Att ladda upp ett videoklipp på Youtube

Permalänk
Inaktiv

Att ladda upp ett videoklipp på Youtube

Hej Clockers!

Jag har försökt hitta ett bra forum för att fråga om hur man lägger upp ett videoklipp på Youtube.

Jag har nämligen skaffat mig ett skärminspelningsprogram som heter Dxtory, håller på att spela in mina gaming sessioner. Igår drog jag en video på ca 40 minuter och filmen blev så stor som 113 gb. Youtube höll på att bearbeta filmen i ca 5 timmar men när det var färdigt så kom filmen aldrig upp på nätet.

Är 113 gb mycket för 40 minuters film?

Någon som känner till programmet eller vilka inspelningsinställningar man ska ha? Ska man ha något efterhanteringsprogram för att komprimera filmen man spelat in?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kör filmen genom tex handbrake och den kommer minska radikalt i storlek. Fundera även på att skaffa redigeringsprogram tex Windows Movie Maker, Sony vegas, Pinnacle Studio etc för att bättre kunna klippa samt ändra filmen.

Länk:
https://handbrake.fr/

Och ja, 113 GB för 40min är grymt mycket, dock inte ovanligt då filmen från dxtory är okomprimerad och därför väldigt stor.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Ja, 113GB är mycket för 40 minuter. Fast beror väl vad man jämför med. Men en vanlig YouTube-film är långt, långt ifrån 113GB.
Jag kan inte Dxtory, men det borde gå att ändra kodek osv för att få ner storleken på filen ordentligt.
Om du vill kan du prova med Open Broadcaster Software. Man kan streama till t.ex Twitch med den, men det går även att spara en fil lokalt på datorn också. Det är vad jag har använt, och tycker det är lätt att komma igång med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thestar19:

Kör filmen genom tex handbrake och den kommer minska radikalt i storlek. Fundera även på att skaffa redigeringsprogram tex Windows Movie Maker, Sony vegas, Pinnacle Studio etc för att bättre kunna klippa samt ändra filmen.

Länk:
https://handbrake.fr/

Och ja, 113 GB för 40min är grymt mycket, dock inte ovanligt då filmen från dxtory är okomprimerad och därför väldigt stor.

Hur komprimerar man den då?

EDIT: Oj, fick en liten chock när jag såg priset på Sony Vegas Pro, 4000 kronor?! Finns det något billigare alternativ som är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

EDIT: Oj, fick en liten chock när jag såg priset på Sony Vegas Pro, 4000 kronor?! Finns det något billigare alternativ som är bra?

Vet inte om du såg det, men han gav 2 andra förslag också, varav det ena, Windows Movie Maker, är gratis. Lättanvänt och bra om du inte ska göra några avancerade grejer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Vet inte om du såg det, men han gav 2 andra förslag också, varav det ena, Windows Movie Maker, är gratis. Lättanvänt och bra om du inte ska göra några avancerade grejer.

Har använt WMM förut, har aldrig riktigt gillat det programmet, men man kanske får ge det en chans igen, var ju kanske en 5 år sen man använde det.

EDIT: Det borde väl finnas andra program också? Jag hade liksom ingen aning om Mirillis Action, Dxtory och Bandicam. Endast Fraps och OBS. Så det finns säkert något program som ligger och gömmer sig som är hundra gånger bättre än Windows movie maker, men som är billigare än Sonys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Har använt WMM förut, har aldrig riktigt gillat det programmet, men man kanske får ge det en chans igen, var ju kanske en 5 år sen man använde det.

EDIT: Det borde väl finnas andra program också? Jag hade liksom ingen aning om Mirillis Action, Dxtory och Bandicam. Endast Fraps och OBS. Så det finns säkert något program som ligger och gömmer sig som är hundra gånger bättre än Windows movie maker, men som är billigare än Sonys!

Använd handbrake, det är gratis, open source, och låter dig konvertera filmen med en mängd olika inställningar och Codecs. Komprimerar du med H.264/X264 för videon och AAC för ljudet så kommer dina filmer att bli många gånger mindre

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kira9204:

Använd handbrake, det är gratis, open source, och låter dig konvertera filmen med en mängd olika inställningar och Codecs. Komprimerar du med H.264/X264 för videon och AAC för ljudet så kommer dina filmer att bli många gånger mindre

Jo jag tänkte köra Handbrake, men vilka program finns det för att fixa intro, klippa och sånt? Något annat än WMM och Sonys program? Något som ligger typ runt 200 - 1000 kr?

