Permalänk
Medlem

Studiedator med SSD vs Apple

Jag har börjat studera ekonomi på handelshögskolan i GBG och funderar på att skaffa mig en bärbar dator.

Förkunskaper:
1. Jag har en stationär dator hemma som jag har kopplad till tvn så jag kommer inte använda den bärbara som en vardagsdator, endast till mina studier.
2. Jag har en iphone och planerar att skaffa sexan när den kommer.
3. Jag har aldrig använt en mac så jag vet inget om fördelarna mer än att jag har en iphone och kan relatera.
4. Jag har varit gamer tidigare så jag har bra koll på komponenter.
5. Jag har aldrig ägt en bärbar dator.

Pris: gärna så lågt som möjligt (uppväger apples produkters användande de billigare datorerna är jag givetvis intresserad av dessa också.)
Användning: I skolan, skriva dokument, googla, osv osv.
Krav: SSD pga snabbheten + jävligt lång batteritid.
Skärm: 12-14" Gärna 13" med andra ord.

Har kollat på:
1. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2756956
2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2454222
3. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2294082

Tips på tankar och produkter?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Något du får fundera på är väl hur värd t ex. lång batteritid är värd. Samma sak med design och även i viss mån smidighet. För det är skillnad på en chromebook och en apple-dator, inte bara i priset ;-). Snackar vi bara skriva dokument, googla etc så behöver du absolut inte ha en mac, sen finns det definitivt områden där en mac är smidigare! Nu är jag inte speciellt insatt i hur just ekonomi ser ut som program, men du kommer säkert vilja använda lite statistikprogram och de finns kanske inte till en chromebook.

Sen tror jag faktiskt att du kommer vara mer nöjd om 3 år med en mac än med en chromebook, men det avspeglar sig ju i priset också :-).

Permalänk
Medlem

Chromebook är jävligt smutt, annars macbook. Alternativt Surface pro 3 om du ska plugga fysik/kemi/annat som kräver penna.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra batteritid så är macbook air är riktigt bra med sina 10+ timmar vid normal användning. Med det får du också riktigt bra kvalitet + låg vikt. Annars så kan jag rekommendera Samsung 900NPX3C / De nyare modellerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Något du får fundera på är väl hur värd t ex. lång batteritid är värd. Samma sak med design och även i viss mån smidighet. För det är skillnad på en chromebook och en apple-dator, inte bara i priset ;-). Snackar vi bara skriva dokument, googla etc så behöver du absolut inte ha en mac, sen finns det definitivt områden där en mac är smidigare! Nu är jag inte speciellt insatt i hur just ekonomi ser ut som program, men du kommer säkert vilja använda lite statistikprogram och de finns kanske inte till en chromebook.

Sen tror jag faktiskt att du kommer vara mer nöjd om 3 år med en mac än med en chromebook, men det avspeglar sig ju i priset också :-).

Jag gillar lång batteritid då jag vet att jag hatar att ladda min telefon tex. Design skiter jag ganska mycket i faktiskt, jag är ute efter användande i första hand. Vad jag tror och förstår så verkar det som att det är mest dokumenthantering och inte alls mycket som rör sig utanför officeprogrammen. Men jag har haft fel förr
Menar du statistikprogram som endast går att använda på en mac?

Skrivet av elev10:

Chromebook är jävligt smutt, annars macbook. Alternativt Surface pro 3 om du ska plugga fysik/kemi/annat som kräver penna.

Penna vet jag inte om det krävs, det enda jag är ute efter egentligen är att kunna kommentera föreläsarens slides de lägger upp på den gemensamma studentportalen efter varje föreläsning.

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Har du aldrig använt en macbook förut så rekommenderar jag starkt att du fortsätter med PC, då Mac är väldigt jobbigt att använda (även jag som PC tekniker hade svårt att lära mig mac i början för allting ligger så ologiskt och konstigt till)

kör en PC laptop med SSD, du kommer inte ångra dig. lite dyrare, men avsevärt bättre prestanda

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Har du aldrig använt en macbook förut så rekommenderar jag starkt att du fortsätter med PC, då Mac är väldigt jobbigt att använda (även jag som PC tekniker hade svårt att lära mig mac i början för allting ligger så ologiskt och konstigt till)

kör en PC laptop med SSD, du kommer inte ångra dig. lite dyrare, men avsevärt bättre prestanda

Har du någon rekommendation?
vad tycker du om den första datorn jag länkade, chromebooken?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Om batteriet verkligen varar i 14h som det står tror jag att du blir väldigt nöjd med den första chromebooken som du länkade. Tegra K1 ska ju vara riktigt bra som processor till tablets, så till en chromebook passar den nog ypperligt. Kolla på lite recensioner av den kanske...

