Blurayspelare med usb 3 ? hittar inte EXT HDD

Permalänk
Medlem

Blurayspelare med usb 3 ? hittar inte EXT HDD

Har ett litet problem här. Vi har en blurayspelare till barnen med en extern hd inkopplad (usb2) som drivs helt via usb:n.

Sen hittade jag en extern HD på 4 tb med separat strömförsörjning som jag köpte. Den har usb 3.0 men stödjer usb 2.0.
Blurayspelaren hittar inte den nya hddn. jag har bytat ut sladden mot en usb 2 och jag har senaste firmware nu.

Vad är det som är problemet ? Jag ringde Samsung, men somvanligt har dom dära som sitter i supporten noll koll och behövde 1-2 dagar att kolla upp detta och skulle sen återkomma

tacksam för svar. Fredrik

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem

Antagligen hur disken är formaterad, finns ju olika sätt Windows (fat32, NTFS)/Mac/Linux etc.
Exempelvis har vi maskiner på jobbet som inte fungerar med Linux formaterade diskar.
Skulle möjligen kunna ha med intieringen av disken att göra om det är GPT eller MBR (det du väljer innan disken formateras).

Små USB minnen har väl oftast FAT32 eller eXFAT tror jag.. kanske så enkelt så att den inte klarar en hårddisk som har NTFS ?
Men nu gissar jag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Antagligen hur disken är formaterad, finns ju olika sätt Windows (fat32, NTFS)/Mac/Linux etc.
Exempelvis har vi maskiner på jobbet som inte fungerar med Linux formaterade diskar.
Skulle möjligen kunna ha med intieringen av disken att göra om det är GPT eller MBR (det du väljer innan disken formateras).

Små USB minnen har väl oftast FAT32 eller eXFAT tror jag.. kanske så enkelt så att den inte klarar en hårddisk som har NTFS ?
Men nu gissar jag bara.

Båda Hdds har varit formaterade med NTFS. genom samma pc. kör man FAT32 så stödjer den inte större filer än 4 gb.

Det kommer inte upp något GPT eller MBR. vad är det för något ?

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det beror på storleken, spelaren stödjer förmodligen bara MBR partitionerade diskar men en 4Tbyte partition måste vara GPT.
Du skulle kunna prova att partitionera om disken till en 2Tbyte MBR bara för att testa om du inte är rädd för att tömma den men prova inte om du inte vill tömma den...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ok ska prova detta senare ikväll när vi kommer hem så återkommer jag med svar.
Men då menar du att jag partionerar om 4tb så att bara 2 tb blir synligt på den så att säga ? Nej det är ingen fara, som tur är ligger allt i datorn som backup.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FiddeX:

ok ska prova detta senare ikväll när vi kommer hem så återkommer jag med svar.
Men då menar du att jag partionerar om 4tb så att bara 2 tb blir synligt på den så att säga ? Nej det är ingen fara, som tur är ligger allt i datorn som backup.

Ja prova att radera alla partitioner på disken och skapa sedan en 2 Tbyte MBR som du sedan ntfs formaterar eftersom ntfs verkar fungera.
Fungerar det kan du sen kolla om det fungerar om du skapar en partition till av det oanvända utrymmet.

Aannars är det kanske så att du bara kan ha max 2Tbyte stora diskar till spelaren

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkade stämma. jag formaterade om den som mbr 2 tb då hittade den Hddn. efter det provade jag att formaterad om den till till 2,5tb mbr men då gick den över automatiskt till GPT då fungerade den inte.

jävla skit att man sitter med en 4 tb och bara kan använda 2 :/

Någon som vill köpa en Seagate Expansion Desktop Drive V2 USB 3.0 4TB ?

tack för hjälpen btw.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FiddeX:

Det verkade stämma. jag formaterade om den som mbr 2 tb då hittade den Hddn. efter det provade jag att formaterad om den till till 2,5tb mbr men då gick den över automatiskt till GPT då fungerade den inte.

jävla skit att man sitter med en 4 tb och bara kan använda 2 :/

Någon som vill köpa en Seagate Expansion Desktop Drive V2 USB 3.0 4TB ?

tack för hjälpen btw.

Maxstorleken som kan adresseras är 2,2 Tbyte utifall du vill optimera det.
http://support.microsoft.com/kb/2581408

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.