Vad skall jag prioritera på grafikkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad skall jag prioritera på grafikkortet?

Hej Swec,

Nu är återigen dags för mig att verkligen ta tag i graffe-köpet och se till att det blir av.
Jag hade en tråd tidigare som diskuterade vilket kort jag skulle ha, men kände att det kan ha svängt lite så vill ha en ny fräsch diskussion.

Frågan:
Nu till den stora frågan då.
VAD i ett grafikkort bör jag priotitera för mitt spelande?
Märke? Vram? klockfrekvens? Bandbredd?
Allt detta rör bara ihop sig för mig och jag jämför siffror fram och tillbaka utan att bli nå klok egentligen.

Jag har börjat snegla lite på nvidia kort för att någon gång i tiden ta och prova nvidia 3d.
Några av korten som jag sneglar och jämför just nu är:
Gigabyte Geforce GTX 770 4GB
Asus Geforce GTX 770 4GB
Sapphire Radeon R9 290 tri-x
Zotac Geforce GTX 780 3GB (mycket för det pris på kompletts pris idag)
Länk till jämförelse på prisjakt

Spelen:
Spelen jag spelar är väl typ Borderlands 2, lite BF4, Smite, D3 och lite annat diverse.

Min rigg:
Och slutligen inkluderar jag min rigg, så man kan påpeka om något skulle flaska för mycket eller dyl.
MOBO: ASUS Crosshair IV Formula
CPU: AMD Phenom II X6 1090T
GPU: PowerColor Radeon HD6870 1GB
RAM: 16GB (2x Corsair 4GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP + 2x Corsair 4GB DDR3 1600MHz /CL9-9-9-24/XMS3)
OS-HDD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
Other HDD(s): 4 x (750-2000GB) western digital green
PSU: Corsair 650W

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Entusiast

Mina prioriteringar när det gäller köp av grafikkort:

  1. Ingen OC modell eller liknande.
    Fabriksöverklockade grafikkort kan vara instabila. Dessutom brukar den lilla överklockningen man får inte ge någon nämnvärd praktisk skillnad. Enbart försäljningsargument där tillverkaren kan skryta om att deras grafikkort är 5 MHz snabbare än sin konkurrent.
    Skall det vara överklockat, så gör man det själv på ett propert sätt, varav man kan nå högre hastigheter och få till en bättre stabilitet.

  2. Bra kylning med godtagbar ljudnivå.
    Det finns en gräns på hur mycket kylningen får låta när grafikkortet jobbar.
    Bra exempel på bra kylning är ASUS DirectCu -serien, MSI's Twin Frozr -serien och Gigabyte WindForce -serien.
    Någon som minns den här videon? https://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

  3. Bra kvalitet på kondensatorer, spolar och spänningsreglering.

    Dåliga spolar kommer att ge ifrån sig ett irriterande högmält gnisslande/rasslande ljud. Kallas för Coil Whine, eller spoltjut på svenska. Dessutom skadligt för spolarna över tid. Riskerar att skapa instabilitet och/eller i värsta fall kortslutning.

    Dåliga kondensatorer gör att grafikkortet blir instabilt, och kan i värsta fall sluta fungera helt. För mycket rippel gör att kretsarna krachar, eller hänger sig. Korrupt bild, blåskärmar eller Kernel Panics duggar tätt. Inte roligt.

    När grafikkortet blir varmt, så kommer halvledare att ändra sin karaktäristik, och det gäller att hela kretsen med alla inblandade komponenter kan kompensera för detta. Dessutom gäller det att komponenterna pallar hettan, alternativt har en mycket god effektivitet för att förminska spillvärmen.
    Risken att något brinner är annars mycket stor. Många gånger är det i kombination med dålig kylning som tillsammans är bovarna i ett mycket stort drama där den magiska röken smiter ut.

    http://www.sweclockers.com/artikel/13710-geforce-gtx-590-brin...
    Här säger man att drivrutinerna är boven i dramat, men skall jag vara ärlig, skall det inte var möjligt för mjuvara, i någon form, att driva hårdvara till självdestruktion. Det är enligt min mening helt och fullt felaktigt designad hårdvara. Man skall aldrig behöva ha säkerhetsspärrar i mjukvaran för att förhindra hårdvaruskador.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Mina prioriteringar när det gäller köp av grafikkort:

  1. Ingen OC modell eller liknande.
    Fabriksöverklockade grafikkort kan vara instabila. Dessutom brukar den lilla överklockningen man får inte ge någon nämnvärd praktisk skillnad. Enbart försäljningsargument där tillverkaren kan skryta om att deras grafikkort är 5 MHz snabbare än sin konkurrent.
    Skall det vara överklockat, så gör man det själv på ett propert sätt, varav man kan nå högre hastigheter och få till en bättre stabilitet.

