Fungerar detta? (SSD -> ny SSD, klona)

Permalänk
Medlem

Fungerar detta? (SSD -> ny SSD, klona)

Jag har för närvarande Windows installerat på en gammal 80GB Intel SSD och de flesta program installerade på en vanlig HDD på 500 GB.

P.g.a. den föråldrade och sjukt irriterande vanan hos program att lägga en massa skit på C: trots installation på annan enhet så sjunker utrymmet på Windows-disken oroande.

Jag tänkte därför köpa en 500 GB Samsung SSD.

Jag skulle helst helst helst undvika att installera om Windows (för att jag har rätt mycket jobbrelaterade program installerade som är mycket meckiga att ställa in igen) och funderade därför på om man helt enkelt kan klona 80 GB:aren och byta ut denna mot den nya på 500 GB utan att Windows eller några program klagar, jag får bara mer utrymme på C helt enkelt.

Sedan kan jag installera om vissa program efter hand på C för att utnyttja den snabbare hastigheten.

Fungerar detta? Smidigt? Inga risker osv?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har för närvarande Windows installerat på en gammal 80GB Intel SSD och de flesta program installerade på en vanlig HDD på 500 GB.

P.g.a. den föråldrade och sjukt irriterande vanan hos program att lägga en massa skit på C: trots installation på annan enhet så sjunker utrymmet på Windows-disken oroande.

Jag tänkte därför köpa en 500 GB Samsung SSD.

Jag skulle helst helst helst undvika att installera om Windows (för att jag har rätt mycket jobbrelaterade program installerade som är mycket meckiga att ställa in igen) och funderade därför på om man helt enkelt kan klona 80 GB:aren och byta ut denna mot den nya på 500 GB utan att Windows eller några program klagar, jag får bara mer utrymme på C helt enkelt.

Sedan kan jag installera om vissa program efter hand på C för att utnyttja den snabbare hastigheten.

Fungerar detta? Smidigt? Inga risker osv?

/hulle.

ja det ska gå, iallafall HDD->SSD, jag gjorde det förra veckan när jag köpte min första SSD, det var en 840evo disk och med den får man med ett program som gör precis det du söker efter, hade inga som helst problem och allt fungerade perfekt!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har för närvarande Windows installerat på en gammal 80GB Intel SSD och de flesta program installerade på en vanlig HDD på 500 GB.

P.g.a. den föråldrade och sjukt irriterande vanan hos program att lägga en massa skit på C: trots installation på annan enhet så sjunker utrymmet på Windows-disken oroande.

Jag tänkte därför köpa en 500 GB Samsung SSD.

Jag skulle helst helst helst undvika att installera om Windows (för att jag har rätt mycket jobbrelaterade program installerade som är mycket meckiga att ställa in igen) och funderade därför på om man helt enkelt kan klona 80 GB:aren och byta ut denna mot den nya på 500 GB utan att Windows eller några program klagar, jag får bara mer utrymme på C helt enkelt.

Sedan kan jag installera om vissa program efter hand på C för att utnyttja den snabbare hastigheten.

Fungerar detta? Smidigt? Inga risker osv?

/hulle.

Misstänker att de är spel-stöd-filer osv som lägger sig där?
Isf är de bara att gå in i steam / Origin m.m och ändra vart de ska lägga filerna (c disken är defult även om spel ligger på d disk eller liknande.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Om du köper en så stor disk så kan du ju ändå lägga både partitionen från den gamla SSDn på den nya men även den/de från din mekaniska disk

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

ja det ska gå, iallafall HDD->SSD, jag gjorde det förra veckan när jag köpte min första SSD, det var en 840evo disk och med den får man med ett program som gör precis det du söker efter, hade inga som helst problem och allt fungerade perfekt!

