Permalänk

Spin Up Time

Tjena

Har haft en Samsung HD502HJ 500GB Hårddisk i några år och genom åren har jag fått lite felmeddelanden att den är på väg att gå sönder och att jag ska säkerhetskopiera innan det sker. Först så använde jag den som huvud hdd sen använde jag den som kompletterande utrymme till min ssd och den har hållit all denna tid utan att gå sönder.

Jag skaffade ny dator häromdagen och tänkte att jag alltid kan ta med den här hårddisken, för lite extra utrymme skadar aldrig, men när jag startar upp datorn så får jag S.M.A.R.T varningar att det är fel på hårddisken. Laddade ner en mjukvara som kunde berätta mer i detalj vart felet låg, mjukvaran skrev ut: "Förutsedda fel - Egenskap: 3 Spin Up Time, Nödvändig tid för spindel att uppnå full fart. Indikerar problem med motor eller lager. SA4=Beräkning av spindelns start/stopp cykler. Detta värde påverkar inte direkt tillståndet på disken.
Byt ut hårddisken omgående."

Saken är den att hårddisken fortfarande fungerar bra utan några fel jag märkt. Problemet är det att jag får ett fel meddelande i boot up som kräver input för att den ska fortsätta starta upp datorn. Går det på något sätt att få bort det eller eventuellt fixa hårddisken utan att skicka in den på lagning? Från min analys verkar det var problem med själva hårdvaran och inte mjukvaran, så det kanske kan bli lite svårt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går oftast att deaktivera smarttest i bios om man vill det, det kan även vara så att det är nätdelen som börjar bli dålig och inte klarar att ge nog med startström så att motorerna accelererar för långsamt, typ att det tar 4 sekunder i stället för 3,5 och att det då triggas ett smartlarm.
Har man många diskar är det ett vanligt fenomen och det finns en funktion på en del "serverdelar" som heter staggered spin up som startar diskarna en i taget i stället för alla på en gång.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spin-up

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla i SMART infon, är det "worst value" eller "Current value" som är under tröskel nivån?

Om det är worst som är lågt kan det vara det som mrgaffe påpekar, att nätdelen varit lite halvdålig.
Om det är current, så kan det vara så att disken en dag bara inte startar. Men bryr du dig inte om informationen på den så varför inte. Rek dig att stänga av så att den hdd inte spinner ner i energisparläge, utan kör nonstop, så sliter det mindre på motorns start/stop.

Du bör kunna stänga av SMART varningen i BIOS, men om möjligt, bara stäng av att varningen kräver din uppmärksamhet, eller bara för den disken.
Detta så att den fortfarande varnar dig om fler diskar får problem. Är olika på olika moderkort, vissa måste man stänga av allt, vissa kan man stänga av bara en disk, och vissa kan man inte göra något.

Permalänk
Skrivet av Regnmakarn:

Tjena

Har haft en Samsung HD502HJ 500GB Hårddisk i några år och genom åren har jag fått lite felmeddelanden att den är på väg att gå sönder och att jag ska säkerhetskopiera innan det sker. Först så använde jag den som huvud hdd sen använde jag den som kompletterande utrymme till min ssd och den har hållit all denna tid utan att gå sönder.

Jag skaffade ny dator häromdagen och tänkte att jag alltid kan ta med den här hårddisken, för lite extra utrymme skadar aldrig, men när jag startar upp datorn så får jag S.M.A.R.T varningar att det är fel på hårddisken. Laddade ner en mjukvara som kunde berätta mer i detalj vart felet låg, mjukvaran skrev ut: "Förutsedda fel - Egenskap: 3 Spin Up Time, Nödvändig tid för spindel att uppnå full fart. Indikerar problem med motor eller lager. SA4=Beräkning av spindelns start/stopp cykler. Detta värde påverkar inte direkt tillståndet på disken.
Byt ut hårddisken omgående."

Saken är den att hårddisken fortfarande fungerar bra utan några fel jag märkt. Problemet är det att jag får ett fel meddelande i boot up som kräver input för att den ska fortsätta starta upp datorn. Går det på något sätt att få bort det eller eventuellt fixa hårddisken utan att skicka in den på lagning? Från min analys verkar det var problem med själva hårdvaran och inte mjukvaran, så det kanske kan bli lite svårt.

Vore bra att veta agg också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det KAN men behöver ej vara kritiskt om SMART indikerar Spin Up Time. Dock gäller backup i vanlig ordning särskilt om SMART indikerar fel.