Apple bekräftar intrång i kändisars användarkonton på molntjänsten Icloud

Permalänk
Medlem

Tyst nu förstör ni hans surrealistiska eufori om att microsoft någonsin skulle lida av problem i följd av undermålig programmering =). Lite lustigt att virus infekterade maskiner kom på tal då "taget" från luften men förmodligen 98% av alla virus är just till Windows. Kör man då hela kedjan dator, telefon och xbox och kör synk däremellan så blir det ju extra roligt. Men återigen allt microsoft tar i blir ju magiskt till guld.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Testpilot
Skrivet av simonw:

Har du läst vad jag skriver? Som sagt, beror på hur man tolkar det.

Vilket är ett ganska korkat utlåtande. Det menar alltså att intrånget gjordes genom att man helt enkelt loggade in på kontona med lösenord (dvs. inget "hack", vilket vi alla typ har förstått), men samtidigt säga att det INTE berodde på deras säkerhetslucka som tillät oändligt antal försök att logga in, som dessutom patchades dagen efter. Nja, jag ser ett ganska skönt samband där. Men okej, ingen har blivit "hackad" kan jag väl gå med på, men att man utnyttjade ett säkerhetshål hos Apple för att få tillgång till kontona kan jag nog tillåta "Apple blev hackade" i folkmun.

Men vad vet jag, kanske missuppfattar det hela.

Det finns fler sätt att få tag på lösenord än att hacka Apple, säg att en kändis hade sitt lösenord på en lapp på kylskåpen och någon tittade på den med en kikare från gatan, då skedde inget "hack" och hackern kunde dessutom logga in på första försöket. Lite svårt för Apple att skydda sig mot slarviga användare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det kan även vara ett utnyttjande av "forgot my password" med dåliga säkerhetsfrågor eller att användarna använt samma lösenord på andra platser. Nummer ett av dessa är nog det vanligaste problemet idag när alla lägger upp sitt hela liv på Facebook/Instagram osv, inte svårt att ta reda på deras husdjurs namn och vad nu folk sätter sina säkerhetsfrågor till.

Att de sitter och använder brute force för att ta sig in på så många olika konton känns inte sannolikt, även om de har haft oändligt antal försök på sig. Att Apple sedan säger att det inte var via säkerhetsbristen i "Find My iPhone" som var boven gör ju att det känns än mer osannolikt. Att man kan se ett samband betyder inte att ett samband existerar.

Är det ens bekräftat att alla läckor kommer från iCloud eller endast den senaste tiden? Vad jag förstått har bilderna stulits under en längre tid från olika platser.

Ja, alltså missförstå mig inte, jag är på din sida. Det kan ha varit "forgot my password" och brute-force av lösenord pga. möjligheten att kunna använda sig av brute-force. Det är ju bekräftat att i alla fall någonting kom ifrån intrång på iCloud, men troligen är det mesta insamlat under en längre tid, kika på reddit/4chan/osv. ang. teorin med läckan från "trading-ringen".

Skrivet av hunden:

Det finns fler sätt att få tag på lösenord än att hacka Apple, säg att en kändis hade sitt lösenord på en lapp på kylskåpen och någon tittade på den med en kikare från gatan, då skedde inget "hack" och hackern kunde dessutom logga in på första försöket. Lite svårt för Apple att skydda sig mot slarviga användare.

Ja? Det är väl ganska uppenbart Men "lite svårt att skydda sina användare från brute-force" kan jag inte hålla med om.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Entusiast

Först och främst: Vad behövs för att kunna logga in på iCloud?

  • Apple ID.

  • Lösenord.

Tjah... det var inte mycket. Men vad är nu detta Apple ID för något?. Något sorts "användar-ID" som skall vara svårare att gissa än om man hade använt epost-adressen eller bara ett namn?
Nej. Så är inte fallet för del flesta, utan Apple-ID är helt sonika ens epost-adress.

Skrivet av Apple support:

In most cases, your Apple ID is also the primary email address of your Apple ID account.