  2. Bra kylning med godtagbar ljudnivå.
    Det finns en gräns på hur mycket kylningen får låta när grafikkortet jobbar.
    Bra exempel på bra kylning är ASUS DirectCu -serien, MSI's Twin Frozr -serien och Gigabyte WindForce -serien.
    Någon som minns den här videon? https://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

  3. Bra kvalitet på kondensatorer, spolar och spänningsreglering.

    Dåliga spolar kommer att ge ifrån sig ett irriterande högmält gnisslande/rasslande ljud. Kallas för Coil Whine, eller spoltjut på svenska. Dessutom skadligt för spolarna över tid. Riskerar att skapa instabilitet och/eller i värsta fall kortslutning.

    Dåliga kondensatorer gör att grafikkortet blir instabilt, och kan i värsta fall sluta fungera helt. För mycket rippel gör att kretsarna krachar, eller hänger sig. Korrupt bild, blåskärmar eller Kernel Panics duggar tätt. Inte roligt.

    När grafikkortet blir varmt, så kommer halvledare att ändra sin karaktäristik, och det gäller att hela kretsen med alla inblandade komponenter kan kompensera för detta. Dessutom gäller det att komponenterna pallar hettan, alternativt har en mycket god effektivitet för att förminska spillvärmen.
    Risken att något brinner är annars mycket stor. Många gånger är det i kombination med dålig kylning som tillsammans är bovarna i ett mycket stort drama där den magiska röken smiter ut.

    http://www.sweclockers.com/artikel/13710-geforce-gtx-590-brin...
    Här säger man att drivrutinerna är boven i dramat, men skall jag vara ärlig, skall det inte var möjligt för mjuvara, i någon form, att driva hårdvara till självdestruktion. Det är enligt min mening helt och fullt felaktigt designad hårdvara. Man skall aldrig behöva ha säkerhetsspärrar i mjukvaran för att förhindra hårdvaruskador.

Vad jag har hört är coil whining bara irriterande. Vore kul om du hade källa på om det kan gå sönder på grund av det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag har hört är coil whining bara irriterande. Vore kul om du hade källa på om det kan gå sönder på grund av det.

Källa? Tjah... jag själv? Har bytt spolar vars lackerade koppartråd har nött sönder det tunna lackskiktet på kopparledningen på ett flertal ställen när hela spolen legat och vibrerat och därmed gnidit mot sig själv och ferit-kärnan. Det är en gradvist försämrande process.
Är det flerpoliga spolar det handlar om, så finns det en risk att polerna med tiden kortsluts.

Nu är detta ingen garanti att det händer, men risken finns.

...och det är enkelt att räkna ut varför: Ljud = vibrationer = mekanisk nötning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Källa? Tjah... jag själv? Har bytt spolar vars lackerade koppartråd har nött sönder det tunna lackskiktet på kopparledningen på ett flertal ställen när hela spolen legat och vibrerat och därmed gnidit mot sig själv och ferit-kärnan. Det är en gradvist försämrande process.
Är det flerpoliga spolar det handlar om, så finns det en risk att polerna med tiden kortsluts.

Nu är detta ingen garanti att det händer, men risken finns.

...och det är enkelt att räkna ut varför: Ljud = vibrationer = mekanisk nötning.

Okej bara hört det ska vara ofarligt och inte tänkt så mycket på det själv Även nätaggs tillverkarna själva brukar hävda att det är ofarligt (fast dom kan ju i för sig på stå lite vad som helst )

Sen är det svårt att komma undan i alla lägen just coil whining, för det beror på flera olika saker som moderkort ihop med det grafikkortet eller PSU

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klorixx:

Hej Swec,

Nu är återigen dags för mig att verkligen ta tag i graffe-köpet och se till att det blir av.
Jag hade en tråd tidigare som diskuterade vilket kort jag skulle ha, men kände att det kan ha svängt lite så vill ha en ny fräsch diskussion.

