Permalänk

Banana Pi tråden

Så efter över en månad anlände äntligen min Banana Pi

med skal och strömadapter

Sitter just nu och installerar OS på den och monterar skalet. Om det är någonting ni vill se den göra så kan ni ju lämna en kommentar här

Permalänk
Medlem

Det var då en fin liten leksak.
Jag är nyfiken på vad du kör för OS och om möjligen xbmc (kodi) funkar, om du har möjlighet att prova.
men främst hur du upplever den jämfört med rpi.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Intressant! Vad skiljer denna från en raspberry pi?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Undrar sammas sak hur mycket rappare är denna jämfört med raspberry?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Intressant! Vad skiljer denna från en raspberry pi?

Skrivet av Broken-arrow:

Undrar sammas sak hur mycket rappare är denna jämfört med raspberry?

Det är vi nog rätt många som vill veta nu

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns en liten jämförelse >här<

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

Det finns en liten jämförelse >här<

Känns redan lovande

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av KTL:

Det är vi nog rätt många som vill veta nu

Skrivet av Broken-arrow:

Undrar sammas sak hur mycket rappare är denna jämfört med raspberry?

Skrivet av HerrKanin:

Intressant! Vad skiljer denna från en raspberry pi?

Skrivet av bärplockaren:

Det var då en fin liten leksak.
Jag är nyfiken på vad du kör för OS och om möjligen xbmc (kodi) funkar, om du har möjlighet att prova.
men främst hur du upplever den jämfört med rpi.

Kör lubuntu just nu och det känns kanske 20-40% snabbare än RPi, dock var det medföljande sd kortet klass 4, jag ska nog testa med ett klass 10 sen och se hur stor skillnad det blir

Permalänk

Här är den sittandes på min PS2

Permalänk
Medlem

Vad kostade den inkl alla avgifter?

Permalänk
Skrivet av Pake:

Vad kostade den inkl alla avgifter?

$66.15 för bananen, skalet, sd kortet och strömadaptern. $55 för bara bananen http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Banana-pi-with-b...

Sen köpte jag en sata kabel till den för $4.10

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du använder den till?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av HerrKanin:

Får man fråga vad du använder den till?

Köpte ursprungligen för att använda den som android maskin, men jag lyckas inte få Wi-Fi:t att fungera så den får väl bli en web server sen kanske jag försöker snickra ihop en portabel version.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Haxxorcisten:

Köpte ursprungligen för att använda den som android maskin, men jag lyckas inte få Wi-Fi:t att fungera så den får väl bli en web server sen kanske jag försöker snickra ihop en portabel version.

Är du inte efter ett ARM-kort för Android så finns alltid Arndale Octa. Har ett sådant som det körs Ubuntu på. Fungerar bra sånär som på en sak: big.LITTLE är tydligen inte helt standardiserat, så det går finfint att få igång alla 4 Cortex A15 kärnor (1.8GHz) men ingen av Cortex A7 går att dra igång (de detekteras dock). Mindre problem om man inte ska köra på batteri då man ändå vill köra på A15, men irriterade då detta kort stödjer att Linux faktiskt "ser" alla 8-kärnor.

Under Android (en version är flashad vid leverans) så verkar alla kärnor fungera, men ville ha detta kort för att köra en Linux-distro != Android.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

kan den här fungera som en enhet för strömmande tjänster såsom netflix och svt play?

Permalänk
Skrivet av dammskog:

kan den här fungera som en enhet för strömmande tjänster såsom netflix och svt play?

Ja om du lyckas få android fungera med din wifi adapter

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är du inte efter ett ARM-kort för Android så finns alltid Arndale Octa. Har ett sådant som det körs Ubuntu på. Fungerar bra sånär som på en sak: big.LITTLE är tydligen inte helt standardiserat, så det går finfint att få igång alla 4 Cortex A15 kärnor (1.8GHz) men ingen av Cortex A7 går att dra igång (de detekteras dock). Mindre problem om man inte ska köra på batteri då man ändå vill köra på A15, men irriterade då detta kort stödjer att Linux faktiskt "ser" alla 8-kärnor.

Under Android (en version är flashad vid leverans) så verkar alla kärnor fungera, men ville ha detta kort för att köra en Linux-distro != Android.

Den såg lovande ut, synd att den kostar så mycket, anledningen att jag köpte BPI var för att jag ville ha processorkraften av en cubieboard i den prisklassen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Haxxorcisten:

Den såg lovande ut, synd att den kostar så mycket, anledningen att jag köpte BPI var för att jag ville ha processorkraften av en cubieboard i den prisklassen

Visst är det "vanlig" SD-kort till Banana Pi? Har precis lagt en beställning på ett sådant och hoppas det blev rätt SD-kort. Arndale-kortet använder micro-SD.

Och kan man fråga om en liten tjänst: kan du köra "lsusb -t" på Banana Pi och posta output. Vill se om de lagt 1Gbit/s Ethernet på USB-bussen eller ej. Ethernet sitter på USB både på RPi och Arndale.

RPi

root@raspberrypi ~ $ lsusb -t /: Bus 01.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=dwc_otg/1p, 480M |__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=hub, Driver=hub/3p, 480M |__ Port 1: Dev 3, If 0, Class=vend., Driver=smsc95xx, 480M |__ Port 2: Dev 4, If 0, Class=stor., Driver=usb-storage, 480M

Arndale

root@arndale:~# lsusb -t /: Bus 06.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=exynos-ohci/3p, 12M /: Bus 05.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=exynos-ehci/3p, 480M |__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=Hub, Driver=hub/4p, 480M |__ Port 4: Dev 3, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=asix, 480M /: Bus 04.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=xhci-hcd/1p, 5000M /: Bus 03.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=xhci-hcd/1p, 480M |__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=Human Interface Device, Driver=usbhid, 1.5M /: Bus 02.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=xhci-hcd/1p, 5000M /: Bus 01.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=xhci-hcd/1p, 480M

Edit: hittade manualen för systemkretsen, den innehåller tydligen logik för att koppla in en 1Gbit/s PHY och drivaren finns redan i kernel.org kärnan. Så nätverksdelen är klart mer effektiv i Banana Pi än i RPi och Arndale.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Visst är det "vanlig" SD-kort till Banana Pi? Har precis lagt en beställning på ett sådant och hoppas det blev rätt SD-kort. Arndale-kortet använder micro-SD.

Och kan man fråga om en liten tjänst: kan du köra "lsusb -t" på Banana Pi och posta output. Vill se om de lagt 1Gbit/s Ethernet på USB-bussen eller ej. Ethernet sitter på USB både på RPi och Arndale.

RPi

root@raspberrypi ~ $ lsusb -t /: Bus 01.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=dwc_otg/1p, 480M |__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=hub, Driver=hub/3p, 480M |__ Port 1: Dev 3, If 0, Class=vend., Driver=smsc95xx, 480M |__ Port 2: Dev 4, If 0, Class=stor., Driver=usb-storage, 480M

Arndale

root@arndale:~# lsusb -t /: Bus 06.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=exynos-ohci/3p, 12M /: Bus 05.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=exynos-ehci/3p, 480M |__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=Hub, Driver=hub/4p, 480M |__ Port 4: Dev 3, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=asix, 480M /: Bus 04.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=xhci-hcd/1p, 5000M /: Bus 03.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=xhci-hcd/1p, 480M |__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=Human Interface Device, Driver=usbhid, 1.5M /: Bus 02.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=xhci-hcd/1p, 5000M /: Bus 01.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=xhci-hcd/1p, 480M

Edit: hittade manualen för systemkretsen, den innehåller tydligen logik för att koppla in en 1Gbit/s PHY och drivaren finns redan i kernel.org kärnan. Så nätverksdelen är klart mer effektiv i Banana Pi än i RPi och Arndale.

Japp, det är vanlig SD till den, köp dock inte SD kortet från Kina som jag gjorde, det kostar inte så mycket mer för ett sandisk ultra 8gb som dessutom är mycket snabbare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Haxxorcisten:

Japp, det är vanlig SD till den, köp dock inte SD kortet från Kina som jag gjorde, det kostar inte så mycket mer för ett sandisk ultra 8gb som dessutom är mycket snabbare.

På rpi gjorde det ingen skillnad med ett dyrt klass 10-kort, säker på att det gör skillnad i bpi?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

På rpi gjorde det ingen skillnad med ett dyrt klass 10-kort, säker på att det gör skillnad i bpi?

Nä förstås inte så säker men ska ändå köpa ett snart så kan jag prova, dock så har sd kort från kina nästan alltid dåliga hastigheter.

