Stulna nakenbilder på kändisar väcker frågor om säkerheten i molnet

Permalänk
Medlem

känns bara som det var en tidsfråga innan "the fappening" hände, ska bli intressant att se vad mr steve gibson har att säga om saken

personligien har jag 0 saker i cloudet, känns inte säkert då måltavlan är för stor och det är bara en tidsfråga innan shit hits the fan när så många kockar i inblandade, hemmasnickrade lösningar må vara mindre säkra men måltavlan är så liten så jag tror i helheten är det mycket säkrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Bara jag som börja tänka på att bilderna bara var en skenmanöver? Jag tror nämligen att de som hackade bilderna är tillräckligt smarta för att programera och lägga in ett virus eller liknande i bilderna de la ut. Och eftersom alla letar och kollar/laddar ner bilderna så blir det en väldigt snabb och stor spridning och inga virusskydd varnar för detta nya hot. Vi får se vad som väntar.....

finns ingen möjlighet att lägga in virus i bilder, det går inte att köra skadlig kod från exif meta data

klart det var många dumma användare som åkte på virus via den klassiska jenniferlawrencenude.jpg.exe

Permalänk
Discokungen
Skrivet av dakke:

finns ingen möjlighet att lägga in virus i bilder, det går inte att köra skadlig kod från exif meta data

klart det var många dumma användare som åkte på virus via den klassiska jenniferlawrencenude.jpg.exe

Haha, åh. Det nästan så man saknar det. Herregud vad många som gick på sånt, speciellt på grund av det klassiska i Windows med "hide extensions of known file types" som har varit standard sen typ XP.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jaså det här är anledningen till att feminism behövs. Jag som trodde det var för att kämpa för att kvinnors rättigheter ska vara samma som mannens, typ rösträtt, lika lön för lika arbete, behandlas lika under lagen och sånt där men det är alltså naken bilder på internet som kvinnor har kämpat för i ett par hundra år nu.

Så hur får vi hackarna jämställda? Ska vi ha kvotering så att det måste hackas och läckas lika många bilder på manliga kändisar som kvinnliga? Eller ska vi välja den lite mer liberala vägen och försöka uppmärksamma och lyfta upp hackare som fokuserar på att släppa manliga nakenbilder så de kan få vara förebilder för andra så att vi på så sätt får fler manliga nakenbilder på internet?

PS, du har för övrigt fel i sak, det har läckt bilder på manliga kändisar också. Testa några väl valda sökord i Google så får du se.

Jämställdhet innefattar även att kvinnan ska respekteras som människa och inte som något objekt. Titta på de flesta filmer, reklamer och musikvideos så framställs kvinnan som ett sexobjekt, inte som en intellektuell kvinna, som har andra intressen än att behaga sin omgivning.

Sen är klart att sex säljer och eftersom män (pojkar) är mer intresserade av hur Jennifer Lawrence ser ut naken än vad kvinnor vill se Brad Pitt så är det inte konstigt att detta förekommer. Dock ser man Brad Pitt som något mer än en hunk, en rolig skådespelare som är duktig, medan Lawrence ses mer eller mindre endast som en ung sexig skådis och hur hon agerar är inte lika viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det är ju inte samma sak? Det ena är väldigt lätt att undvika! Stäng av automatiskt ladda upp till nätet. Vill man nu att något stannar privat så stänger man av auto upload.

Är man beredd på att lägga upp det på en moln tjänst bör man ha nog med vett för att förstå att det är internet det handlar om?

Din jämförelse är alltså inte applicerbar.

Det sista du skrev var ju högst olämpligt!

Du missförstod min poäng. Det är inte hur lätt det är att undvika något som är poängen. Utan det faktum att offret får skylla sig själv som många inklusive du anser..
Säg att du lägger din väska i ett skåp på Centralstation istället för att bära med dig den hela dagen. Får du då skylla dig själv om någon bryter upp just ditt skåp och tar din väska?

Om det var olämpligt så får du väl skylla dig själv ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Tycker det är jättesmidigt att få bilderna direkt på Dropbox/Google Drive. Slippa fippla med sladdar.

