Permalänk

Benq XL2420Z/XL2411Z Settings !

Hejsan. Ni som har denna härliga skärm, har ni lust att dela med er av era settings?

Mvh Hampus.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

Ändrar väl lite då och då men just nu kör jag:
Mode: Standard
Brightness: 100
Contrast: 65/76
Low Blue Light: 10/0
Blur Reduction: Off
Color Temperature: Bluish
Instant Mode: On
Sharpness: 6
Gamma: 4

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk

Själv kör jag:

Mode: Standard
Brightness: 65
Contrast: 50
Low Blue Light: 0
Blur Reduction: Off
Color Temperature:red:96 green:96 blue:100
Instant Mode: On
Sharpness: 8
Gamma: 5

Vore trevligt om ngn även kunde dela med sig av sina settings med blur busters på samt med blurbuster strobe settings .

Jag kör mest csgo och jag tycker det flyter bäst utan blurbuster på.
Samt ställt 144hz i spelet (-freq 144)

Med vänlig hälsning, Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

Mode: FPS1
Brightness: 65
Contrast: 50
Low Blue Light: 8
Black eQualizer: 20
Blur Reduction: Off
Color Temperature: R88 G82 B95
AMA: High
Instant Mode: On
Sharpness: 7
Gamma: (kan inte välja)

Och det där med strobe settings så har jag testat 1502VT som är högsta brightness man kan få,körde också 1.0-1.5ms med 120hz

Permalänk
Medlem

Mode: standard/bioläge (det senare tycker jag funkar för mer än film)
Brightness: 46
Contrast: rätt hög
Low Blue Light: varierar
Black eQualizer: -
Blur Reduction: Off
AMA: High
Instant Mode: On
Sharpness: 7
Gamma: 5

Permalänk
Medlem

Hur fan kan ni ha så hög brightness?

normal mode
Jag har 7 brightness
50 contrast
blur off
sharpness 5
gamma 5

R 96
G 96
B 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Själv kör jag:

Mode: Standard
Brightness: 65
Contrast: 50
Low Blue Light: 0
Blur Reduction: Off
Color Temperature:red:96 green:96 blue:100
Instant Mode: On
Sharpness: 8
Gamma: 5

Vore trevligt om ngn även kunde dela med sig av sina settings med blur busters på samt med blurbuster strobe settings .

Jag kör mest csgo och jag tycker det flyter bäst utan blurbuster på.
Samt ställt 144hz i spelet (-freq 144)

Med vänlig hälsning, Hampus

ja körde med blurbusters.. Fast nu idag läste jag att man får mer input lag med det så tog bort det..Vet inte om ja märkt nån skillnad direkt.

Detta körde jag med när jag hade blur busters.

http://imgur.com/EIyWcJ9

Permalänk
Medlem

I vissa scener i CS:GO upplever jag att det hackar nåt gud förbannat trots att jag har 190-300fps. Upplever givetvis en del ghosting också. Jag lyckas för mitt liv inte hitta inställningar som ger en CRT-liknande upplevelse. Tips på detta mottages med öppna armar.

Mina settings:
Standard/Gamer2
Brightness: 28
Contrast: 74
Blur reduction: ON
R/B/G: 94/88/97
AMA: Premium
Instant Mode: ON
Sharpness: 5
"Gamma5"

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga er här, hur upplever ni klipp etc på youtube eller twitch att vara? Jag har problem då bildkvalitén känns pixlig, nästan som att den "renderar" in. Sen dessutom oskarp.

Vill veta om ni har bra skarp och tydlig bildkvalité på videos.

Permalänk
Medlem

@antjac: Hej , har du hittat något svar på detta, jag upplever samma men har ingen aning om vad det kan vara, det började visa sig tydligt för mig typ en vecka efter MTG kom ut, har inte sett detta "pixlande" tidigare.

Permalänk

Låna denna tråd lite grann. Jag har fortfarande kvar denna skärm och jag är helnöjd med den måste jag säga! Jag undrar: Jag lirar mycket Pubg, BF 1, COD WZ, Overwatch, Metro Exodus, Fallout 4, Fallout 76, Doom, Doom Eternal med mera. Vad rekommenderar ni att jag har för inställningar på skärmen för att jag ska få bästa möjliga spelupplevelsen?

Permalänk
Skrivet av Duuude:

Mode: standard/bioläge (det senare tycker jag funkar för mer än film)
Brightness: 46
Contrast: rätt hög
Low Blue Light: varierar
Black eQualizer: -
Blur Reduction: Off
AMA: High
Instant Mode: On
Sharpness: 7
Gamma: 5

Fråga: varför är vissa saker gråmarkerade, typ att man inte ens kan gå in och ändra dem?!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Soldierofwar1985:

Fråga: varför är vissa saker gråmarkerade, typ att man inte ens kan gå in och ändra dem?!

För att du kör en en annan inställning som gör det alternativet oillgängligt. Blur reduction kan till exempel stänga av overdrive/AMA-reglage. Vissa bildlägen, likt sRGB-lägen låser ofta ut inställningar runt färgåtegivning. RGB-reglagen för att kalibrera vitbalans blir tillgängliga först när du väljer custom-läget. Och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

För att du kör en en annan inställning som gör det alternativet oillgängligt. Blur reduction kan till exempel stänga av overdrive/AMA-reglage. Vissa bildlägen, likt sRGB-lägen låser ofta ut inställningar runt färgåtegivning. RGB-reglagen för att kalibrera vitbalans blir tillgängliga först när du väljer custom-läget. Och så vidare.

Ok! Du verkar ju vara en snubbe som har stenkoll på denna skärm! Jag köpte denna skärm i september 2014, d.v.s. 5,5 år sedan och tycker den fungerar bra. Dock så undrar jag om du har några tips på inställningar man kan ha för att få spel som COD WZ, BF 1, BF V, Pubg etc så fina och få så bra spelupplevelse som möjligt.

Tycker själv det är så jädrans svårt att få till perfekta bildinställningar. Det kanske inte är helt objektivt heller utan kanske också subjektivt. Om ett par veckor tänkte jag köpa LG:s 27 tummare med 2560x1440p, 144 hz upplösning och den lär vara ännu bättre än den 24 tums Benq XL2420Z som jag har nu...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Soldierofwar1985: Jag har inte stenkoll på skärmen och inte sett den på flera år. Bara beskrev hur det fungerar rent generellt med alla skärmar.

Det finns korrekta inställningar och de är de inställningar som följer en etablerad färgstandard som sRGB eller Rec.709. Där hart du det objektiva svaret på hur det ska se ut. Och där är XL2420 och XL2411 rejält fel från början. Standard eller Movie-läget är de som ligger närmast rätt nivåer från början.

Har en genomgång av den senare modeller XL2540 men oklart hur mycket som är likadant: https://www.sweclockers.com/test/23527-benq-zowie-xl2540-gami...

Utöver det kan man ha tonvis med olika godtyckliga idéer om vad som är "bäst" eller "perfekt". Och det är därför det blir så snurrigt med inställningarna. Alla har olika idéer och man drar på reglagen på måfå tills det "känns bra". Sedan kanske man sitter med samma och ganska felaktiga bild och spelar spel i tusentals timma, och därmed lär sig fel om hur bild ska se ut.

Vanligaste felen som jag ser med spelskärmar är att man kör bilden med överskärpa där alla skarpa avgränsningar i bilden får vita konturer. Man ökar även på kontrastreglaget och färgreglagen så man bottnar i nivåer och distorderar hela bilden.

Problemet som en del upplever är att när de sedan byter skärm och stöter på normal bild så ser det ur deras ögon "fel" ut med den nya skärmen. Så försöker man febrilt skruva på den nya skärmens reglage så att det blir likadant som den gamla skärmen. Men den gamla skärmen godtyckliga distordering finns bara på den skärmen. Då måste man lära om sig på nytt och lär sig fel på igen. Och igen med nästa skärm och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Soldierofwar1985: Jag har inte stenkoll på skärmen och inte sett den på flera år. Bara beskrev hur det fungerar rent generellt med alla skärmar.

Det finns korrekta inställningar och de är de inställningar som följer en etablerad färgstandard som sRGB eller Rec.709. Där hart du det objektiva svaret på hur det ska se ut. Och där är XL2420 och XL2411 rejält fel från början. Standard eller Movie-läget är de som ligger närmast rätt nivåer från början.

Har en genomgång av den senare modeller XL2540 men oklart hur mycket som är likadant: https://www.sweclockers.com/test/23527-benq-zowie-xl2540-gami...

Utöver det kan man ha tonvis med olika godtyckliga idéer om vad som är "bäst" eller "perfekt". Och det är därför det blir så snurrigt med inställningarna. Alla har olika idéer och man drar på reglagen på måfå tills det "känns bra". Sedan kanske man sitter med samma och ganska felaktiga bild och spelar spel i tusentals timma, och därmed lär sig fel om hur bild ska se ut.

Vanligaste felen som jag ser med spelskärmar är att man kör bilden med överskärpa där alla skarpa avgränsningar i bilden får vita konturer. Man ökar även på kontrastreglaget och färgreglagen så man bottnar i nivåer och distorderar hela bilden.

Problemet som en del upplever är att när de sedan byter skärm och stöter på normal bild så ser det ur deras ögon "fel" ut med den nya skärmen. Så försöker man febrilt skruva på den nya skärmens reglage så att det blir likadant som den gamla skärmen. Men den gamla skärmen godtyckliga distordering finns bara på den skärmen. Då måste man lära om sig på nytt och lär sig fel på igen. Och igen med nästa skärm och så vidare.

Aha ok! Så om jag struntar i att mixtra med alla inställningar själv och väljer "Film" eller "Standardläge" - då fungerar dessa lägen bra för FPS spel? Samma med "Foto"-läge? Jag tycker iaf att bilden blir väldigt fin när man väljer film- eller fotoläge...

Längtar tills jag får den nya LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz- skärmen...

Men gillar ändå denna BenQ som jag har nu, även fast den är lite knepig att förstå med alla dess inställningar. Köpte den ändå för 3400 kr typ så den var ju inte heller jättebillig direkt...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Soldierofwar1985: Alla lägen torde fungera för FPS-spel – bara en fråga om det godtycke man vill addera till spelet. En vanlig önskan är en ljusare bild så att det inte finns så mörka skuggor i spelen, till exempel black eqaulizer-funktionen. Lättare att se fienden i en snabb shooter-FPS, men rätt platt bild om det är en äventyrs-FPS som baseras på grafikupplevelse.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Soldierofwar1985: Alla lägen torde fungera för FPS-spel – bara en fråga om det godtycke man vill addera till spelet. En vanlig önskan är en ljusare bild så att det inte finns så mörka skuggor i spelen, till exempel black eqaulizer-funktionen. Lättare att se fienden i en snabb shooter-FPS, men rätt platt bild om det är en äventyrs-FPS som baseras på grafikupplevelse.

Vad gör jag med black equalizer funktionen? Höjs den eller sänks den?

Om jag tycker det är snyggast med "Foto"-mode så borde jag ju kunna använda den inställningen?!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Soldierofwar1985: Testa och dra i reglagen och försök se vad som händer med bilden.

De flesta reglage gör samma saker men kallas lite olika hos olika tillverkare. Här går jag igenom hur LG 27GL850 fungerar: https://www.sweclockers.com/artikel/28797

och här hur AOC:s menyer fungerar med förslag på testbilder som kan användas: https://www.sweclockers.com/artikel/26774