(Källa: http://support.apple.com/kb/HT5621 )

Slutsats: En kändis Apple-ID är väldigt enkel att gissa.
Det är deras epost-adress, och de flesta kändisarnas epost-adresser går att få tag på om man bara söker lite. De handlar ju om kändisar här, inte fullständiga främlingar.
En kändis sitter tyvärr i situationen att deras epost-adress kommer att läcka ut till allmänheten för eller senare, då det är en oerhört efterfrågad information. Folk gör vad som helst för att få tag på en kändis privata epost-adress. Likaså lär inte kändisarnas bekantskapskretsar ha någon större koll på hur de håller epost-adresser, kontaktlistor och annat dolt och gömt från nyfikna ögon på allmänna platser.

Så då återstår bara att gissa sig till lösenordet.
De flesta "normalbegåvade" människor har enkla lösenord. Ofta baserat på något som står dem nära och som man redan har inpräntat i skallen. Vanliga lösenord är husdjurs namn, personnummer (Ofta från nära/kära, och inte ens eget), nicknames/smeknamn, namn på idoler eller människor man ser upp emot (Oftast andra kändisar)... och så vidare. Ni förstår vart jag vill komma.

Att gissa sig till lösenordet för en kändis är mycket enklare än för en total främling, då det mesta bakgrundsinformationen finns där ute i varenda skvallertidning och liknande. Man behöver bara söka runt lite, och man kan få fram oerhört mycket personlig information om kändisar och deras bekanta. Det mesta av arbetet är redan gjort.

Då återstår det bara att framställa en lista med kändisars epost-adresser kopplat med potentiella lösenord, samt varianter på dessa, och sedan åta ett högst enkelt program eller script köra igenom allt.

Som ni märker är det inte mycket "hacker"-arbete, utan mer socialvetenskap och forskning. (I brist på annan bättre beskrivning)
Jag kan erkänna att jag har "öppnat" en bunt olika konton på flertal olika online-tjänster på detta sätt. Jag går inte in på några detaljer i detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Använder du långa och unika lösenord?

Foliehatten i mig vägrar svara på frågan

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast, man måste skilja på själva intrånget i deras privatliv, med vad de tjänar på detta.
Det är ju inte direkt så de går lottlösa ur detta rent ekonomiskt, då troligen försäljningen av deras verk ökar nu när de uppmärksammas.

Ja, det är ett intrång, men vems fel är det? Apple´s? deras egna? någon annans?

Det finns ju ingen säker källa som kan säga att det beror på x eller beror på y. Login uppgifter till deras konton kan likväl ha blivit tagna i något annat hack, eller databasläcka på en sida. Saken är ju den att de flesta återanvänder samma mailadress, lösenord etc till fler sidor/inloggningar, och har sida Z då en säkerhetsbrist så kommer resterande X eller Y sidor med på "köpet", oavsett om sida X eller Y inte har en säkerhetsbrist i sig utan att de kom åt sida X eller Y genom de uppgifterna de fått från sida Z.

Och de har ju "själva valt" de yrket de har, och då så vet de att det är en hets/efterfrågan på vissa saker, klarar de inte med det så välj inte det yrket. Rätt enkelt.

Sen borde ju de som har mer uppmärksamhet kring sig vara ännu mer försiktigare än vad en "vanlig svensson" är.
Som att de ex borde ha separat inloggning till synkning mot vad de har till mailen, tänka på att inte synka sådana bilder med sin mobvil, surfplatta, dator eller ens ta dessa bilder från första början.

För de som blivit drabbade är ju inte nyfödda och borde således veta att:
1. Tjänster är aldrig 100% säkra.
2. Tänk på vad du har för material i exempelvis telefon, surfplatta, dator, eller annan lättåtkomlig elektronik som kan "få fötter" och hamna i orätta händer.
3. Tänk på vilka tjänster som du nyttjar, är man kändis så kanske man inte ska registrera sig på alla möjliga tjänster som finns. (vilket leder till punkt 4.)
4. De tjänsterna som nyttjas, ha då separat inloggning för exempelvis synkning av bilder, dokument, och liknande saker än vad som används för mailadress då du tar emot / skickar mail.

