Snabb SSD som är stor nog för spel

Permalänk

Snabb SSD som är stor nog för spel

Tjolahopp Tjolahej... Jag vill köpa en ny SSD men har inte köpt en sedan dom var nya och bara låg på ca 150gb i storlek.
Nu vill jag ha en om jag kan ha Windows och Spel på med iaf 500GB utrymme. Har inte hängt med i deras utveckling så vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.

(Har aldrig kört i RAID eller vad det kallas förr men om det ger mer hastighet så är jag villig att testa sånt)

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk

Vad är din budget?

Permalänk

NJaa vet inte riktigt. Är inte så att jag inte har råd men vill väl inte betala 5k för en hårddisk

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Tack för svaret.. ska vänta till imorgon och se om någon annat gett förslag eller info.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag gillar min 840 EVO 500GB och jag tror att du kan hitta oändligt många som säger att Samsungs SSDer är mest pålitliga och stabila. 840 EVO har varit bästsäljare väldigt länge nu och om du har ca 2k för en SSD så kan du köpa denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074413

Om 250 GB räcker så finns det också
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slå på stora trumman!

Två stycken Samsung EVO Pro 1TB. Så kör du RAID 0.

Annars räcker en 512 som BennyZ länkade. Jag själv kör 120GB SSD i min ena dator, sen 1TB snurrdisk för spelen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:
Skrivet av BennyZ:

Jag gillar min 840 EVO 500GB och jag tror att du kan hitta oändligt många som säger att Samsungs SSDer är mest pålitliga och stabila. 840 EVO har varit bästsäljare väldigt länge nu och om du har ca 2k för en SSD så kan du köpa denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074413

Tror båda dessa är ett bra tips, dock är de både enklare och prisvärda modeller, så inga "värsting SSDs".
De duger kanon till allt vad spel, normal användning och program heter, och behöver du inte mer så ödsla inte mer pengar på det.
EVOn har fördelen att den har mjukvara som kan använda lite av ditt RAM som cache, och då snabba upp korta hårda laster så att den upplevs ännu snabbare.
Normalt är Crusials svaghet att de mindre storlekarna har sämre skrivprestanda, men är du upp i 450GB+ storlek så finns inte dessa problemet då den har alla flash kanaler fullt använda.

Om du vill sikta på max prestanda oavsett kostnad hade jag tittat på Samsung 850 Pro eller Sandisk Extreme Pro.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2709848
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724062
De är dyra, och har den bästa prestanda som konsument diskar har idag, men är ofta overkill för vardagsbruk.

RAID hade jag undvikt, pga det ställer krav att disken måste klara av TRIM via RAID och det är inte många tillverkare som har det stödet i konsument diskar. Utan TRIM har du kanon prestanda, tills den får slut på lediga flashceller, sen är det segare, och blir aldrig bra igen. Dessutom så får du inte fler IOPs med RAID, ofta tvärt om, och idag är dessa SSD så enormt snabba att det brukar vara annars som är flaskhalsen (CPU, RAM, osv) förutom kanske i benchmark, så det blir som skrythästar på bilen som du inte använder...
Så TRIM >> RAID för en SSD.

Kort sagt, bara du undviker Kingston och lite udda märken så är de flesta SSD kanon idag. Är först när man går ner i 120GB storlek eller så, då det kan skilja rejält mellan olika, då de har olika optimeringar/design för så få flash kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Tack för svaret.. ska vänta till imorgon och se om någon annat gett förslag eller info.

Kör två stycken 250GB i raid0 om du vill få ut max prestanda Att Raid0 inte stöder TRIM är gamla nyheter, det finns uppdateringar i Windows som fixar detta.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag kör på denna sedan någon vecka. Fungerar mycket bra - inget att klaga på.
Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kör två stycken 250GB i raid0 om du vill få ut max prestanda Att Raid0 inte stöder TRIM är gamla nyheter, det finns uppdateringar i Windows som fixar detta.

Hur mycket prestanda tjänar man ungefär då?
På exempelvis uppstart eller ladda ett spel. Är det ens märkbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kör två stycken 250GB i raid0 om du vill få ut max prestanda Att Raid0 inte stöder TRIM är gamla nyheter, det finns uppdateringar i Windows som fixar detta.

Hmm, du har delvis rätt iaf.
Du måste ha intel 7/8 seriens moderkort (vissa serie 6 fungerar med modifierad drivrutin).
Måste köra Windows 7/8.
Fungerar bara i RAID 0 (INTE 10 eller andra lägen).
Fungerar bara på Intels styrkrets (ej 3:e part RAID kontroller)

Så det går att få att fungera, men det kräver lite speciella saker. Inte säker på om man måste ha Zxx modellen av moderkortet också... lite otydlig info om det.

Är ju bra att de kommit så pass långt iaf. Sist jag kollade det så var man tvungen att ha speciella diskar från Intel, eller så var det TRIM för icke RAIDade SSD, om du tex hade RAIDade hdds, något som inte längre är fallet tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm, du har delvis rätt iaf.
Du måste ha intel 7/8 seriens moderkort (vissa serie 6 fungerar med modifierad drivrutin).
Måste köra Windows 7/8.
Fungerar bara i RAID 0 (INTE 10 eller andra lägen).
Fungerar bara på Intels styrkrets (ej 3:e part RAID kontroller)

Så det går att få att fungera, men det kräver lite speciella saker. Inte säker på om man måste ha Zxx modellen av moderkortet också... lite otydlig info om det.

Är ju bra att de kommit så pass långt iaf. Sist jag kollade det så var man tvungen att ha speciella diskar från Intel, eller så var det TRIM för icke RAIDade SSD, om du tex hade RAIDade hdds, något som inte längre är fallet tydligen.

Tydligen Hade ingen aning om det innan du sa de, men läste att x99 har inbyggt stöd för Raid0-SSD-TRIM från start, så det gjorde ju mig glad

Skrivet av Imaculent:

Hur mycket prestanda tjänar man ungefär då?
På exempelvis uppstart eller ladda ett spel. Är det ens märkbart?

Eh. Bra fråga, har installerat det för första gången igår kväll och inte hunnit prova något än. Får återkomma med resultat, men tog inte direkt tid tidigare heller.

Antagligen rör det sig om typ 10-20% eller nåt kanske? Accesstiden blir ju inte direkt snabbare, snarare laddningen av filer som redan är ruskigt bra. Men det skiljer ju typ bara 100kr jämfört med en 512GB'are

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Behövs ingen raid för att ladda spel från SSD. Processorn ska ju hinna med att jobba också
Jag kör med ett gäng Samsung 830 och 840 i mina 4 datorer och dom fungerar prima. Rekommenderas varmt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Har haft två st Crucial SSD:er och båda har haft någon form av problem.
Aldrig någonsin att jag återigen luras köpa detta skitmärke igen.
Deras serie V4 måste vara världens absolut sämsta SSD disk genom alla tider.

Kör på Samsungs modeller.

Permalänk

Tack för alla svaren... tror jag siktar in mig på en Samsung 840 EVO. Inte allt för dyr och har kollat runt lite vad folk tycker om det och verkar ju vara helt okej.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Hur mycket prestanda tjänar man ungefär då?
På exempelvis uppstart eller ladda ett spel. Är det ens märkbart?

Som jag sa i min post tidigare, RAID (0) ökar inte IOPs, utan den sekventiella läs/skriv hastigheten.
Så om du tex redigerar film, eller skriver mycket stora filer så gynnas du nog rätt bra.
Men eftersom andra delar av datorn ofta redan mättas med bara EN bra SSD, så är vinsten vid "uppstart" och spel försumbar, kanske tom sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Har haft två st Crucial SSD:er och båda har haft någon form av problem.
Aldrig någonsin att jag återigen luras köpa detta skitmärke igen.
Deras serie V4 måste vara världens absolut sämsta SSD disk genom alla tider.

Kör på Samsungs modeller.

Alla sa att V4 var skräp men folk här skulle ju absolut köpa för det var ju så billigt...

MX100 har ju fått bra resultat i tester på t.ex. Anandtech, jag skulle ta MLC över TLC-NAND varje dag i veckan, särskilt för samma pris.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

MX100 har ju fått bra resultat i tester på t.ex. Anandtech, jag skulle ta MLC över TLC-NAND varje dag i veckan, särskilt för samma pris.

Hellre handplockat bästa kvalitets TLC där tillverkaren av minnena är samma som resten av enheten. Alternativet är ju överblivna, sämre kretsar, vidaresålda till annat företag som "får vad de får", även om det är MCL minne.

Stora tester i skrivtålighet har ju visat att Samsungs EVO med TLC kan konkurrera med MLC rätt bra, utan problem.
De sämre MLC kretsarna klarar ju knappt 1000 skrivningar, medan de bättre TLC ska klara 1000+ enligt tester och Samsungs specifikationer.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft en hel del olika SSD's från Crucial, både 2.5" och mSATA, och jag har då aldrig haft några problem med deras produkter. Jag har tidigare haft m4 (128GB och 256GB), M500 (120GB och 240GB), och M550 (256GB). Nu kör jag MX100 (512GB) och jag är definitivt minst lika nöjd med den som jag har varit med resterande SSD's från Crucial.

Har även haft en underbar SSD från Plextor som också är Marvell-baserad.

Marvell är stabilt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Marvell är stabilt skit.

Notera att Marvell inte använder en standardiserad Firmware, som många andra, utan varje tillverkare får göra sin egen nästan från grunden. Så bara för att en Marvell enhet är bra, behöver inte samma krets från en annan tillverkare vara lika bra.

Själv har jag haft väldigt lite info om Crucial, både gott och ont. Det enda jag är lite emot är deras nya extremt små NAND kretsar, speciellt när man har fåtal kretsar, då jag vet hur illa det är med så små storlekar och deras skrivtålighet och prestanda. Dock verkar Crucial fått de bättre kretsarna och kompenserat bra för den långa skrivtiden, så prestandan hålls bra.
Deras 128/120GB är uselt långsam, men 240/256GB och över verkar vara helt okej.

Permalänk

Så.. Crucial MX100 eller Samsung 840 Evo... Singla slant?

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hellre handplockat bästa kvalitets TLC där tillverkaren av minnena är samma som resten av enheten. Alternativet är ju överblivna, sämre kretsar, vidaresålda till annat företag som "får vad de får", även om det är MCL minne.

Det enda som inte är gjort av samma tillverkare är kontrollerkretsen i crucials enheter. Och sen så kör väl typ alla tillverkare med att de "handplockar" minnena.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Så.. Crucial MX100 eller Samsung 840 Evo... Singla slant?

Om du ska köpa Crucial MX100 så är det 512 GB versionen som gäller, de med lägre lagringskapacitet har sämre prestanda. Jag har själv en Crucial MX100 512 GB och är nöjd med den.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Så.. Crucial MX100 eller Samsung 840 Evo... Singla slant?

Exakt där stod jag för två veckor sedan. Jag valde Crucial pga något större lagringsvolym samt lite lägre pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av General Nord:

Exakt där stod jag för två veckor sedan. Jag valde Crucial pga något större lagringsvolym samt lite lägre pris.

och du är very nöjd?

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det enda som inte är gjort av samma tillverkare är kontrollerkretsen i crucials enheter. Och sen så kör väl typ alla tillverkare med att de "handplockar" minnena.

Vilken tillverkning har Crucial på NAND? Känner inte till att de var tillverkare, endast användare.
Alla företag som köper minne från tex Mtron, Samsung, Toshiba, Intel osv får ju andra hands kretsar. De får de kretsar som blir "över" när den egna tillverkaren tagit sitt. Alt får de betala rejält premium för de bästa, så att de inte kan konkurrera med dem (Typ så Kingston Hyper X "5k" versionen blev).

Samsung handplockar faktiskt sitt TLC minne, så menat att de väljer endast de bästa från mitten av kiselplattorna och testar varje krets. Sen har Samsung ALLT i enheten, något ingen annan tillverkare har. (Allt från NAND, RAM, CPU och div övriga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag kör på denna sedan någon vecka. Fungerar mycket bra - inget att klaga på.
Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB

Ah, det är du som skriver alla dessa hårdvarurecensioner på Inet, Komplett osv!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

och du är very nöjd?

Ja.

Skrivet av trickysaer:

Ah, det är du som skriver alla dessa hårdvarurecensioner på Inet, Komplett osv!

Nej, det är jag helt oskyldig till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vilken tillverkning har Crucial på NAND? Känner inte till att de var tillverkare, endast användare.
Alla företag som köper minne från tex Mtron, Samsung, Toshiba, Intel osv får ju andra hands kretsar. De får de kretsar som blir "över" när den egna tillverkaren tagit sitt. Alt får de betala rejält premium för de bästa, så att de inte kan konkurrera med dem (Typ så Kingston Hyper X "5k" versionen blev).

Samsung handplockar faktiskt sitt TLC minne, så menat att de väljer endast de bästa från mitten av kiselplattorna och testar varje krets. Sen har Samsung ALLT i enheten, något ingen annan tillverkare har. (Allt från NAND, RAM, CPU och div övriga)

Jao du... Micron säljer sina produkter för konsumenter under namnet Crucial Technology. Kolla på Crucials hemsida så ska du se att all copyright är Micron's.

Skrivet av Willbeatu:

Så.. Crucial MX100 eller Samsung 840 Evo... Singla slant?

Varför ens fundera på det när Crucial enheten kostar ca 200kr mindre?