Permalänk

Utan företagskonto eller Youtube-partnerskap kan man väl bara lägga upp 10-minutersklipp? Eller har det ändrat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HellDildo:

Utan företagskonto eller Youtube-partnerskap kan man väl bara lägga upp 10-minutersklipp? Eller har det ändrat?

Haha fan, det kanske var därför inte mitt 40 minuters klipp lades upp. xD

EDIT: Fick dock ingen varning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Utan företagskonto eller Youtube-partnerskap kan man väl bara lägga upp 10-minutersklipp? Eller har det ändrat?

Jag är rätt säker på att det är ändrat

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kira9204:

Använd handbrake, det är gratis, open source, och låter dig konvertera filmen med en mängd olika inställningar och Codecs. Komprimerar du med H.264/X264 för videon och AAC för ljudet så kommer dina filmer att bli många gånger mindre

Blir det 1080p när man använder H.264/X264? Blir ljudet bra i AAC?

Permalänk

En snabb googling senare ser jag att restriktionerna har ändrat ganska mycket, men det finns ändå vissa begränsningar som kan gälla TS. Läs här: https://support.google.com/youtube/answer/71673?hl=en

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HellDildo:

En snabb googling senare ser jag att restriktionerna har ändrat ganska mycket, men det finns ändå vissa begränsningar som kan gälla TS. Läs här: https://support.google.com/youtube/answer/71673?hl=en

TACK! Det var välbehövligt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

TACK! Det var välbehövligt att veta.

https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en&ref_t...
Kan även vara bra att läsa om du tänkt att dra igenom klippet i handbrake eller liknande. Själv använder jag MediaCoder före handbrake. Även MediaCoder är gratis men både är bra så spelar ingen roll vilken du väljer.
Jag brukar sikta på inställningarna för "high quality uploads för creators with enterprise quality internet connections". Med andra ord, svenskt fiber.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Hur komprimerar man den då?

EDIT: Oj, fick en liten chock när jag såg priset på Sony Vegas Pro, 4000 kronor?! Finns det något billigare alternativ som är bra?

Använder själv Pinnacle Studio 15, kostade 499 och har alla funktioner jag behöver. Om du vill ha lite alternativ ger en snabb google sökning dessa länkar:

http://video-editing-software-review.toptenreviews.com/
http://www.pcmag.com/category2/0,2806,4835,00.asp

Har många vänner som rekommenderar Sony Vegas samt Adobe Premier Elements, båda är dock relativt dyra.

Windows Movie Maker fungerar utmärkt om du bara vill klippa filmen lite. Dock har programmet problem med stora filer enligt min erfarenhet.

Precis som många har sagt, Ladda ner Handbrake, Kör filmerna genom Handbrake och redigera filmerna sedan i tex Pinnacle Studio.

Om jag minns rätt så ger Shadowplay dvs Nvidia funktionen i Geforce Experience färdigkomprimerade filmer men är inte helt säker på detta. Fungerar dock ej om du har AMD.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thestar19:

Använder själv Pinnacle Studio 15, kostade 499 och har alla funktioner jag behöver. Om du vill ha lite alternativ ger en snabb google sökning dessa länkar:

http://video-editing-software-review.toptenreviews.com/
http://www.pcmag.com/category2/0,2806,4835,00.asp

Har många vänner som rekommenderar Sony Vegas samt Adobe Premier Elements, båda är dock relativt dyra.

Windows Movie Maker fungerar utmärkt om du bara vill klippa filmen lite. Dock har programmet problem med stora filer enligt min erfarenhet.

Precis som många har sagt, Ladda ner Handbrake, Kör filmerna genom Handbrake och redigera filmerna sedan i tex Pinnacle Studio.

Om jag minns rätt så ger Shadowplay dvs Nvidia funktionen i Geforce Experience färdigkomprimerade filmer men är inte helt säker på detta. Fungerar dock ej om du har AMD.

Kan man skapa intron i Pinnacle?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kira9204:

Använd handbrake, det är gratis, open source, och låter dig konvertera filmen med en mängd olika inställningar och Codecs. Komprimerar du med H.264/X264 för videon och AAC för ljudet så kommer dina filmer att bli många gånger mindre

Skulle du/någon kunna guida mig om hur man använder Handbrake? Jag lyckas inte konvertera mina inspelade filmer från Dxtory. Har spelat in i AVI. Står att jag bara kan konvertera MKV och MP4 filer.

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

EDIT: Oj, fick en liten chock när jag såg priset på Sony Vegas Pro, 4000 kronor?! Finns det något billigare alternativ som är bra?

http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiope

Enda budgetprogrammet som är uthärdligt att jobba med enligt mig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.