Permalänk
Medlem

höga temperaturer med h100i

Byggde idag ihop min nya dator och drog ner prime 95 för att testa utrymme för överklockning.

Delarna jag har är:
4790k
h100i
corsair 350d med 2 af120 som inblås i fronten samt stockfläkt där bak som också är inblås. Fläktarna på h100i drar ut luft.
r9 290 tri-x

Sätter på prime 95 och direkt går alla kärnor up till 95-100 grader och jag stoppar då testet. CPU-z visar volt på 1,243. Är detta normalt eller har jag gjort något konstigt? hade förväntat mig att kunna klocka till runt 4,5-4,6

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Byggde idag ihop min nya dator och drog ner prime 95 för att testa utrymme för överklockning.

Delarna jag har är:
4790k
h100i
corsair 350d med 2 af120 som inblås i fronten samt stockfläkt där bak som också är inblås. Fläktarna på h100i drar ut luft.
r9 290 tri-x

Sätter på prime 95 och direkt går alla kärnor up till 95-100 grader och jag stoppar då testet. CPU-z visar volt på 1,243. Är detta normalt eller har jag gjort något konstigt? hade förväntat mig att kunna klocka till runt 4,5-4,6

Som vanligt så verkar H100i:n sitta fel. Montera om kylaren och återkom.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

+1 vad EyeNEye skrev. Felmontering eller glömt kylpasta/för mycket kylpasta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu monterat om vattenblocket samt fixat glappet mellan backplaten och moderkortet på baksidan. tvättade bort den gamla pastan med kemisk ren aceton samt satte dit ny arctic silver (riskorn i mitten på cpun) och fortfarande går cpun upp till 100 grader och throttlar efter 5 sekunder i prime95. Några tips eller ska man försöka rma h100i?

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Är pumpen korrekt inkopplad? Hörs den?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Är pumpen korrekt inkopplad? Hörs den?

yes pumpen hörs. Den får ström via en sata kabel samt så sitter rpm sladden i CPU_FAN

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

yes pumpen hörs. Den får ström via en sata kabel samt så sitter rpm sladden i CPU_FAN

RPM sladden ska inte sitta i CPU_FAN, utan i CPU OPT

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

RPM sladden ska inte sitta i CPU_FAN, utan i CPU OPT

Måste jag inte ha nått i cpu_fan då? Kan jag sätta en av radiatorfläktarna där?

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Måste jag inte ha nått i cpu_fan då? Kan jag sätta en av radiatorfläktarna där?

Ja, radiatorerfläkar är som vilken fläkt som helst. Sätt någon där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

lyser blocket på cpun? "Corsair" ?

Varvar fläktarna upp direkt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

RPM sladden ska inte sitta i CPU_FAN, utan i CPU OPT

Sladden kan lika gärna sitta i CPU_FAN, det spelar ingen roll.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, radiatorerfläkar är som vilken fläkt som helst. Sätt någon där

Du verkar ju inte ha koll på det här, radiatorfläktarna ska kopplas i blocket så hastigheten kan anpassa efter temperaturen.
Sen ska pumpen ha ström via SATA kabel och pumpen ska kopplas till CPU_FAN för att visa pumpens RPM.

MVH

Till TS: Testa montera om blocket, skulle gissa att det kan vara lösningen.

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

RPM sladden ska inte sitta i CPU_FAN, utan i CPU OPT

Tackar som fan. Med sladden från blocket in i cpu opt så fungerar allt! Nu går den i 60 grader i prime! TACK!

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Tryck på pumpen medans du mäter temperatur, går den ner rejält då så är nått tokigt med monteringen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Du verkar ju inte ha koll på det här, radiatorfläktarna ska kopplas i blocket så hastigheten kan anpassa efter temperaturen.
Sen ska pumpen ha ström via SATA kabel och pumpen ska kopplas till CPU_FAN för att visa pumpens RPM.

MVH

se sista posten.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Känner mig väldigt dum nu men hade satt på fel test i prime och det var därför temperaturerna var mycket lägre. Med small fft går den fortfarande upp i 100 grader

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Du verkar ju inte ha koll på det här, radiatorfläktarna ska kopplas i blocket så hastigheten kan anpassa efter temperaturen.
Sen ska pumpen ha ström via SATA kabel och pumpen ska kopplas till CPU_FAN för att visa pumpens RPM.

MVH

Till TS: Testa montera om blocket, skulle gissa att det kan vara lösningen.