Frågan:
Nu till den stora frågan då.
VAD i ett grafikkort bör jag priotitera för mitt spelande?
Märke? Vram? klockfrekvens? Bandbredd?
Allt detta rör bara ihop sig för mig och jag jämför siffror fram och tillbaka utan att bli nå klok egentligen.

Jag har börjat snegla lite på nvidia kort för att någon gång i tiden ta och prova nvidia 3d.
Några av korten som jag sneglar och jämför just nu är:
Gigabyte Geforce GTX 770 4GB
Asus Geforce GTX 770 4GB
Sapphire Radeon R9 290 tri-x
Zotac Geforce GTX 780 3GB (mycket för det pris på kompletts pris idag)
Länk till jämförelse på prisjakt

Spelen:
Spelen jag spelar är väl typ Borderlands 2, lite BF4, Smite, D3 och lite annat diverse.

Min rigg:
Och slutligen inkluderar jag min rigg, så man kan påpeka om något skulle flaska för mycket eller dyl.
MOBO: ASUS Crosshair IV Formula
CPU: AMD Phenom II X6 1090T
GPU: PowerColor Radeon HD6870 1GB
RAM: 16GB (2x Corsair 4GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP + 2x Corsair 4GB DDR3 1600MHz /CL9-9-9-24/XMS3)
OS-HDD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
Other HDD(s): 4 x (750-2000GB) western digital green
PSU: Corsair 650W

Utöver det tidigare svaret jag gav, tänkte jag komplettera lite mer specifikt på er frågeställning:
-"Märke? Vram? klockfrekvens? Bandbredd?"
Ärligt talat är detta inte så intressant i praktiken. Det som är intressant, utan att snöa in sig på siffror som inte har så stor betydelse i det stora hela, är vilken prisklass man siktar på. Budget, lägre mellanklass, högre mellanklass, prestanda... och slutligen "Cutting-edge tech".
Där ser det ut som om ni redan riktat in er på just nVidias 770 serie och motsvarande. Där gissar jag att ni även siktat på en budget runt 3000 kronor. Har jag rätt så långt?

Och när det gäller märke, så handlar det bara om i vems fabrik som GPU'n har blivit monterad på kretskortet.... och valet av kringliggande stödkomponenter. Där är de flesta stora märkena rätt och slätt lika. Förr fanns det en liten kvalitetsskillnad, men den är obetydligt liten idag.
Både ASUS och MSI satsar duktigt på sina programvaror för överklockning, så dessa två märken kan vara intressanta om man är intresserad av det.

Nu kommer man till frågan: Hur mycket GPU-prestanda kan man få för 3000 kronor?
Skall vi köra AMD-principen här, så får man mest prestanda för en bestämd summa pengar med AMD, men nVidia brukar vara oerhört snabba på att kontra i både funktioner och pris. Ibland får man betala någon hundring mer för motsvarande nVidia-lösning, men man får desto mer utöver. När nVidia inte kan/vill kontra med priset, så brukar de slänga in populära speltitlar "på köpet" för att locka köpare.
Nog om AMD vs. nVidia. Det kan man älta fram och tillbaka i evigheter och brukar vara något som får dessa trådar att gå över i fanboy-krig. Låt oss undvika det.

Så titta på följande istället:
Antalet bildskärmsutgångar. Vilken typ av utgångar finns det. Stöd för speciallösningar såsom 3D-skärmar eller multiskärmslösningar.
Kylaren. Hur har de löst kylningen, och hur mycket väsnas kortet. Läs recensioner.
Medföljande tillbehör... och om det är intressant: Medföljande spel.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Utöver det tidigare svaret jag gav, tänkte jag komplettera lite mer specifikt på er frågeställning:
-"Märke? Vram? klockfrekvens? Bandbredd?"
Ärligt talat är detta inte så intressant i praktiken. Det som är intressant, utan att snöa in sig på siffror som inte har så stor betydelse i det stora hela, är vilken prisklass man siktar på. Budget, lägre mellanklass, högre mellanklass, prestanda... och slutligen "Cutting-edge tech".
Där ser det ut som om ni redan riktat in er på just nVidias 770 serie och motsvarande. Där gissar jag att ni även siktat på en budget runt 3000 kronor. Har jag rätt så långt?

Och när det gäller märke, så handlar det bara om i vems fabrik som GPU'n har blivit monterad på kretskortet.... och valet av kringliggande stödkomponenter. Där är de flesta stora märkena rätt och slätt lika. Förr fanns det en liten kvalitetsskillnad, men den är obetydligt liten idag.
Både ASUS och MSI satsar duktigt på sina programvaror för överklockning, så dessa två märken kan vara intressanta om man är intresserad av det.

