Beslutsångest, laptop i 13000kr+ klassen

Permalänk

Beslutsångest, laptop i 13000kr+ klassen

Så var det dags för en ny laptop och denna gång så finns det lite pengar att spendera. Till att börja med vill jag tacka för svar redan innan jag fått dem.

Jag kommer att använda datorn till musikproduktion, spelande och vardagligt användande och redan här så kanske ni inser att det är vissa problem som uppstår. Har varit inne på att köpa en macbook pro då jag kan använda mig av logic för musiken och för enkelheten med att apple ofta är standard inom scenen. Men som ni alla vet så är det ju ingen ide att tänka på spelande på en macbook. Det är inte bara logic som talar för en macbook, använder inte programmet idag så vore ju dumt att spendera en förmögenhet av den anledningen.

Som det ser ut i dagsläget så spelar jag bara LOL, klarar att spela det på min 3 år gamla hp laptop. Ingen vidare grafik men ska jag vara ärlig så är det inte det viktigaste för mig när jag spelar LOL. Är dock sugen på att få spela de nyare spelen där grafiken är desto viktigare.

Något som också är av stor vikt är att det är en portabel laptop med bra batteritid. Även här är jag ett stor fan av macbookens design. Men igen, ska jag vara ärlig så gillar jag ingenting med apple som företag.

Så, vad har jag tittat på som har varit tilltalande?

Som tidigare nämnt, macbook pro. Har svårt att veta vilken modell som jag vill ha här.
13" bra för smidigheten.
15" trevligt med en lite större skärm, går även att få med ett bättre grafikkort. Men för 20000+ så måste det ju finnas roligare alternativ....

Har kollat även kollat på Lenovo Y50 och Asus G550JK.

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Har läst denna tråd och många andra så har lite koll på för- och nackdelar. Men svårt att veta vad man vill ha, kanske finns det någon liknande modell som är mer lik macbooken i byggkänsla, smidighet och batteritid?

Det sista jag har kollat på som verkar trevligt är Asus zenbook.

Vad jag gillar med de olika zenbook modellerna är smidigheten och batteritiden. Om jag inte heller är helt ute och cyklar så får man snäppet vassare hårdvara än i macbooksen? (Pris kontra hårdvara)

Slutord,
Som ni ser så är jag lång ifrån säker vad det är jag vill ha och vad jag behöver. Det har blivit mycket snack om macbooks som ni kan se. Så det kan vara lätt att fråga sig, varför köper jag bara inte en macbook? Jo, det borde ju de flesta på detta forum förstå. Överpris, dålig grafik för spelande, mac os och apple är inget företag man vill sponsra. Men i slutändan kanske det är en macbook som man vill ha för mina ändamål?

Sista fråga, finns det någon laptop som är lik en macbook men prisvärdare och bättre för spelande?

Skrivet från ipad, så stavfel etc är apples fel...
Permalänk
Inaktiv

Är ingen expert på området men ett svar är ett svar...

Eftersom jag är ASUS fanatiker (fan freak) så säger jag ASUS. Själv använder jag en ASUS G74S och spelar Battlefield 3; 1080p+max=40-50 fps och 720p+max=80-120 fps. Kostar runt 11-12K. Har fantastiskt kylsystem med 4 starka bak-fläktar. Batteritiden är en 7.5/10 för mig.

Men om du är verkligen inne i ljud redigering och sådant så är en Mac ett väldigt bra val (håller med om Apple som företag). Och när du väl säger nyare spel menar du top-top-top nytt eller typ 2008-2012 spel?

Permalänk
Medlem

LoL finns väl till Mac? Likaså dota och CS.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Skrivet av crumpets:

LoL finns väl till Mac? Likaså dota och CS.

Japp även Dota2, wow.. Annars kan man ju bootcampa.

Annars rekommenderar jag också Asus G serie.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Reggade mig precis här för att fråga om ny dator och priser på Alienware M18X R1 som ja ska göra mig av med. har dubbla gtx560 kort i och 3d skärm som jag pröjsade 27 för när jag köpte den. är du intresserad så får du pengar över också
säg till om du vill ha full specs.
Jättebra skick är den i.

