Permalänk
Medlem

Hitta äldre Photoshop

Fick nyligen en låda med Photoshop CS2 som annars skulle slängas och tänkte att man kunde uppgradera den billigare än att köpa en CS6-licens då jag inte kan få någon studentrabatt.
Dock verkar det näst intill omöjligt att hitta mellanliggande versioner då Adobe verkar kräva att man uppgraderar max 2 versioner åt gången. Finns en del på eBay, men då såg jag att man skulle vara försiktig så den är äkta och inte redan markerad som "upptagen" hos Adobe för då behövde man skicka in något överlåtelsebrev.
Undrar därför om någon provat detta tidigare. Ifall det är värt att lägga tid på?

Permalänk
Medlem

extremt mycket smidigare med detta

https://creative.adobe.com/sv/plans/photography?store_code=se

105:- / månad är extremt billigt, löpande uppdateringar och du får lightroom på köpet. Innan jag skaffade detta så klöpte jag uppdateringar beroende program kunde vara 700-1400:- men det tänker jag inte på nu. då detta är så klockrent.

Inloggad på samma konto på tre datorer och funkar klockrent. Billigare än så här blir det nog inte.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

extremt mycket smidigare med detta

https://creative.adobe.com/sv/plans/photography?store_code=se

105:- / månad är extremt billigt, löpande uppdateringar och du får lightroom på köpet. Innan jag skaffade detta så klöpte jag uppdateringar beroende program kunde vara 700-1400:- men det tänker jag inte på nu. då detta är så klockrent.

Inloggad på samma konto på tre datorer och funkar klockrent. Billigare än så här blir det nog inte.

Jag köpte min för några dar sen (25/8) och då fick man lite lägre pris första året 86,10 per månad.
Det står i villkoren att man får installera det på 2 datorer, men fungerar det att köra på 2 samtidigt. För om det gör det, så kan min bror använda den andra.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Är ganska skeptisk till betala i månaden modellen, det känns som att det kommer bli dyrare i längden.

Betalar du direkt, så har du programmet, om du inte känner för att uppgradera kan du hoppa över 1 eller 2 versioner.
För att uppgradera när och om du känner för det.
Jag antar att du inte kan fortsätta använda en gammal version (och låta bli att betala) med betala i månaden modellen ??

Permalänk
Medlem

För att ha betalat lika mycket som en version kostar, tar det ca 8 år. Den version som fortfarande går att köpa, tror det är cs6 kostar 9200:- Med månads modellen tar det nästan 8 år att komma i den summan, men man får det uppgraderat till senaste hela tiden. Om man slutar betala, så slutar nog programmet att fungera också.
Sen om jag förstår rätt, så när man tar månadsmodellen, så binder man sig ett år i taget, fast man betalar en gång i månaden.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

extremt mycket smidigare med detta

https://creative.adobe.com/sv/plans/photography?store_code=se

105:- / månad är extremt billigt, löpande uppdateringar och du får lightroom på köpet. Innan jag skaffade detta så klöpte jag uppdateringar beroende program kunde vara 700-1400:- men det tänker jag inte på nu. då detta är så klockrent.

Inloggad på samma konto på tre datorer och funkar klockrent. Billigare än så här blir det nog inte.

Kan man köpa detta paketet till ett företag? (ser inget på sidan som säger att man inte skulle kunna göra det.)

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zosma:

För att ha betalat lika mycket som en version kostar, tar det ca 8 år. Den version som fortfarande går att köpa, tror det är cs6 kostar 9200:- Med månads modellen tar det nästan 8 år att komma i den summan, men man får det uppgraderat till senaste hela tiden. Om man slutar betala, så slutar nog programmet att fungera också.
Sen om jag förstår rätt, så när man tar månadsmodellen, så binder man sig ett år i taget, fast man betalar en gång i månaden.

Lägg till lite, CS6 kostar 14 266kr om du köper det direkt, Photoshop har inte kostat under 10 000kr någon gång på den här sidan av millenniet

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175458

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Lägg till lite, CS6 kostar 14 266kr om du köper det direkt, Photoshop har inte kostat under 10 000kr någon gång på den här sidan av millenniet

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175458

Det där är "Extended"-versionen som har vissa 3D-tillägg (och prishistoriken på Prisjakt sträcker väl sig bara ett år tillbaka, snarare än till år 2000). Standardversionen Photoshop CS6 kostade 9000:- (ja, lustig källa där priset inte längre skrivs ut, men jag dokumenterade priserna i det inlägget och vet att de stämde ) innan den kasserades till förmån för Creative Cloud. Det var priset "med inflation", så att säga, så det kostade mindre i absoluta kronor tidigare.

Men ja, det är rätt givet att Adobe inte går över till en modell som de beräknar skulle generera mindre pengar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Antagligen tjänar de pengar, eftersom många som har använd piratkopior har nu möjlighet till laglig version istället.

Edit: Sen ingår lightroom också, vilket kostar lös 1200:-

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CusmaR:

Kan man köpa detta paketet till ett företag? (ser inget på sidan som säger att man inte skulle kunna göra det.)

Kan å kan ...det är fel licens, företag har det här.
http://www.adobe.com/se/creativecloud/buy/business.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det där är "Extended"-versionen som har vissa 3D-tillägg (och prishistoriken på Prisjakt sträcker väl sig bara ett år tillbaka, snarare än till år 2000). Standardversionen Photoshop CS6 kostade 9000:- (ja, lustig källa där priset inte längre skrivs ut, men jag dokumenterade priserna i det inlägget och vet att de stämde ) innan den kasserades till förmån för Creative Cloud. Det var priset "med inflation", så att säga, så det kostade mindre i absoluta kronor tidigare.

Men ja, det är rätt givet att Adobe inte går över till en modell som de beräknar skulle generera mindre pengar.

Jag är 41 år och har jobbat som inköpare på ett ställe som höll på med webdesign och fotoredigering i slutet av 90-talet, 1998 köpte vi in Photoshop 5 som då kostade 13 000kr, sedan dess har priset legat runt det.
Du ska heller inte glömma att det jag länkade till var den engelska utgåvan, den svenska kostar lite mer.

Även ifall du "köper" fullständig version av Photoshop idag via deras Creative Cloud så kostar det 516kr/mån

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Jag är 41 år och har jobbat som inköpare på ett ställe som höll på med webdesign och fotoredigering i slutet av 90-talet, 1998 köpte vi in Photoshop 5 som då kostade 13 000kr, sedan dess har priset legat runt det.
Du ska heller inte glömma att det jag länkade till var den engelska utgåvan, den svenska kostar lite mer.

Även ifall du "köper" fullständig version av Photoshop idag via deras Creative Cloud så kostar det 516kr/mån

9126:- via Adobe.se enligt länk ovan:

Dold text

Äldre versioner är svårare att hitta retailpris för. Jag hittar Adobes dokument för CS5 [PDF] som sätter retail för Photoshop CS5 på $700 (plus lite moms och annat, men hitom 10 000:- i vilket fall).

Samma pris för Photoshop CS4 [PDF].

$650 för CS3 [PDF].

Sedan ett hopp till just oktober 1998 :

Dold text

Plus moms hamnar det på ~9250:-, vilket inte är lite, men ändå på "rätt sida" 10 000:--strecket.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det börjar gälla samma sekund som man betalar, Den årliga summan blir desamma som om du skulle köpa uppdateringar till dessa två program, den stora fördelen är att du får CC versonerna, behanced pro ingår, onlineutrymme, du behöver inte tänka på om du har en mac eller pc. Jag ser bara fördelar med detta. Plus så var det en fröjd att ha lightroom i mobilen. Inväntar att photoshop Mix ska bli tillgänglig till min platta.

Vid tyngre jobb så kan man använda sig av adobes clound computing. Så i dags läget så blir även dom mobila enheterna riktigt kraftfulla editeringsverktyg. Och det kommer nya funktioner hela tiden. Och det är bara CC versionerna som får dessa.

edit jo än så länge har jag det på två av mina datorer, kan testa en tredje när jag kommer hem.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

edit jo än så länge har jag det på två av mina datorer, kan testa en tredje när jag kommer hem.

Vad jag läste på villkoren, så får man bara ha det på två datorer, om man installerar den på en tredje, så blir dom två andra avaktiverade, och om man vill använda någon av dom tidigare, så måste man aktivera det igen. Nu är det inget jag testat utan läste det nånstans i Adobes villkor.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200