Bara att ha separata inloggningar enligt punkt 4 skulle sänka sannolikheten för att drabbas av intrång till rätt låga nivåer.
Så istället för att ha: kate.upton@icloud.com (eller vilken tjänst det nu är) för att synka dina bilder, dokument och liknande så skulle ett byte till något randoom som exempelvis: y2VyVUDCTKWgA8Xt4fTEdsTvRb9DYd@icloud.com ge ett stort lyft i att minska sannolikheten för intrång mot just din synknings inloggning sker.
(y2VyVUDCTKWgA8Xt4fTEdsTvRb9DYd kommer ur en randoom password generator).

Så:
Det är inte synd om dem egentligen, då de säkerligen inte lider av detta utan snarare vinner på detta. Men det är på ett sätt ett intrång mot deras personliga integritet. Vilket de skulle kunna motverkat till en stor del genom lite högre säkerhetstänkande själva.
Och det får även upp ögonen världen runt om säkerheten ännu en gång, vad gäller inloggningar till online tjänster att ha bra, säkra och olika lösenord på olika sidor.

Jag hoppas du ställer lika höga krav på "alla som inte är nyfödda", även om de inte är kändisar...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SysGhost:

Som ni märker är det inte mycket "hacker"-arbete, utan mer socialvetenskap och forskning. (I brist på annan bättre beskrivning)

Är inte den en typ av Social Engineering? Där man går på personkunskap snarare än brute force, även om de flesta former av social engineering innebär fysisk access och lite mindre bedrägerier/lögner?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Citat:
Använder du långa och unika lösenord?

Skrivet av Fluf:

Foliehatten i mig vägrar svara på frågan

Foliehatt eller inte...
För ens kunna svara på frågan, bör man ha fått definitionen på "långa och unika lösenord".

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det värsta med alltihopa är att slemmiga Verlander är med på en del av Uptons bilder. Brrrrrrrr

Permalänk

Hackers Using Law Enforcement Tools to Access iCloud Backups Unprotected by Two-Factor Authentication
"... ...
Greenberg visited Anon-IB, a popular anonymous image board where some of the celebrity photos first originated, and discovered that hackers openly discuss exploiting software designed for law enforcement and government officials. Called ElcomSoft Phone Password Breaker (EPPB), the software in question lets hackers enter a stolen username and password to obtain a victim's full iPhone/iPad backup.
...
As noted by TechCrunch, using ElcomSoft's software to download an iPhone's backup successfully circumvents two-factor verification as the two-factor authentication system does not cover iCloud backups or Photo Stream.
..."

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på hur säkert två-stegs verifiering är? Är man helt säker om man har det aktiverat? Någon av dessa kändisar som hade det aktiverat? Om man är mega-famous kan man ju tänka sig att man tänker en extra gång och inte väljer ett classic-lösen med personnr, husdjur etc... Dom har väl anställda som ska sköter säkerhetstänk för dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Hackers Using Law Enforcement Tools to Access iCloud Backups Unprotected by Two-Factor Authentication
"... ...
Greenberg visited Anon-IB, a popular anonymous image board where some of the celebrity photos first originated, and discovered that hackers openly discuss exploiting software designed for law enforcement and government officials. Called ElcomSoft Phone Password Breaker (EPPB), the software in question lets hackers enter a stolen username and password to obtain a victim's full iPhone/iPad backup.
...
As noted by TechCrunch, using ElcomSoft's software to download an iPhone's backup successfully circumvents two-factor verification as the two-factor authentication system does not cover iCloud backups or Photo Stream.
..."

tror ärligt talat att Apple har säkerhetssnubbar som är medvetna om detta samt påpekat det för ledningen...
men tänk kostnaden för att ha hela systemet säkrat med 2FA/trusted device...
när eller om all inloggning kräver 2-vägs autentisering finns det fortfarande "möjligheter" att ta sig in.. blir betydligt svårare dock

tex om jag lånade JLaws laptop (en elak assistent eller nåt) kunde jag teoretiskt sätt kopiera en autentiserings token... tror själva token blir klurig att modifiera, men jag kunde emulera hennes dator.. MAC-adress, serienummer osv.. för att sen ladda ner div backuper via iTunes eller vad token tillåter

