Dags för en NAS, hårdvaru förslag m.m.

Permalänk
Medlem

Dags för en NAS, hårdvaru förslag m.m.

Hellu, precis tagit mig till en egen lägenhet och är riktigt sugen på en NAS. Tanken är att den ska gå 24/7 så strömåtgången är mycket viktigt, och då även ljudnivån.

Har kollat runt lite och har fått för mig att ett m-ITX moderkort med tillhörande AMD E-Serie processor typ E-350 är det ultimata valet. Låg strömförbrukning och duglig prestanda vad jag förstår det som, sedan kombinera detta med ett PCI Raidkort/Diskutökningskort så man kan få i lite fler diskar. Sedan köra detta system med typ 4GB-Minne och en hög med diverse diskar i RAID.

Är det dessutom möjligt att köra någon extern torrent mjukvara som man kan fjärrstyra från andra nätverk är det också ett stort plus.

Tanken framförallt är att kunna streama film till min RaspPI, men även använda som lager för min Workstation samt min Laptop, kommer denna hårdvara klara av detta eller bör jag överväga något annat alternativ? Blir ju jävligt billigt nämligen.

Förutom det har jag inte en blekaste om vad man ska köra för operativ på burken, FreeNAS, Linux, Windows? Vad funkar bäst?

Mvh Wille!

Permalänk
Medlem

Skulle inte reka en E-350 till en NAS.
CPU prestandan (vilket är det enda som har betydelse i en NAS) är urusel, under motsvarande Intel ATOM från samma generation.
Och då du även nämner streamande (inte samma sak som att spela upp från) så kommer du att behöva just CPU kraft.
Även om E-350/450 såklart används i NAS'ar världen över så skulle jag bara göra det om budgeten är extremt låg och man inte har några prestandakrav alls.

Spontant så rekar jag varmt en HP microserver av den äldre generationen t.ex N54L:
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1241106-hp-n54l/
Hittar du en billig begagnad så är den oerhört prisvärd.
Det är busenkelt att lägga in t.ex XPenology (=hackad synology DSM mjukvara=väldigt bra) och få alla fördelar av den.

Men om du vill bygga själv så kolla in de nya ITX korten som börjar dyka upp:
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1299353-asus-p9a-...
Dyrare än E-350 såklart, men även oerhört mycket kraftigare och har integrerad SAS/SATA kontroller.

Och är Avoton lösningarna för dyra så finns det ju helt vanliga 1150 kort med ganska så många SATA platser.
Upp till 6 st SATA är inte ovanligt.
Kominera det med en tokbillig Pentium så har du CPU kraft så det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle inte reka en E-350 till en NAS.
CPU prestandan (vilket är det enda som har betydelse i en NAS) är urusel, under motsvarande Intel ATOM från samma generation.
Och då du även nämner streamande (inte samma sak som att spela upp från) så kommer du att behöva just CPU kraft.
Även om E-350/450 såklart används i NAS'ar världen över så skulle jag bara göra det om budgeten är extremt låg och man inte har några prestandakrav alls.

Spontant så rekar jag varmt en HP microserver av den äldre generationen t.ex N54L:
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1241106-hp-n54l/
Hittar du en billig begagnad så är den oerhört prisvärd.
Det är busenkelt att lägga in t.ex XPenology (=hackad synology DSM mjukvara=väldigt bra) och få alla fördelar av den.

Men om du vill bygga själv så kolla in de nya ITX korten som börjar dyka upp:
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1299353-asus-p9a-...
Dyrare än E-350 såklart, men även oerhört mycket kraftigare och har integrerad SAS/SATA kontroller.

Och är Avoton lösningarna för dyra så finns det ju helt vanliga 1150 kort med ganska så många SATA platser.
Upp till 6 st SATA är inte ovanligt.
Kominera det med en tokbillig Pentium så har du CPU kraft så det räcker.

Är E-350 så oerhört värdelös alltså? Angående måtten så är det inte skrivet i sten att det måste vara m-ITX formfaktor men det är helt klart en fördel.
Har lite hårdvara liggandes bl.a. en AthlonII X4 630 dock med en TDP på typ 75W och ingen intern GPU vilket gör att elkostnaden sticker iväg..

Om vi säger att jag kan tänka mig att köra m-ATX istället finns det bättre alternativ då?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilka erfarenheter ovanstående person har, men jag äger en Synology nas med tillhörande DSM. Den har då en singelcore arm process på 1.2Ghz och 256mb ram. Märker aldrig av något problem att streama till min HTPC eller dela filer med hela nätverket. Får väl cirka 80mb/s vid större filer med. Har 2 hemsidor på den med.

