Trasigt tangentbord ? Finns det någon räddning ?

Permalänk
Medlem

Trasigt tangentbord ? Finns det någon räddning ?

Tjena....
Klumpig som man är så spillde jag ca 3 dl kaffe på datorbordet idag...
Låt oss säga att uppskattningsvis 0,5 dl kom på mitt SteelSeries 6G v2 Red Mechanical Keyboard tangentbord samt flöt in under det. Nu funkar inte tangentbordet längre. När jag sätter i sladden så säger datorn att den inte känner igen hårdvaran. Mitt andra gamla som jag spillt flertal cola,kaffekoppar och vatten på funkar utmärkt..
När jag tar upp tangentbordet och tiltar det åt ena hållet så droppar det från tangentbordet (inifrån).

Finns det något sett man kan rädda tangentbordet på eller är det bara att slänga det ? :'(

tacksam för all hjälp.
MVH Simon

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Skrivet av scj:

Tjena....
Klumpig som man är så spillde jag ca 3 dl kaffe på datorbordet idag...
Låt oss säga att uppskattningsvis 0,5 dl kom på mitt SteelSeries 6G v2 Red Mechanical Keyboard tangentbord samt flöt in under det. Nu funkar inte tangentbordet längre. När jag sätter i sladden så säger datorn att den inte känner igen hårdvaran. Mitt andra gamla som jag spillt flertal cola,kaffekoppar och vatten på funkar utmärkt..
När jag tar upp tangentbordet och tiltar det åt ena hållet så droppar det från tangentbordet (inifrån).

Finns det något sett man kan rädda tangentbordet på eller är det bara att slänga det ? :'(

tacksam för all hjälp.
MVH Simon

fota av hur knapparna sitter. sen så skruvar du isär allt finns säkert skruvar på undersidan.
borsta av alla kretskort med tandborste och destillerat vatten eller isopropanol (en form av alkohol för rengöring av teknik)

om du har nånting som är vattenskadat koppla då inte på ström då blir det bara värre

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

fota av hur knapparna sitter. sen så skruvar du isär allt finns säkert skruvar på undersidan.
borsta av alla kretskort med tandborste och destillerat vatten eller isopropanol (en form av alkohol för rengöring av teknik)

om du har nånting som är vattenskadat koppla då inte på ström då blir det bara värre

Det är alltså helt strömlöst... Borsta av ? Ska det inte torka ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det låter som att det har lagt av pga vattenskada. Det värsta man kan göra efter att ha spillt vätska på något är att testa om det fungerar då vätskan med stor risk kortsluter saker och ting då om det överlevde spillet. Gör som föregående talare sa och fungerar det inte efter det så är det nog kört.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Det dummaste du kan göra är att koppla in den om det är fuktskadat eller som i ditt fall rinner ut när du tiltar det.
Följ instruktionerna Jonatan gav dig, det är allt du kan göra. Har du flyt funkar det men troligtvis inte, du hade haft större chans att det funkade om du INTE hade kopplat in det.
Vätska+El=Kaos

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Det dummaste du kan göra är att koppla in den om det är fuktskadat eller som i ditt fall rinner ut när du tiltar det.
Följ instruktionerna Jonatan gav dig, det är allt du kan göra. Har du flyt funkar det men troligtvis inte, du hade haft större chans att det funkade om du INTE hade kopplat in det.
Vätska+El=Kaos

Saken var den att jag inte trodde att det hade kommit några större mängder på tangentbordet och pluggade därför in det direkt då jag inte trodde att det blivit någon större skada.. Jag hade väl fel helt enkelt. Jag ska göra som det som Jonatan sa och se om det avhjälper problemet!

mvh

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Skrivet av scj:

Det är alltså helt strömlöst... Borsta av ? Ska det inte torka ?

du ska ju få bort kletet av kaffe som nu har torkat på kretskortet. detta görs genom att tvätta med destillerat vatten eller isopropanol.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Det dummaste du kan göra är att koppla in den om det är fuktskadat eller som i ditt fall rinner ut när du tiltar det.
Följ instruktionerna Jonatan gav dig, det är allt du kan göra. Har du flyt funkar det men troligtvis inte, du hade haft större chans att det funkade om du INTE hade kopplat in det.
Vätska+El=Kaos

Skrivet av jonatan80:

du ska ju få bort kletet av kaffe som nu har torkat på kretskortet. detta görs genom att tvätta med destillerat vatten eller isopropanol.

Har varken det ena eller det andra... Hur gör jag nu då ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Har varken det ena eller det andra... Hur gör jag nu då ?

Venter til i morgen for å gå å kjøpe isopropanol? Gjør som du blitt foreslått og ta billede av hvordan tastaturet henger sammen og bruk et håndkle og bomulls topper til å trekke opp væske innen det vil tørre inn det som er mulig å få fjernet.

Du er sikkert ikke den første her på Sweclockers.com der hatt dette problem, så søkk her på forumet for hvordan andre fikset tastaturet etter fått væske oppi det. På YT vil du sikkert også finne noen video der beskriver prosessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Venter til i morgen for å gå å kjøpe isopropanol?

Eller köper ett nytt direkt...

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Skrivet av scj:

Eller köper ett nytt direkt...

destillerat vatten finns på macken / biltema för några tior.
isopropanol finns på kjell&co 1liter för runt 120kr eller 60kr 2dl på apoteket.

du frågade hur man kan få den att fungera igen. vad gör du om du tappar telefonen ? slänger du den då köper ny ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

destillerat vatten finns på macken / biltema för några tior.
isopropanol finns på kjell&co 1liter för runt 120kr eller 60kr 2dl på apoteket.

du frågade hur man kan få den att fungera igen. vad gör du om du tappar telefonen ? slänger du den då köper ny ?

Det har alltså kommit kaffe mellan dem 2 kretskorten... Det som tangenterna sitter på samt det andra som sitter ihop med det. Är det lönt att springa till affären imorgon ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Det har alltså kommit kaffe mellan dem 2 kretskorten... Det som tangenterna sitter på samt det andra som sitter ihop med det. Är det lönt att springa till affären imorgon ?

Skruva isär och titta, jag tror det kan gå att rädda. Det är väl inga starkströmmar som går i tangentbordet direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Spola rent det med vanligt jävla vatten. Låt det ligga i ett par dygn. Var 101% säker på att det är torrt innan du sätter in det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Spola rent det med vanligt jävla vatten. Låt det ligga i ett par dygn. Var 101% säker på att det är torrt innan du sätter in det igen.

Hela skiten ? Det var väl vätska som kortsluter det ?
Känns fel att spola kretskort under vatten :S

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scj:

Hela skiten ? Det var väl vätska som kortsluter det ?
Känns fel att spola kretskort under vatten :S

Så länge det inte är ström i det så är det lugnt. Därför du måste vänta tills du är helt säker på att det är torrt, sen väntar du lite till

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej! La tangentbordet (kretskortet) i en handduk och för ett par timmar sedan och satt nu i det igen. Nu funkar det utan problem! Hoppas det håller i sig bara :S

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Jag spillde kaffe i mitt ducky shine 3. Plockade ur kretskortet och la det i badkaret sen i en handduk i x-antal timmar. Funkar prima

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Skrivet av scj:

Tro det eller ej! La tangentbordet (kretskortet) i en handduk och för ett par timmar sedan och satt nu i det igen. Nu funkar det utan problem! Hoppas det håller i sig bara :S

du får uppdatera java snart igen kaffe i datorer kan funka när det torkat.
om du nu inte orkar skruva isär, spola med varmt vatten i minst 5 min sen får det torka i 24timmar.
även om det nu funkar så kan den dö om en vecka.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du får uppdatera java snart igen kaffe i datorer kan funka när det torkat.
om du nu inte orkar skruva isär, spola med varmt vatten i minst 5 min sen får det torka i 24timmar.
även om det nu funkar så kan den dö om en vecka.

Jag låter det vara just nu så får vi se om det håller tills nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scj:

Jag låter det vara just nu så får vi se om det håller tills nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Framförallt kommer det börja lukta riktigt illa då det gamla kaffet börjar mögla och ha sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Framförallt kommer det börja lukta riktigt illa då det gamla kaffet börjar mögla och ha sig

JAJAJA jag tar isär det och rengör det idag då ! Gjorde rent plasthöljet som omsluter tangenbordet där det mesta av kaffet hade samlats...
Ska bara göra rent mellan tangenterna och låta det torka några dagar så är jag nog good to go! Hoppas bara det håller under tiden ;P

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tro det eller ej! La tangentbordet (kretskortet) i en handduk och för ett par timmar sedan och satt nu i det igen. Nu funkar det utan problem! Hoppas det håller i sig bara :S

Varför har du så bråttom??? Du bör låta det ligga och torka ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför har du så bråttom??? Du bör låta det ligga och torka ett par dagar.

Alla säger olika... "Gör rent det direkt!" "Låt det torka"... Helvete nu kör jag bah!!!

