Permalänk
Medlem

Funderar på surface 2

Hej!
Har gått och funderat på att köpa mig en platta ett bra tag nu, men har inte kunnat bestämma mig. Såg att Elgiganten säljer surface 2 för 2500 nu vilket ligger i min prisklass och är väldigt billigt för den plattan. Så är ganska sugen på att beställa en, men tänkte höra efter lite först vad ni tycker om den?
Hade egentligen tänkt mig en android baserad enhet, men har kanske inte i surfplatte syfte nån större skillnad?
Har tänkt att använda den till det mesta, läsa, titta film, surfa & anteckna.

Tänkte också höra vad för tillbehör som kan vara smart att köpa till, skydd etc.

Tack på förhand

Permalänk

Bra pris för en redig liten maskin. En Surface kan jämföras med en Laptop medan en Androidplatta kan jämföras med en mobil.

Det givna tillbehöret är det officiella skyddet/tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag själv skulle köpa en platta med 8.1 RT, utan hellre den dyrare versionen med riktiga Windows, men sen beror det ju på vad du behöver den till!

Ett givet val är TypeCover som tillbehör, jag har TouchCover till den Surface Pro jag använder på jobbet, DET ÄR HEMSKT!

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Bra pris för en redig liten maskin. En Surface kan jämföras med en Laptop medan en Androidplatta kan jämföras med en mobil.

Det givna tillbehöret är det officiella skyddet/tangentbordet.

Ok, det låter ju bra! antar att tex word fungerar på den?

Skrivet av Zodiam:

Tror inte jag själv skulle köpa en platta med 8.1 RT, utan hellre den dyrare versionen med riktiga Windows, men sen beror det ju på vad du behöver den till!

Ett givet val är TypeCover som tillbehör, jag har TouchCover till den Surface Pro jag använder på jobbet, DET ÄR HEMSKT!

Vad är det man tappar på RT OS'et? Känns lite överflödigt i dagsläget att lägga mer på en platta då jag främst bara ska ha en för att göra livet lättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0113:

Ok, det låter ju bra! antar att tex word fungerar på den?

Vad är det man tappar på RT OS'et? Känns lite överflödigt i dagsläget att lägga mer på en platta då jag främst bara ska ha en för att göra livet lättare

Den största skillnaden är att RT versionen bara kör Metroappar, du tappar alltså helt möjligheten att köra vilka desktop-program som helst som du brukar köra på din vanliga PC.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Bra pris för en redig liten maskin. En Surface kan jämföras med en Laptop medan en Androidplatta kan jämföras med en mobil.

Det givna tillbehöret är det officiella skyddet/tangentbordet.

Ser verkligen inte din jämförelse alls i närheten av verkligheten. Som tidigare poängterat i tråden så är Surface RT bara bra om dina appar finns till Metro, utöver det sitter man i en död marknad där den alltid kommer vara efter Android eller IOS.

Surface Pro, den kan du jämföra mot en Laptop om du nu hittar en till ett bra pris/prestanda mot sitt arbetsflöde.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Bra pris för en redig liten maskin. En Surface kan jämföras med en Laptop medan en Androidplatta kan jämföras med en mobil.

Det givna tillbehöret är det officiella skyddet/tangentbordet.

Surface RT är mer mobil än en Androidplatta, båda låsta till appar istället för vanliga x86/x64 program men med skillnaden att Windows RT har brist på appar medan Android har ett överflöd. Om man rankar operativen efter hur lik en laptop man kan få det anser jag Windows RT hamna efter både iOS och Android. Windows 8.1 (inte RT) är det man vill ha i så fall.

Permalänk

Surface RT är en SURFPLATTA. Surface PRO är tänkt som en utmanare till en DATOR. Jag har en Surface 2 (RT) med typecover och är helnöjd med den. Använder den som SURFPLATTA och vill jag göra annat använder jag någon av mina DATORER. Till TS, fundera vad du har för behov, kolla runt vad det är för appar som du anser nödvändiga. Finns dom till RT eller inte?

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Skrivet av Commander:

Ser verkligen inte din jämförelse alls i närheten av verkligheten. Som tidigare poängterat i tråden så är Surface RT bara bra om dina appar finns till Metro, utöver det sitter man i en död marknad där den alltid kommer vara efter Android eller IOS.

