mig att känna mig begränsad som människa. tar tid o hitta till bilder osv, men det kan bara vara för att jag haft samsung mobiler den senaste tiden och är van vid deras touchwiz interface.

jag hade tänkt skaffa xperia z2, men blev smått besviken när det inte är riktiga 20mp utan den tar mellan 12-16 för att sedan lägga på själv. så inte lika bra kamera som ja trott. Samsungs bilder levererar bra, tycker min note 3 har bättre bilder än min Galaxy s3.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

allt på z2 är sämre, sämre kamera, sämre display, batteri som du inte kan byta ut osv.. hemsk design med mest döyta av alla tillverkare.. ser inte det minsta som lockar mig till en sony lur idag.

Alla tester säger nästan att man får bäst overall expierence på en samsung lur idag, S5 har ju vunnit pris för bästa display ever i en smartphone.. skulle vilja se sony eller lg toppa det..

Permalänk
Medlem

Varför inte hålla ut lite och vänta in Z3 som bör presenteras snart. Den är ju runt hörnet om man säger så.
Men om inte detta är aktuellt hade jag tagit Sony alla dagar i veckan före som SunQ sa fjärrkontrollen Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Folk som gnäller på att batteri inte kan bytas ut så kan jag då bara meddela att batteri på Z modeller är riktigt riktigt bra! Jag personligt har slutat att använda Samsung lurar, tycker deras batteritid blir sämre och sämre, min tjejs Note 3 är bara några månader gammal och hon måste ladda den varje dag, jag använder min Z lur på samma sätt och laddar kanske vart 3-4:e dag.

Smak sak förstås, designmässigt och hårdvarumässigt. Man får helt enkelt läsa och se vad som är för och nackdelar med båda lur. Själva design är jag mer för Z serien känns helt enkelt mer kvalité än plastig/läder look Samsung.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd med min Z2, haft den i ca 2-3 veckor. Batteri tiden jämnfört med Samsung S3 jag hade innan. Håller över 48h.
Jag gick från iphone 4 till samsung s3, och batteri tiden va sämre på en ny s3 än på min gamla iphone4.

Sen håller jag med tidigare talare att Samsung lurarna känns plastiga. Har väntat länge på Samsung S5 i metall som jag hört ryktas, men när man frågar folk på 3 så har dom aldrig hört talas om den. Så jag orkade inte vänta, kikade på lite jämnförelsen mellan S5 och Z2. Z2 har lite sämre optik i kameran än S5. Men Z2 kameran är mycket bra tycker jag, snabb respons och 4k video.
Iövrigt fick jag uppfattningen om att den är lika bra eller bättre än S5.

PS. Denna kikade jag på häromdagen. Inget fel på Z2 kameran som sagt.
https://www.youtube.com/watch?v=Wye5Y-G1MgA

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

Ska köpa en idag, lutar mot Z2:an på grund av bättre kamera samt bättre batteritid.
Inga sista råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Ska köpa en idag, lutar mot Z2:an på grund av bättre kamera samt bättre batteritid.
Inga sista råd?

Z2 är en bra telefon. Skulle också alla dagar i veckan välja Sony över samsung, har en xperia z, och min polare har samsung. Helhetsintrycket är bättre på Sony enligt mig.

Du kommer bli nöjd ☺
Och batteriet är ju utbytbart, man måste bara vara lite fingerfärdig som mig

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Ska köpa en idag, lutar mot Z2:an på grund av bättre kamera samt bättre batteritid.
Inga sista råd?

Bättre kamera? Du har nog fått något om bakfoten...
S5 är bättre på bland annat den punkten.

Dessutom presenterar Sony Z3 nästa veckan, bara så du vet.

Permalänk
Medlem

Z3 ryktas bli nästan helt identiskt med z2 , samma chip så den kan ni ju skita i..

Permalänk
Medlem

Vi kan inte bestämma åt dig TS, det finns inget rätt eller fel. Jag gillar inte att Z2 är så klumpig, mycket pga att den är så kantig, inte heller plastigheten hos S5. Om du inte bryr dig om något av detta så kommer du bli nöjd med båda dessa telefoner. Båda är snabba och har bra kameror med smartphone mått mätt. Ingen av dessa håller bra om man tappar dom. Batteritid på dessa får du kolla upp tester på om du vill ha vettig data på det.

Varför väljer du just på dessa två telefoner?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blade80:

Vi kan inte bestämma åt dig TS, det finns inget rätt eller fel. Jag gillar inte att Z2 är så klumpig, mycket pga att den är så kantig, inte heller plastigheten hos S5. Om du inte bryr dig om något av detta så kommer du bli nöjd med båda dessa telefoner. Båda är snabba och har bra kameror med smartphone mått mätt. Ingen av dessa håller bra om man tappar dom. Batteritid på dessa får du kolla upp tester på om du vill ha vettig data på det.

Varför väljer du just på dessa två telefoner?

Okej, håller på att göra en beställning på S5:an nu, får hoppas att jag blir nöjd.

Väljer mellan dessa då det är ett kanonbra erbjudande från Mecenat, 250kr/mån för Z2 och 274kr/mån för S5 (Inklusive 3GB data, gratis sms m.m)
Har även kikat på Nexus 5 men med dessa erbjudanden så kände jag att det kanske var de bästa för kr/prestanda.

Har precis sålt min Lumia 920 då jag lessnade på den, och iPhone har jag tappat hoppet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Z3 ryktas bli nästan helt identiskt med z2 , samma chip så den kan ni ju skita i..

Jo visst, men det borde ha flera förbättringar från Z2 annars skulle de inte lansera den och att köpa en Z2 nu för 5000:- känns nog inte så bra om Z3 kommer om ett tag och går att köpa för kanske 500-1000kr mer.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har bara ett enda råd till TS. Ta inte råd från uppenbara Samsung fanboys. Speciellt inte såna som själv äger en och rekommenderar. De kan sällan vara objektiva.

Testa dem själv och bestämm dig. Det som är rätt för en annan behöver inte vara rätt för dig.

Jag äger ingen av dem men skulle säga Sony helt klart. De har ett stilrent gränssnitt och bra flyt. Närmast Vanilla efter HTC.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deeyay:

Jag har bara ett enda råd till TS. Ta inte råd från uppenbara Samsung fanboys. Speciellt inte såna som själv äger en och rekommenderar. De kan sällan vara objektiva.

Testa dem själv och bestämm dig. Det som är rätt för en annan behöver inte vara rätt för dig.

Jag äger ingen av dem men skulle säga Sony helt klart. De har ett stilrent gränssnitt och bra flyt. Närmast Vanilla efter HTC.

Vilket ju även borde gälla tvärtom eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Här är en ganska intressant jämförelse mellan S5 och en budgetlur.

http://www.swedroid.se/motorola-moto-e-jamfors-med-galaxy-s5-...

Nej jag tycker inte om Samsung men det har sina anledningar. Och ja jag har även ägt en själv. Touchwiz är trögt och fult.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deeyay:

Jag har bara ett enda råd till TS. Ta inte råd från uppenbara Samsung fanboys. Speciellt inte såna som själv äger en och rekommenderar. De kan sällan vara objektiva.

Testa dem själv och bestämm dig. Det som är rätt för en annan behöver inte vara rätt för dig.

Jag äger ingen av dem men skulle säga Sony helt klart. De har ett stilrent gränssnitt och bra flyt. Närmast Vanilla efter HTC.

Skrivet av deeyay:

Här är en ganska intressant jämförelse mellan S5 och en budgetlur.

http://www.swedroid.se/motorola-moto-e-jamfors-med-galaxy-s5-...

Nej jag tycker inte om Samsung men det har sina anledningar. Och ja jag har även ägt en själv. Touchwiz är trögt och fult.

Så med anledning vad du "tycker" ska andra ta råd/lärdom enbart?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Jalle64:

Så med anledning vad du "tycker" ska andra ta råd/lärdom enbart?

Här jag sagt det eller? OP kan väl tänka själv, eller? Tack och hej.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deeyay:

Här jag sagt det eller? OP kan väl tänka själv, eller? Tack och hej.

Ja det har du iom att du helt dissar ett märke och lägger din "röst" på ett märke, som du dessutom inte ägt.

Lite mer fakta hade varit av nöden tycker jag innan man dissar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Jalle64:

Ja det har du iom att du helt dissar ett märke och lägger din "röst" på ett märke, som du dessutom inte ägt.

Lite mer fakta hade varit av nöden tycker jag innan man dissar.

Jag har visst ägt Samsung skrev ju det innan. Flera jobbarkompisar har också vilka delar sina åsikter gärna och ofta

Sen att Touchwiz är trögt är nog mer fakta än åsikt tyvärr

Ang design är det självklart smaken som baken! Men man kan ju inte säga att Touchwiz ligger rätt i tiden. Vilka i alla fall Sony och HTC gör.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Lg g2?

Visa signatur

:)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av UltraPro:

Svårt att hitta mer prisvärd telefon idag (tillsammans med Nexus 5). Har ägt dem båda också. G2 har varit prisvärd ända sedan den var helt ny. Lite träligt UI men det går väl att trixa in det från G3 om man så vill och är villig att fixa lite. Skulle hellre köpa en till sån än att köpa en G3 idag.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Ja det har du iom att du helt dissar ett märke och lägger din "röst" på ett märke, som du dessutom inte ägt.

Lite mer fakta hade varit av nöden tycker jag innan man dissar.

Skrivet av deeyay:

Jag har visst ägt Samsung skrev ju det innan. Flera jobbarkompisar har också vilka delar sina åsikter gärna och ofta

Sen att Touchwiz är trögt är nog mer fakta än åsikt tyvärr

Ang design är det självklart smaken som baken! Men man kan ju inte säga att Touchwiz ligger rätt i tiden. Vilka i alla fall Sony och HTC gör.

Du lade väl inte din röst på Samsungen? Läs vad jag skrivit.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Jalle64:

Du lade väl inte din röst på Samsungen? Läs vad jag skrivit.

Läste lite fel. Jag har ägt Sony telefoner också varvid den senaste som var Sony Z Ultra. Jag har god kännedom om de flesta tillverkares olika UI. Jag är en telefonnörd som gått igenom cirka 12 olika telefoner på 2 år. Android, Windows Phone, iOS, BlackBerry, MeeGo har jag alla provat på också.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Alpha kommer ju 12te september om det skulle vara intressant för dig. metallram, 4.7" och tyvärr lite lägre upplösning än s5, väldigt tunn och lätt, men i övrigt ganska liknande specs som s5.

Funderar själv på en sån, hinner ju se hur iphonen blir innan dess också så.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej,
Köpte en Sony Z2 efter mycke Teather med Elgiganten köpte de Tillbaka det gick ingen Simkort i dera Slot-mycket krongligt.
Jag fick till slut Återköp genom.Efter 3 Daga har jag 5600,-Kronor på mit Konto igen.Jag vänta nu ut vad komma nytt först.
Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