Lenovo tillkännager passiva Thinkpad Helix med Intel Core M "Broadwell"

Permalänk
Melding Plague

Lenovo tillkännager passiva Thinkpad Helix med Intel Core M "Broadwell"

Nästa generation av Lenovos hybridlättviktare Helix tar steget till 14 nanometer med Intels nya processorfamilj Core M, vilket möjliggör passiv kylning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Specifikationerna och tillbehören imponerar. Även designen ser bra ut även om jag inte är superglad i den "röda pricken"

Jag har bara använt 13,3" och tyckte det var i minsta laget för en laptop. Någon som använt 11" för arbete och vill dela med sig av lite åsikter?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Intressant hybrid, kunde möjligen vara nån enstaka tum större skärm, men denna ska man nog kolla närmare på, gillar den långa batteritiden, om det nu stämmer förstås med 12 timmar lätt arbete.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Intressant med 256 GB i instegsmodellen! Känns som detta kan bli något riktigt häftigt, om man inte vill spela så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Har en laptop på 15,6" och tycker den ibland är liten. Varför inte göra en 1080p 16:9 15,6" surfplatta/laptop? Passiv kylt visst så länge den inte underpresterar massor. Ok att den inte klarar av BF4 på ultra men den inte det jag vill spela så det lugnt men vore najs om kunde spela nya spel på medium/low och klara minst 30fps hällts 60fps.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

Najs! Hade varit intressant att höra vad batteritiden blir utan tangentbordet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

Har en laptop på 15,6" och tycker den ibland är liten. Varför inte göra en 1080p 16:9 15,6" surfplatta/laptop? Passiv kylt visst så länge den inte underpresterar massor. Ok att den inte klarar av BF4 på ultra men den inte det jag vill spela så det lugnt men vore najs om kunde spela nya spel på medium/low och klara minst 30fps hällts 60fps.

Ganska tungt att hålla en 15 tums platta i en hand samtidigt som man trycker på skärmen. Och måste man göra den lättare så är det svårt att kompensera den ökade energiåtgången med ett större batteri... Men det kommer nog också när det blir mindre och mindre komponenter-

Permalänk
Medlem

All hail Helix!

Väldigt trevligt med så högt lagringsutrymme på instegsmodellen samt den ypperliga batteritiden Jag hoppas att 8 GB RAM inte höjer priset så fasansfullt, men det är nog önsketänkande..

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant produkt må jag säga. Gillar speciellt att den är fläktlös!

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt riktigt trevlig ut. Hade själv en 11,6'' skärm under gymnasiet, det fungerade faktiskt riktigt bra. Smidigt att bära med sig och inte klumpigt på något sätt. Den var dock utav lägre upplösning och det var snarare det som satte gränserna för produktiviteten.

Tycker denna ser riktigt trevlig ut. Gäller bara att de spikar tangentbordet så att det blir smidigt att fälla ihop, ta av, ha med sig osv.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

4GB ram? Är detta ett skämt eller...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Ganska tungt att hålla en 15 tums platta i en hand samtidigt som man trycker på skärmen. Och måste man göra den lättare så är det svårt att kompensera den ökade energiåtgången med ett större batteri... Men det kommer nog också när det blir mindre och mindre komponenter-

Vikten är ingen fara då jag skulle använda den då jag sitter ner på tåget eller sitter bekvämt i soffa. Så den skulle lätt få väga 1.5kg för min del

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

4GB ram? Är detta ett skämt eller...?

Detta var väl dock instegsmodellen, bara att välja till mer då man konfigurerar den om man känner behov för mer.

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smogy:

Detta var väl dock instegsmodellen, bara att välja till mer då man konfigurerar den om man känner behov för mer.

Känns klent även för en instegsmodell år 2014, de har ju trots allt tryckt i en 256GB SSD i den.

Permalänk
Medlem

För er som vill ha en lite större skärm så har Lenovo modeller som nästan tillgodoser ert habegär

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2363049/ifa-lenovo-u...

