Hårddisk låter mer än vanligt, vågar jag använda den?

Permalänk
Medlem

Hårddisk låter mer än vanligt, vågar jag använda den?

Hej!

Jag har en Samsung EcoGreen F2 1,5 TB som är fem år gammal och har gått 3082 timmar. Den senaste tiden har den dock börjat låta märkligt; ett snabbt knäppande ljud som låter ungefär som om man drog en pinne över en räfflad yta. Det låter bara när man aktivt läser från eller skriver till disken, dock inte alltid. Ett säkert sätt att framkalla ljudet är att virussöka disken, då låter den till och från under delar av sökningen.

Jag har undersökt disken med CrystalDiskInfo som säger att den mår prima. Den är även skannad med HD Tune som inte rapporterar några fel, samt HDDScan. Resultatet av den sistnämnda finns här nedan. Jag är inte helt övertygad om hur det tolkas, ser det OK ut?

Kan det finnas ett mekaniskt fel som dessa program inte upptäcker? Vågar man fortsätta använda disken överhuvudtaget? Kanske kan man lokalisera var på disken ljudet uppstår och stänga av dessa sektorer? Det är lite tråkigt att lägga 1,5 TB som tillsynes fungerar åt sidan! Naturligtvis finns backup.

Dold text

MVH
Andreas

Permalänk

Inte så att nån skruv sitter löst så det bara låter annorlunda när den vibrerar?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Har haft liknande, visade sig att ena sladden inte satt i som den skulle, kolla det. Annars bör du nog skaffa en ny

Permalänk
Medlem

alla smart värden visar ju gröna stats, och vad är 3000 timmar drygt för en hd ? ingenting....

Permalänk
Entusiast

3082 timmars drift. Den är ju knappt använd.
-"Bara körd av en gammal tant till kyrkan.", som bilförsäljarna säger.
Kom igen när den nått 50 000 timmar eller liknande.

Desto mer intressant är hur många starter disken fått utföra. (spin up)
Det sliter rejält på en hårddisk.

Att hårddiskar låter när de får jobba är bara normalt.
Har ni ändrat något annat i datorn som tillåter ljudet att "läcka ut", eller har ni bara blivit känsligare för ljud rent generellt?

Edit:
98 stycken "power on". även det är väldigt lågt.
Disken är ju så gott som ny. nästan aldrig använd.
... och noll korrigerade läs/skrivfel.
Har ni ens använt hårddisken?
Det finns inget att oroa sig över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Inte så att nån skruv sitter löst så det bara låter annorlunda när den vibrerar?

Skrivet av VicJoh90:

Har haft liknande, visade sig att ena sladden inte satt i som den skulle, kolla det. Annars bör du nog skaffa en ny

Jag monterade snabbt ur disken imorse och kollade att inga skruvar var lösa och att den satt ordentligt monterad, samt kollade att alla kablar satt som de skulle. Därefter körde jag en genomsökning på 10 minuter, och då lät den faktiskt ingenting. Jag ska köra en grundligare genomsökning ikväll när jag har mer tid!

Skrivet av SysGhost:

3082 timmars drift. Den är ju knappt använd.
-"Bara körd av en gammal tant till kyrkan.", som bilförsäljarna säger.
Kom igen när den nått 50 000 timmar eller liknande.

Desto mer intressant är hur många starter disken fått utföra. (spin up)
Det sliter rejält på en hårddisk.

Att hårddiskar låter när de får jobba är bara normalt.
Har ni ändrat något annat i datorn som tillåter ljudet att "läcka ut", eller har ni bara blivit känsligare för ljud rent generellt?

Edit:
98 stycken "power on". även det är väldigt lågt.
Disken är ju så gott som ny. nästan aldrig använd.
... och noll korrigerade läs/skrivfel.
Har ni ens använt hårddisken?
Det finns inget att oroa sig över.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter onekligen bra det du skriver Och som sagt, den är inte särskilt mycket använd! Att den bara skulle startats upp 98 gånger låter dock märkligt, den har dock suttit i en använd dator i fem år som i stort sätt alltid stängs av på natten. Det verkar ju som att hårddisken mår bra, men det jag oroar mig för är något mekaniskt fel som inte detekteras av dessa tester. Ljudet uppstod plötsligt, utan att jag varit inne och rotat i datorn, och det är väldigt påtagligt. Har aldrig hört en hårddisk låta såhär tidigare. Den låter ju inte hela tiden heller, utan det är bara ibland när man läser från eller skriver till disken.

Jag ska se om ljuden fortsätter ikväll, annars kanske en ommontering av disken har löst problemen! Om inte kanske jag kan försöka spela in det!

Permalänk
Rekordmedlem

När defragmenterade/optimerade du senast ?
Aldrig gjort ? Låt den pinas lite...
http://ultradefrag.sourceforge.net/en/index.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När defragmenterade/optimerade du senast ?
Aldrig gjort ? Låt den pinas lite...
http://ultradefrag.sourceforge.net/en/index.html

Det var ett tag sedan, inte sedan den började låta iaf. Tror du att det kan ha med saken att göra eller var det bara en allmän påminnelse?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ande:

Det var ett tag sedan, inte sedan den började låta iaf. Tror du att det kan ha med saken att göra eller var det bara en allmän påminnelse?

Diskar kan föra betydligt mer väsen om de är fragmenterade, de behöver röra sig betydligt mer då, dessutom kanske en defrag provocerar fram nått fel om det är nått verkligt problem med disken, den får ju jobba en del om du kör "utförlig optimering"
Och om defrag går bra så borde disken åtminstone bli piggare efteråt även om det inte påverkar ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.