Permalänk
Medlem

Laptop för studier, processor?

Tjena!

Nu äre så att flickvännen har bett mig hitta en laptop som hon kan använda till studierna.
Jag är helt lost gällandes hårdvara för laptops, speciellt processorerna.

Hon vill egentligen spendera så lite som möjligt men vill att det ska vara en lagom snabb och hållbar.
Skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge mig lite länkar på prisvärda studielaptops.

Tack på förhand.

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem

Vilken budget finns det? Det är en förutsättning att veta det för att kunna ge vettiga förslag.

Permalänk
Medlem

Allt ni egentligen kan hitta mellan 4-5k

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Skrivet av Elgreco1:

Allt ni egentligen kan hitta mellan 4-5k

Valfri intel i3 / i5 funkar bra för studier. Några av AMDs modeller är också helt ok men generellt är Intels ett bättre val.
Processorer har över lag blivit så bra att även "de långsamma" hanterar webläsare, film, och vanlig kontorsanvändning utan problem alls.

Permalänk
Medlem

Dvs att hon bara ska göra studier, kanske kolla på youtube o lyssna på spotify?

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Dvs att hon bara ska göra studier, kanske kolla på youtube o lyssna på spotify?

Precis, samt se på film och serier antar jag. Men i3or duger också alltså?

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem

Processor är inte så viktigt då de allihopa egentligen klarar av allt man kan tänkas göra.

Men det man i studier kanske ska titta lite extra på är faktorer så som batteritid, storlek och vikt.

Även SSD är ett mycket mycket stort plus, som jag tror hon skulle uppskatta stort då det gör att datorn känns mycket kvick. Underskatta heller inte hybridlagring, min 3500kr budgetlaptop jag köpte förra året med hybridlagring (32gb ssd samt 500gb hdd) startar windows 8.1 på under 8 sekunder från helt av. Fast att den "endast" har en i3'a smiskar den i5 or och tom i7or på vardagliga sysslor som att surfa och kolla på film då allt sådant ändå inte har någon som helst användning av en starkare processor. Men att datorn startar på 8 sekunder istället för typ 1.5 minut vilket det tar med mekanisk hårddisk, ja det märks ganska tydligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgreco1:

Precis, samt se på film och serier antar jag. Men i3or duger också alltså?

Skulle rekommendera en Surface Pro (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1685209) och köp ett sådant tangentbord till, skulle säga att det är mycket bättre än en laptop om man ska lägga 4-5k då denna har mycket bättre skärm än alla bärbara i denna prisklass samt en väldigt bra processor, bra grafik osv. Den har ju också Windows 8.1 och den kan användas som en surfplatta vilket är fiffigt om det är någon film man vill se eller liknande