Permalänk

Rejäl nybörjare söker råd!

Hej ! Jag köpte nyligen en (HP Pavilion 15 Notebook PC) för att använda till olika bruk, men det jag gör mest är att spela och jag vill få ut så mycket det bara går.
När jag väl fick igång datorn så la jag märke nästan direkt att den va lite slö (Tog lite längre för vissa animationer att "komma fram")
Jag har blivit tvungen att stänga av datorn med "startknappen" för den fryser sig när jag "tabbar ner" för att tex. kolla ansiktsboken. Nybörjare som jag är!
Va datorn lockande med sitt "Dual Graphics" och en sjysst säljare, jag har läst runt lite om olika program man kan ladda ner för att "maxa" datorn men oteknisk som jag är så är den läsningen salt för mig men vatten för andra så jag har bestämde mig för att fråga istället.

Har jag gjort bort mig med detta köp eller har jag kanske glömt att uppdatera något, fixade ner cs:go men hur mycket jag än sänkte så "hackade" det ändå.
Hoppas med er hjälp att kunna rätta till denna best som jag tror datorn är och kunna sova gott igen.

Här hoppas jag ni har en bild ni kan se (https://imageshack.com/i/eyQYrEfJj ) utav något som kanske kan hjälpa er !

Permalänk
Medlem

Ja det är ingen spel burk direkt, mer high-end surf dator.

Något som är viktigt är att det finns absolut inget program som kan göra din dator snabbare. Det finns program som kan stänga ner processer och de gör en väldigt liten skillnad, men om ett spel är på gränsen till spelbart så kanske det kan ge den sista biten, men oftast inte. En dators prestanda är endast hur snabbt CPU:n eller GPU:n (processorn och grafikkortet) kan utföra en beräkning, enkelt förklarat.

Processorn är ganska lågt specad och grafikkortet är i lurendräjjar-prisklassen, där folk ofta blir lurade av mycket grafikminne och elgiganten endast skriver "3GB GRAFIKMINNE" som bara blir bortslösat, då grafikkortet inte har tillräckligt med kraft för att knappt klara 0,5GB.

Dessutom "Dual graphics" är bara att processorns inbyggda GPU kan samarbeta med det separata grafikkortet, men även då är de väldigt klena.

Jag vet inte hur jag ska hjälpa mer än att säga: om du ska spela behöver du en annan dator.

Edit: du kan få köpråd här ifrån sweclockers om du bara skapar en tråd med din budget och vad du är ute efter.