Nu kommer man till frågan: Hur mycket GPU-prestanda kan man få för 3000 kronor?
Skall vi köra AMD-principen här, så får man mest prestanda för en bestämd summa pengar med AMD, men nVidia brukar vara oerhört snabba på att kontra i både funktioner och pris. Ibland får man betala någon hundring mer för motsvarande nVidia-lösning, men man får desto mer utöver. När nVidia inte kan/vill kontra med priset, så brukar de slänga in populära speltitlar "på köpet" för att locka köpare.
Nog om AMD vs. nVidia. Det kan man älta fram och tillbaka i evigheter och brukar vara något som får dessa trådar att gå över i fanboy-krig. Låt oss undvika det.

Så titta på följande istället:
Antalet bildskärmsutgångar. Vilken typ av utgångar finns det. Stöd för speciallösningar såsom 3D-skärmar eller multiskärmslösningar.
Kylaren. Hur har de löst kylningen, och hur mycket väsnas kortet. Läs recensioner.
Medföljande tillbehör... och om det är intressant: Medföljande spel.

Kan säga att msi programvara funkar med fler kort än sina egna. Kör med gigabyte kort och kör msi afterbrunner utan problem

Båda gpu tillverkarna lockar med spel.

Det som skiljer olika tredjepart tillverkare, är kylaren och ibland skryter den ena med bättre delar för överklockning (men oftast bara skryt).

Nvidia är inte känns för prisvärdighet se bara på titan z (presterar sämre än vanliga titan och oförsvarbart dyr):D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Jag skulle säga att du prickar väldigt rätt med budget och liknande.

Jag brukar vilja hänvisa att jag inte är superpriskänslig, samtidigt som det nog aldrig kommer vara "värt" att fläska på 8 papp på ett grafikkort till den rigg jag har i dagsläget.
Och ja, jag har förstått det som att nvidia korten ligger någon hundring över motsvarande amd kort, lite därav att jag har lite beslutsångest kring vilket kort man ska ta. Det enda jag har i dagsläget (som motiverar ett nvidiga kontra amd) är just 3d stödet som jag ev. skulle vilja prova på.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Entusiast

Intressant jämförelse mellan GeForce GTX 770 och Radeon R9 280X:
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-280X-vs-GeForce-GTX-770
...eller ja... inte alls intressant faktiskt. visst ligger 770 precis snäppet över, men som jag nämnde tidigare är dessa skillnader minimalt obefintliga i praktiken.

Personligen hade jag, för denna prisgrupp (~3000:-) valt ASUS GeForce GTX 770 med DirectCu II kylning.
Motivering: DirectCu-kylaren är inte den allra tystaste, och heller inte den allra effektivaste kylaren, och det är det som gör den så bra. Den är balanserad. Riktigt bra kylning till en riktigt bra ljudnivå. Det bästa av två världar.
...och just ASUS för att jag personligen har mycket goda erfarenheter med deras produktkvalitet. För mig är det ASUS som har minsta felprocenten.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952152

...och glöm inte: Erbjudande där spelet "Borderlands -The Pre-Sequel" ingår. En riktigt bra spelserie.
http://www.geforce.com/GetBorderlands

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

ASUS GeForce GTX 770 med DirectCu II kylning.

Noterat. Låter som du har bra poäng med det du säger.

Det enda jag reflekterade över var att du länkade Asus 770 med 2GB minne, någon anledning till att man inte tar den med 4GB (det enda jag kan hitta som skiljer sig är prislappen?).
Notera, jag vet inte riktigt hur mycket man kan nyttja 4GB idag, men det är kanske mer för superstora texturer / 3 skärms lösning som det är mer viktigt?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klorixx:

Noterat. Låter som du har bra poäng med det du säger.

Det enda jag reflekterade över var att du länkade Asus 770 med 2GB minne, någon anledning till att man inte tar den med 4GB (det enda jag kan hitta som skiljer sig är prislappen?).
Notera, jag vet inte riktigt hur mycket man kan nyttja 4GB idag, men det är kanske mer för superstora texturer / 3 skärms lösning som det är mer viktigt?

