SSD i IDE, får blåskärmar vid byte.

Permalänk

SSD i IDE, får blåskärmar vid byte.

Hejsan. Har haft stora problem med min dator, nu är det löst tack och lov. Dock har jag problem med IDE/AHCI, någon sa att jag skulle sätta IDE när jag installerar från en optisk rom. När jag försöker sätta AHCI igen så får jag blåskärm när jag försöker gå in i Windows och jag börjar om från boot igen.

Har en Samsung SSD 840, går detta att lösa eller är en oformatering ett måste igen?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd

Om du byter läge måste du installera om Windows för att det skall fungera. Alltså, om du installerar med hårddisken i AHCI så måste du köra AHCI. Installerar du med hårddisken i IDE så måste du köra det. Jag rekommenderar dock AHCI.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

SSD ska vara i AHCI, ODD ska vara i IDE. Kan du inte välja olika för olika portar gör du vad du egentligen borde gjort för länge sedan och installerar från USB.
Du kan inte byta sata mode efter du installerat windows utan en fix i registret, men eftersom det är en nyinstallation är det bättre om du bara installerar på rätt vis istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hah, verkar som den där "någon" har lurat dig isåfall

Som dom andra säger, det ska vara samma läge HELA TIDEN både vid installation och efter. Annars blir det en massa problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Finns ett litet registerhack som kanske kan hjälpa dig.
Boota upp maskinen i IDE läge så att du kan ändra i registret
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JenzA:

Finns ett litet registerhack som kanske kan hjälpa dig.
Boota upp maskinen i IDE läge så att du kan ändra i registret
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Precis vad jag tänkte länka till, mycket bra tips.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Finns ett litet registerhack som kanske kan hjälpa dig.
Boota upp maskinen i IDE läge så att du kan ändra i registret
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

Gjorde detta när jag installerade i fel läge, fungerar bra.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

SSD ska vara i AHCI, ODD ska vara i IDE. Kan du inte välja olika för olika portar gör du vad du egentligen borde gjort för länge sedan och installerar från USB.
Du kan inte byta sata mode efter du installerat windows utan en fix i registret, men eftersom det är en nyinstallation är det bättre om du bara installerar på rätt vis istället.

AHCI skall man köra så långt det går. Även på ODD.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

AHCI skall man köra så långt det går. Även på ODD.

Det fyller ingen funktion på optiska media och många spelare har problem med AHCI, så nej. Jag har själv erfarenhet av spelare som krånglar med AHCI men fungerar ua i IDE-läge.

Funkar den optiska läsaren med AHCI, bra, ingen åtgärd behövs. Upplever man krångel så kan man börja med att växla den till IDE.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

SSD ska vara i AHCI, ODD ska vara i IDE. Kan du inte välja olika för olika portar gör du vad du egentligen borde gjort för länge sedan och installerar från USB.
Du kan inte byta sata mode efter du installerat windows utan en fix i registret, men eftersom det är en nyinstallation är det bättre om du bara installerar på rätt vis istället.

ODD ska inte vara i IDE, vad är detta för skit folk håller på med. AHCI stöder både optiska enheter och hårddiskar sedan Core2Duo tiden ffs.

Skrivet av iller:

AHCI skall man köra så långt det går. Även på ODD.

Exakt!

Skrivet av MultiMan:

Det fyller ingen funktion på optiska media och många spelare har problem med AHCI, så nej. Jag har själv erfarenhet av spelare som krånglar med AHCI men fungerar ua i IDE-läge.

Funkar den optiska läsaren med AHCI, bra, ingen åtgärd behövs. Upplever man krångel så kan man börja med att växla den till IDE.

Upplever man problem med detta, BYT den optiska enheten till en tillverkad inom 4-5 år. de kostar hela 200kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

ODD ska inte vara i IDE, vad är detta för skit folk håller på med. AHCI stöder både optiska enheter och hårddiskar sedan Core2Duo tiden ffs.

Upplever man problem med detta, BYT den optiska enheten till en tillverkad inom 4-5 år. de kostar hela 200kr...

Eller så kör man sin optiska drive i IDE och slipper köpa en ny for 200kr. Finns ingen poäng att byta till ahci för en optisk enhet, man vinner inget på det. Har tidigare hjälpt bygga ihop datorer där optiska enheten inte fungerar i ahci men inte har några problem alls i ide. Varför lägga pengar på något som man kan ordna med en enkel ändring i bios?

Permalänk
Medlem

Har själv hållt på massor med att få AHCI fungera med MacBook pro, men slutade till slut med det då det viktiga är att NCQ fungerar för att få det mesta ur din SSD, när du installerar Windows/ett OS på hårddisken, se till att det är AHCI, när jag installerade Mac OS X är det AHCI till exempel, sedan kommer NCQ vara enabled oavsett om det är IDE eller AHCI, men du behöver sätta på TRIM manuellt.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eller så kör man sin optiska drive i IDE och slipper köpa en ny for 200kr. Finns ingen poäng att byta till ahci för en optisk enhet, man vinner inget på det. Har tidigare hjälpt bygga ihop datorer där optiska enheten inte fungerar i ahci men inte har några problem alls i ide. Varför lägga pengar på något som man kan ordna med en enkel ändring i bios?

