Apple Find My Iphone kan ha orsakat stulna kändisbilder

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Apple har odlat fram en myt om att alla deras system är säkra men så är det inte, men de har inte varit måltavlor på samma sätt som win pga att de inte haft samma mängd användare.

Du menar säkrare? Ja, de skulle jag säga att de är. Eller rättare sagt – det är mindre risk att råka ut för ”malware” med OS X och Linux än i Windows.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

DoS

Hm, om man begränsar antalet inloggningsförsök har man ju effektivt öppnat upp för en DoS-attack:

1. Stjäl telefon
2. Gör N felaktiga inloggningar på Find My Phone (el dyl). Nu kan ägaren inte längre spåra den!
3. Profit!

Bättre då att låta försöken ta längre och längre tid (upp till en maxgräns).

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Varning! Använd INTE den sidan som någon måttstock för säkerheten på lösenord.

T.ex. "kraschlandning" skulle enligt sidan ta 511 år för en vanlig pc att knäcka. xD

Menar du att det är mycket eller lite?

Läs med en nypa salt, min kryptologi är väldigt rostig:

Även om man visste att lösenordet bara var små bokstäver och inte innehöll åäö så har du ju fortfarande 26^14 alternativ att bruteforca. Jag tycker däremot att påståendet att en "Desktop" gör 1 miljard gissningar i sekunden är väldigt i överkant. Min erfarenhet är att man drar runt 100kh/s med en kraftfull gaming-pc.

Om du menar att det är lätt att wordlista så ja. Har du en svensk ordbok så är det lösenordet ganska trist. En tanke är ju dock att om du ändrar det till kraschnedslaget / 2kraschLandning eller liknande så blir det genast tråkigt för den som vill åt det.

Dold text
Permalänk
Medlem

Mycket snack om brister hos Apple när väldigt många av bilderna var tagna med Android-enheter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skulle någon bara köra "vanlig" brute force kanske det stämmer. Men kollar dom med ordlistor också lär det gå fortare.

Behöver inte ens gå hela vägen med en vanlig ordlista utan kan skära ned det till säg de 100 000 vanligaste lösenorden (ja, det finns utmärkta listor med det också). Är det en tekniskt okunnig engelsktalande användare är sannolikheten hög att lösenordet finns i en sådan lista. Rent statistiskt bör du då hitta lösenordet på cirkus 50 000 försök, dvs. 50 %.

Säg att det går att testa 1000 lösenord per minut. Då är attacken genomförbar på mindre än en timme.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Mycket snack om brister hos Apple när väldigt många av bilderna var tagna med Android-enheter.

En teori det snackats om är ju att användaruppgifter stulits genom det öppna evenemangs-wifit på senaste Emmy Awards. Samtliga personer vars bilder kommit ut verkar ha varit närvarande där. Framför allt om man betänker vad som brukar hända på evenemangs-wifit på Defcon.

Då skulle bilderna inte behöva komma endast från iCloud, utan även Google Drive eller Dropbox som syncat automatiskt. Något hack av dessa konton är det ju då antagligen inte frågan om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Varning! Använd INTE den sidan som någon måttstock för säkerheten på lösenord.

T.ex. "kraschlandning" skulle enligt sidan ta 511 år för en vanlig pc att knäcka. xD

En dictionary attack knäcker det ruskigt snabbt dock. Använd aldrig sådana lösenord.
En dator som kan köra igenom 1 miljon lösenord i sekunden knäcker "kraschlandning" på ungefär 0,2 sekunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ni som skriver "så korkat att lägga upp privata bilder i molnet", jag har aldrig hört er säga "fy vad korkat att använda internetbank och/eller kreditkort" när någon har blivit hackad av finansiella skäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni som skriver "så korkat att lägga upp privata bilder i molnet", jag har aldrig hört er säga "fy vad korkat att använda internetbank och/eller kreditkort" när någon har blivit hackad av finansiella skäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att lägga upp nudes på internet är likadant som att använda internetbank? Jo, det beror väl på hur man ser det. Fast är man kändis så ska man väl antagligen undvika att använda en "internetbank"..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Du menar säkrare? Ja, de skulle jag säga att de är. Eller rättare sagt – det är mindre risk att råka ut för ”malware” med OS X och Linux än i Windows.

Absolut inte säkrare om dom tillåter 10 eller fler inloggningförsök,det är ju bara patetiskt.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Är inte icloud lösenordet densamma som apple-id? För då skulle hackaren också eventuellt ha tillgång till deras kreditkortsdata.

Tillvägagångssättet är inte den enklaste med tanke på att hackaren måste haft tillgång till e-post adressen. Något jag tror de flesta kändisar försöker hålla privat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Ganska skamligt att Apple inte har skydd mot bruteforce..

