Extern SSD, är det värt det?

Permalänk
Medlem

Extern SSD, är det värt det?

Hey.

Jo, jag börjar inse att jag behöver portabel lagring som jag gärna vill jobba emot istället för att ha ett lamt USB och kopiera över till lokala hårddisken hela jäkla tiden och försöka synka och ha samma överallt.

Man kan alltid dra argumenten om cloud lösningar\Dropbox och sådant. Men, spar tid och lägg dem åt sidan. Vill ha hårdvarulagring med mig.

Jag sitter mycket i Maya/Skriver satans massa dokument m.m. Behöver något som kan hantera det. Funderar som topic säger, på en extern SSD. Eller snabbt USB3 minne. Vilket är mest värt det?

Kollar på Verbatim Store 'n' Go [ExternHDD]
och SanDisk Cruzer Extreme[USBMinne]

USBn är snabbare och kostar mindre? Vad är håll haken? varför skall man välja en riktig extern SSD? när USB3 minnena är oftast snabbare?

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Skrivet av Reknot:

Hey.

Jo, jag börjar inse att jag behöver portabel lagring som jag gärna vill jobba emot istället för att ha ett lamt USB och kopiera över till lokala hårddisken hela jäkla tiden och försöka synka och ha samma överallt.

Man kan alltid dra argumenten om cloud lösningar\Dropbox och sådant. Men, spar tid och lägg dem åt sidan. Vill ha hårdvarulagring med mig.

Jag sitter mycket i Maya/Skriver satans massa dokument m.m. Behöver något som kan hantera det. Funderar som topic säger, på en extern SSD. Eller snabbt USB3 minne. Vilket är mest värt det?

Kollar på Verbatim Store 'n' Go [ExternHDD]
och SanDisk Cruzer Extreme[USBMinne]

USBn är snabbare och kostar mindre? Vad är håll haken? varför skall man välja en riktig extern SSD? när USB3 minnena är oftast snabbare?

Man ska inte välja en SSD, ett USB-minne är både mindre, snabbare och mer ekonomiskt som du skriver. Det beror ju dock på hur mycket data vi pratar om Swec gjorde ett test på USB-minnen för något år sedan, kollat på det?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Man ska inte välja en SSD, ett USB-minne är både mindre, snabbare och mer ekonomiskt som du skriver. Det beror ju dock på hur mycket data vi pratar om Swec gjorde ett test på USB-minnen för något år sedan, kollat på det?

Det var som jag trodde då? I princip så ät extern SSD något för någon som har en gammal disk och sätta in i ett externt case. Men inget man ska sikta på.

Jag kikade självklart på den recensionen. =] men såg på prisjakt att fler minnen släppts sen dess. Blir nog ett sånt minne jag länkade. Verkar vara stabilt nog för mina syften i dagsläget. =]

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
99:e percentilen

En vanlig SATA-SSD, typ en 840 Evo, i ett externt USB-skal kan nog vara rätt snabb.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En vanlig SATA-SSD, typ en 840 Evo, i ett externt USB-skal kan nog vara rätt snabb.

How come? Är det värt att införskaffa? Några länkar? Jag är intresserad av att veta mer. Är dock på väg ber i bingen så får kolla på det imorgon. =]

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem

Har ett förslag som jag själv ordnat:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=USB3+t...
+
En Msata. Undvik bara Intel 525 (då de blir för varma).
Finns en del billiga på Ebay också, men prestandan är lite sådär i IOPs med dem.

Prisvärd, absolut minimal, men SSD prestanda.
Fungerar bra för mig, jag skaffade en 30GB i början, men har nu siktat på en 120GB. Det finns ända upp till 1TB, men jag vet inte om de passar. Endast en nivåkort passar i mina adaptrar.

Prestandan är begränsat av USB3n, men iaf 50-100MB/s utan problem, även slumpmässigt.

Permalänk
Entusiast

Tänk på att de flesta USB-minnen, även dyra sådana, inte alls tål lika mycket skrivning till minnes-cellerna som en hårddisk eller till och med en SSD.
Har själv slitit ut en duktig bunt USB-minnen, där minnescellerna börjat gå till de sälla jaktmarkerna, och det bara efter några månaders intensiv skrivning av diverse filer.

USB-minnen fungerar utmärkt som data-transport, men inte alls lika bra som arbetslagring/"data-trashande".

USB-minnen har i regel inte någon "wear leveling" -teknik. Undantag finns det, men inget att räkna med.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

En 2.5 tums USB 3 HDD är både stor, billig, snabb och strömförsörjs direkt från USB porten.

http://cdon.se/hemelektronik/back_to_school/hdd/

Jag har själv en Lacie Porsche och det är tillsammans med ASUS USB3 Boost den snabbaste HDD:n jag någonsin haft. T.o.m. snabbare än mina interna HDD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin2:

En 2.5 tums USB 3 HDD är både stor, billig, snabb och strömförsörjs direkt från USB porten.

http://cdon.se/hemelektronik/back_to_school/hdd/

Jag har själv en Lacie Porsche och det är tillsammans med ASUS USB3 Boost den snabbaste HDD:n jag någonsin haft. T.o.m. snabbare än mina interna HDD.

Då har du något fel på din interna disk om den går långsammare än en extern enhet skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

om du kopplar till eSata så tror jag att en ssd är snabbare.

Om kopplar en enhet som kör sata över en usb koppling måste signalen översättas till usb först, vilket påverkar filöverföringen.

Ssd med Esata eller ett snabbt usb-minne med usb3

OBS problemet med E-sata är att det inte är lika vanligt som usb, och du kan ju alltid koppla ett usbminne i en äldre usbport. OBS

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Har själv testat båda lösningarna med USB 3.0-minne och SSD samt HDD via USB 2.0
Min uppfattning är att SSD och HDD båda ger bättre prestanda när många filer skrivs och åtminstone mina upplevdes som rappare än USB-minnena. Det var dock inga dyra USB 3.0-minnen så finns säkert bättre nu. Ett av minnena fick dock bra betyg i SweCs test, fast jag föredrar ändå SSD/HDD för många eller stora filer. Det finns även någon tillverkare som säljer en riktig SSD i USB-minnesformat, det vore nog bästa lösningen för dig även om jag har för mig att den var snordyr, denna var det visst från Corsair.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Jag har en mSata SSD i ett externt case speciellt anpassat för detta och får riktigt bra hastigheter.
Kolla recensionen jag skrev: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1300209-minirecens...

Tänk på att det kan vara stor skillnad mellan olika kabinett beroende på vad de använder för chipset och om de stödjer UASP eller ej.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.