Synology: Klona hårddisk till ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Synology: Klona hårddisk till ny hårddisk

Hej!

Jag har ett problem som jag trodde skulle vara lättlöst, men jag lyckas inte hitta hur man gör. Jag har idag en Synology DS213 med en 3 TB hårddisk i. Jag har nu köpt en ny 6TB hårddisk, och jag vill byta ut in gamla. Jag vill alltså inte lägga till den nya, utan byta ut den gamla mot den nya och använda den gamla till annat.

Då jag har plats för två hårddiskar i min NAS trodde jag bara att jag skulle kunna sätta i min nya disk och klona den gamla till den nya (filer och inställningar), varpå jag kunde ta ut den gamla. Hur gör jag isåfall? Om detta inte går, hur gör jag enklast för att flytta över systemet till den nya? Jag vill bara så smidigt som möjligt fortsätta använda min NAS som idag, men med min nya disk istället för min nya.

Jag har gått igenom manualen och sökt på nätet, men det enda det pratas om är hur man byter ut diskar i en RAID-konfiguration och det är ju inte det jag vill göra.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen svar på din fråga men lånar tråden med en liknade fråga.
Undrar också över detta då tex om "system disken" skulle lägga av..hur backar man upp det utan att all data försvinner om nu inte kör en RAID konfig?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Synologys OS är linux. Där ingår programmet dd. Med dd kan du klona din hårddisk. Din nuvarande disk torde vara /dev/sda och den nya /dev/sdb. Om så är fallet så klonar du disken med kommandot: dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=4096. Värdet på bs kan du öka för snabbare kloning (värdet bör vara ett heltal gånger 4096 (sektorstorleken)). Värdet på bs måste vara mindre än NAS:ens RAM.

Observera att det är extremt viktigt att värdena på if (gamla disken) och of (nya disken) är korrekta.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Observera att det är extremt viktigt att värdena på if (gamla disken) och of (nya disken) är korrekta.

Heh, ja annars åker alla hans filer

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag har tyvärr ingen svar på din fråga men lånar tråden med en liknade fråga.
Undrar också över detta då tex om "system disken" skulle lägga av..hur backar man upp det utan att all data försvinner om nu inte kör en RAID konfig?

http://tinyurl.com/nqkos7a
Svaret på din fråga.

När det gäller ts fråga så finns det en guide http://tinyurl.com/oopo47u
Dock är det en hel del pillande för att få till detta.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.