Var går gränsen för dagens "spelbara datorer"

Permalänk

Var går gränsen för dagens "spelbara datorer"

Gott folk!

Jag har under de senaste 10 åren kört på Acer laptops men ska nu köpa nytt. Jag hör rykten om att Asus ska ha de mest "pålitliga" datorerna när det kommer till att behöva skicka in dom till lagning etc.

Jag har frågat mina vänner som är pålästa om dagens hårtdvara och får sjukt olika svar när det gäller vad som är bra och dåligt.
Kan någon bidra med lite ljus i min mörka tunnel? jag tror helt enkelt att deras definitioner av bra datorer är helt olika.

Jag tänkte lägga 7400 riksdaler för en ny laptop, men finns det laptops i den prisklassen som klarar dagens spel? Jag sitter nu på en Acer aspire 5739G som är på sina sista ben. när jag köpte den ett par år sedan klarade den dåtidens spel helt ok.
Men jag har nu börjat plugga och skulle behöva en dator till skolan, att den ska klara powerpoint och diverse excelprogram samtidigt utan att lagga är ju vad jag MINST är ute efter. Men jag skulle uppskatta om någon kunde förklara hur bra dagens processorer/prestanda är etc.

Det var helt enkelt VÄLDIGT länge sedan jag var insatt och kan tyvärr jävligt lite om dagens hårdvara och vad som är bra och dåligt.
För att sammanfatta vad jag är ute efter (självklart flexibla riktlinjer)
- Bra batteri tid (för att klara någorlunda tid i skolan)
- Helst 13-15" skärm, inte större (då jag vill kunna ha den i en ryggsäck)
- En möjlighet att klara dagens spel utan att lagga sönder (En tanke om Tom Clancys "the division" som kommer ut snart har gjort mig lite våt..)
- Hårddisk utrymme är inte av högsta prioritet, ska försöka ha allt på en extern disk. så säg 1 spel och en del arbete för skolan är det jag kräver.

Uppskattar alla råd ni pålästa kan erbjuda

Mvh, I know nothing nowdays..

Permalänk
Moderator
Moderator

Vilka speltitlar vill du spela? Vilken genre gillar du?

Dina svar kommer att avgöra en del eftersom spel idag är kodade med olika tonvikt på vilken hårdvara som påverkar mest.

GPU är ju till för mer grafiktunga titlar (oftast den viktigaste delen), CPU krävs mer för beräkningstunga varianter och en bra SSD kan vara nödvändig för titlar som laddar oerhörda mängder data (openworld tex). Detta är bara en del av förklaringen för att sätta perspektiv på varför du får olika svar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

ad

Ja.. heh. Så vitt jag vet så kommer "The Division" vara ett jävligt stort spel (stor karta), sen skulle jag väl säga grafik.
Det kommer troligen bli Shoot-em-up spel. Mer specifikt än det kan jag nog inte svara. Vill helt enkelt ha möjligheten att sätta mig och köra lite "Leeeeeroy" emellan mina tentor och plugg som avlastning!;) några förslag?

Jag har kollat på ASUS N56JR-CN267H. Men jag vet inte om den klarar dagens spel utam att jobba röven av sig?