Okej, men det var det jag har fått höra av en vän till mig. Men okej

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Känner mig väldigt dum nu men hade satt på fel test i prime och det var därför temperaturerna var mycket lägre. Med small fft går den fortfarande upp i 100 grader

Testa att montera om igen, och var NOGA (kolla orienteringen på backplaten till exempel, den måste sitta år rätt håll för att fungera). Testa att trycka på blocket som någon innan sa. Går det så fort att nå 100 grader är det nästan uteslutande dålig montering som kan vara felet. Gör om, gör rätt

Permalänk
Medlem

Det behöver du inte göra! Montera om kylaren och ta kort hur kylpastan spridit sig och lägg upp här.

Skrivet av HallonsyltarN:

Känner mig väldigt dum nu men hade satt på fel test i prime och det var därför temperaturerna var mycket lägre. Med small fft går den fortfarande upp i 100 grader

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Det behöver du inte göra! Montera om kylaren och ta kort hur kylpastan spridit sig och lägg upp här.

Skrivet av cheben:

Testa att montera om igen, och var NOGA (kolla orienteringen på backplaten till exempel, den måste sitta år rätt håll för att fungera). Testa att trycka på blocket som någon innan sa. Går det så fort att nå 100 grader är det nästan uteslutande dålig montering som kan vara felet. Gör om, gör rätt

Har monterat om den igen och var verkligen skitnoga denna gången och fortfarande ingen skillnad. För mitt otränade öga ser pastan okej ut. Börjar misstänka att det är något fel med kylaren... (redigering: Trycka på blocket gör ingen skillnad)

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

http://imgur.com/a/oSY2j

http://imgur.com/FuG43dX

http://imgur.com/NIbeKLj

http://imgur.com/AM0WsIk

Har monterat om den igen och var verkligen skitnoga denna gången och fortfarande ingen skillnad. För mitt otränade öga ser pastan okej ut. Börjar misstänka att det är något fel med kylaren...

Vet inte vad andra tycker men tycker det ser vettigt ut, inget som borde ge galna temperaturer. Kanske aningen mycket kylarpasta, men kanske har fel.

PS. Din förhandsvisning av bilderna funkar inte.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Men lyser corsair blocket?? Om det lyser , går fläktarna upp i varv när du belastar??

Den ska ha SATA ström. Sen ska du koppla in till en FAN HEADER på moderkortet. EJ CPU.
Fläktarna kopplar du till CPU_FAN

har du gjort så? Skit i corsair link sålänge...det kan du montera sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Men lyser corsair blocket?? Om det lyser , går fläktarna upp i varv när du belastar??

Den ska ha SATA ström. Sen ska du koppla in till en FAN HEADER på moderkortet. EJ CPU.
Fläktarna kopplar du till CPU_FAN

har du gjort så? Skit i corsair link sålänge...det kan du montera sen

Blocket lyser. Du kan se bilderna som han har laddat upp.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Radiatorfläktarna ska vara inkopplat på blocket. Sen ska pumpen kopplas till CPU_FAN, för att ge RPM-signal till moderkortet.

Testa att skaka slangarna lite. Jucka lite. Tryck på dom

Har du dragit åt skruvarna rätt?

Dvs. höger övre först, vänster nedre . Vänster övre och sist högre undre.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Vad säger corsair link om vätsketempen (den som heter h100i temp i programmet)?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Radiatorfläktarna ska vara inkopplat på blocket. Sen ska pumpen kopplas till CPU_FAN, för att ge RPM-signal till moderkortet.

Testa att skaka slangarna lite. Jucka lite. Tryck på dom

Har du dragit åt skruvarna rätt?

Dvs. höger övre först, vänster nedre . Vänster övre och sist högre undre.

Radiatorfläktarna sitter kopplade till blocket via splitters man fick med. Pumpen sitter kopplad till cpu_fan. Yes drog åt skruvarna så.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vad säger corsair link om vätsketempen (den som heter h100i temp i programmet)?

I link kommer det inte upp någon h100i temp.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Radiatorfläktarna sitter kopplade till blocket via splitters man fick med. Pumpen sitter kopplad till cpu_fan. Yes drog åt skruvarna så.

Kör du "Washers"/brickorna som följde med? Distanserna.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kör du "Washers"/brickorna som följde med? Distanserna.

Om du menar de åtta små så behövdes de för att kunna skruva fast radiatorn i taket. Det är så de visar i instruktionen att man ska använda dem

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

I link kommer det inte upp någon h100i temp.

Kommer det upp någonting i Corsair Link?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |