Sparar data automatiskt på SSD

Permalänk
Medlem

Sparar data automatiskt på SSD

Tjena, köpte en ny dator förra veckan och köpte en SSD på 120gb och en intern på 1TB. Installerade OS på SSDn och har nu den som (C) disk.
Och nu när jag ska installera tex skype och inte kan välja vart jag vill spara programmet så väljer den SSDn automatiskt. Vilket kommer leda till att SSDn kommer bli full nästan direkt, hur ändra jag så min interna på 1TB blir "första valet"?

Permalänk
Medlem

Så länge du instrallerar spel och lägger nerladdade filer på 1tb disken kommer din SSD inte bli full.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Så länge du instrallerar spel och lägger nerladdade filer på 1tb disken kommer din SSD inte bli full.

Men var ju inte riktigt de svaret jag var ute efter

Permalänk
Medlem

Det går väl alltid att välja var program installeras? Din ssd blir heller inte full av några små program.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Lär dig att trycka "custom installation" och välja din D: kanske? Har inte träffat på många program som INTE ger dig den valmöjligheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte ändra så att något annan än C blir första valet om inte programmet låter dig välja installationsplats (något de allra flesta program gör). 120GB SSD för OS-disk är alldeles för lite enligt min mening om man ska köra mer än surf och lite dokumenthantering, men som sagt, majoriteten av program låter dig välja plats.

En del gamla spel och program kan få problem att ligga på annat än C, men det är därför att de är slarvigt programmerade. Förhållandevis sällsynt, men det finns spel på Steam som lider av detta. Tror t ex att BioWares Jade Empire bara funkade på C senast jag testade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Han menar väl appData från programmen..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du kan inte ändra så att något annan än C blir första valet om inte programmet låter dig välja installationsplats (något de allra flesta program gör). 120GB SSD för OS-disk är alldeles för lite enligt min mening om man ska köra mer än surf och lite dokumenthantering, men som sagt, majoriteten av program låter dig välja plats.

En del gamla spel och program kan få problem att ligga på annat än C, men det är därför att de är slarvigt programmerade. Förhållandevis sällsynt, men det finns spel på Steam som lider av detta. Tror t ex att BioWares Jade Empire bara funkade på C senast jag testade.

Kör Windows på denna maskin med 60GB, varav bara 50 är partitionen, fungera rätt okej med ca 26GB ledigt. Beror ju helt på vad man förväntar sig ha på den. Om man bara ser till att inte lägga in spel som tar 30GB så räcker den rätt länge, men samtidigt så vill man kanske ha prestandan så klart, så jag förstår ditt tänk.
De största 2 bovarna är ju Swap och Hiber-filen. Swap tar 1-1,5x ditt RAM, Hiber tar 0,75x ditt RAM.
Swap räcker med 512-2048MB i ett system med 8GB, egentligen för 4-6GB också. Du kan sätta nån GB eller så på HDD också, om så önskas. "Hibernation" behöver ju inte stationära maskiner, så det är bara att stänga av i normala fall. (Kommandoprompt med Admin: powercfg -h off). Med SSD i uppstart så startar de på 10-20 sek ändå, så det finns ingen poäng med det.

Skrivet av rinosaur:

Han menar väl appData från programmen..

Det går ju att länka om dessa mappar, men är det verkligen så stor mängd data att det är lönt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det går ju att länka om dessa mappar, men är det verkligen så stor mängd data att det är lönt?

Tjaa, min AppData är 13GB, ser dock ingen anledning att lägga den på en slö HDD när den kan ligga på min SSD.
Har 120GB SSD och även om jag gärna skulle ha större så räcker den gott och väl till Windows, alla program jag använder samt ett gäng spel

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.