Surface Pro, den kan du jämföra mot en Laptop om du nu hittar en till ett bra pris/prestanda mot sitt arbetsflöde.

Skrivet av Aktsu:

Surface RT är mer mobil än en Androidplatta, båda låsta till appar istället för vanliga x86/x64 program men med skillnaden att Windows RT har brist på appar medan Android har ett överflöd. Om man rankar operativen efter hur lik en laptop man kan få det anser jag Windows RT hamna efter både iOS och Android. Windows 8.1 (inte RT) är det man vill ha i så fall.

Det här blev ju lite pinsamt. Jag antog att TS menade Surface Pro 2, inte Surface 2 med RT. Ursäkta mig. Jag håller med om att RT både är bakom iOS och Android, framförallt i app-utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0113:

Ok, det låter ju bra! antar att tex word fungerar på den?

Ja, hela Office-paket hänger med RT-plattorna.
Har själv en Nokia Lumia 2520 med WinRT som komplement till min stationära dator. Jag föredrar helt klart WinRT framför iOS och Android. Integreringen med OneDrive (f d SkyDrive), Office-paketet och IE11 är riktigt bra.

Men, det beror på vad man tänkt att använda sin surfplatta till. Vill man spela mycket så är utbudet till iOS och Android mycket bättre. Men i iOS har du t ex en mycket begränsad webbläsare.
De flesta här verkar tycka att WinRT är inget att ha, utan det är full Win8.1 som gäller. Skrivbordsprogrammen är inte anpassade för att styras med fingrarna, så det är tangentbord och pekdon som gäller då, kanske även att docka till större skärm.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Jo jag ska ha den som surfplatta och ingen hybrid (laptop). Börjar bli dax att skaffa ny laptop men behöver cdläsare i den så en platta med pc OS är inget jag behöver, i alla fall inte för de priserna de ligger på i dagsläget

Jag är lite kluven nu, hade fått för mig att app-utbudet var bra på microsoft. Hade egentligen tänkt mig en android men det är ju ett lockande pris på surfacen nu... Hade ju varit fint med en android om dom nu släpper hearthstone till dem.

Men ni som tycker rt är skräp, vilket android platta hade varit ett bättre alternativ för de priset?

Permalänk
Medlem

Jag har en RT och jag är ändå nöjd med den.
Bygget är robust och den känns väldigt kvalitativ.
Använder den främst för Netflix och surf, och det fungerar bra för det mesta.
Den kommer även med Office och det är ju även ett plus.

Men app utbudet är ganska begränsat jämfört med Ipad och Android, även om större appar finns (Netflix, SVTplay, Skype, Facebook osv ).
Du kan ju söka om det är något speciellt du är ute efter.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/search#q=app&s=Sto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har en RT och jag är ändå nöjd med den.
Bygget är robust och den känns väldigt kvalitativ.
Använder den främst för Netflix och surf, och det fungerar bra för det mesta.
Den kommer även med Office och det är ju även ett plus.

Men app utbudet är ganska begränsat jämfört med Ipad och Android, även om större appar finns (Netflix, SVTplay, Skype, Facebook osv ).
Du kan ju söka om det är något speciellt du är ute efter.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/search#q=app&s=Sto...

Ska kika lite på apparna
Har en hel del humblebundle småspel, men antar att dessa endast går till android/ios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0113:

Ska kika lite på apparna
Har en hel del humblebundle småspel, men antar att dessa endast går till android/ios?

Jag har ingen aning, står säkert på sidan.
Jag trodde Humledumle bara var PC-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0113:

Hej!
Har gått och funderat på att köpa mig en platta ett bra tag nu, men har inte kunnat bestämma mig. Såg att Elgiganten säljer surface 2 för 2500 nu vilket ligger i min prisklass och är väldigt billigt för den plattan. Så är ganska sugen på att beställa en, men tänkte höra efter lite först vad ni tycker om den?
Hade egentligen tänkt mig en android baserad enhet, men har kanske inte i surfplatte syfte nån större skillnad?
Har tänkt att använda den till det mesta, läsa, titta film, surfa & anteckna.

