1. Av utbildaren får man ett utbildningsbevis. Detta är tänkt att fungera som ett intyg på att man gått en utbildning som ska följa läroplan TLP10. Tyvärr så finns det en del oseriösa aktörer på marknaden, så det funkar, tyvärr, inte riktigt som tanken är. Jag vill minnas att Maskinleverantörerna, som är branschorganisation, har haft en vit lista, där man listat seriösa aktörer. Vet inte om den fortfarande finns kvar.
2. Det finns, som sagt, en del mindre seriösa aktörer på marknaden och i en del fall så får man, på ett par timmar, sitt utbildningsbevis där det står att man har köra ALLA trucktyper. I bästa fall har man sett en truck på håll, typ. Det finns dock, sedan TLP10 infördes, inte något krav på utbildningen ska ta si eller så lång tid (men det finns rekommendationer), utan man har istället valt att enbart ställa upp krav för vad man ska kunna. Det kan, om man har fallenhet för det och kanske fått möjlighet att läsa teoriboken i förväg, mycket väl gå att genomföra på 2 dagar med tillräcklig kvalitet, men generellt skulle jag säga att man behöver lägga 3 dagar för teori och praktik för motviktstruck om man inte har några direkta förkunskaper.
Det finns inte heller något som säger hur man ska tillförskansa sig kunskaperna (även om det rekommenderas att utbildningen åtminstone till viss del är lärarledd). Man skulle mycket väl kunna läsa teorin hemma på egen hand och sedan skriva teoriprovet. Det är helt upp till utbildaren. Mina elever har oftast inte några förkunskaper och kör 5 dagar för B-teori och praktik för ledstaplare, skjutstativ och motvilkt på mina utbildningar. Det räcker oftast till för att nå en tillräcklig nivå för att kunna "övningsköra på egen hand" på ett säkert sätt.
3. Jag har inte koll på vad utbildare generellt tar, men ja, det är nog billigt. Jag tror att man kan få betala runt 10000kr hos de lite större utbildnarna, typ Toyota, Atlet osv. Fast då får man nog iofs i regel behörighet för skjutstativtruck och ledstaplare åxå.
5. Arbetsgivaren har som krav på sig att man ska verifiera att personen ifråga har tillräcklig kunskap och vana för att kunna framföra trucken på ett säkert sätt. Har man ett utbildningsbevis som visar att man gått en utbildning så ska det, i teorin åtminstone, räcka för att arbetsgivaren ska kunna utfärda ett körtillstånd som ger en lov att köra trucken för/hos arbetsgivaren. Med rådande läge, med oseriösa utbildare osv, så skulle nog jag, som arbetsgiare, åtminstone kolla upp om det är en seriös aktör. Många arbetsgivare vill gärna se medarbetaren köra lite för att kunna få en uppfattning om man verkligen kan köra framföra trucken och vad man har får vana.
Brister arbetsgivaren i denna kontroll och det visar sig att medarnetaren inte hade tillräckliga kunskaper så faller, i praktiken, hela anvsaret på arbetsgivaren om det händer en olycka.
Som medarbetare får/bör/ska man inte köra utan att man fått ett körtillstånd (som ska vara skriftligt), då detta väl närmast kan jämföras med olovlig körning med bil, typ. Det ska framgå vilka trucktyper man får köra och var man får framföra dem.
Utöver det är ju, såklart, arbetsgivaren skyldig att informera om risker i arbetet, hur de udviks, lokala körregler osv osv.
TLP10 finns att ladda ner tex här:
http://www.toyota-forklifts.se/SiteCollectionDocuments/F%C3%B...
Har man själv läst igenom den är det lättare att bilda sig en uppfattning om fall utbildaren är seriös.
Edit:
För att förtydliga punkt 5 en aning så innebär det i praktiken att du MÅSTE ha gått en utbildning, annars får inte arbetsgivaren låta dig köra. Det är klart att arbetsgivaren helst slipper att själv skicka dig på utbildning och så tillvida så "imponerar" väl ett utbildningsbevis.
Vissa arbetsgivare låter ALLA nyanställda gå en utbildning oavsett man redan har en eller inte.