Permalänk
Datavetare

Har nu fått min Banan Pi, har kopplat upp den mot nätverks-testutrustning för >$100.000 så får vi se vad den går för

Ska bencha den lite mot Raspberry Pi också för att få lite grepp om hur CPU-delen står mellan dessa två.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Har nu fått min Banan Pi, har kopplat upp den mot nätverks-testutrustning för >$100.000 så får vi se vad den går för

Ska bencha den lite mot Raspberry Pi också för att få lite grepp om hur CPU-delen står mellan dessa två.

Hoppas såklart du presenterar lite resultat också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har nu fått min Banan Pi, har kopplat upp den mot nätverks-testutrustning för >$100.000 så får vi se vad den går för

Ska bencha den lite mot Raspberry Pi också för att få lite grepp om hur CPU-delen står mellan dessa två.

Vad är det för prylar ni har för ~700 lök vill man ju veta?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rashnu:

Vad är det för prylar ni har för ~700 lök vill man ju veta?

Sådana här prylar

http://www.spirent.com/Products/Spirent-TestCenter/Enterprise...
http://www.ixiacom.com/products/xcellon/xcellon_ultra_xt_xts_...

har kapacitet att testa väldigt många 10Gbit/s portar i maximal hastighet med minsta möjliga paketstorlek, en 10Gbit/s port skyfflar då 14.4M paket per sekund

Nu får man vara realistisk med Banana Pi, till att börja med är det 1Gbit/s på koppar och inte 10/40 Gbit/s på fiber och det sitter inte Xeon E5 i maskinen som ska hantera lasten. Men finns områden där man vill ha en billig/strömsnål CPU som Cortex A7 men ändå behöver pressa ut maximal nätverksprestanda, så ska bli intressant att se vad den lilla saken klarar.

Känns lite som att koppla Duracell-kaninen till Forsmark 3 när man kopplade in Pi:en

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shimonu:

Hoppas såklart du presenterar lite resultat också

Postar lite resultat för CPU-delen när jag har några, kommer inte göra någon jättestor undersökning här, använder mig av de program som finns här då det är lätt för andra att köra samma test och nästan allt som finns där går att köra oavsett CPU-modell vilket gör det enkelt att jämföra mot t.ex. Atom. Geekbench ger jag inte mycket för och är övertygad om att någon redan kör det.

Har gjort lite småmätningar och det är något som inte står rätt till med Arndale Octa kortet, i vissa fall är Banana Pi (marginellt) snabbare och i genomsnitt är det inte alls den skillnad man kan förvänta sig, så får nog varna lite för Arndale Octa!

För nätverksdelen kan jag posta grundläggande saker som forwarding prestanda när man kör Linux och saker som hur mycket latens som läggs på, eventuellt blir det lite HTTP-mätningar men måste koppla om lite i labbet då. Kommer skriva en del egna saker, vet redan att det är signifikant snabbare men det är saker som jag tyvärr inte kan beskriva eller lägga upp resultat på då de resultaten och IPn ägs av företaget jag jobbar för.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

hur bra är gigabit uppkopplingen på detta kortet? klarar den spotta ut >800mbit?

Permalänk
Datavetare

Har kört en del grundläggande tester nu

Nätverk:

BPi kunde helt klart fylla 1Gbit/s länken med UDP-trafik, fanns faktiskt en del luft kvar och använde bara 1 CPU-kärna när testade att skicka UDP-paket.

IP-forwarding: den klarar ca 90k pkt/s. Det kostar ungefär lika mycket CPU-cykler att göra forwarding oavsett storlek på paketet, men vid stora Ethernet-ramar verkar man slå i någon annan begränsning då den maxar på 750Mbit/s men notera att detta då är 750Mbit/s inkommande och 750Mbit/s utgående genom Ethernet-porten.

Så länge enheten hinner med så lägger den på ungefär 25 mikrosekunder latens för att skicka vidare ett paket. När den riktigt börjar gå på knäna så lägger den som värst på ca 20 millisekunder.

Som jämförelse klarar en Silvermont Atom på 2.4GHz att forwardera ungefär 350k pkt/s med genomsnittlig latens på 15 mikrosekunder. Den fixar ca 2.5Gbit/s om man tar ett fall där det bara är ett enda flöde, lägger som värst på ca 5 millisekunder. Nätverkskortet på 1/10-gbit Intel-kort har dock stöd för att sprida olika flöden över olika kärnor (BPi saknar detta), använder man den finessen så fixar den ca 800k pkt/s och 9.6Gbit/s vid stor Ethernet ramar.

CPU

Binary trees med 16 som argument. Detta är ett bra test för hur CPUn hanterar oregelbundna minnesaccesser då man går upp/ner i ett binärträd
RPi 1 CPU-core: 23.1s
BPi: 1 CPU-core: 13.4s
BPi: 2 CPU-cores: 6.9s
Silvermont: 1 CPU-core: 3.7s
Silvermont: 2 CPU-cores: 1.9s
Silvermont: 4 CPU-cores: 1.0s
E5-2690: 1 CPU-core: 1.3s
E5-2690: 2 CPU-cores: 0.60s
inte meningsfullt att köra med fler E5-kärnor, blir för kort körtid

fannkuch redux med 11 som argument. Är ett heltalstest där allt får plats i L1-cache. Går bara att använda 1 CPU-kärna på ett vettigt sätt
RPi: 24.7s
BPi: 12.6s
SMT: 4.9s
E5: 2.0s

Har inte hunnit testat så mycket mer. Kör Bananian på min BPi, noterade att CPU-frekvensen var rätt låg initialt och att man satt max-frekvensen till 920MHz, satte den permanent till 1GHz då kortet just nu står i ett kylt serverrum, fungerar antagligen hur bra som helst ändå. Detta gjorde jag så här (måste vara root)

echo 1008000 > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_max_freq echo performance > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor

även om det kanske ser ut som man bara gör det för core#0 så ändrar detta frekvensen för båda kärnorna då Allwinner A20 (systemkretsen i BPi) inte stödjer olika frekvenser på de två kärnorna.

Skulle säga att BPi är ungefär dubbelt till tre-fyra gånger så snabb som RPi beroende på om en eller två kärnor kan användas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

IP-forwarding: den klarar ca 90k pkt/s. Det kostar ungefär lika mycket CPU-cykler att göra forwarding oavsett storlek på paketet, men vid stora Ethernet-ramar verkar man slå i någon annan begränsning då den maxar på 750Mbit/s men notera att detta då är 750Mbit/s inkommande och 750Mbit/s utgående genom Ethernet-porten.

vad får du för resultat om du kör inkommande först och sedan utgående?

i mitt jobb kör jag netperf kommando i linux och det hade underlättat om jag kunde köra emot en enkortsdator istället för en laptop hela dagarna,

jag hade uppskattat om du kunde köra ett netperf-test emot en annan dator (läs inte en enkortsdator)

för Tx #netperf -H <ipadress> -t TCP_STREAM
för Rx #netperf -H <ipadress> -t TCP_MAERTS

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pokelia:

vad får du för resultat om du kör inkommande först och sedan utgående?

i mitt jobb kör jag netperf kommando i linux och det hade underlättat om jag kunde köra emot en enkortsdator istället för en laptop hela dagarna,

jag hade uppskattat om du kunde köra ett netperf-test emot en annan dator (läs inte en enkortsdator)

för Tx #netperf -H <ipadress> -t TCP_STREAM
för Rx #netperf -H <ipadress> -t TCP_MAERTS

Av någon anledning finns inte netperf i Bananian's repo, finns en del problem med netperf som kanske gör att man börjar gå mot andra verktyg bl.a. saknas totalt stöd för att använda flera CPU-trådar. Men byggde det från källkod.

Visade sig också att det finns en luring med TCP_STREAM, prestanda beror en del på om programmet råkar köras på samma CPU-kärna som tar hand om Ethernet interrupt eller ej. Vet inte riktigt varför effekten är så stor på detta kort, typiskt är detta helt irrelevant.

TCP_STREAM körandes på samma CPU-kärna som tar hand om IRQ: 550Mbit/s
TCP_STREAM inte körandes på samma CPU-kärna som tar hand om IRQ: 800Mbit/s
TCP_MAERTS: 930 Mbit/s

Kör man TCP TX med iperf i stället och använder två trådar får man ca 800Mbit/s. Verkar som Cortex A7 har lite svårt med mycket kontext-switchar, ökar man antalet trådar droppar prestanda lite med ökande antal trådar något jag inte sett på x86.

TCP kommer nästan alltid att leda till minst en kontext-switch, något som inte är fallet med t.ex. UDP. Att man enkelt når 1Gbit/s med UDP men det blir en bit ifrån för TCP oavsett hur man gör tyder åter igen på lite dyra kontext-switchar. TCP receive ger inte alls lika mycket kontext-switchar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer