Vad säger lagen? [Snårig situation om delad ekonomi]

Permalänk
Medlem

Vad säger lagen? [Snårig situation om delad ekonomi]

Hej! Jag har en fråga angående min far och mor som är gifta.
Min mor bor ensam och far i ett boende för dementa och nu säger min far att han vill ha delad ekonomi och min mor har skickat in vissa av sina räkningar som drogs från hans konto och tvärtom och även tagit ut kontanter från bådas konton till uppehälle.

Nu vill han ha tillbaka dessa kontanter och justera att han vill enbart ha sina räkningar dragna från sitt konto.Då han är väldigt dement så tjatar min syster på mig och min mor att jag ska fixa detta inom 1 vecka annars polisanmäler han min mor för bedrägeri.
Dom har alltid innan haft gemensam ekonomi men min syster säger att far har lovat henne en större summa pengar nyligen(Finns läkar utlåtande på att han har demens)

Jag misstänker att syster kommer att köra honom till banken för att han ska ta ut och ge henne pengarna då hon tjatar dagligen och hotat mor med att polisen kommer hem till henne om inte summan förs över till honom.

Vad ska jag göra?

Förtydligad rubrik. Se §3.1 i reglerna.
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Har de gemensam ekonomi så förstår jag inte vad det är som skulle vara brottsligt. Står kontot eller kontona i bådas namn så har hon rätt att göra uttag.

Gällande din syster så verkar hon behöva lite vanligt folkvett. Man tar inte emot pengar - speciellt inte stora summor - av dementa. Säg åt henne att växa upp och försörja sig själv. Rent juridiskt kan du bli förvaltare eller god man åt din far och hjälpa honom att hålla din utsugare till syster borta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast

Det låter helt klart som det är dags att blanda in en förvaltare/god man.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fy fan vad hemskt! Du bör som övriga säger snarast se till att han får en förvaltare/god man.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare men tänker också att det kan ju inte vara första gången detta händer så kanske kan boendet ha någon resursperson att stöta och blöta sånt här med?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Har varit och hälsat på farsan och det visade sig att syster hittat på hela historien för att komma åt pengar...
sist hon ringde min mor sa hon att 40.000kr ska föras över till fars konto men mor sa till på skarpen och syster slängde på luren.

Har nu fixat fullmakt som båda har undertecknat....får hoppas att detta får syster att lägga ner detta tjat.

Det visade sig att hon har lurat honom på 50.000kr+4000kr med lappar som syster lämnat till farsan bakom ryggen på min mor när dom bodde ihop

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har varit och hälsat på farsan och det visade sig att syster hittat på hela historien för att komma åt pengar...
sist hon ringde min mor sa hon att 40.000kr ska föras över till fars konto men mor sa till på skarpen och syster slängde på luren.

Har nu fixat fullmakt som båda har undertecknat....får hoppas att detta får syster att lägga ner detta tjat.

Det visade sig att hon har lurat honom på 50.000kr+4000kr med lappar som syster lämnat till farsan bakom ryggen på min mor när dom bodde ihop

Allvarligt? Fy satan vad hemskt Nog för att det finns folk som inte drar sig för att snuva andra på pengar men.. Sina egna föräldrar? Fattar inte hur i helvete människan är funtad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Riktigt trist situation. :/
Påminner om när min styvfar föll offer för en stroke och sen som bonus även demens.
Hans biologiska barn klättrade fullkomligt över varandra för att casha in på hans tillstånd och för att säkra sitt arv. Pengar, eller förhoppningen/möjligheten att få tag på lätta pengar lockar verkligen fram det värsta i folk.

Permalänk
Medlem

fyfan va tråkigt att höra.
Att folk kan göra sånt mot sina egna föräldrar, eller rättare sagt mot någon! Att man tänker på pengar och arv när någon som står en nära har det jobbigt och lider. Det är lite läskigt hur folk tänker, speciellt när det är en stor risk att man blir påkommen senare också. Hur ska man kunna förklara något sånt för familjen? inte för att vara elak, men din syster måste ha några riktigt stora problem om hon beter sig sådära!

//Andreas