Tänkte också höra vad för tillbehör som kan vara smart att köpa till, skydd etc.

Tack på förhand

Jag köpte en Surface 2 när den släpptes förra året och är fortfarande mycket nöjd. Använder den som en surfplatta och inte som en bärbar dator (har en Samsung Series 9 2012 för det). Ett mycket bra tillbehör om du ska köra Office eller skriva mycket i andra appar är Type Cover 2.

Efter prissänkningen skulle jag påstå att Surface 2 är ett fynd om man planerar att använda den för det den är byggd för.

Skapade en tråd som kan vara intressant för en spekulant på Surface 2 med Win RT:

http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1249584-mycket-positivt-overraskad-av-surface-2-a/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har ingen aning, står säkert på sidan.
Jag trodde Humledumle bara var PC-spel

De har börjat med massa android bundles också

Skrivet av Bascule666:

Jag köpte en Surface 2 när den släpptes förra året och är fortfarande mycket nöjd. Använder den som en surfplatta och inte som en bärbar dator (har en Samsung Series 9 2012 för det). Ett mycket bra tillbehör om du ska köra Office eller skriva mycket i andra appar är Type Cover 2.

Efter prissänkningen skulle jag påstå att Surface 2 är ett fynd om man planerar att använda den för det den är byggd för.

Skapade en tråd som kan vara intressant för en spekulant på Surface 2 med Win RT:

http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1249584-mycket-positivt-overraskad-av-surface-2-a/

Tack för infon!

Får nog gå och fundera på hur jag skall göra, har ju tills söndag på mig Kanske skall vänta tills en prissänkning på z2

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har en RT och jag är ändå nöjd med den.
Bygget är robust och den känns väldigt kvalitativ.
Använder den främst för Netflix och surf, och det fungerar bra för det mesta.
Den kommer även med Office och det är ju även ett plus.

Men app utbudet är ganska begränsat jämfört med Ipad och Android, även om större appar finns (Netflix, SVTplay, Skype, Facebook osv ).
Du kan ju söka om det är något speciellt du är ute efter.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/search#q=app&s=Sto...

Problemet jag har med RT är att inte ens alla de stora apparna finns (t.ex. Spotify, Steam, Blocket, Hemnet, Twitch med mera). Jag tror mer på Windows 8.1 som operativ på en surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Problemet jag har med RT är att inte ens alla de stora apparna finns (t.ex. Spotify, Steam, Blocket, Hemnet, Twitch med mera). Jag tror mer på Windows 8.1 som operativ på en surfplatta.

Jag är kluven. Hur snabbt startar en atom platta jämfört med en ARM? Själv är jag ju ute efter den snabba uppstarten och att den kan ligga i vänteläge väldigt länge.
Men jag ska erkänna att det var några år sedan jag provade en Atom dator, det kanke fungerar jättebra nu för tiden.
Atomfördomarna är svåra att ta död på

Jag tycker många saker fungerar bra igenom vanliga browsern. Hemnet, Blocket, Twich m.m.
Det är skönt med flera flikar uppe när man jämför olika objekt (hemnet), och det är rappt att byta emellan trots att man har 20+ flikar uppe.
Men apparna kanske har andra funktioner som är bra?
På min Androidplatta körde jag browsern istället för appen men har glömt bort varför.

Finns Steam till Android? Att det inte går att streama spel från PC riggen till plattan är ju trist, men att Toucha runt i vanliga spel fungerar väl lite sådär?
Hearstone hade jag gärna spelat på plattan, men i övrigt har jag faktsikt inte ens provat spela på RTn, använder den främst för surf.