Sen om man nu råkar ta en bild på sin penis så för man manuellt ta bort den.

Problemet är väl om man nästan bara tar bilder på sin penis, då kanske man inte ska ha autouppload på.

Problemet är, hur vet du att när du manuellt tagit bort den, att den är borta?
En tagen bild som laddats upp automatiskt, kanske inte tas bort av tjänsten direkt.

Skrivet av Factorial112:

håller med
om tex Elvis Presley går in i en foto-affär på 60-talet, med en filmrulle full med div. snusk...
ehhm ja då litar man rätt bra på dom "högavlönade fotobutik-ingenjörerna"...

*kan nog tänka mig att Elvis hade eget foto-labb samt en stab med assistenter, men principen e den samma*

Så är det ju med allt du överlämnar till någon annan att hantera. Detta är oavsett om det är på 60-talet eller 20-10-talet. Varför är folk så envist fast 50 år bak i tiden på hur något fungerade då. Tillit FINNS INTE i dag. End. Of.
Sluta skylla på att ni inte vet det, och anpassa er till det. Eller dö ut enligt Darwins teori tack, så de smarta kan överleva...

Skrivet av BasseBaba:

Haha folk är så jävla dumma. Utgå från att ingenting är privat.
Förstår inte att nått sånt här ska behöva hända för att det ska "väckas funderingar".

Håller helt med. Anta att det ALLTID är någon som vill ta dina personliga ägodelar och privatliv, vare sig det är privata bilder, smycken, eller någon samling där hemma. Inget är säkert... utom att det säkert kommer bli stulna eller kopieras för eller senare.

Skrivet av Bloopy:

Ha aldrig haft "glimt" i ögat, men nå speciellt ha man kanske haft om dessa skådisar som man sett i live osminkat där dom ser ut som mindre sopberg.

Dessa bilder som sprids *usch*.
Nån måste ta itu med detta å lära dom vad kvalité är, å då snackar jag inte om dom utan om bilden i sig. En del bilder är tagna med så rutten inställning att min telefon från 04 är bättre.

Är du på allvar? Varför ska de lära sig? De ville kanske ta bilderna på detta sätt.
Dessa bilder är inte tänka att de ska publiceras, de är inte tagna av verken kvalitetsutrustning eller professionell fotograf, och behöver inte leva upp till någon förväntan.
Lägg du upp dina privata nakenbilder, så kan vi andra kritisera dig för hur du gör och ser ut... Sen kan du kommentera en sådan idiotisk kommentar som du nyss gjort.

Skrivet av Flamso:

Haha, åh. Det nästan så man saknar det. Herregud vad många som gick på sånt, speciellt på grund av det klassiska i Windows med "hide extensions of known file types" som har varit standard sen typ XP.

Underskatta aldrig lättlurade folk. De föds fler varje minut, och de blir inte smartare med tiden heller verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Haha rätt åt er som lagrar grejer på "molnet". Jag tycker det är mest idioter som lagrar grejer och betalar för utrymme istället för att helt enkelt lagra det hemma på sin egne dator. Det var verkligen inte oväntat att att lagrade filer skulle bli stulna ifrån molnet. Skyll er själva.

Otrevlig inställning du har.
Företag erbjuder en tjänst där du ska kunna ladda upp bilder och dylikt för att slippa ha det hemma utifall att det börjar brinna eller du blir bestulen. Då förutsätter jag och många andra att det ska vara säkert. Nu är det inte det, men det är inte jag eller kändisar som ska stå i vrån och skämmas utan dessa företag som erbjuder dåliga tjänster.

Sen bara för att du lagra det hemma betyder inte att det är säkert, men hej, skyll dig själv ifall någon hackat din dator.

Permalänk
Medlem

kan inte nån ge Kate Upton en spegel så hon slipper fota sitt underliv med en iphone?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man kan ju gissa att 4chan kommer få ökad trafik inom den snaraste framtiden.

Sommaren återvänder på 4chan...