Permalänk

Jo, visst finns lol och fler spel till apple os men bara den dyraste macen har dedikerat grafikkort. Är osäker på om jag vill spela med iris grafik...

Bor utomlands och vill inte köpa begagnat, tack ändå mr ailienware.

Angående spel så vet jag knappt själv vad jag menar. Har egentligen inte fastnat för något spel mer än LOL och då har jag ändå spelat kontinuerligt sedan 98, började med warcraft 2 och starcraft men aldrig spelat på "riktigt". Brukar ladda hem spel för att testa, lika så olika program typ photoshop, sony vegas etc.

Vad tycker ni om mobiliteten och batteritiden på asus g-serien?

Permalänk

Köpte mig en Lenovo y50 häromdagen. Den är starkt att rekommendera! En IPS skärm är dock att rekommendera att köpa till

Permalänk

MSIs datorer i Stealth-serien är faktiskt riktigt bra. Finns som både 15- och 17-tummare om du skulle vilja gå upp en storlek.
Standardvarianten har det mesta man kan tänka sig, medan 3K-varianten även erbjuder en mer högupplöst skärm (som även är IPS) samt dubbla 128GB SSD i RAID. Det finns i stort sett ingen annan dator som är så tunn, lätt och samtidigt har den prestandan. Om du håller till i USA så kan även Razer Blade Pro vara något att fundera över.

Min syster köpte en MSI, fast 17 tum istället. Hon är mycket nöjd med den, och jag som har känt och klämt lite på den var överraskad över hur bra kvaliteten kändes på den. MSIs datorer har jag inte tidigare kopplat till kvalitet på det sättet, men nu fick jag tänka om lite. Riktigt trevlig, presterar bra och går knäpptyst (förutom den mekaniska, extra disken) vid låg belastning.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Skrivet av ddaniel91:

MSIs datorer i Stealth-serien är faktiskt riktigt bra. Finns som både 15- och 17-tummare om du skulle vilja gå upp en storlek.
Standardvarianten har det mesta man kan tänka sig, medan 3K-varianten även erbjuder en mer högupplöst skärm (som även är IPS) samt dubbla 128GB SSD i RAID. Det finns i stort sett ingen annan dator som är så tunn, lätt och samtidigt har den prestandan. Om du håller till i USA så kan även Razer Blade Pro vara något att fundera över.

Min syster köpte en MSI, fast 17 tum istället. Hon är mycket nöjd med den, och jag som har känt och klämt lite på den var överraskad över hur bra kvaliteten kändes på den. MSIs datorer har jag inte tidigare kopplat till kvalitet på det sättet, men nu fick jag tänka om lite. Riktigt trevlig, presterar bra och går knäpptyst (förutom den mekaniska, extra disken) vid låg belastning.

Tack för tipset, kommer ihåg att jag kollat på den modellen tidigare (tangentbordet är svårt att glömma) men tack för att du påminde mig då den var helt borta från mitt minne. Ska kolla på lite recensioner och youtube videos nu och se vad jag får för känsla. Under 2kg är ju sjukt nice! Tack igen.

----------

Har nu kollat lite recensioner och den verkar ju helt klart bra och vara vad jag letar efter. Har ju dock hittat två andra alternativ som skulle kunna vara passande.

Är det någon som har något att säga om XMG c404 och c504?
Länk till c404.
http://www.mysn.eu/se/shop/xmg-c404.html#!prettyPhoto

Om jag köper en c404 så skulle det vara med 16gb minne och 256 + 1tb hdd. Kostnad cirka 14300. Samma för c504, så skillnaden där skulle vara 14" eller 15".

Ångesten kvarstår, MSIn är ju betydligt lättare och jag tycker den ser bättre ut förutom loggan på baksidan. XMG laptopsen har ju dock bättre batteritid och är billigare. MSIn har ju bättre grafikkort, men är det så stor skillnad?