Spotify är dock en app som jag verkligen saknar.
Browsern "pausar" flikar som inte är aktiva så webbspelaren blir nästan meningslös på en platta.
Hur svårt kan det vara att fixa en RT app när den ändå finns till WP kan man fråga sig. Mutter mutter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag är kluven. Hur snabbt startar en atom platta jämfört med en ARM? Själv är jag ju ute efter den snabba uppstarten och att den kan ligga i vänteläge väldigt länge.
Men jag ska erkänna att det var några år sedan jag provade en Atom dator, det kanke fungerar jättebra nu för tiden.
Atomfördomarna är svåra att ta död på

Jag tycker många saker fungerar bra igenom vanliga browsern. Hemnet, Blocket, Twich m.m.
Det är skönt med flera flikar uppe när man jämför olika objekt (hemnet), och det är rappt att byta emellan trots att man har 20+ flikar uppe.
Men apparna kanske har andra funktioner som är bra?
På min Androidplatta körde jag browsern istället för appen men har glömt bort varför.

Finns Steam till Android? Att det inte går att streama spel från PC riggen till plattan är ju trist, men att Toucha runt i vanliga spel fungerar väl lite sådär?
Hearstone hade jag gärna spelat på plattan, men i övrigt har jag faktsikt inte ens provat spela på RTn, använder den främst för surf.

Spotify är dock en app som jag verkligen saknar.
Browsern "pausar" flikar som inte är aktiva så webbspelaren blir nästan meningslös på en platta.
Hur svårt kan det vara att fixa en RT app när den ändå finns till WP kan man fråga sig. Mutter mutter...

Atom idag är riktigt bra och kommer bli än bättre till julhandeln då Intel lovat att Cherry Trail-enheter skall finnas ute. Då lär jag köpa en bara för att det är häftigt.

Ja webbläsaren fungerar till en hel del, däremot känns apparna oftast rappare än webbläsaren.

Steam finns till Android, men då mest som chattklient, till Windows 8.1 har du ju hela Steam du kan använda. Att använda touch till säg Age of Empires eller dylikt fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Brorsan har ca 100st på jobbet han har hand om. De var billiga - han hatar att ta hand om skräpet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Brorsan har ca 100st på jobbet han har hand om. De var billiga - han hatar att ta hand om skräpet.

Vad är det han hatar?
Jag ångrar att jag gav bort min till mor men man kan ju inte sitta med för många prylar heller.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Sitter på en surface2 och är ganska kluven om vad jag egentligen tycker om den. På plussidan hör givetvis byggkvaliteten som är topnotch, dessutom känns den väldigt rapp och responsiv. Som surfplatta duger den alldeles utmärkt.

På minussidan har vi naturligtvis apparna(eller saknaden av appar är väl ett mer riktigt ordval). Att det inte finns en riktig Spotify app är inget annat än en skandal från ms sida. Så är du en person som gärna provar och använder olika appar så håll dej så långt från Windows rt du kan.

Har även en Sony tablet z2 och skulle jag vara tvungen att välja mellan dessa två så var valet väldigt lätt, z2 med Android är ett mycket bättre val för i stort sett allt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Här är två YouTube klipp som visar vad man kan göra med en Surface 2. Det är mycket man kan göra med den som man inte kan med andra "plattor". En fantastisk liten maskin som har fått oförtjänt dåligt ryckte. Jag tänker köpa en vid nästa avlöning. 2700 kr hos Windows själva.

https://www.youtube.com/watch?v=9VYf5MWyTn8

https://www.youtube.com/watch?v=H7FUherhyvI

Permalänk
Medlem

Jag gick för ett tag sen och skaffe den "uppgraderade" versionen av Asus T100 med en Atom Z3775 i sig. Riktigt nöjd med den, tycker det är ett bra alternativ till en Surface om man kan tänka sig lite mindre premium byggkvalité. Funnits tillfällen då jag varit glad att jag kunde köra något litet x86 program.

Permalänk
Medlem

Håller med Cygni, är otroligt nöjd med surface 2 som jag haft ett par månader.
Används dagligen!
Hittade ett till klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=vShVVirglYg

Permalänk
Medlem

Köpte en Lumia 2520 förra veckan. Kändes som lite av en chansning men än så länge är jag riktigt nöjd med Windows RT och det var faktiskt bättre än förväntat. Visst saknas många appar men själva OS:et är enligt min mening bättre än Android. Frågan man bör ställa sig är hur beroende man är av specifika appar. Om du bara ska läsa, titta film, surfa & anteckna så tror jag en Surface 2 kommer funka utmärkt och du får betydligt mer för pengarna än en motsvarande androidplatta.