Det går utmärkt att göra med ett program för kloning, ibland medföljer dessa med köp av SSD, samt att det finns vissa bra freeware. Jag har själv använt mig många gånger av Arcronis True Image (http://www.acronis.com/en-us/personal/true-image-comparison/) som mycket enkelt klonar diskar. Köper du en ny Samsung disk så har dem gratis programvara på hemsidan http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Processen ser i korthet ut såhär:
1) Installera din nya SSD i datorn
2) Installera mjukvaran, ex Acronis
3) Kör en kloning med "re-size" option, så länge disk 1 (den gamla) är mindre än den nya (disk 2) så funkar detta utmärkt.
4) När processen är klar, stäng av datorn.
5) Ta ur den gamla disken, flytta den nya till den kontakten.
6) Starta datorn som vanligt och allt bör funka som innan fast med mer plats på systemdisken.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Acronis eller liknande program så skall det inte vara något problem, Jag körde med Reflect sist jag klonade. (http://www.macrium.com/reflectfree.aspx)

Glöm inte bort att koppla ur den gamla disken du klonar från innan du startar upp datorn igen efter kloningen! Du kan eventuellt också behöva ändra bootordningen för att välja den nya disken men oftast fungerar det rakt av.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Boota ubuntu från en usb å kör rsync mellan diskarna! från gamla ssdn till den nya? kan hända att du får fixa din boot bara...

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung Evo till grabben eftersom hans gamla 160Gb systemdisk ganska högljutt klagar på att den har för mycket att göra. Försökte med medföljande program, men det fungerade inte för mig. Inte för att det är fel på programmet, men det visade sig att grabben har ärvt mitt gamla XFX-moderkort, med 775 propp och BIOS utan AHCI. (trots en mängd sata-portar).

Det medförde att Magician hittade disken, men inget av de olika migreringsprogram jag testade hittar disken. Det slutade med att jag formatterade den och flyttade hans Steamapps till SSD'n i alla fall. Så får det vara i väntan på att jag uppgraderar min burk nästa gång

Som svar på frågan så, ja det borde fungera så länge ditt moderkort stöder AHCI.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Inte för att det är fel på programmet, men det visade sig att grabben har ärvt mitt gamla XFX-moderkort, med 775 propp och BIOS utan AHCI. (trots en mängd sata-portar).

Det medförde att Magician hittade disken, men inget av de olika migreringsprogram jag testade hittar disken. Det slutade med att jag formatterade den och flyttade hans Steamapps till SSD'n i alla fall.

Du vet att du kan ställa om allt i IDE läge (istället för RAID), så ska de hitta det. Även stengamla DOS program kommer hitta disken då. AHCI läget är bara en universal drivrutin för att hitta SATA styrenheten, men om den kör i IDE läge så är de den universala drivrutinen som gäller.
Glöm bara inte att ställa tillbaka efter du har klonat, och INNAN du försöker boota med den nya disken. (Den gamla ska inte vara i efter kloning då det kan ge helt andra problem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du vet att du kan ställa om allt i IDE läge (istället för RAID), så ska de hitta det. Även stengamla DOS program kommer hitta disken då. AHCI läget är bara en universal drivrutin för att hitta SATA styrenheten, men om den kör i IDE läge så är de den universala drivrutinen som gäller.
Glöm bara inte att ställa tillbaka efter du har klonat, och INNAN du försöker boota med den nya disken. (Den gamla ska inte vara i efter kloning då det kan ge helt andra problem).

Jaja, Windows hittar disken. Den fungerar jättebra som den är i IDE-läget. Men programmet som ska göra kloning ser inte disken utan ber mig koppla en Samsung SSD till datorn

Visst skulle jag kunna tanka ner Clonezilla, bränna det på en CD och klona diskarna på det sättet. Men eftersom moderkortet är så gammalt så känns det rätt trist att sätta i en disk som klarar att skyffla 500MB/s i ett moderkort som inte ens klarar hälften. Jag ska ändå uppgradera min egen maskin med nya grejer så det kommer finnas ett finfint moderkort över om ett par veckor

Det är ett XFX nForce N780i SLI. Programmen (varken Magician eller migration tool) sätter diskkontrollern (Nvidias kontroller alltså) som "unknown".. Jag gjorde ett försök att hita eventuella BIOS-uppgraderingar, men som många vet är ju relationerna mellan XFX och Nvidia en aning frostiga sen ett antal år tillbaka

Skitsamma, det är dags för en uppgradering i alla fall tror jag.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)