Permalänk
Medlem

Skaffade själv min absolut första Apple-dator till mina studier nu i höst, har tidigare främst använt Windows. Att OS X är ologiskt och "jobbigt att använda" håller jag inte alls med om, det handlar väl främst om personliga förutsättningar och preferenser... Det bästa vore om du kan fråga någon snäll bekant som äger en Macbook om du får låna datorn några timmar/dagar!

Hursomhelst skulle jag rekommendera en MBA, men om du tror att du klarar dig med webbappar så är nog en Chromebook ett bra val.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Köpte min första bärbara av ungefär samma anledning som dig för cirka ett halvår sedan. Vägde mycket och länge men köpte till slut macen i min signatur.

OS X hade jag väl typ använt någon gång innan och i grundskolan för länge sedan svor jag mycket och länge över Mac OS 7-9 så utgångspunkten var väl långt ifrån optimal. Tog mig typ en vecka att lära mig logiken och göra inställningarna så som jag ville ha dem. OS X lämpar sig, enligt mig, väldigt bra för en bekväm laptopupplevelse och deras touchpad samt gester är otroligt hjälpsamma. Har läst att t.ex. XPS13 ska ha liknande touchpads dock så kan ju vara så att PC-marknaden har kommit ikapp men jag har missat det.

Batteritiden är väldigt bra så länge jag arbetar med den, att t.ex. spela suger dock musten ur datorn ganska snabbt men det verkar inte vara någon direkt Mac specifik "funktion". MBA ska ju tydligen har bra mycket bättre batteritid så troligen kommer arbete i en längre studiedag inte vara några problem alls.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Då din kravspec redan osar köpsignaler för Apple-produkter så ska jag göra detta lättare för dig;

Ställ dig själv följande fråga: "Har jag råd att lägga 11.500 på en ny bärbar dator IDAG?"

Om ja, köp en Macbook Air 13" med 256GB hårddisk.

Om nej, köp valfri bärbar dator med SSD för en så billig slant som möjligt (INTE chromebook!).

Permalänk
Medlem

Jag har glott på en jäkla massa reviews på youtube och enligt vad folk säger så klarar man sig ypperligt med en chromebook om man bara ska använda den till studierelaterade saker.
Jag kan tillägga att om jag är tvungen att använda något program som inte funkar på chromebooken så kan jag ju alltid koppla upp mig mot datorn hemma som alltid är igång.

Jag skulle absolut kunna köpa en mac, jag tycker det känns som sjukt dåligt placerade pengar då jag inte kommer använda hela mac upplevelsen.

1/3 av priset lockar onekligen.

Skrivet av Bonius:

Om nej, köp valfri bärbar dator med SSD för en så billig slant som möjligt (INTE chromebook!).

MOTIVERA

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Att sitta med en hemmameckad VPN / Remote Desktop för att köra vissa program är det absolut sista du vill sitta och jävlas med när du är på skolan och pluggar. Den kommer balla ur någon gång och enligt lagen om alltings jävelskap så kommer det ske när du behöver den som mest.

Nu vet jag inte hur upplägget på ditt program ser ut, eller vad de har för system i GBG, men risken finns alltid att du måste in på någon gammal Citrix-platta eller AD och hämta grejer / köra applikationer. Då är du nästintill helt körd om du tänker köra remote hemifrån, om du inte mutar någon tekniker. Om du prompt tänker köra en Chromebook så ber jag dig å alla teknikers vägnar att du kollar upp detta med campus & lärare innan du köper.

En billig valfri bärbar är en förbrukningsvara som du kommer kunna använda klockrent under minst tre av dina fyra år som student. Den kommer fungera under denna perioden för allt du behöver den till och kommer antagligen prestera helt godkänt. Däremot så kommer du nog behöva ett batteribyte år två/tre för att den ska hålla godkänd standard studietiden ut. När du väl hämtat ut din examen så är den dock fullständigt förbrukad.

En MacBook kommer fungera felfritt under hela din studietid. Behöver du någon speciell windows-applikation så är det så skrattretande enkelt att installera VMware att man nästan gråter av glädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Att sitta med en hemmameckad VPN / Remote Desktop för att köra vissa program är det absolut sista du vill sitta och jävlas med när du är på skolan och pluggar. Den kommer balla ur någon gång och enligt lagen om alltings jävelskap så kommer det ske när du behöver den som mest.

Nu vet jag inte hur upplägget på ditt program ser ut, eller vad de har för system i GBG, men risken finns alltid att du måste in på någon gammal Citrix-platta eller AD och hämta grejer / köra applikationer. Då är du nästintill helt körd om du tänker köra remote hemifrån, om du inte mutar någon tekniker. Om du prompt tänker köra en Chromebook så ber jag dig å alla teknikers vägnar att du kollar upp detta med campus & lärare innan du köper.

En billig valfri bärbar är en förbrukningsvara som du kommer kunna använda klockrent under minst tre av dina fyra år som student. Den kommer fungera under denna perioden för allt du behöver den till och kommer antagligen prestera helt godkänt. Däremot så kommer du nog behöva ett batteribyte år två/tre för att den ska hålla godkänd standard studietiden ut. När du väl hämtat ut din examen så är den dock fullständigt förbrukad.

En MacBook kommer fungera felfritt under hela din studietid. Behöver du någon speciell windows-applikation så är det så skrattretande enkelt att installera VMware att man nästan gråter av glädje.

Tack! Underbart med en motiverad åsikt! Jag ska kolla med skolan, vad jag vet är det mesta webbaserat. Om så inte är fallet; vilken macbook ska jag välja isåfall?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Precis som i många andra trådar då det gäller WIN vs. OSX, glöm alla svar som har mjuka värden inkluderade i råden. Med detta menas saker som svårt att lära sig använda, råd rörande OSX eller WIN av användare som inte använt båda, etc

Billigt och bra batteritid är inte enkelt att uppnå precis som någon funderade på redan tidigare i denna tråd, vad är max du vill lägga pengar på detta? se vad du får för pengarna och om det känns motiverat.

Håller med om att ifall datorn endast skall användas till det du räknade upp och ifall du kan pruta på det där med batteritid så kolla upp en ok laptop med valfri OS istället för Apple.

Personligen skulle jag även väga in vikt som ett viktigt argument eftersom du skall släpa på den till och från skolan. Kanske känns ok ibörjan men efter en tid så kanske du skulle ha uppskattat en dator som är 0.5kg lättare.

Lycka till med ditt köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dattuz:

Tack! Underbart med en motiverad åsikt! Jag ska kolla med skolan, vad jag vet är det mesta webbaserat. Om så inte är fallet; vilken macbook ska jag välja isåfall?

Håller tummarna för att du får ett vettigt svar

Om du tänker köra Mac så hade jag kört på 13" Macbook Air med hårddisken på 256gb. Du får en/två/tre timmar mer batteritid på den jämfört med den med 11" skärm, samt att 256GB ger dig väldigt mycket mer overhead när det kommer till lagring. Du kommer inte behöva formatera halva datorn för att du vill plocka med dig ett par filmer för en tågresa etc. Visserligen väger den ett par gram mer än 11", men i och med att du ska skriva en hel del så är större skärmyta och längre batteritid dina A och O. Vikten ligger runt kilot vilken du än väljer (inkluderat laddare), så du kan lätt bära den i en carry-case istället för en laptopväska - vilket i mina ögon är galet mycket plus.

Macbook Pro är total överkurs för dina ändamål och kostar alldeles för mycket med tanke på vad du faktiskt ska använda den till.

Permalänk

Den sak som gjorde att jag köpte mig en Macbook Pro var tangentbordet, skall du sitta om dagarna och skriva en hel del, vilket du med all säkerhet kommer att göra är ett bra tangentbord A och O, därför råder jag dig att testa tangentborden i de datormodeller du tittar på.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2444424
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2684423

detta skulle jag kört. lenovo har rätt bekväma tangentbord, bra livslängd, svala och du kommer få mycket bättre prestanda tillsammans med SSDn..

eller med en 256gb ssd istället:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med min Macbook Air 13" (förra generationen, 8GB ram, snabbare processorn, 256GB SSD). Haft den ett år nu och rest jorden runt med den, fantastisk liten pryl. Var på skolor nästan varje dag och jag behövde aldrig ta med mig laddaren om jag visste att jag inte skulle göra något mer krävande än typ surfa, lyssna på musik osv. Så länge du inte sitter och spelar spel eller redigerar film så räcker batteriet en dag. Kolla på film går också bra, jag använde datorn runt 7-8 timmar på en långflygning, kollade mestadels på film under den tiden.