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Är inte icloud lösenordet densamma som apple-id? För då skulle hackaren också eventuellt ha tillgång till deras kreditkortsdata.

Tillvägagångssättet är inte den enklaste med tanke på att hackaren måste haft tillgång till e-post adressen. Något jag tror de flesta kändisar försöker hålla privat.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan dock räcka med en e-post adress om man mha den kan få tillgång till andra adresser, vi trots allt pratar om människor som jobbar i samma bransch så chansen är rätt stor att de har kontakter med kollegor via mail.

Finns dock andra teorier om ursprunget till informationsstölderna så det behöver inte röra sig om ett tillfälle eller ens en tjänst.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

2. Är man så jävla dum att man lägger upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv.

Skrivet av Kuumaa:

Så du menar att lägga upp nudes på internet är likadant som att använda internetbank? Jo, det beror väl på hur man ser det. Fast är man kändis så ska man väl antagligen undvika att använda en "internetbank"..

Med den logiken så anser ni även att tjejer som har utmanande kläder får skylla sig själva om dom blir våldtagna.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av car2ns:

Med den logiken så anser ni även att tjejer som har utmanande kläder får skylla sig själva om dom blir våldtagna.

Absolut inte.

Information är fri, det är mer eller mindre fri tillgång på all trådlös kommunikation samt all kommunikation som går över någon nations gränser.

Ja, det är stater som filtrerar all information men det är människor som tittar på och utför sökningarna. T.ex. gjorde en bekant lumpen på FRA, där hade de som övning att "övervaka någon" där de mer eller mindre själva kunde testa att övervaka sina ex, kändis eller annat.

Principen för signalspaning är att all information som går trådlöst är fritt för vem som helst att lyssna på, sedan är det så fint för staterna att de inte behöver plocka signalen där den var trådlös utan kan plocka upp den från valfri nod bara signalen har varit trådlös vid någon punkt.

Så, en finnig tonåring som gör lumpen kan lagligt;
- Lyssna på all trådad kommunikation som går över Sveriges gränser
- Lyssna på all kommunikation inom Sverige (eller utomlands) som vid någon punkt varit luftburen

Så, du har ingen privat digital information om den inte är i ett slutet system. Det är INTE samma sak som att skylla våldtäkter på utmanande kläder.

Sedan skall inte informationen missbrukas, och historiskt sett så vet vi ju att information aldrig missbrukas.

sarkasm

Dold text

Litar du på den tonåringen?
Litar du på Svenska Staten?
Litar du på NSA?
Litar du på alla enskilda individer som sysslar med internationell signalspaning?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Snyggt jobbat Apple.
Hoppas dom har tagit patent på det, så att dom kan stämma alla andra som bygger lika kassa system.

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

https://howsecureismypassword.net/ är ett praktiskt sätt att testa hur lång tid ett lösenord skulle ta att knäcka med bruteforce.

OBS! SKRIV INTE IN DITT EGET LÖSENORD DÄR (eller någonstans där du inte loggar in)!!!!! Om du vill kolla ett lösenord som du använder, så skriv då in något med samma mått av entropi ("oreda"), tex "jlei4493" blir "46ski85dr" eller "bullarärasgott" blir "minhundärsuper".

Är folk verkligen SÅ korkade att dom går till såna sidor och skriver in lösenord?

Då förtjänar dom banne mig att "hackas".

Snacka om att kvalificera sig för Darwin-award.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Absolut inte.

Information är fri, det är mer eller mindre fri tillgång på all trådlös kommunikation samt all kommunikation som går över någon nations gränser.

Ja, det är stater som filtrerar all information men det är människor som tittar på och utför sökningarna. T.ex. gjorde en bekant lumpen på FRA, där hade de som övning att "övervaka någon" där de mer eller mindre själva kunde testa att övervaka sina ex, kändis eller annat.

Principen för signalspaning är att all information som går trådlöst är fritt för vem som helst att lyssna på, sedan är det så fint för staterna att de inte behöver plocka signalen där den var trådlös utan kan plocka upp den från valfri nod bara signalen har varit trådlös vid någon punkt.

Så, en finnig tonåring som gör lumpen kan lagligt;
- Lyssna på all trådad kommunikation som går över Sveriges gränser
- Lyssna på all kommunikation inom Sverige (eller utomlands) som vid någon punkt varit luftburen

Så, du har ingen privat digital information om den inte är i ett slutet system. Det är INTE samma sak som att skylla våldtäkter på utmanande kläder.