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Förlåt du har självklart rätt, att jag inte tänkte på att det är väldigt viktigt att märka ord på internet så att internetkrigaren kan få sig en liten seger.
Om du är intresserad så kunde du säkert läsa och tolka mitt originalmeddelande. Jag ville syfta på var att det är kvinnorna som är målen och hängs ut, men du verkar säga att det inte alls är så att dessa unga vackra kvinnor har satts som måltavlor och objekt, utan att det är en ren slump?

Sweclockers använde en av de läckta bilderna när jag gjorde kommentaren, den har nu ändrats.

Jennifer Lawrence, Kate Upton, Avril Lavigne och Kirsten Dunst är bara några av alla kändisar som på kort tid fått sina privata bilder stulna och postade på forumet 4chan. Angreppet ser ut att vara en målmedveten attack...

Det var en del av syftningen i originalinlägget. Likaså att det var samma sak att läsa på varenda annan nyhetssida med.

Läs kommentarerna här på sidan så förstår du vad jag menade med det med.

"Var finns bilderna? Hittar inget vid sökning?"
föjt av:
"Hittade dom till slut.
Såna viktiga filer, ska man absolut ta backup på direkten"

"Idag mina vänner, så skrivs internethistoria. "

osv osv.

Permalänk
Medlem

Vad som förvånar mig är att så många lägger upp den här sortens material på onlinetjänster, trots alla varningar för att göra det, och all empiri som tyder på att det är en dålig idé. Det är inte första gången det här händer, och det krävs knappast en kärnfysikers hjärna för att förstå att det kan hända.

Dessutom är det i detta fall frågan om världskändisar, som naturligtvis är extremt intressanta mål för den här sortens attacker. Jag hade som kändis oroat mig redan för den första anhalten, att anförtro den sortens material till ett företag, som med stor sannolikhet har anställda med full tillgång till allt som laddas upp. Det behövs inte ens någon tredje part för att materialet ska kunna hamna på villovägar.

Hade inte höjt på ögonbrynet om det var en enda kändis som var drabbad, då och då kommer någon alltid göra misstag, men nu är det en hel dröse. Man börjar undra vad som ligger bakom det. Godtrogenhet gentemot tekniken? Det händer inte mig-resonemang? Någon slags missriktad känsla av anonymitet på nätet?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är du på allvar? Varför ska de lära sig? De ville kanske ta bilderna på detta sätt.
Dessa bilder är inte tänka att de ska publiceras, de är inte tagna av verken kvalitetsutrustning eller professionell fotograf, och behöver inte leva upp till någon förväntan.
Lägg du upp dina privata nakenbilder, så kan vi andra kritisera dig för hur du gör och ser ut... Sen kan du kommentera en sådan idiotisk kommentar som du nyss gjort.

Underskatta aldrig lättlurade folk. De föds fler varje minut, och de blir inte smartare med tiden heller verkar det som.

Med tanke på kvalité så antingen väldigt fäst i gamla saker eller ... komprimering för att det ska rymmas i MMS / E-mail
Bilderna e skit, kvalitén e skit, dom som stulit dom e skit, företaget som nonchalerat säkerhet e skit.
Summa kardemumma

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Entusiast

Ett av de största problemen med denna läckan är hur jäkla mycket liv det har blivit i media. Hade inte media sagt något så hade antagligen majoriteten av människor fortfarande varit ovetande. Men nej, ALLA ska veta så att bilderna ses av så många som möjligt. Det är inte sjyst mot de drabbade.

Permalänk

Varför tar kändisar nakenbilder på sig själv?

Det är väl så att dom får skylla sig själva om dom båda tar nakenbilder på sig själv och sen laddar upp dom på molnet.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Varför tar kändisar nakenbilder på sig själv?

Det är väl så att dom får skylla sig själva om dom båda tar nakenbilder på sig själv och sen laddar upp dom på molnet.