Sedan tycker jag att OSX är mycket smidigare på bärbara datorer än vad Windows är. Dessutom så har jag aldrig provat en Windows dator där touchpaden funkar lika bra som på en Macbook.

Tro nu inte att jag är någon apple-fanboy. Detta var min första Apple-produkt och jag är fortfarande jäkligt nöjd med min Nexus 4 telefon. Nästa gång jag köper bärbar dator kanske det blir en windows, om dom fixar touchpadsen och operativsystemet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag köpte nyligen en beg zenbook för just studier. Bra tangentbord måste jag säga plus att det är bakgrundsbelyst.

Permalänk
Medlem

Jag har en Macbook Pro 13 Retina som används till att skriva, surfa, och film när man inte är hemma på ett tag. Den är helt underbar att ha i knät i soffa och skriva sina arbeten på eller slösurfa runt på internet! Jag låg ute i trädgården hela sommaren och skrev. Den har grym batteritid, till och med bättre på de nyare modellerna (dagens retina).

Jag har testat att köra HDMI till min 65" TV och spela FullHD film och det funkade helt perfekt här.. Nu har man mediaserver osv men ville testa så klart!

Den lämpar sig inte till spel, även om den har möjligheten att köra några - faktiskt - roliga spel. Jag köpte den under mina studier och nu är jag på sök efter en ny dator att spela på under "mörkertiden" på året. Men till ovannämnda saker är den helt perfekt och den klarar Lightroom helt galant (kör lite foto på fritiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Har du aldrig använt en macbook förut så rekommenderar jag starkt att du fortsätter med PC, då Mac är väldigt jobbigt att använda (även jag som PC tekniker hade svårt att lära mig mac i början för allting ligger så ologiskt och konstigt till)

kör en PC laptop med SSD, du kommer inte ångra dig. lite dyrare, men avsevärt bättre prestanda

Fast detta är dock inte sant för alla, utan skiljer sig från individ till individ. Jag köpte en MBP och tyckte inte alls det var jobbigt efter sådär 2h. Först kanske, men sen flöt det på rätt lätt.

Skrivet av dattuz:

Har du någon rekommendation?
vad tycker du om den första datorn jag länkade, chromebooken?

Välj en dator du trivs med. Om du har möjligheten, åk och känn på datorerna, testa tagentbordet, kolla på skärmen etc. Gör du det så blir det lättare att bestämma sig. Lycka till!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag har nu förkastat chromebooken då skärmen verkar vara askass.

Det som det känns som att jag prioriterar är följande:
SSD (80GB eller större, behöver inte 200GB liksom)
Bra skärm (retina eller någon annan som är go?)
13" typ inte 15 och inte 11.

Windows 8 hade en kompis, jag har alltid kört windows och det nya som jag inte ens petat på verkade ganska okej... eller?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Inaktiv

När det gäller bärbara datorer så skulle jag aldrig köpa nått annat än Apple, Kanske Asus Zeenbook

Så skulle du köpa en MacBook så skulle jag rekommendera Pro istället för Air. Anledningen är att Air inte har Retina skärm vilket Pro har. Och idag så är Air endast 300-400 Gram lättare än Pro modellen så det är inget du kommer märka direkt. Ända nackdelen med Pro är att den inte har lika lång batteri tid som Air har. Men som sagt skulle du köpa PC så är ju Asus Zeenbook rätt nice också

Permalänk
99:e percentilen

Vill bestämt avråda från MacBook Air då dess skärm är så dålig. Tråkigt på en annars mycket vacker och högkvalitativ dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Mattecoach

Jag rekommenderade denna datorn till min flickvän för studier:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Kollade runt ganska mycket och tyckte att den var väldigt prisvärd. Designen känns gedigen och 128 GB borde räcka. Tror heller inte att det är något problem att använda den en hel dag utan att ladda. Kolla bara på specsen, tror netonnet är den enda återförsäljaren som säljer den som är snäppet vassare (bättre processor och SSD).

Själv köpte jag en billigare 12-tum när jag behövde en bärbar för mina studier (använder den fortfarande). Den är rätt tråkig och inte särskilt rapp, men måste ändå säga att jag är nöjd med köpet såhär tre år senare.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen surfplatta och ingen laptop, jag kände att jag möjligtvis skulle vilja ha båda. Sen såg jag recensionen på Surface Pro 3. Jag är såld. Har även kollat på Lenovo Yoga 2 och liknande, men jag har svårt att se att någon annan laptop/surfplatta skulle slå det jag är inne på.

