Unreal Engine 4 ger ray-tracing-liknande bildkvalitet i realtid

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad folk säger, jag tycker att det ser sjukt fint ut!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Inaktiv

Första videon var sjukt nice, men en annan var av betydligt skiftande kvalitet. Hur som helst så var det väl knappast det texturen som var poängen i klippen utan ljussättningen? Sedan är det upp till spelproducenterna hur bra textur de lägger in.

Skulle gärna lira på det viset med sånna där VR brillor! Ska vi säga om 5 år?

Permalänk
Medlem

Han som gjort dessa demos är intresserad av ljussättning för arkitekturvisualisering. Träden är Speedtree för att han behövde fylla miljöerna med något och inte orkade modellera träd från grunden för detta.

Skrivet av anon56869:

Första videon var sjukt nice, men en annan var av betydligt skiftande kvalitet. Hur som helst så var det väl knappast det texturen som var poängen i klippen utan ljussättningen? Sedan är det upp till spelproducenterna hur bra textur de lägger in.

Skulle gärna lira på det viset med sånna där VR brillor! Ska vi säga om 5 år?

Du kan "spela" detta nu i VR om du känner för det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Helt otoligt vad många på Sweclockers snabbt ska klaga på relativt orelevanta saker. [...] Men varför lägger ni överhuvudtaget energi på detta? Ser ni överhuvudtaget inte på det som faktiskt demonstreras? [...] Varför är det så 2010-talsaktigt att alla ska klaga på bra saker?

Det spelar inte någon roll om det t.o.m. hade sett ut som verklighet till 100%, det hade ändå varit skit på något sätt.
Det är en tragisk värld vi lever i där folk enbart letar fel i allt och ska klaga på allt.

jag tror att många som väljer att se felen i sådana här sannerligen vackra demoklipp har, som jag själv, stått där med spel typ 1997 eller åtminstone 1999 och på fullaste allvar sagt att grafiken är så verklig att det nästan, precis nästan, är identiskt verkligheten med vilda gissningar om att människan inom sex år eller så skulle ha spel som är där och lurar oss att det är verkligheten vi ser. Inom kort stod man där i Stockholm och tittade ut över vattnet, och undrade "pffft" om det inte nästan såg lite dåligt renderat ut. Vad skumt, den här ljusåtergivningen ser ju overklig ut. Jag läste sedan någon skriva om just detta i PC Gamer och jag kände mig nog då lika träffad som väldigt många andra. Det handlar inte om att "gnälla", det handlar om att bara utvärdera det vi ser utifrån egna personliga referensramar. Om två personer dricker ett rött vin, då kanske den ena sitter och försöker bryta ned smakerna och på sitt sätt njuter av att hitta både bra och dåliga aspekter med vinet, luktar på vinet och slänger ur sig ord som "stall" medan den andre kort sagt sitter nöjd med att det är rött och säger "tyst på dig, njut bara av det fina vinet".

Jag har inte läst alla kommentarer sedan trådstart men jag kan nog känna igen mig i att folk missuppfattar det jag säger som gnällande medan jag hoppats att de ska förstås som analytiska bidrag. Åtminstone det JesperT säger om löven tycker jag var ett bidrag, inte ett klagomål, jag tittade som jag tror att en generisk tittare gör på belysningen och inte alls på träden. Men åtminstone jag tycker att det är bra påpekat, det är någonting skumt med hur grenarna svajar medan löven inte rör sig det minsta. Litet som att se ett snyggt robotansikte le. Snygg fejkhud och allt, men det skapar inte liv i leendet. Rätt antal muskler behöver utnyttjas på exakt rätt sätt, och det är nog lättare att bygga musklerna än att utnyttja dem på det där exakta rätta sättet. Men om jag ser att det bara är kinderna som rör sig och inte alls allt det där andra, då är nog jag också den som försöker påpeka det. Ursäker till den som tror att jag gnäller på hans robot.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Fräscht, men en video över en förrenderad scen säger inte särskilt mycket. Jag vill köra det själv!

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fräscht, men en video över en förrenderad scen säger inte särskilt mycket. Jag vill köra det själv!

Det är inte förrenderat.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är inte förrenderat.

/hulle.

Kan mycket väl gå i 15 fps och sedan spelas upp i 60.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kan mycket väl gå i 15 fps och sedan spelas upp i 60.

Eller så läser man:

"Around 30-40fps on a i7-3770 / GTX670."

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Blir nog första spelet på 300+gb snart då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ska bli intressant att se hur många som klagar på att löven är fula.

Skrivet av Zotamedu:

Problemet är inte direkt hårdvara utan tiden det tar att skapa en spelvärld. Det kostar sjukt mycket pengar att ha designers och utvecklare jobbande så mycket. Den extrema fokusen på verklighetstrogen grafik är en av sakerna som håller på att krascha spelindustrin. De dumpar så extremt mycket pengar på spelen för de ska se så bra ut som möjligt så de skiter i resten av spelet. De har också en förmåga att grovt överskatta hur många spel de kan sälja. Så fram tills det finns verktyg som gör att det går enkelt och snabbt att bygga en sådan värld, då kommer det komma i spel.

Jag blir i alla fall misstänksam när en av den viktigaste sakerna i ett spel är hundar som är motion captured. Då känns det som om fokus ligger fel. Tur att det finns mindre utvecklare som visar att man kan skapa sjukt snygga spel som inte är fotorealistiska.

FuturLab

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Sitter själv och jobbar med UE4 atm, otroligt lovande men den har lite kanter som behöver slipas ner helt klart. Min upplevelse med motorn är att ifall du har stabil FPS så kan du trycka in en jävla massa saker innan FPSen överhuvudtaget tar stryk. Det som gör att UE4 är så härligt att arbeta med och som får fina resultat är (imo) mycket den grymma material-editorn. Att kunna fixa till materialen själv som grafiker gör stor skillnad.

En till video från UE4:

Och lite bilder från samma projekt från ico_hr:

Permalänk
Medlem

Kommentar till era kommentarer:

Ja, löven och andra detaljer var inte de bästa men det var inte poängen här. Poängen är ljuset, så kolla hur det där ser ut. Om ni tror att UE4 inte kommer att stöda att man har högre antal polygoner så vet jag verkligen inte var ni fått det där ifrån. Om ni tror att man inte kommer att kunna ha en bra fysikmotor tillsammans med UE4 så har ni helt fel. Alltså det som saknades här hade kunnat göras, så ja, det kan se mycket bättre ut med UE4 än vad det gjordes här. Varför de inte gjorde det är min nästa poäng:

Det krävdes en GTX 670 och en i7 3770 för att driva detta i 30-40 fps!! Sjukt krävande är det alltså!
De vill luras med att använda ett kort som inte är det starkaste som finns, dock bland det starkaste just nu. Så att folk tänker "jäklar så det här är helt möjligt att se snart". Samma sak med processorn. Dock tänk på att så fort man har en ok fysikmotor (även om man använder dedikerad hårdvara som physX) och högre texturer och fler polygoner (tänk på att vi såg många väggar, en vägg, alltså en rektangel, kräver enbart 2 trianglar!!!!) så kommer det här helt plötsligt att kräva sjukt mycket mer kraft än det vi sett. Lägg till att man kommer att behöva anti aliasing och fler grejer för att få bort fula artifacts (annars högre upplösning).

De visade videon i 720p istället för 1080p och i vissa fall var det lite "suddigt". Så att vi inte märker vissa saker.

Tänk er när man får se en explosion osv. Å andra sidan om man får välja inställningar själv så hade jag offrat vissa saker och satt detta till max då det såg ändå riktigt snyggt ut. Om de hade visat flera komplexa byggnader, använt tesselation osv för att få det att se riktigt bra ut så hade det varit najs. Då skulle de behövt 3 GTX 780 ti i trippel SLI med en riktigt kraftig CPU. Men då hade vi iaf fått en aning om hur riktigt detta är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Kommentar till era kommentarer:

Ja, löven och andra detaljer var inte de bästa men det var inte poängen här. Poängen är ljuset, så kolla hur det där ser ut. Om ni tror att UE4 inte kommer att stöda att man har högre antal polygoner så vet jag verkligen inte var ni fått det där ifrån. Om ni tror att man inte kommer att kunna ha en bra fysikmotor tillsammans med UE4 så har ni helt fel. Alltså det som saknades här hade kunnat göras, så ja, det kan se mycket bättre ut med UE4 än vad det gjordes här. Varför de inte gjorde det är min nästa poäng:

Det krävdes en GTX 670 och en i7 3770 för att driva detta i 30-40 fps!! Sjukt krävande är det alltså!
De vill luras med att använda ett kort som inte är det starkaste som finns, dock bland det starkaste just nu. Så att folk tänker "jäklar så det här är helt möjligt att se snart". Samma sak med processorn. Dock tänk på att så fort man har en ok fysikmotor (även om man använder dedikerad hårdvara som physX) och högre texturer och fler polygoner (tänk på att vi såg många väggar, en vägg, alltså en rektangel, kräver enbart 2 trianglar!!!!) så kommer det här helt plötsligt att kräva sjukt mycket mer kraft än det vi sett. Lägg till att man kommer att behöva anti aliasing och fler grejer för att få bort fula artifacts (annars högre upplösning).

De visade videon i 720p istället för 1080p och i vissa fall var det lite "suddigt". Så att vi inte märker vissa saker.

Tänk er när man får se en explosion osv. Å andra sidan om man får välja inställningar själv så hade jag offrat vissa saker och satt detta till max då det såg ändå riktigt snyggt ut. Om de hade visat flera komplexa byggnader, använt tesselation osv för att få det att se riktigt bra ut så hade det varit najs. Då skulle de behövt 3 GTX 780 ti i trippel SLI med en riktigt kraftig CPU. Men då hade vi iaf fått en aning om hur riktigt detta är.

Vilka är "de" som du skriver om?

Detta är gjort av en kille som arbetar med arkitekturvisualisering och han publicerade de här filmerna på UE-forumet för att visa lite nya lighting-grejer han meckat med. Sedan skickade andra på forumet ut detta på diverse sociala medier och vips spreds allting... Det är alltså inte Epic som har gjort detta som reklam om det är det du tror.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Citering saken buggade, jag sa: Gameplay>Grafik>Fysik

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Citering saken buggade, jag sa: Gameplay>Grafik>Fysik

Visst kan jag hålla med om det, men liren nu för tiden är bara samma koncept igen med några ändrade detaljer och bättre bild och detta var ju en nyhet om en grafikmotor så jag förstod inte vad gameplay har med saken att göra i den kontexten.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!