Spotify under Wine/Ubuntu plötsligt sluta fungera!

Permalänk

Spotify under Wine/Ubuntu plötsligt sluta fungera!

Har länge kört spotify under Wine och det har fungerat klockrent. Men nu plötsligt så funkar det inte längre. När man start spotify så bildas bara en zombie process:

xxxx 16245 7.5 0.0 0 0 ? Zsl 10:17 0:00 [Spotify.exe] <defunct>

Jag har försökt med att installera om spotify, tömma ~./wine. Men det har inte fungera. Skulle uppskatta förslag på hur jag löser detta/felslöker.

Mvh

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

De släppte för någon månad sedan en rad uppdateringar till linuxklienten. Jag har bara testat en en kort stund, men känslan jag fick var att den blivit betydligt stabilare nu.

Permalänk

Jo men tyvär så kostar det ju, och som student försöker jag hålla det tight med utgifterna!

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Inaktiv

Installera ubuntu-versionen. Vad jag vet är den gratis. Eller måste man ha premium för att lyssna?

Permalänk

Har du prövat installera och köra Linux- native klienten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den är som sagt endast för betalande användare tyvär!

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Den är som sagt endast för betalande användare tyvär!

Jag kör native-klienten utan att vara betalande användare – förvisso under Arch Linux och inte Ubuntu, men det borde näppeligen göra någon skillnad.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Kör också Spotify under Ubuntu, visserligen premium men jag har kört "free" också utan problem.

deb http://repository.spotify.com stable non-free

tror jag repon heter.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Ni har helt rätt och jag hade fel. Det gick finemang att använda Spotify's linuxversion! Fattar inte varför dem skriver att den är non-free och jag är säker på att de har skrivit att den var för premium användare! Jävligt nice att jag fick det att funka iaf, tack så mkt alla

MEN jag hade ändå velat veta vad fan som hände med Spotify under wine, varför den helt plötsligt slutar att fungera!

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Ni har helt rätt och jag hade fel. Det gick finemang att använda Spotify's linuxversion! Fattar inte varför dem skriver att den är non-free och jag är säker på att de har skrivit att den var för premium användare! Jävligt nice att jag fick det att funka iaf, tack så mkt alla

MEN jag hade ändå velat veta vad fan som hände med Spotify under wine, varför den helt plötsligt slutar att fungera!

Om jag inte missminner mig var native-versionen bara tillgänglig för premium-kunder tills ganska nyligen, så det är en högst förståelig miss. Med non-free menar de gissningsvis att koden är proprietär – free as in beer, men inte free as in speech.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Ni har helt rätt och jag hade fel. Det gick finemang att använda Spotify's linuxversion! Fattar inte varför dem skriver att den är non-free och jag är säker på att de har skrivit att den var för premium användare! Jävligt nice att jag fick det att funka iaf, tack så mkt alla

MEN jag hade ändå velat veta vad fan som hände med Spotify under wine, varför den helt plötsligt slutar att fungera!

Handlar inte om pengar utan huruvida det är free software eller inte.
Spofity är inte free software och därmed non free.

http://www.debian.org/social_contract
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv men web-versionen kanske?
https://play.spotify.com

// WarWolf

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Skrivet av caligo:

Om jag inte missminner mig var native-versionen bara tillgänglig för premium-kunder tills ganska nyligen, så det är en högst förståelig miss. Med non-free menar de gissningsvis att koden är proprietär – free as in beer, men inte free as in speech.

Har använt native-klienten i snart två år och har aldrig gett spotify ett ända öre. (ArchLinux)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedishPshyco:

Ni har helt rätt och jag hade fel. Det gick finemang att använda Spotify's linuxversion! Fattar inte varför dem skriver att den är non-free och jag är säker på att de har skrivit att den var för premium användare! Jävligt nice att jag fick det att funka iaf, tack så mkt alla

MEN jag hade ändå velat veta vad fan som hände med Spotify under wine, varför den helt plötsligt slutar att fungera!

Som andra redan skrivit, betyder "non-free" enbart att det inte är öppen källkod det handlar om. Spotify är proprietär mjukvara, även om den i sig är gratis.

Vad som hände under Wine är svårt att säga utan att se loggen. Men en vild gissning är att Spotify uppdaterade sig själv, och Wine är inte kompatibel med den senaste versionen av Spotify.
När Wine inte klarar av att köra ett Windows-program, beror det många gånger på att makarna av programmet ifråga använder fula programmeringstricks som faller utanför Windows-standarden, eller att de aänvänder mycket obskyra och odokumenterade funktioner. Detta är rätt vanligt inom Windows-världen. Det finns så oerhört mycket runt Windows som är odokumenterat och okänt, varav Wine inte vet vad den skall göra när den stöter på program som använder dessa okända och odokumenterade funktioner. De enda som kan åtgärda detta är Microsoft själva.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Ni har helt rätt och jag hade fel. Det gick finemang att använda Spotify's linuxversion! Fattar inte varför dem skriver att den är non-free och jag är säker på att de har skrivit att den var för premium användare! Jävligt nice att jag fick det att funka iaf, tack så mkt alla

MEN jag hade ändå velat veta vad fan som hände med Spotify under wine, varför den helt plötsligt slutar att fungera!

Har för mig att det var så att i början innan linux klienten had stöd för reklam så var det enbart premium som gällde.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Kan även jag intyga att jag känner igen att gratisversionen inte fungerat native på Linux tidigare, ska dock som nämnt fungera nu.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Kan även jag intyga att jag känner igen att gratisversionen inte fungerat native på Linux tidigare, ska dock som nämnt fungera nu.

Verkar råda en del förvirring kring detta. För att klargöra:

Tredjepartsklienter till Spotify, detta inkluderar bland annat: despotify, mopidy, allt som baserar på pyspotify, spookify (KDE), spotifyd, tylyfy osv, kräver premiumkonto. Dessa klienter ser ofta ut som spotify, men är alltså tredjepartskopior.

Det är även dessa som, om överhuvudtaget, finns med i repository för distributioner som tex Ubuntu. Utan ändrig av repository är det de som dyker upp, när man i Ubuntu tex söker på spotify i pakethanteraren.

Spotify Preview for Linux, släpptes den 12 Juli 2010, och var då endast tillgänglig för premiumkunder, 3 dagar senare (15. Juli) öppnades den även upp för unlimitedkunder. November 2011 öppnades klienten upp för gratiskunder. Det har alltså varit så nu under snart 3 år och är knappast något nytt.