15,6": Flex 2 Pro är en konverterbar bärbar dator som kan fälla skärmen 300°. Ok den går inte riktigt att konvertera till en platta...

19,5": Horizon 2s
21,5": Horizon 2e

Dessa kan man i nödfall även använda som plattor, även om batteritiden blir lidande (inte konstigt med så stora skärmar kanske)

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Jag vill se prestandatester på dessa Broadwell Core M chip. Känns mycket tveksamt att köpa en laptop/hybrid för 10000-13000 med en 4,5W processor. Det gäller både Thinkpad Helix och Asus Zenbook UX305. Passivt i all ära men till vilket pris?
Som jämförelse sitter en 15W processor i Microsoft Surface Pro 3.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

$999 motsvarar inte 10.000kr.. det är 7452kr om ni kollar t.ex Forex ;).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag vill se prestandatester på dessa Broadwell Core M chip. Känns mycket tveksamt att köpa en laptop/hybrid för 10000-13000 med en 4,5W processor. Det gäller både Thinkpad Helix och Asus Zenbook UX305. Passivt i all ära men till vilket pris?
Som jämförelse sitter en 15W processor i Microsoft Surface Pro 3.

/Knight

Håller med, dock är Surface Pro 3 väl 22nm Haswell?
Sen har man sett flertalet av dessa fläktlösa plattor där den större processorn faktiskt var sämre, eftersom den inte kunde användas effektivt med så låg effekt. Så batteritiden blev sämre och prestandan inte bättre, trots att den är kraftigare.
Så frågan är väl, hur pass "snabb" är denna Broadwell Core M...

Skrivet av TAG9217:

Känns klent även för en instegsmodell år 2014, de har ju trots allt tryckt i en 256GB SSD i den.

De måste ju ha billigaste versionen eftersom folk annars bara gnäller på priset. Det finns en anledning till att tex 120GB SSD och 4GB USB minnen fortfarande finns på marknaden... och inte är det för att de är bra.
Sen är mSata också enkel att ta allt från 16 till 512GB (och ibland större), utan att det tar mer plats, och eftersom 256GB är den mest priseffektivaste lagringen du kan hitta nu, så är det naturligt val.

Skrivet av demon_speed:

$999 motsvarar inte 10.000kr.. det är 7452kr om ni kollar t.ex Forex ;).

7452 + 25% moms = 9315kr + fraktkostnader... så strax under 10kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

$999 motsvarar inte 10.000kr.. det är 7452kr om ni kollar t.ex Forex ;).

Och så får du lägga på svensk skatt och lite vinstmarginal för återförsäljare. Wops! 10k.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli riktigt jobbigt att jag måste ha en ethernet kontakt på min bärbara PC. Lenovo har släpper mängder med jätte fina ultra portabla just nu , men ingen med ethernet inbyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

$999 motsvarar inte 10.000kr.. det är 7452kr om ni kollar t.ex Forex ;).

Ett ord: Moms

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Det börjar bli riktigt jobbigt att jag måste ha en ethernet kontakt på min bärbara PC. Lenovo har släpper mängder med jätte fina ultra portabla just nu , men ingen med ethernet inbyggt

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

OnT: Jag fattar inte vad lenovo har emot högupplösta paneler? De har bland de bästa tangentbord du kan hitta på en laptop, fin byggkvalité (varje fall i ThinkPad-serien), fantastisk trackpoint. Men... Vad är problemet!?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Och så får du lägga på svensk skatt och lite vinstmarginal för återförsäljare. Wops! 10k.

+ Tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

http://www.kjell.com/image/Product_130400453484746375/product...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

OnT: Jag fattar inte vad lenovo har emot högupplösta paneler? De har bland de bästa tangentbord du kan hitta på en laptop, fin byggkvalité (varje fall i ThinkPad-serien), fantastisk trackpoint. Men... Vad är problemet!?

Yoga 2 kör 3200x1800, så dom borde ju kunna smälla på även i den här..

Permalänk
Medlem

Stöder dessa "convertible" t ex ubuntu? Eller rättare sagt stöder ubuntu dem?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Något nytt om Lenovo yoga serien?