Jag provade macbook air och pro härom dagen inne på media markt, men det enda som jag gillar mer på macbooken är deras trackpad. Däremot så erbjuder den ju i stort inget mer till en student än vad SP3 gör.
Har läst tonvis med recensioner och det är faktiskt ett rejält gäng med mac-fanboys som har bytt. Jag försöker hitta någon laptop eller liknande som är bättre än sp3, men nu har jag inte kommit längre.

Mina uppdaterade krav:
SSD
intel i5
12-14"
Ska klara 1080p-filmer
Under 2kg
Ska kunna kopplas till TV via hdmi eller adapter.
Bra batteritid

Synpunkter eller någon som har erfarenhet av SP3?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dattuz:

Mina uppdaterade krav:
SSD
intel i5
12-14"
Ska klara 1080p-filmer
Under 2kg
Ska kunna kopplas till TV via hdmi eller adapter.
Bra batteritid

Synpunkter eller någon som har erfarenhet av SP3?

Jag har inga erfarenheter av SP3, men med dina specs och lite undersökning så kan man ju säga att du har svårt att vinna på någon nivå över SP3. Sen skulle jag personligen vara aningen skeptisk till att göra allt på en surfplatta. Nu har jag som sagt inte testat SP3 (eller liknande), men om det fungerar bra med "konverteringen" och den känns stabil så tycker jag väl att det låter utmärkt, förbannat nice dessutom.

I ren sweclockers mané (stavning!?) tycker jag det ligger i ditt intresse att fundera varför du vill ha en i5a? Du driver ju med lätthet 1080p med även en i3a (det verkade skilja en del i pris mellan i3/i5 på SP3), ska du ha en surfplatta så ska du ju ha en smidig lösning att koppla den till TVn, typ chromecast eller liknande tänker jag mig ;-). Då spelar det ju ännu mindre roll med i3/i5.
Är priset underordnat skulle jag definitivt ta en i5a!

Permalänk
Datavetare

Har inte hunnit testat SP3 speciellt mycket, men 3:2 skärm är ju riktigt trevligt!

Nackdelar mot MBA är sämre batteritid, sämre tangentbord och mycket sämre trackpad.

Fördelar är betydligt mycket bättre skärm.

Rent generellt skulle jag säga att MBA har idag en av de sämsta skärmarna i den produktkategorin, funderar man på OSX så ska man nog ta sig en rejäl funderare om den extra batteritiden verkligen är värd så mycket att man inte ska ha en 13" rMBP i stället. Touchpaden är fortfarande klassledande så länge man kör OSX, men finns idag flera Windows ultrabooks som har touchpad som ligger väldigt nära. Installerar man Windows på en MBA så trillar touchpaden ner till genomsnittet då drivarna under Windows är rätt dåliga.

SP3 tycker jag bara har ett stort problem: touchpadden är under all kritik, den är frustrerande dålig om man vant sig vid en modern ultrabook eller MBA/MBP+OSX. Tangentbordet ligger i.o.f.s och i bottenskrapet i klassen ultrabooks, men är ändå fullt användbart och det är en kompromiss man får leva med om man vill ha en produkt som SP. Förstår inte varför man inte gör Surface Pro till en 2-in-1 så det går att stoppa in ett "riktigt" tangentbord och en bra touchpad.

Med tanke på vad du letar efter kanske du borde titta på någon av de lite bättre Atom-baserade 2-in-1 enheterna. De finns ju med IPS-skärm upp till 1920x1080, helt OK tangentbord/touchpad och batteritid som slår MBA. Atom är ju ingen racer till CPU, men senaste inkarnationen duger helt klart till grundläggande arbete. Extra bonus är ju att man får en helt fläktlös enhet (tyst och en sak mindre som kan gå sönder).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Det blev en SP3 just för att jag inte ägt någon laptop tidigare och tycker inte touchpaden är dålig. Ja den är sämre än MBs touchpads, men jag tycker verkligen att touchen och win8.1 väger upp och vinner över MBs touchpads.
Sjukt trevlig liten sak med pennan som är helt magisk och enkel att använda ihop med OneNote.

Om du är student och funderar på en laptop ska du absolut ha en SP3, allra helst om du inte har någon platta heller.
Bra skärm
Win 8
Tyst
Lätt som fan
Smidig på alla sätt

Om du använder denna som en dator hemma eller liknande skulle jag nog inte rekommendera den då du förmodligen inte använder dess fulla potential!

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.