Permalänk
Medlem

Parallellkoppla flera ATX-PSU? (+12V)

Hej!

Jag håller på med ett projekt där jag behöver strömförsörja några 12V-komponenter med 50-60A DC. Jag har två stycken likadana 450W ATX-PSUs liggandes (De har 18+18A på +12V vardera).

Tanken är att parallellkoppla dessa till en kopplingsplint
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Kopplingsplint-25233/

(Med bryggningen mellan plintarna bortkopplad såklart.

Finns det någon risk att parallellkoppla dem på +12V-sidan samt jorden?

Inga gissningar tack.

Såfort projektet fått fart kommer jag skapa en projektlogg.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Apskaft:

Inga gissningar tack.

Kan ana vissa problem med din koppling, men måste gissa tyvär.
Inga nätaggregat är 100% lika, så ena psu kanske har 11.9V på 12 volten, det andra har 12.1V.
Reglerkretsarna kommer jobba mot varandra, den ena vill höja och den andra sänka spänningen.
Belastningen blir sned, det agg med högre spänning får hela lasten.
Finns risk för att få negativ ström in i det agg med lägre spänning.
Finns det skyddskretsar i aggen kanske de förhoppningsvis löser ut, innan det börjar brinna,, lol..

Provade Googla det, men hittade inget definitivt svar om det funkar eller ej, men många negativa kommentarer om att det är en ganska dålig ide att försöka koppla ihop 2 nätagregat.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Kan ana vissa problem med din koppling, men måste gissa tyvär.
Inga nätaggregat är 100% lika, så ena psu kanske har 11.9V på 12 volten, det andra har 12.1V.
Reglerkretsarna kommer jobba mot varandra, den ena vill höja och den andra sänka spänningen.
Belastningen blir sned, det agg med högre spänning får hela lasten.
Finns risk för att få negativ ström in i det agg med lägre spänning.
Finns det skyddskretsar i aggen kanske de förhoppningsvis löser ut, innan det börjar brinna,, lol..

Provade Googla det, men hittade inget definitivt svar om det funkar eller ej, men många negativa kommentarer om att det är en ganska dålig ide att försöka koppla ihop 2 nätagregat.

Tack för svaret. Informationen jag hittat tyder också på att det kan bli problem. Jag tror jag måste lösa det med separata matningar.

Permalänk
Medlem

http://www.instructables.com/id/Two-ATX-PSU-One-juiced-24-V-D...

Vet inte om länken hjälper det minsta (trött och berusad) men snubblade över den tidigare idag!
Lycka till!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Skrivet av serpent29:

Kan ana vissa problem med din koppling, men måste gissa tyvär.
Inga nätaggregat är 100% lika, så ena psu kanske har 11.9V på 12 volten, det andra har 12.1V.
Reglerkretsarna kommer jobba mot varandra, den ena vill höja och den andra sänka spänningen.
Belastningen blir sned, det agg med högre spänning får hela lasten.
Finns risk för att få negativ ström in i det agg med lägre spänning.
Finns det skyddskretsar i aggen kanske de förhoppningsvis löser ut, innan det börjar brinna,, lol..

Provade Googla det, men hittade inget definitivt svar om det funkar eller ej, men många negativa kommentarer om att det är en ganska dålig ide att försöka koppla ihop 2 nätagregat.

Ett par simpla dioder på sladdarna bör väll råda bot mot att strömmen går åt fel håll? Sen lämplig resistor på den som ger för hög volt bör väll råda bot på det?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

http://www.instructables.com/id/Two-ATX-PSU-One-juiced-24-V-D...

Vet inte om länken hjälper det minsta (trött och berusad) men snubblade över den tidigare idag!
Lycka till!

Skrivet av Svchost.exe:

Ett par simpla dioder på sladdarna bör väll råda bot mot att strömmen går åt fel håll? Sen lämplig resistor på den som ger för hög volt bör väll råda bot på det?

Jag har löst det med separat matning för de ingående komponenterna, men tack för mödan! Snart fått alla komponenter till projektet och börjat labba lite smått...
Tror det kommer blir riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av Apskaft:

Jag har löst det med separat matning för de ingående komponenterna, men tack för mödan! Snart fått alla komponenter till projektet och börjat labba lite smått...
Tror det kommer blir riktigt bra!

Jag gjorde en liknande sak tidigare. Tog fyra stycken 1000W nätdelar med döda 3.3volt rails på. Tog och skruva upp dom sen ställde volten till 14.2volt utgång matchade som ganska exakt. Sen tog jag och koppla dom via en diodbank till en gemensam power rail. Som sen gick ut med ett par feta kontakter i fronten. Körde även 4st stora kondensatorer på power railen. Det nätagget driver nu ett slutsteg på 3000wrms för bas och ett på 500wrms för mellan diskant som står i garaget. Ska addera mera kondensatorer när jag får tag på Men hela tricket är att ställa volten själv på alla nätaggen

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.