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Någon som kan svara på hur säkert två-stegs verifiering är? Är man helt säker om man har det aktiverat? Någon av dessa kändisar som hade det aktiverat? Om man är mega-famous kan man ju tänka sig att man tänker en extra gång och inte väljer ett classic-lösen med personnr, husdjur etc... Dom har väl anställda som ska sköter säkerhetstänk för dom?

som icke-kändis med en mail-adress som inte finns överallt, är man tillräckligt säker...
sen ska man också tänka att en vanlig användare/kändis vill kunna logga in snabbt & enkelt... man har ingen lust att skriva 30+ tecken lösenord på sin iPhone eller vänta på verifiering från 10 olika håll, för att sedan fortsätta sin dag med jobb/nöje eller vad man sysslar med...

en hacker däremot (eller 100 hackers) gör inget annat 24/7 än letar svagheter.. tex om dom fått tag på en mail-adress/användarnamn, sitter dom tills "jobbet" e klart

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Testpilot
Skrivet av simonw:

Ja? Det är väl ganska uppenbart Men "lite svårt att skydda sina användare från brute-force" kan jag inte hålla med om.

Det var du som påstod att det skulle handla om brute-force och att det var kopplat till säkerhetshålet men det finns det väl inga bevis på? jag gav exempel på en annan möjlig källa till lösenord vilket stämmer helt med Apples uttalande om att de inte blivit hackade. Det finns mängder med sätt att få tag på någons lösenord utöver att utnyttja just den här buggen som blev känd nu.

Ett skydd mot brute-force hjälper inte heller mot att användare använder samma lösenord på flera tjänster eller lämnar det på kylskåpslappar. Jag har inte påstått att det inte går att skydda sig mot brute-force så jag vet inte varför du skriver det som ett citat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shockwave:

Jo, jag läste om den appen och skulle också ha satt mina pengar på att det var så det gick till. Men om Apple själva säger att det inte var via den appen som attacken skedde så får man väl lita på dem.

Fast det är ju helt irrelvant om det var den vägen just de där bilderna råkade komma eller inte. Just det säkerhetshålet fanns och har bevisligen funnits länge. Det är skrämmande att det fortfarande inte är standard med skydd mot brute force.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

"Även kända kvinnor har hud, mer nyheter vid 22sändningen".
Nej, alltså, det som är upprörande är ju faktiskt att det är ett stort privatintrång som faktiskt når ut och berör människor på mycket bredare front när det är någon man har en typ av relation till.
Det är ju lite småsorgligt att det ska krävas, men också förståeligt. Intrång på vad som ska anses vara säkra områden och en privat sfär är oerhört kränkande.
Oavsett om det bara var "något bröst här och där".

Sen är det ju lite dumt att lagra privata foton online, som du inte vill att allmänheten skall se. Skadan är nu redan gjord och sådant händer, inget nytt precis att privata bilder på kändisar "läcker ut", men denna omgång tog nog priset. Är man smart så lagrar man privata foton på en enhet som inte är ansluten till trådlöst nätverk och krypterar dessutom denna enhet. Är ju också även ganska dumt att ha trådlöst påslaget på sin mobil och tro att sina privata bilder är säkra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Någon som kan svara på hur säkert två-stegs verifiering är? Är man helt säker om man har det aktiverat? Någon av dessa kändisar som hade det aktiverat? Om man är mega-famous kan man ju tänka sig att man tänker en extra gång och inte väljer ett classic-lösen med personnr, husdjur etc... Dom har väl anställda som ska sköter säkerhetstänk för dom?

Nej man är aldrig helt säker. Det är fortfarande människor som skapar systemen och människor tenderar att göra fel ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

som icke-kändis med en mail-adress som inte finns överallt, är man tillräckligt säker...
sen ska man också tänka att en vanlig användare/kändis vill kunna logga in snabbt & enkelt... man har ingen lust att skriva 30+ tecken lösenord på sin iPhone eller vänta på verifiering från 10 olika håll, för att sedan fortsätta sin dag med jobb/nöje eller vad man sysslar med...

en hacker däremot (eller 100 hackers) gör inget annat 24/7 än letar svagheter.. tex om dom fått tag på en mail-adress/användarnamn, sitter dom tills "jobbet" e klart

Lastpass och sedan bara klicka i "remember device" när man loggar in med två-stegs verifiering på sina mest använda enheter så har man ju eliminerat 95% av osmidigheten. Ok att man inte ska skylla på offret för dataintrång men man måste väl vara extra noggrann med säkerhet om man är en offentlig person... Tror jag borde starta en säkerhetskonsultfirma för dessa personer och tjäna lite pengar Däremot är det ju klart att ingen är säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju helt irrelvant om det var den vägen just de där bilderna råkade komma eller inte. Just det säkerhetshålet fanns och har bevisligen funnits länge. Det är skrämmande att det fortfarande inte är standard med skydd mot brute force.