Tack för all hjälp.
Lås tråden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är frustrerande och att du vill komma igång så fort som möjligt, men det bästa och säkraste sättet är att göra som sagt förut vid vätske-spill:

1: Dra ut all ström så fort som möjligt.
2: Häll ut så mycket du kan.
3. Öppna upp och dela allting så mycket du kan.
Jag har exakt samma modell och vet därmed att du inte kan rengöra så mycket på insidan utan att löda bort alla knappar. Tro mig, det är inget jobb du vill göra om du inte har bra verktyg och mycket tid, men det är det som ger bäst resultat.
4. Olika rengöringstips:
4.1 Vatten:
När du delat på allt så spolar du rent allt med vatten så mycket det går.
Svåra ställen att komma åt och intorkade rester (tänk socker) rengör du bäst med en tandborste. Det är alltid bra att spara gamla tandborstar (rengör dem ordentligt från tandkrämsrester bara).

Problemet med vatten är att du kan få korrosion (rost) och då kan allt möjligt hända: Kortslutning, bruten kontakt etc. Vatten tar dessutom mycket lång tid att avdunsta helst, speciellt inne i små veck och skrymslen.

4.2 Elektronikrengöring / Alkoholer etc. (går att köpa på valfri Biltema/Bygghandel/Apotek etc.)
Dessa löser ofta svårare fläckar än vad vatten gör, de avdunstar snabbt och dessutom drar/tränger ut vatten bättre ur skrymslen.

Fördelarna är många med att använda "riktiga" rengöringsmedel, men som sagt, de kostar lite pengar men är aboslut värt varenda krona.

Skrubba noga, ta bort allt damm och skräp när du ändå är igång. Torka rent med en luddfri trasa, tänk microfiber duk.

5. Låt allting lufttorka, det kan ta lång tid om du använder vatten (jag skulle aldrig rekommendera mindre än 24hrs). Använder du rengöringsmedel baserade på alkohol så kan du oftast använda tangentbordet inom kort, se till att inget ser blött ut dock.

6. Skruva ihop så lite som möjligt och koppla in tangentbordet, fungerar det? BRA! då är det bara att skruva ihop det igen och hoppas på att det håller sig!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Update:
Jag var igår och köpte mig 250ml isopropanol på Kjell & Co. Skruvade isär tangentbordet igen och rengjorde ALLT, kretskort, runt tangenter, plast som omsluter tangenterna, allt utom tangenterna själva. Lät det avdunsta och satt sedan ihop allt. Några tangenter blev lite tröga efter rengöringen men det löste jag relativt lätt med lite symaskinsolja och ett sugrör. Dem är fortfarande en aning tröga så om någon har något förslag på hur man löser det så får ni vänligen skriva det! I övrigt så är det än så länge inga problem (för tillfället).

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noesc:

Jag förstår att det är frustrerande och att du vill komma igång så fort som möjligt, men det bästa och säkraste sättet är att göra som sagt förut vid vätske-spill:

1: Dra ut all ström så fort som möjligt.
2: Häll ut så mycket du kan.
3. Öppna upp och dela allting så mycket du kan.
Jag har exakt samma modell och vet därmed att du inte kan rengöra så mycket på insidan utan att löda bort alla knappar. Tro mig, det är inget jobb du vill göra om du inte har bra verktyg och mycket tid, men det är det som ger bäst resultat.
4. Olika rengöringstips:
4.1 Vatten:
När du delat på allt så spolar du rent allt med vatten så mycket det går.
Svåra ställen att komma åt och intorkade rester (tänk socker) rengör du bäst med en tandborste. Det är alltid bra att spara gamla tandborstar (rengör dem ordentligt från tandkrämsrester bara).

Problemet med vatten är att du kan få korrosion (rost) och då kan allt möjligt hända: Kortslutning, bruten kontakt etc. Vatten tar dessutom mycket lång tid att avdunsta helst, speciellt inne i små veck och skrymslen.

4.2 Elektronikrengöring / Alkoholer etc. (går att köpa på valfri Biltema/Bygghandel/Apotek etc.)
Dessa löser ofta svårare fläckar än vad vatten gör, de avdunstar snabbt och dessutom drar/tränger ut vatten bättre ur skrymslen.

Fördelarna är många med att använda "riktiga" rengöringsmedel, men som sagt, de kostar lite pengar men är aboslut värt varenda krona.

Skrubba noga, ta bort allt damm och skräp när du ändå är igång. Torka rent med en luddfri trasa, tänk microfiber duk.

5. Låt allting lufttorka, det kan ta lång tid om du använder vatten (jag skulle aldrig rekommendera mindre än 24hrs). Använder du rengöringsmedel baserade på alkohol så kan du oftast använda tangentbordet inom kort, se till att inget ser blött ut dock.

6. Skruva ihop så lite som möjligt och koppla in tangentbordet, fungerar det? BRA! då är det bara att skruva ihop det igen och hoppas på att det håller sig!

Lycka till!

Burde nesten bli en klisterlapp i denne tråd for kringutrustning, så bra synes jeg dine trinnvise beskrivelse for å gjøre rent tastatur og lignende elektronikk med svakstrøm! Bra jobbet noesc!