Vet inte hur det är för dig, men...
- IDE finns inte på nya moderkort.
- 200kr är vad jag spenderar på tryckluft på 3 månader för att rengöra datorer.
- jag föredrar 100% fungerande över pilleri, och ev prestanda problem med SSD.

Det är 3 luncher på stan, inte direkt månadslönen. Och NÄR den väl fungerar sen, så kan du ju ha denna i flera generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet inte hur det är för dig, men...
- IDE finns inte på nya moderkort.
- 200kr är vad jag spenderar på tryckluft på 3 månader för att rengöra datorer.
- jag föredrar 100% fungerande över pilleri, och ev prestanda problem med SSD.

Det är 3 luncher på stan, inte direkt månadslönen. Och NÄR den väl fungerar sen, så kan du ju ha denna i flera generationer.

"IDE" läge finns väl i alla BIOS?
P-ATA däremot har ju försvunnit helt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Vet inte hur det är för dig, men...
- IDE finns inte på nya moderkort.
- 200kr är vad jag spenderar på tryckluft på 3 månader för att rengöra datorer.
- jag föredrar 100% fungerande över pilleri, och ev prestanda problem med SSD.

Det är 3 luncher på stan, inte direkt månadslönen. Och NÄR den väl fungerar sen, så kan du ju ha denna i flera generationer.

IDE finns i allra högsta grad kvar på relevanta moderkort. Det är standard i både Z97 och X99. Har inte sett några moderkortstillverkare som tagit bort IDE än. Däremot så verkar de flesta satt AHCI som standard nu.

Det verkar för övrigt vara tämligen ovanligt att stöd faktiskt tas bort från BIOS/UEFI när det en gång lagts in. Till och med ISA är ju kvar även om den fysiska porten sedan länge är död. Det verkar i alla fall delvis bero på att BIOS var en stor klump Asembler som ingen ville rota i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet inte hur det är för dig, men...
- IDE finns inte på nya moderkort.
- 200kr är vad jag spenderar på tryckluft på 3 månader för att rengöra datorer.
- jag föredrar 100% fungerande över pilleri, och ev prestanda problem med SSD.

Det är 3 luncher på stan, inte direkt månadslönen. Och NÄR den väl fungerar sen, så kan du ju ha denna i flera generationer.

Kan ju tillägga att den dvd-spelaren det gällde hade sata-kontakt. Dock ville den inte boota från den om den var inställd i AHCI, som tur var så gick det att splitta portarna så att hälften gick i AHCI och andra hälften i IDE. Jag ser FORTFARANDE ingen poäng i att lägga 200 kr i onödan när det enda som krävs är några knapptyck på tangentbordet. En optisk drive vinner ingenting på att köras i AHCI så om den fungerar felfritt i IDE så tycker jag att det är det bästa alternativet. Jag går inte ut på stan och beställer tre luncher för att sedan kasta dom, jag fördrar att använda fungerande komponenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

"IDE" läge finns väl i alla BIOS?
P-ATA däremot har ju försvunnit helt.

Ahh, jo det var PATA jag tolkade det som. IDE disk/spelare är fortfarande ATA eller IDE för mig, då det är namnet de hade innan SATA kom och komplicerade det

Skrivet av Frispel:

Kan ju tillägga att den dvd-spelaren det gällde hade sata-kontakt. Dock ville den inte boota från den om den var inställd i AHCI, som tur var så gick det att splitta portarna så att hälften gick i AHCI och andra hälften i IDE. Jag ser FORTFARANDE ingen poäng i att lägga 200 kr i onödan när det enda som krävs är några knapptyck på tangentbordet. En optisk drive vinner ingenting på att köras i AHCI så om den fungerar felfritt i IDE så tycker jag att det är det bästa alternativet. Jag går inte ut på stan och beställer tre luncher för att sedan kasta dom, jag fördrar att använda fungerande komponenter...

Okej, kan hålla med dig där, OM du kan ändra så endast DEN porten kör ide läge, vilket inte alla moderkort kan, så är det en onödig utgift. Men det är dumt att sätta SSD/HDD i IDE läge bara för att DVDn inte kan fungera om du inte kan separera dem, när det är en sådan löjligt låg kostnad.
Sen att en optisk enhet har ca 1000 timmars drift, var på linsen försvagas redan efter ca 200 timmar är dock en bra anledning enligt mig att byta den ibland. Hellre det än en skiva som inte går att läsa och du får problem så. Men självklart, fungerar den 100% så kör på det.

Kan tillägga att jag själv oftast använder USB sticka när jag installerar Windows idag, eftersom det går snabbare, du kan slipstreama in alla patchar och du slipper DVD enheten helt.