Jo, det är ju relevant eftersom artikeln delvis handlar om att det inte var just detta säkerhetshål som användes. Håller med om att det är konstigt att stora företag som Apple inte har skydd mot sådant. Det känns som att de bör ha en någorlunda välarbetad struktur för säkerhet vid detta laget.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shockwave:

Jo, det är ju relevant eftersom artikeln delvis handlar om att det inte var just detta säkerhetshål som användes. Håller med om att det är konstigt att stora företag som Apple inte har skydd mot sådant. Det känns som att de bör ha en någorlunda välarbetad struktur för säkerhet vid detta laget.

Nej det var helt irrelevant för den diskussionen jag var inblandad i. Den var inte direkt kopplad till nyheten.

Att ett så stort företag som ju är en av jättarna i IT-branschen inte har bättre koll på säkerhet än att en enkel brute force fortfarande fungerar är pinsamt. Vad som är mer skrämmande är att personen som skrev ju det scriptet sa att det är vanligare än man tror att så enkla attacker är effektiva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast en av de mest grundläggande säkerhetsfunktionerna jag tycker att man kan förvänta sig är ett skydd mot per sekund tar det helt plötsligt 3000 dagar att gissa det "enkla" lösenordet istället för 3 dagar. En sådan begränsning hade aldrig märkts av en vanlig användare eftersom det tar mer än en sekund att skriva lösenordet och sedan vänta på att sidan laddar innan man kan gger in en eller ett par enkla system som gör att inte det går, ja då faller brute force som metod.

Edit: stavning

Vad jag förstod så var det aldrig bruteforce som användes utan rätt lösenord gissades fram efter en lång tids försök av ett antal samlare. Speciellt på säkerhetsfrågorna som var lätta att gissa rätt på i offrens fall. De som inte drabbades hade bättre säkerhetsfrågor och lösen. Dessutom skedde de inte under en natt utan har samlats ihop under månader/år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kyre:

Vad jag förstod så var det aldrig bruteforce som användes utan rätt lösenord gissades fram efter en lång tids försök av ett antal samlare. Speciellt på säkerhetsfrågorna som var lätta att gissa rätt på i offrens fall. De som inte drabbades hade bättre säkerhetsfrågor och lösen. Dessutom skedde de inte under en natt utan har samlats ihop under månader/år.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/nyhet/19244-apple-find-my-iphone-k...

Jag diskuterar fortfarande inte den specifika nyheten utan säkerhet i allmänhet som svar på ett tidigare inlägg. Apple hade bevisligen ett säkerhetshål där en enkel brute force var effektiv. Att hackare sedan använde ett annat sätt att komma över bilder gör inte saken på något sätt bättre. Det säkerhetshålet var fortfarande lika illa eftersom det är en så grundläggande säkerhetsfunktion.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Grattis i efterskott. Apple har ju authenticator-system

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Är inte den en typ av Social Engineering? Där man går på personkunskap snarare än brute force, även om de flesta former av social engineering innebär fysisk access och lite mindre bedrägerier/lögner?

Ja precis. De var bl.a. de orden jag sökte. Låg på tungan, men kunde inte spotta ut dem när jag skrev inlägget.
Säkerheten i många tjänster förbättras ständigt, så blir det allt vanligare att man använder alternativa vägar för att komma åt det man vill. Ren brute force är inte speciellt effektivt idag, och ännu mindre i framtiden.

I slutändan ligger svagheten i människan, och inte maskinen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Grattis i efterskott. Apple har ju authenticator-system

Fast det systemet är ganska nytt. De här bilderna kan de ha snott för ett bra tag sedan.