Personligen tror jag därmed att en e-350 borde fungera. Tycker dock inte du behöver någon som helst GPU eller ens intern sådan. En lagringsmaskin behöver du ändå bara administrera via internet.

Men det är mina 2-cent, kanske är freenas osv mer krävande än dsm.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Är E-350 så oerhört värdelös alltså? Angående måtten så är det inte skrivet i sten att det måste vara m-ITX formfaktor men det är helt klart en fördel.
Har lite hårdvara liggandes bl.a. en AthlonII X4 630 dock med en TDP på typ 75W och ingen intern GPU vilket gör att elkostnaden sticker iväg..

Om vi säger att jag kan tänka mig att köra m-ATX istället finns det bättre alternativ då?

Skulle inte kalla E-350/450 värdelösa, men dom gjordes ju inte direkt för NAS bruk utan för att vara extremt billiga och ha vettig GPU prestanda.
Så krutet lades på GPU (APU'n egentligen) delen och CPU prestandan blev lidande.
För NAS bruk så är egentligen det enda som talar för dom den låga strömförbrukningen.

Vill du ha strömsnålt (och det vill man ju) utan att ge upp all prestanda så är det nytt som gätter tyvärr =/.
Och vette 17 om man har några direkta fördelar att köra mATX, däremot så ligger mATX ofta lite lägre i pris.
Men med dagens ITX trend så tror jag nog att det finns vettigare alternativ där.
Plus att du har ett knippe coola ITX chassin att välja mellan !

Jag skulle reka att du lurkar lite på diverse XPenology forum och tar reda på vad som funkar bra där.
Vissa grejer fungerar ju direkt helt utan strul, medans annat kräver handpåläggning.
Fast lite trixande kan ju ibland bara vara kul.
Och har du tänkt att ge dig på någon annan gratis NAS lösning så är det ju en ganska tuff inlärningskurva innan allt faller på plats.
Men såklart så har t.ex FreeNAS extremt mycket möjligheter, om man vet vad man håller på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jag vet inte vilka erfarenheter ovanstående person har, men jag äger en Synology nas med tillhörande DSM. Den har då en singelcore arm process på 1.2Ghz och 256mb ram. Märker aldrig av något problem att streama till min HTPC eller dela filer med hela nätverket. Får väl cirka 80mb/s vid större filer med. Har 2 hemsidor på den med.

Personligen tror jag därmed att en e-350 borde fungera. Tycker dock inte du behöver någon som helst GPU eller ens intern sådan. En lagringsmaskin behöver du ändå bara administrera via internet.

Men det är mina 2-cent, kanske är freenas osv mer krävande än dsm.

Streamar du eller spelar du upp över nätverket ?
För det är en oerhörd skillnad.
Att streama HD material kräver en hel del CPU kraft.
Framförallt om man vill ha kvar lite bildkvalitet.

Alla NAS'ar klarar att ha HD material spelas upp from dom.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag gör, men mest troligt streamar jag inte, det skulle förmodligen innebära att jag decodar matrialet och sedan komprimerar om det igen och skickar iväg frame för frame, förstår jag rätt? Förstår inte heller riktigt när man skulle vilja göra detta. För mig ligger alltså filen åtkomlig och jag spelar upp den. Detta fungerar dock på min dator, telefon och surfplatta så jag vet inte skilllnaden.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Skulle du däremot vilja köra en spelserver eller något liknande i framtiden skulle jag verkligen rekommendera en kraftigare cpu. Detta är också anledningen att jag skule vilja uppgradera min server till en riktig linuxbaserad serverprogramvara med kraftig cpu och ram och lagring

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet ska en Raspberry PI klara av att decodea x264 1080p material i 23,76Hz relativt bra. Betyder det att jag kan köra filmer från NAS:en till RPI:n utan lagg. Funkar ju ypperligt via USB och jag antar att det måste decodeas på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Skulle du däremot vilja köra en spelserver eller något liknande i framtiden skulle jag verkligen rekommendera en kraftigare cpu. Detta är också anledningen att jag skule vilja uppgradera min server till en riktig linuxbaserad serverprogramvara med kraftig cpu och ram och lagring

Allt handlar ju om strömåtgång egentligen, och ska man ha värre CPU som klarar spelservrar m.m. Så sticker elräkningen i väg direkt, eftersom servern aldrig kommer gå i Idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jag vet inte vad jag gör, men mest troligt streamar jag inte, det skulle förmodligen innebära att jag decodar matrialet och sedan komprimerar om det igen och skickar iväg frame för frame, förstår jag rätt? Förstår inte heller riktigt när man skulle vilja göra detta. För mig ligger alltså filen åtkomlig och jag spelar upp den. Detta fungerar dock på min dator, telefon och surfplatta så jag vet inte skilllnaden.

Det är många fall när man vill strema istället för att accessa nätverket direkt.
T.ex när uppspelningsenheten inte kan hantera källmaterialet beroende på bandbredd, codecs etc.
Eller man vill komma åt sitt material utan att öppna sitt nätverk.
T.ex att streama från sin NAS till sin telefon oavsett var man befinner sig.

Men för filmtittande hemma så är ju regelrätt streamande ganska onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Så vitt jag vet ska en Raspberry PI klara av att decodea x264 1080p material i 23,76Hz relativt bra. Betyder det att jag kan köra filmer från NAS:en till RPI:n utan lagg. Funkar ju ypperligt via USB och jag antar att det måste decodeas på samma sätt?

Det borde det göra, jag körde själv min Rpi mot min server ett tag förut. Var dock inte nöjd med hur UI:t såg ut och betedde sig. Men uppspelningen fungerade helt okej. Blir ju i princip samma sak som att köra från en usb sticka, bara att överföringsprotkollet går via ethernet och allt vad det innebär. Billigast blir väl nästan att hitta en färdig lösning som jag gjorde nu då spelserver inte är aktuellt. Det dyra i din setup kommer mest troligt att bli hårddisken/arna ändå.

Skrivet av Svensktiger:

Det är många fall när man vill strema istället för att accessa nätverket direkt.
T.ex när uppspelningsenheten inte kan hantera källmaterialet beroende på bandbredd, codecs etc.
Eller man vill komma åt sitt material utan att öppna sitt nätverk.
T.ex att streama från sin NAS till sin telefon oavsett var man befinner sig.

Men för filmtittande hemma så är ju regelrätt streamande ganska onödigt.

Ja där har du en poäng, är ju lite svårt att streama en 1080p till min telefon på tåget. Nu brukar jag ju inte ha det problemet med bandbredd i mitt hem som tur är.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Hur är det med mjukvaran då? Kan man fjärrstyrt ladda ner torrents direkt till NAS:en exempelvis via en Laptop, om jag kör låt oss säga FreeNAS? Eller krävs det Windows/Linux då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Det borde det göra, jag körde själv min Rpi mot min server ett tag förut. Var dock inte nöjd med hur UI:t såg ut och betedde sig. Men uppspelningen fungerade helt okej. Blir ju i princip samma sak som att köra från en usb sticka, bara att överföringsprotkollet går via ethernet och allt vad det innebär. Billigast blir väl nästan att hitta en färdig lösning som jag gjorde nu då spelserver inte är aktuellt. Det dyra i din setup kommer mest troligt att bli hårddisken/arna ändå.

Ja där har du en poäng, är ju lite svårt att streama en 1080p till min telefon på tåget. Nu brukar jag ju inte ha det problemet med bandbredd i mitt hem som tur är.

Hårddiskar finns i mängder redan, har en 20-30st 250GB och tillsammans med ett HDD kontrollkort får jag ut en cirka 10S-ATA slots, sen behöver jag inte köra alla diskar i RAID heller så får ut en skaplig mängd med data ändå. Full tillräckligt för mig åtminstone.

Permalänk
Medlem

Jadu det verkar bli tillräckligt med minne, har bara 2x3TB i min, det räcker för mig. FreeNas är ju en variant av linux, har aldrig använt det däremot så kan inte uttala mig. Vet att Transmission har inbyggt stöd för detta och det är också vad jag använder.

ser då ut såhär:

Finns även plugins till firefox och chrome så det blir smidigare att ladda ner till.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jadu det verkar bli tillräckligt med minne, har bara 2x3TB i min, det räcker för mig. FreeNas är ju en variant av linux, har aldrig använt det däremot så kan inte uttala mig. Vet att Transmission har inbyggt stöd för detta och det är också vad jag använder.

ser då ut såhär: http://hypertransitory.com/wp-content/uploads/2010/12/13-init...

Finns även plugins till firefox och chrome så det blir smidigare att ladda ner till.

Freenas är baserat på freeBSD9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Freenas är baserat på freeBSD9

Där ser man! Här har jag alltid trott det var linux! My misstake!

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

3TB räcker rätt långt dock (Förmodar att du kör Raid1)

Permalänk

Finns åtskilliga freenas trådar i forumet du kan kika på.
Sen skulle jag inte rekommendera raid i någon form, utan zfs.
Dock kräver detta lite mera minne.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoStorage:

Finns åtskilliga freenas trådar i forumet du kan kika på.
Sen skulle jag inte rekommendera raid i någon form, utan zfs.
Dock kräver detta lite mera minne.

Intressant det där med zfs, ska genast läsa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

3TB räcker rätt långt dock (Förmodar att du kör Raid1)

Yes Eller typ iaf, Kör synolgys egna version av raid 5. Vet ej vad det innebär. Men bra funkar det. Hade dock viljat ha bitrot säkert

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit på det bästa av två världar! (Tror jag)
Ska ju givetvis fokusera på AMD Socket AM1!
CPU : AMD Athlon 5350
Mobo : MSI AM1I
HDD/RAID-kort : PCI-X x1 2xSata-II (Al a Ebay)
Chassi : BitFenix Prodidgy
Diskar : Börjar väl labba med några 250GB:s, funkar det bra investerar jag i ett par större.

Sen köra ZFSGuru som operativ system där jag sedan installerar XBMC som service och använder Samba som filöverförings mjukvara.

Enligt Sweclockers recension ska inte Athlon 5350 ha några som helst problem att decodea 1080p h264 material, även Youtube 1080p ska fungera smärtfritt.

Enda funderingen jag har är vad jag ska köra OS:et på.. Behöver minst 4SATA portar till RAID5 (Motsvarande ZFS raid), hittar inga vettiga raidkort som inte kostar skjortan med fler en 2SATA portar. Hur fungerar det att köra ett så pass lätt drivet OS över ett USB 3 minne? Eller har ni några bättre förslag?

EDIT: Har ju dessutom en IDLE TDP på typ 15W och kanske 30-40W under filmtittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Nu har jag kommit på det bästa av två världar! (Tror jag)
Ska ju givetvis fokusera på AMD Socket AM1!
CPU : AMD Athlon 5350
Mobo : MSI AM1I
HDD/RAID-kort : PCI-X x1 2xSata-II (Al a Ebay)
Chassi : BitFenix Prodidgy
Diskar : Börjar väl labba med några 250GB:s, funkar det bra investerar jag i ett par större.

Sen köra ZFSGuru som operativ system där jag sedan installerar XBMC som service och använder Samba som filöverförings mjukvara.

Enligt Sweclockers recension ska inte Athlon 5350 ha några som helst problem att decodea 1080p h264 material, även Youtube 1080p ska fungera smärtfritt.

Enda funderingen jag har är vad jag ska köra OS:et på.. Behöver minst 4SATA portar till RAID5 (Motsvarande ZFS raid), hittar inga vettiga raidkort som inte kostar skjortan med fler en 2SATA portar. Hur fungerar det att köra ett så pass lätt drivet OS över ett USB 3 minne? Eller har ni några bättre förslag?

Fast en NAS decodar normalt inte utan det omvända.
Så där vanlig decodning får en hel massa hjälp av GPU'er nuförtiden så finns det inte så mycket hjälp för NAS'ar när det skall kodas
Men en Athlon 5350 är iaf bra mycket starkare än en E-serie så det kanske fungerar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast en NAS decodar normalt inte utan det omvända.
Så där vanlig decodning får en hel massa hjälp av GPU'er nuförtiden så finns det inte så mycket hjälp för NAS'ar när det skall kodas
Men en Athlon 5350 är iaf bra mycket starkare än en E-serie så det kanske fungerar bra

Får nog bli det! Ska bara fundera ut på vad jag ska boota operativet på..

Permalänk
Skrivet av wille61:

Nu har jag kommit på det bästa av två världar! (Tror jag)
Ska ju givetvis fokusera på AMD Socket AM1!
CPU : AMD Athlon 5350
Mobo : MSI AM1I
HDD/RAID-kort : PCI-X x1 2xSata-II (Al a Ebay)
Chassi : BitFenix Prodidgy
Diskar : Börjar väl labba med några 250GB:s, funkar det bra investerar jag i ett par större.

Sen köra ZFSGuru som operativ system där jag sedan installerar XBMC som service och använder Samba som filöverförings mjukvara.

Enligt Sweclockers recension ska inte Athlon 5350 ha några som helst problem att decodea 1080p h264 material, även Youtube 1080p ska fungera smärtfritt.

Enda funderingen jag har är vad jag ska köra OS:et på.. Behöver minst 4SATA portar till RAID5 (Motsvarande ZFS raid), hittar inga vettiga raidkort som inte kostar skjortan med fler en 2SATA portar. Hur fungerar det att köra ett så pass lätt drivet OS över ett USB 3 minne? Eller har ni några bättre förslag?

EDIT: Har ju dessutom en IDLE TDP på typ 15W och kanske 30-40W under filmtittande.

Vill du köra nas på riktigt finns detta http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2619511&view=m och du får 12 nas portar, asus ska komma med liknande moderkort.

Dock tar den så lite ström så agget kan få problem. Finns egen tråd för asrocks med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Nu har jag kommit på det bästa av två världar! (Tror jag)
Ska ju givetvis fokusera på AMD Socket AM1!
CPU : AMD Athlon 5350
Mobo : MSI AM1I
HDD/RAID-kort : PCI-X x1 2xSata-II (Al a Ebay)
Chassi : BitFenix Prodidgy
Diskar : Börjar väl labba med några 250GB:s, funkar det bra investerar jag i ett par större.

Sen köra ZFSGuru som operativ system där jag sedan installerar XBMC som service och använder Samba som filöverförings mjukvara.

Enligt Sweclockers recension ska inte Athlon 5350 ha några som helst problem att decodea 1080p h264 material, även Youtube 1080p ska fungera smärtfritt.

Enda funderingen jag har är vad jag ska köra OS:et på.. Behöver minst 4SATA portar till RAID5 (Motsvarande ZFS raid), hittar inga vettiga raidkort som inte kostar skjortan med fler en 2SATA portar. Hur fungerar det att köra ett så pass lätt drivet OS över ett USB 3 minne? Eller har ni några bättre förslag?

EDIT: Har ju dessutom en IDLE TDP på typ 15W och kanske 30-40W under filmtittande.

Om du tänkt köra ZFS skulle jag rekommendera: http://www.ebay.com/itm/New-LSI-MegaRAID-9240-8i-8-port-PCI-E...

Billigt och bra raidkort. Som du kan flasha med IT-firmware, vilket gör kortet till ett "dummy"-kort. Så du ger burken direkt kontroll till diskarna, väldigt populärt kort till ZFS-lösningar. Har ett själv, har dock inte kommit igång att installerat det ännu Om du inte flashar det så har du ett bra raidkort till din server oavsett. Nackdelen e att kablarna kostar en del men det har du igen.

Edit: Vet inte om det är okej att tips om säljare på ebay (?) men jag köpte av: qbtl, mycket snabb leverans å välpacketerat i orginalkartongb å inplastat.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Annars hade ju Asrock ett moderkort med 4SATA slots kanske vore like bra med ett sådant annars?
Tänkte invänta CSN-cashen innan jag gör nånting hur som helst så har lite tid att fundera

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Annars hade ju Asrock ett moderkort med 4SATA slots kanske vore like bra med ett sådant annars?
Tänkte invänta CSN-cashen innan jag gör nånting hur som helst så har lite tid att fundera

Jag e ingen frälsare av inbyggda kontrollers. 600 kr för raidkortet (ett riktigt) är värt det alla dagar i veckan Om du köper det så passa på att köpa med 2 minisas-kablar från ex samma köpare jag skrev. Kostade 70 kr styck. Så får du 8p. Om du tänkt köra ZFS så är de lite kinkiga med vilken kontroller du har. Om du tänkt köra "vanlig" RAID ikke ZFS. Så ska du inte använda inbyggda kontrollers på konsumentmoderkort. Det är BAJS!
Det är ju en filserver du ska ha. Så diskar/kontrollers är ju huvuddelen i din server. Snåla inte på det. Du kommer ha igen det med tiden. *Lovar*

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag e ingen frälsare av inbyggda kontrollers. 600 kr för raidkortet (ett riktigt) är värt det alla dagar i veckan Om du köper det så passa på att köpa med 2 minisas-kablar från ex samma köpare jag skrev. Kostade 70 kr styck. Så får du 8p. Om du tänkt köra ZFS så är de lite kinkiga med vilken kontroller du har. Om du tänkt köra "vanlig" RAID ikke ZFS. Så ska du inte använda inbyggda kontrollers på konsumentmoderkort. Det är BAJS!
Det är ju en filserver du ska ha. Så diskar/kontrollers är ju huvuddelen i din server. Snåla inte på det. Du kommer ha igen det med tiden. *Lovar*

Hm, du har nog rätt i det du säger. Man borde ju kunna hitta skapliga server raidkort etc till skapliga priser i Sverige tycker man annars. Ska leta runt lite!

Permalänk
Medlem

om du ska spara pengar så ska du inte handla i Sverige Det kostar minst dubbelt så mycket här. Har iofs inte kollat nyligen men...

Visa signatur

.