Med din logik så ställer jag frågan; Varför går du ut ur ditt hem och riskerar att utsätta dig själv för allt möjligt? Inklusive rån, bli påkörd och dylikt.
Är du inte rädd om ditt liv? Om du mot förmodan dör av en händelse som utspelar sig utanför ditt hem så får du helt enkelt skylla dig själv.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av tombman:

kan inte nån ge Kate Upton en spegel så hon slipper fota sitt underliv med en iphone?

pfff! höll på spruta ut energidricka över hela datorn. var lite hygglig å förvarna innan

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fan det ballaste som hänt på nåra veckor! Reddit, Imgur o 4chan e helvilda på detta!
Alltså kolla bara Imgur. Massa roliga parodier på detta! T.ex en filmposter där man bytt ut lite text mot "TheFappening" o liknande

Synd bara att 4chan, Imgur o Reddit e så oorganiserade o att grejer raderas så fort....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

dom cirkulerar på Random just nu

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Så länge filmstjärnorna är snygga på bilderna spelar det ingen roll om man ser något lurvigt eller annat. De har ju inget att skämmas för och kan fortsätta gotta sig i att vara Gudinnor och älsklingsobjekt.

Däremot skulle jag tycka det var förj*vligt om privata bilder läggs ut som ger en ful bild av personen eller annan avslöjande information som är extra känslig för den drabbade, som exempelvis missbildningar eller sjukdom.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Så länge filmstjärnorna är snygga på bilderna spelar det ingen roll om man ser något lurvigt eller annat. De har ju inget att skämmas för och kan fortsätta gotta sig i att vara Gudinnor och älsklingsobjekt.

Däremot skulle jag tycka det var förj*vligt om privata bilder läggs ut som ger en ful bild av personen eller annan avslöjande information som är extra känslig för den drabbade, som exempelvis missbildningar eller sjukdom.

Så snygga människor har ingen rätt till personlig integritet?

Du är nog en av dagens största idioter.

Permalänk
Medlem

Om du söker upp och kollar på bilder av sexuell natur som du inte har rätt att titta på så begår du ett sexuellt övergrepp.

Det finns inget "får skylla sig själv", det är bara en dålig ursäkt att få göra som man vill. Dels därför att det är du som söker upp dem och endast du är ansvarig för dina egna handlingar. Den principen tillämpas bland annat i lagstiftningen, där det ju är förbjudet att ta del av vissa typer av visuellt innehåll just eftersom det anses vara ett extra övergrepp (inga jämf i övr dock). Och dels därför att det här handlar om individer med förmodligen genomsnittliga IT-kunskaper som litat på ett av världens största bolag, som ju rimligen kan antas ha en hög säkerhet.

Det verkar lite som att den amerikanska kristna moralismen spiller över även på oss. Därför är det viktigt att påpeka att det inte finns något klandervärt i att ta bilder på sig själv naken, oavsett syfte, och att det som skett är en grov kränkning för egen vinnings skull. Att det handlar om kända personer gör heller inte saken bättre eller mindre allvarlig, snarare tvärt om. Det har konstaterats att de flesta kända personer som råkat ut för den här typen av kränkningar tidigare råkar ut för ett betydande inkomstbortfall i form av kontrakt (sponsorer, roller i filmer, bokningar till spelningar) som aldrig blir av när "imagen" förändras. Men den största kränkningen är förstås att hela den uppkopplade världen kan ta del av integritetskränkande bilder på en själv. Detta drabbar dessutom kvinnor extra hårt i vår patriarkala värld.

Edit: Du bidrar även till övergrepp om du länkar eller på annat sätt tipsar om var det går att ta del av materialet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk

Frågor var inte det enda som väcktes!

Permalänk
Medlem

Haha, nu kanske folk som svarar "Integritet är mindre viktigt än säkerhet" snart fattar att det är idiotiskt att tro att bara för att de inte har något att dölja är okej att låta företag ha tillgång till alla deras privata saker. Skrämmande att PC för allas undersökning visade att "Varannan svensk beredd att offra privatlivet för brottsbekämpning på nätet". Detta är bara början...

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så snygga människor har ingen rätt till personlig integritet?

Du är nog en av dagens största idioter.

Jag är max god 2:a ser det ut som....

Du har din egen åsikt. Jag och filmstjärnorna har vår.

De som är snygga förlorar inget på detta i slutändan. Jag visste inte ens att dessa människor var kända innan jag läste om denna "reklam" i tidningarna.
Nu har jag köpt alla deras filmer och kommer köpa mer av deras produkter för jag vill bli lika snygg.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!