Permalänk
Medlem

allt i allo dator

Jag vill hitta en dator mellan 5000-6000kr som man ska kunna användå till studier,surf,film och gärna enklare spel tex HoN

Tack på förhand /jessica

Permalänk
Skrivet av Meatyb:

Jag vill hitta en dator mellan 5000-6000kr som man ska kunna användå till studier,surf,film och gärna enklare spel tex HoN

Tack på förhand /jessica

Vad tänker du kring:

*Skärmstorlek? 13,3" 14" eller 15,6" eller t.om. 17"? Ska den vara för studier antar jag att den ska vara relativt portabel och smidig men ska det vara din "huvuddator" och du inte ska koppla in en större skärm när du kommer hem är 13,3" eller 14" iaf. för mig för lite att sitta på utan större skärm hemma.
*Vikt? Om den är för studier antar jag du ska flytta den hemifrån och till skolan varje dag så relativt låg vikt?
*Batteritid? Kommer du ha eluttag tillgängligt eller vill du kunna att den räcker en "skoldag" (universitet eller gymnasium?)?

Kan du ge exempel på andra spel förutom HoN du vill spela?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en mellanstor skärm så 13 är nog lite litet. Har en stationär hemma men vill främst ha laptopen som huvuddator och jag kommer inte koppla in den till en annan hemma.

Vikt är inget speciellt med desto lättare desto bättre

Kommer förmodligen oftast ha tillgång till eluttag så de är lungt

Ska plugga inredning på högskola så kan behöva ngt programmet att rita upp miljöer i osv

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en mellanstor skärm så 13 är nog lite litet. Har en stationär hemma men vill främst ha laptopen som huvuddator och jag kommer inte koppla in den till en annan hemma.

Vikt är inget speciellt med desto lättare desto bättre

Kommer förmodligen oftast ha tillgång till eluttag så de är lungt

Ska plugga inredning på högskola så kan behöva ngt programmet att rita upp miljöer i osv

Permalänk
Skrivet av Meatyb:

Jag vill ha en mellanstor skärm så 13 är nog lite litet. Har en stationär hemma men vill främst ha laptopen som huvuddator och jag kommer inte koppla in den till en annan hemma.

Vikt är inget speciellt med desto lättare desto bättre

Kommer förmodligen oftast ha tillgång till eluttag så de är lungt

Ska plugga inredning på högskola så kan behöva ngt programmet att rita upp miljöer i osv

Okej, ett tips är att kontakta skolan och se vilket program / vilka program ni kommer använda så kan man använda det och systemkraven för det programmet / programmen som hjälp när man väljer dator?

Mellanstor skärm tolkar jag som 15.6" isåfall och det är väl det "minsta" jag skulle köra på om jag skulle använda den som "enda" dator hemma och om jag inte skulle koppla in den på en större skärm.

Ett tips (rekommenderar starkt du kontaktar skolan och frågar vilka program ni kommer använda):

ASUS K551LN-DM124H
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199658-a...
i5-4200U (1.6GHz - 2.6GHz), 8GB RAM, 500GB "hybrid" hårddisk, 2,4kg, 15.6", GT840M
för 5990kr.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den ser fin ut och kommer säkerligen att klara av de flesta rit-programm tack vare en schysst processor och grafikkort, samt rikligt med ram. Den är dock 2 000 kronor över tidigare utsatt budget...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

8000kr?
Haha var det inte max 6000kr?

Enligt en jämförelse på Intels hemsida (se nedan) så är i7 processorn 2.0 - 3.1GHz mot 1.6 - 2.6GHz på i5:an dock är det samma antal kärnor och trådar i båda. Ska du t.ex. använda dig av ett program som effektivt utnyttjar flera kärnor så är det ingen skillnad mellan dessa processorer förutom ca. 500MHz (2.6GHz vs. 3.1GHz).

Jämförelse i5-4200U vs. i7-4510U:
http://ark.intel.com/sv/compare/75459,81015

Skärmen är dock Full-HD som jag antar du kan dra nytta av, budgeten (6000kr) gjorde att jag inte kunde hitta en sådan dator åt dig.
Grafikkortet är samma som i den jag rekommenderade (GT840M). Samma typ av hårddisk ("hybrid") men 1TB istället för 500GB.

Här har du en dator med en kraftfullare processor som har 4 kärnor och 8 trådar, LENOVO THINKPAD EDGE E540:
http://www.dustinhome.se/product/5010774846/lenovo-thinkpad-e...
6490kr.

Processorn är en i7-4702MQ med 4 kärnor och 8 trådar på 2.2 till 3.2GHz, dock inte lika strömsnål som de processorerna vi tittade på tidigare. Skärmen är Full-HD, du har ett dedikerat GT740M och en 1TB "hybrid" disk.

Jämförelse mellan alla tre processorer:
http://ark.intel.com/sv/compare/75119,75459,81015

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

kanske kan övertala mina föräldrar att bidra då jag inte riktigt nöjde mig med de för runt 5000 + att jag förmodligen kan dra momsen