hårddisk dog plötsligt startar om hela tiden?

Permalänk
Medlem

hårddisk dog plötsligt startar om hela tiden?

Jag satt och överförde filer från en WD till en annan hårddisk.. och när överföringen var klar så stängde jag ner allting.
Jag överförde 1,2TB som gick bra.
Nu när jag stoppar in WD i datorn så hör man bara det där ljudet av uppstart på hårddisken om och om och om igen.. hårddisken är inte 1 år gammal ens, aldrig blivit tappad eller nånting så jag förstår inte.. vad kan det vara??

tack i förhand

Permalänk
Medlem

eller så dog den bara? =/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mozelito:

Jag satt och överförde filer från en WD till en annan hårddisk.. och när överföringen var klar så stängde jag ner allting.
Jag överförde 1,2TB som gick bra.
Nu när jag stoppar in WD i datorn så hör man bara det där ljudet av uppstart på hårddisken om och om och om igen.. hårddisken är inte 1 år gammal ens, aldrig blivit tappad eller nånting så jag förstår inte.. vad kan det vara??

tack i förhand

Omöjligt att säga utan mer information, såsom exakt modell och anslutningstyp.

Hårddiskar går oftast sönder vad man menar med "plötsligt" där huvuden kraschar i skivorna eller någon annat otrevligt. Oftast händer detta vid uppstart eller avstängning (undantaget om disken får en smäll under drift).

Standard är att hämta tillverkarens diagnosprogram, i ditt fall WinDLG, och köra först och främst korta testet. Fel där = död disk.

Tänk på att du kan använda redigera om du har mer information du vill lägga till i ditt första inlägg istället för att skriva flera egna inlägg efter varandra, där annars alltför lite information i nya inlägg kan leda till att de räknas som bump, §4 i reglerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tror inte han kommer kunna köra någon fel koll, då disken inte startar upp.
Det låter som att disken har allvarliga problem.

Är det en intern eller extern disk?

Om den är intern: Börja med att kolla strömkontakterna, och om möjligt byt kontakten mot en annan ledig. Annars är det nog räddningsdax om du inte har backup på informationen.

Om den är extern, är det 3,5 tums disk (desktop) eller 2,5 tums disk (laptop)?
Laptop 2,5": Har den endast ström via USB? kan vara så att strömmen inte räcker för att starta den. Testa ett annat USB uttag, annan dator, eller om du kan, skaffa en kabel med dubbla USB kablar (så den kan ta ström från flera uttag). Du kan också testa och ta ut själva disken och sätta den direkt i datorn.

Desktop 3,5": Nätadaptern kan ha gått sönder, om du kan testa en annan med samma märkning (samma V, samma eller högre A), eller om du kan ta ut disken och sätta den direkt i datorn. Brukar ofta vara strömadaptern som dör först tyvärr, då de brukar vara lite dåligt dimensionerade.

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvirrad över om det är intern eller extern disk du flyttat.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538962

jag tog information från exakt den där disken till en annan Också Extern disk(som är helt ny och fungerar).

WD disken är inte ens ett år gammalt och vi har 2 st så jag provade byta ut strömadaptern och usb sladden mot den som fungerade men inget hände då heller. Jag misstänker att den är död helt enkelt..? den är aldrig tappad, skakad, nuddad, fan den har stått stilla hela livet ;p sen den kom in i hushållet.. så jag vet inte vad felet kan vara.

allting var frid och fröjd men jag tror att en överföring på 1,2TB var helt enkelt för mkt, men borde den då inte dö under överföringsfasen och inte efter att överföringen var klar? jag fattar verkligen inte, det är jätteskumt att den ska dö sådär iaf =/

Permalänk
Medlem

[QUOTE="MultiMan;14841595"]Omöjligt att säga utan mer information, såsom exakt modell och anslutningstyp.

Hårddiskar går oftast sönder vad man menar med "plötsligt" där huvuden kraschar i skivorna eller någon annat otrevligt. Oftast händer detta vid uppstart eller avstängning (undantaget om disken får en smäll under drift).

Standard är att hämta tillverkarens diagnosprogram, i ditt fall WinDLG, och köra först och främst korta testet. Fel där = död disk.

den hittas ju inte ens disken, poppar inte upp i datorn, hur ska jag köra det där då

Permalänk

Om disken varken dyker upp i WinDLG, eller i bios. Så är det dax att ta fram kvittot å skicka tillbaka.
Från din beskrivning, låter det som ett huvud har rasat.
Vicken typ av WD disk var det ?

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

Jag misstänker att den är död helt enkelt..? den är aldrig tappad, skakad, nuddad, fan den har stått stilla hela livet ;p sen den kom in i hushållet.. så jag vet inte vad felet kan vara.

allting var frid och fröjd men jag tror att en överföring på 1,2TB var helt enkelt för mkt, men borde den då inte dö under överföringsfasen och inte efter att överföringen var klar? jag fattar verkligen inte, det är jätteskumt att den ska dö sådär iaf =/

Om du kollar på statistik på hårddiskar så dör många av sk. barnsjukdommar, små tillverkningsfel som visar sig ganska snabbt i en disks liv. Om den legat på hyllan längre tid så kan den haft detta felet, men inte hunnit visa det. När du lastade den som du gjorde så fick den jobba och värmas upp och problemet utlöstes.
Det är inte vanligt, men sker nån bråk-% av alla diskar...