Har själv inte sett speciellt många speltitlar idag som nyttjar mer än 2 GiB video/texturminne. Visst finns det, men då finns det även en annan begränsning att ha i åtanke: Kommer GPU'n ha kapacitet nog för att driva så pass tung grafik som kräver så mycket texturminne? Oftast kräver den sortens inställningar en betydligt "tyngre" GPU-lösning, varav priset också rusar iväg.
Observera: Jag kan ha fel. Jag är långt ifrån expert på vilka speltitlar som nyttjar vad i resurser. Jag bara spånar lite

Men är inte prisskillnaden speciellt stor, så kan det ju vara värt att försöka.

Å andra sidan:
Jag har sett att spelet Skyrim kan ta en rejäl tugga a videominnet när man använder de riktigt stora textur-moddarna som finns där ute. Mer än 2 GiB. Ibland så att den nästan slukar upp 4 GiB. Kommer man att använda mycket av den här typen av HD-textur moddar i olika speltitlar, så är ju 4 GiB genast en bra investering.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Skyrim + 4 GiB

Så sant, sånt har jag också hört. Nu spelar jag dock inte skyrim eller brukar "modda" spelen för att få in detta.. å andra sidan har man väl aldrig gjort det när man inte kunnat

Funderade dock på om 3d vision skulle kunna ha någon nytta av det, eller är det mer klockfrekvenser som är viktiga då kanske?..

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Så sant, sånt har jag också hört. Nu spelar jag dock inte skyrim eller brukar "modda" spelen för att få in detta.. å andra sidan har man väl aldrig gjort det när man inte kunnat

Funderade dock på om 3d vision skulle kunna ha någon nytta av det, eller är det mer klockfrekvenser som är viktiga då kanske?..

Grafikkortet måste orkat att leverera för 4Gb. Troligare om man kör två grafikkort och två/tre skärmar (högupplösta över 1080P) som 2Gb är för lite

Möjligt att program har nytta av det. Om dom inte är lika beroende på snabbt mata till och från gpu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Det landade tillslut i ett Asus GTX 770 2GB från CDON när jag ändå hittade ett annat erbjudande där.

Jag börjar dock nästan ångra det när jag såg att netonnet har ett erbjudande på en Sapphire 290 4GB minne för 3k.

Iom att det enda som lockar med nvidia är just 3d grejen, men AMD kortet har ju både högre klockfrekvens, busshastighet och minne.

Eller så får man köra på stilen att gjort är gjort och inte blicka tillbaka och noja över saker?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Det landade tillslut i ett Asus GTX 770 2GB från CDON när jag ändå hittade ett annat erbjudande där.

Jag börjar dock nästan ångra det när jag såg att netonnet har ett erbjudande på en Sapphire 290 4GB minne för 3k.

Iom att det enda som lockar med nvidia är just 3d grejen, men AMD kortet har ju både högre klockfrekvens, busshastighet och minne.

Eller så får man köra på stilen att gjort är gjort och inte blicka tillbaka och noja över saker?

Precis, men även amd har 3d men funkar precis som Nvidia bara med vissa skärmar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klorixx:

Det landade tillslut i ett Asus GTX 770 2GB från CDON när jag ändå hittade ett annat erbjudande där.

Jag börjar dock nästan ångra det när jag såg att netonnet har ett erbjudande på en Sapphire 290 4GB minne för 3k.

Iom att det enda som lockar med nvidia är just 3d grejen, men AMD kortet har ju både högre klockfrekvens, busshastighet och minne.

Eller så får man köra på stilen att gjort är gjort och inte blicka tillbaka och noja över saker?

Den vänta-på-nästa-modell/erbjudande-loopen är fem evigheter lång.
...för så fort man har skaffat något, så finns det genast ett nytt bättre erbjudande, och skaffar man den istället, så finns det ett nytt bättre erbjudande... och så vidare... och så vidare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Precis, men även amd har 3d men funkar precis som Nvidia bara med vissa skärmar.

Jaså? Jag har inte sett något vad heter 3d grejer till AMD. Kanske inte är lika utbreddat / marknadsfört?

Skrivet av SysGhost:

Den vänta-på-nästa-modell/erbjudande-loopen är fem evigheter lång.
...för så fort man har skaffat något, så finns det genast ett nytt bättre erbjudande, och skaffar man den istället, så finns det ett nytt bättre erbjudande... och så vidare... och så vidare.

Så är det väl. Men just nu så skiljer 250kr, typ 300 för dubbla ram minnet och högre klock, men sen vet jag ju inte om datorn faktiskt orkar driva grejer där det grafikkortet får jobba till max

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W