Sedan skall inte informationen missbrukas, och historiskt sett så vet vi ju att information aldrig missbrukas.

sarkasm

Dold text

Litar du på den tonåringen?
Litar du på Svenska Staten?
Litar du på NSA?
Litar du på alla enskilda individer som sysslar med internationell signalspaning?

Nej, det är inte samma sak. Den finniga tonåringen tittar bara på informationen. Han/hon/hen tar inte informationen och sprider den vidare. Det är ju som att denna finniga tonåringen tittar på tjejen i utmanande kläder utan att våldta henne. Skulle han/hon/hen ta steget till att våldta henne, då är det samma sak som hänt med dessa bilder. Men det är fortfarande inte hennes fel att hon blev våldtagen.

Oavsett så får man inte skylla sig själv för att man sparar info i "molnet". Det gör det inte rätt att någon får ta informationen och sprida den vidare.

Om du tar hem en hantverkare, litar du på den hantverkaren? Får man skylla sig själv då om något blir stulet? Du kunde ju faktiskt ha åtgärdat felet själv istället för att ta hem en hantverkare.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av car2ns:

Nej, det är inte samma sak. Den finniga tonåringen tittar bara på informationen. Han/hon/hen tar inte informationen och sprider den vidare. Det är ju som att denna finniga tonåringen tittar på tjejen i utmanande kläder utan att våldta henne. Skulle han/hon/hen ta steget till att våldta henne, då är det samma sak som hänt med dessa bilder. Men det är fortfarande inte hennes fel att hon blev våldtagen.

Oavsett så får man inte skylla sig själv för att man sparar info i "molnet". Det gör det inte rätt att någon får ta informationen och sprida den vidare.

Om du tar hem en hantverkare, litar du på den hantverkaren? Får man skylla sig själv då om något blir stulet? Du kunde ju faktiskt ha åtgärdat felet själv istället för att ta hem en hantverkare.

Poängen är att du har inget digitalt privatliv, om världens samtliga nationers Signalspaning har tillgång till din data lagligt är inte steget långt att privatperson använder liknande principer eller någon signalspanare världen över bryter sin uppdragsgivares förtroende.

Oavsett så är publiceringen olaglig och inget jag varesig uppmuntrar eller uppskattar.

Tillfället gör tjuven, skulle jämställa detta mer med att du glömmer nyckeln i låset på bilen och har kontanter i sätet. Om pengarna försvinner får du lixom skylla dig själv.

Kläderna gör inte våldtäktsmannen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Poängen är att du har inget digitalt privatliv, om världens samtliga nationers Signalspaning har tillgång till din data lagligt är inte steget långt att privatperson använder liknande principer eller någon signalspanare världen över bryter sin uppdragsgivares förtroende.

Oavsett så är publiceringen olaglig och inget jag varesig uppmuntrar eller uppskattar.

Tillfället gör tjuven, skulle jämställa detta mer med att du glömmer nyckeln i låset på bilen och har kontanter i sätet. Om pengarna försvinner får du lixom skylla dig själv.

Kläderna gör inte våldtäktsmannen.

Det är sant, håller jag med dig fullständigt. Privatliv existerar inte på Internet.

Och tillfället gör tjuven, men i detta fall så har ingen av dom "glömt nyckeln" utan dom har blivit hackade. Allltså någon har brutit sig in och tagit något. Det är inte som att glömma nyckeln i låset.
Okej om alla dessa kändisar hade tappat en lapp med lösenordet på sina konton, då är den liknelsen korrekt. Men jag kan inte tänka mig att det är det som hänt i detta fallet.

Nej, kläderna gör inte våldtäktsmannen, inte det jag säger heller. Utan poängen där är att folk skyller på offret pga fel kläder, att dom var ensamma på kvällen på en cykelväg osv. Det är ju fortfarande inte deras fel Exakt samma gör folk nu, säger att det är kändisarnas fel och dom får skylla sig själv att bilder på dom nakna har blivit stulna och publicerade. En del av kändisarnas bilder kommer ju tydligen från infogade bilder i meddelanden och inte från en uppladdning till en molntjänst.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar som om alla missat det viktiga i detta. Vart hittar vi dessa nakenbilder nu? Det är den viktiga frågan!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl fortfarande ett 100% obekräftat rykte att det ens har det minsta med iCloud att göra?

Varför går Apple ut och säger dom täppt till säkerhetsluckan med ny patch bara timmar efter det blev känd?

Molnlagringar ska man aldrig lita fullt på och kvittar om det är Apples, Googles, Microsofts.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Man är officiellt dum i huvudet om man lägger privat saker på molnet. Är och kommer aldrig vara säkert, så länge det finns ett sätt att koppla upp sig så finns det en ingång. enda säkra är en USB disk som kopplas ur när filerna inte behövs. Hatar molnet. Dropbox har väl varit lite småkul med enkla dokument och några bilder man vill dela med sambon. förutom det, skulle jag aldrig använda en molntjänst.

hmm okay ja kanske har lite fel, kör med gmails kontakt backup/sync, men förutom det e allting lokalt lagrat. som det ska vara. punkt slut. kan vi döda molnet nu?

för övrigt tyckte jag det var bra att kändisarnas telefoner blev hackade. folket gillar naket, och Hollywood kändisar har ändå ingen rätt till privatliv, det gav dem upp när de sög Hollywood j*vulens st*ke för pengar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Man är officiellt dum i huvudet om man lägger privat saker på molnet. Är och kommer aldrig vara säkert, så länge det finns ett sätt att koppla upp sig så finns det en ingång. enda säkra är en USB disk som kopplas ur när filerna inte behövs. Hatar molnet. Dropbox har väl varit lite småkul med enkla dokument och några bilder man vill dela med sambon. förutom det, skulle jag aldrig använda en molntjänst.

hmm okay ja kanske har lite fel, kör med gmails kontakt backup/sync, men förutom det e allting lokalt lagrat. som det ska vara. punkt slut. kan vi döda molnet nu?

för övrigt tyckte jag det var bra att kändisarnas telefoner blev hackade. folket gillar naket, och Hollywood kändisar har ändå ingen rätt till privatliv, det gav dem upp när de sög Hollywood j*vulens st*ke för pengar.

Suck ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att allt man laddar upp som inte går till någon server man själv har kontroll över har minst ett företag, ett gäng annonsörer och troligtvis någon suverän stat / underrättelsetjänst tillgång till materialet i olika utsträckning...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Absolut inte säkrare om dom tillåter 10 eller fler inloggningförsök,det är ju bara patetiskt.

Om det är så är det dåligt. Men att man klantat sig där har inget med säkerheten i operativsystemen att göra. Man jämför fel. Dessutom är det inte heller rätt att säga att säkerheten i Apples operativsystemen inte är bättre bara för att det inte är lika många som kör OS X som Windows. Det är att förenkla det hela för mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Vill bara ge en liten känga till alla här som säger att folk får skylla sig själva om man har påslaget automatisk uppladdning av bilder till molnet. Jag klagade nämligen själv för en tid sedan på att jag hade tappat en del bilder från min telefon pga en bugg i Windows Phone, då tyckte folk däremot att jag var dum som inte hade påslaget automatisk backup till molnet.

Permalänk

Hela denna händelse får mig att tänka på ett TED talk om "Hackers - the internet immunesystem".
Ingen hade reagerat på att iCloud gick att hacka om de bara snott vanligt folks bilder. Nu tog de kändisar och nakenbilder och då får de uppmärksamhet och buggen fixas. Tråkigt för de skådisar som blev offer för händelsen.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt lätt för alla datorkunniga här att säga att man "är dum i huvudet om man sparar privata bilder i molnet". Finns väldigt många icke-datorkunniga där ute i världen som inte har den utbildningen eller intresset som ni har. Ett väldigt omoget och oförstående uttalande. Tur att det inte är någon av er som ansvarar för dessa lösningar. Klart att vanliga icke-datorkunniga och vi ska kunna kräva att dessa tjänster är säkra mot hacking. Även om vi inte är där eller att det inte ens går, så ska visionen vara 100% säker lagring. Nästa steg blir att allt som är lagrat i min moln-tjänst area är krypterat med mitt personliga lösenord som följer en högre password-policy nivå än vad som krävs i dagsläget.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jetten:

Vill bara ge en liten känga till alla här som säger att folk får skylla sig själva om man har påslaget automatisk uppladdning av bilder till molnet. Jag klagade nämligen själv för en tid sedan på att jag hade tappat en del bilder från min telefon pga en bugg i Windows Phone, då tyckte folk däremot att jag var dum som inte hade påslaget automatisk backup till molnet.

Man kan ha autobackup till egen utrustning så man slipper molnet.
Det finns ju även de som blivit av med data just pga att "molnet" har synkats mot telefonen, itunes verkar ju vara en mjukvara som inte alltid uppför sig som man förväntar sig utan den verkar kunna tömma telefonen ibland också.

Det är hursomhelst väldigt dumt att "arkivlagra" saker i en så pass portabel och liten enhet som en telefon, molnbackup är nog vettigt "i realtid" när man är ute io springer men innehållet bör vara lokalt krypterat på ett sätt molnoperatören inte kan låsa upp, telefonen kan ju bli stulen eller förstörd innan man kommer hem och när man kommer hem lagrar man datan själv också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.