Sjukt långsam formatering (extern USB)

Permalänk
Medlem

Sjukt långsam formatering (extern USB)

Tja.
Har en WD 500GB extern USB-disk som jag misstänker fel på - loggar visar det är problem med kopieringen när jag gör min söndags-backup från NAS:en (Synology)

Första tanken är såklart att formatera disken. DSM erbjuder ext3/4 formatering men ingen NTFS, därav formaterarer jag den just nu på min laptop. Det har nu gått 4 dagar och formatering har nått 52% Är 1.0 USB-anslutna diskar så långsamma när man gör en full formatering på 500GB? Enligt Win8 (taskmgr) är "överföringen" cirka 500 KB/s. Det är ju sämre än min Internetlina..

Ytterligare;
- Har gjort en quick-format med det hjälpte inte
- Använder diskmgr, men antar det inte finns något "snabbare" program?
- Kan man använda chkdsk för att se om disken är bra, synd nu bara att avbryta formatering när det gått 4 dagar, 4 dagar till kan man väl leva med om där är bad-blocks som ska reloceras.

Förslag, input? Låta formatering köra klart?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Vila i frid

Avbryt formatteringen och kolla diskens SMART-status. Om en eller flera "reallocation events" har hänt, skotta disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Avbryt formatteringen och kolla diskens SMART-status. Om en eller flera "reallocation events" har hänt, skotta disken.

OK! Tack!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

update: lät formateringen köra klart sen ladda jag ner en mjukvara som testade disken och hittade massa bad blocks = kassera disken.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Du kan i teorin sätta in en annan disk i det externa skalet dock...

Permalänk
Rekordmedlem

Kör du verkligen usb 1 ? Jag har aldrig sett hdder med usb 1 anslutning för det är ju närmast oanvändbart, det är ju 1,5 eller 12Mbit/s delat mellan alla enheter, Usb 2 är iallafall 480 Mbit/s
Oavsett om disken visar fel så lär en "icke snabbformatering" via usb 1 ta nått dygn i så fall. Bara att överföra 500 Gbyte tar 13 timmar vid 12Mbit/s om du bara matar data åt ett håll utan avbrott, men det är inte realistiskt utan det lär ta minst den dubbla tiden i bästa fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan i teorin sätta in en annan disk i det externa skalet dock...

förvisso, men antar den är IDE och USB1.... njaaa
Får bli en ny extern disk.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av candyraver:

förvisso, men antar den är IDE och USB1.... njaaa
Får bli en ny extern disk.

Vad har du för prylar om det är usb 1 på en hdd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

förvisso, men antar den är IDE och USB1.... njaaa
Får bli en ny extern disk.

Tvivlar på att det är USB1. Tror inte ens externa hdd fanns på den tiden. USB2 har ju funnits i årtionden.
Om det är en IDE disk så är det dock inte lönt. Visst kanske man kan lyckas hitta en sådan, men det är då troligen billigare att hitta en ny extern sata/usb3 disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Tvivlar på att det är USB1. Tror inte ens externa hdd fanns på den tiden. USB2 har ju funnits i årtionden.
Om det är en IDE disk så är det dock inte lönt. Visst kanske man kan lyckas hitta en sådan, men det är då troligen billigare att hitta en ny extern sata/usb3 disk.

Årtionden stämmer inte. USB 2 kom i början på 2000-talet och jag hade tills alldeles nyligen ett P4-kort som enbart hade USB1.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Årtionden stämmer inte. USB 2 kom i början på 2000-talet och jag hade tills alldeles nyligen ett P4-kort som enbart hade USB1.

"USB 2.0 was released in April 2000..."
OK, "bara" ett årtionde, nästan 1,5... De hade inte direkt 500GB hårddiskar på den tiden, då därför gjorde jag antagandet att den troligen är USB2.
Och om du behåller skrot i aktiv tjänst som saknar denna teknik, är det väl inte tekniken som är efter, utan din datorsamling

Själv har jag en antik PIIIa i drift, som router.
Men jag räknar inte med att köra 500GB extern hårddisk i den, och om jag gör, så är fortfarande disken, externa chassit, USB2, även om datorn jag valt att koppla in den i, inte har det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

"USB 2.0 was released in April 2000..."
OK, "bara" ett årtionde, nästan 1,5... De hade inte direkt 500GB hårddiskar på den tiden, då därför gjorde jag antagandet att den troligen är USB2.
Och om du behåller skrot i aktiv tjänst som saknar denna teknik, är det väl inte tekniken som är efter, utan din datorsamling

Själv har jag en antik PIIIa i drift, som router.
Men jag räknar inte med att köra 500GB extern hårddisk i den, och om jag gör, så är fortfarande disken, externa chassit, USB2, även om datorn jag valt att koppla in den i, inte har det.

Varför lägger du värderingar i vad jag behåller eller inte, hur hör det hit?

Poängen var att det fortfarande finns en del som använder P4-datorer ("skrot" enligt dig), varav några enbart har USB1. Välkommen till verkligheten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro