Permalänk
Medlem

CPU-kylare till Haswell-E!

Jag behöver lite hjälp att välja CPU-kylare till Haswell-E 2011-3? Vad rekommenderar ni? Jag har rätt höga minnen så den måste vara relativt kompakt.

Jag har tittat på:

Corsair H55 Hydro Series CPU Kylare

Noctua NH-U9B SE2

Jag har ingen erfarenhet av vattenkylning, men Corsair H55 och liknande är väl helt slutna (underhållsfria?) system? Eller, finns det kanske prisvärda luftkylare som ger mer för pengarna?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kolla Noctua Nh-D15, har den själv och är sjukt nöjd.

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

Jag behöver lite hjälp att välja CPU-kylare till Haswell-E 2011-3? Vad rekommenderar ni? Jag har rätt höga minnen så den måste vara relativt kompakt.

Jag har tittat på:

Corsair H55 Hydro Series CPU Kylare

Noctua NH-U9B SE2

Jag har ingen erfarenhet av vattenkylning, men Corsair H55 och liknande är väl helt slutna (underhållsfria?) system? Eller, finns det kanske prisvärda luftkylare som ger mer för pengarna?

Om du har tänkt ge dig på lite överklockning så är jag rädd att en Corsair H55 inte räcker till. Om du är inne på slutna vattenkylda system så råder jag dig nog att titta på Corsair H100i eller H105 istället eller liknande storlek. Men du har helt rätt i att de är helt slutna och förhoppningsvis underhållsfria

Annars är kylaren Printscreen rekommenderade en väldigt bra kylare, men kan bli problem med höga minnen, speciellt om du har en normalt utformad X99bräda med minnen på båda sidor om CPU-sockeln.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Om du har tänkt ge dig på lite överklockning så är jag rädd att en Corsair H55 inte räcker till. Om du är inne på slutna vattenkylda system så råder jag dig nog att titta på Corsair H100i eller H105 istället eller liknande storlek. Men du har helt rätt i att de är helt slutna och förhoppningsvis underhållsfria

Annars är kylaren Printscreen rekommenderade en väldigt bra kylare, men kan bli problem med höga minnen, speciellt om du har en normalt utformad X99bräda med minnen på båda sidor om CPU-sockeln.

Yes stämmer. Ska kolla in H100i/H105!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kolla Noctua Nh-D15, har den själv och är sjukt nöjd.

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Den är kompatibel med mitt moderkort MSI X99S Gaming7 , men det säger (väl) inget om utrymmeskravet kring högre minnesmoduler.

Permalänk
Medlem

Jag har nästan helt bestämt mig för att köra på Noctua NH-U14S som skall fungera till 2011 fullt ut. På 2011-3 kan den tydligen täcka första pcie-sloten på en del moderkort, men inte minnesslottar verkar det som.

Beställer senast måndag och kan skriva om mina upplevelser när allt är på plats.

Permalänk
Medlem

H100i ser lovande ut

Permalänk

Själv tycker jag bara det är krångel med sluten vattenkylning. På min förra H50 så lät pumpen som en kaffekokare..

Rekommenderar den här! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281. Jag fick plats med mina Corsair Vengeance minnen under den här, var bara tvungen att klippa bort en liten bit aluminium. Den presterar bra och är skitsnygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag har nästan helt bestämt mig för att köra på Noctua NH-U14S som skall fungera till 2011 fullt ut. På 2011-3 kan den tydligen täcka första pcie-sloten på en del moderkort, men inte minnesslottar verkar det som.

Beställer senast måndag och kan skriva om mina upplevelser när allt är på plats.

Vore klart intressant att höra!

Jag gillar dock att vattenkylning H100/105/... är nätta kring sockeln och minnesplatserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Själv tycker jag bara det är krångel med sluten vattenkylning. På min förra H50 så lät pumpen som en kaffekokare..

Rekommenderar den här! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281. Jag fick plats med mina Corsair Vengeance minnen under den här, var bara tvungen att klippa bort en liten bit aluminium. Den presterar bra och är skitsnygg

Jag gillar ditt förslag också. Ska kika på sweclockers recension!

Permalänk

Personligen tycker jag att en entusiast plattform förtjänar riktig kylning, Custom loop

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Om du har noctuakylare så finns det en mountinbracket för 2011-3 socket vet dock inte om det finns för andra kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kena91:

Om du har noctuakylare så finns det en mountinbracket för 2011-3 socket vet dock inte om det finns för andra kylare.

Såhär står det på Noctuas faq på både D15 och U14S:

Citat:

Is the cooler compatible with the LGA2011-3 socket?
Yes. Due to the heatsink mounting mechanism being identical on LGA2011-0 and 2011-3, the cooler supports both types of LGA2011-3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Personligen tycker jag att en entusiast plattform förtjänar riktig kylning, Custom loop

Det är väl så egentligen, men ekonomin får man ta hänsyn till ibland!

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av Corsair H60 vid hög belastning/överklockning osv?

Permalänk
Skrivet av Duuude:

Det är väl så egentligen, men ekonomin får man ta hänsyn till ibland!

Skrivet av Duuude:

Erfarenheter av Corsair H60 vid hög belastning/överklockning osv?

Så kan det vara Rekommenderar dig dock att försöka skrapa ihop till en Noctua NH-D15 eller H100/H105/H110 om minnena inte får plats under Noctua kylaren, Det är verkligen värt dom extra slantarna H60 kommer svettas rejält med en överklockad Haswell-E CPU

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

folk som köper en entusiast plattform bör ha lite koll på sakerna, just saying

Jag skulle personligen dra custom vatten

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

Erfarenheter av Corsair H60 vid hög belastning/överklockning osv?

H60 är en billigare budgetkylare och presterar också därefter, så undvik den.

Om du funderar på sluten vattenkylning så kolla på minst H80i eller över till dessa CPUer

Dock skaffa bara sluten vattenkylning om det verkligen behövs PGA utrymmesskäl, vanlig luftkylning är lika bra eller bättre, samt säkrare kylning, också enklare att montera, plus som grädde på moset tystare.

EDIT: Vad hade du tänkt dig att använda för chassi?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

H105 skulle jag köra på om jag var du.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Om jag vore du skulle jag köra på en custom loop eller en redig luftkylare från Noctua.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Citat:

folk som köper en entusiast plattform bör ha lite koll på sakerna, just saying

Tja, min entusiasm är mer inför slutresultatet jag vill nå, inte en manifestation för den erfarenhet jag tycker mig besitta för tillfället. Kort sagt jag samkör entusiastplattform med inlärning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

H60 är en billigare budgetkylare och presterar också därefter, så undvik den.

Om du funderar på sluten vattenkylning så kolla på minst H80i eller över till dessa CPUer

Dock skaffa bara sluten vattenkylning om det verkligen behövs PGA utrymmesskäl, vanlig luftkylning är lika bra eller bättre, samt säkrare kylning, också enklare att montera, plus som grädde på moset tystare.

EDIT: Vad hade du tänkt dig att använda för chassi?

Tips på luftkylare? Fractal R3 chassi

Permalänk

Custom loop skull nog sitta fint på ett sådant bygge men det blir dyrare då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Om du vill ha en AIO cpu kylare så skulle jag tittat på: Swiftech H220 eller Swiftech H320

Bättre AIO än så går inte att få, nästa steg blir en custom loop isånna fall vilket jag absolut rekommenderar. Men vill du ha AIO så är det h220 / h320 som gäller!

Båda två finns att köpa här: http://www.coolerkit.se/shop/search-1.html?keyword=Swiftech+H...

Linus kollar på h220 modellen:

En unboxing på h320 modellen:

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Så kan det vara Rekommenderar dig dock att försöka skrapa ihop till en Noctua NH-D15 eller H100/H105/H110 om minnena inte får plats under Noctua kylaren, Det är verkligen värt dom extra slantarna H60 kommer svettas rejält med en överklockad Haswell-E CPU

Tackar för din input! Jag ska definitivt kolla upp Noctuas och Phanteks modeller. En del verkar ju ruskigt stora bara.

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Om du vill ha en AIO cpu kylare så skulle jag tittat på: Swiftech H220 eller Swiftech H320

Bättre AIO än så går inte att få, nästa steg blir en custom loop isånna fall vilket jag absolut rekommenderar. Men vill du ha AIO så är det h220 / h320 som gäller!

Båda två finns att köpa här: http://www.coolerkit.se/shop/search-1.html?keyword=Swiftech+H...

Linus kollar på h220 modellen:

En unboxing på h320 modellen:

Personligen är jag lite skeptiskt till Swiftech kylarna då jag har haft 4st (Pumpen har havererat på alla efter 1-4 månader), Min polare gick även igenom 3st H220 på ~6 månader innan han gav upp och fick pengarna tillbaka.

Dom kyler dock riktigt bra när dom väl fungerar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Klart intresserad av Phanteks PH-TC14PE. Är dock osäker på om minnet rymms under. I Quad-channel lämnas åtminstone innersta 2 platserna tomma. Måste måtta noggrannare.

"Due to the size of our cooler, PH-TC14PE with dual fans will cover over the RAM slots. The fan that is on the side of the RAM slots can be removed or move upwards for better RAM compatibility."

erfarenheter någon?

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=PRFiAuRhZh8
Laddades upp den 26 okt 2011
Ganska gammel kylare ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

https://www.youtube.com/watch?v=PRFiAuRhZh8
Laddades upp den 26 okt 2011
Ganska gammel kylare ?

Ganska gammal ja, Det betyder ju dock inte att den är dålig, Händer inte så mkt revolutionerande på luftkylarfronten

Noctua NH-D14 släpptes typ 2009 och är fortfarande en av dom bästa luftkylarna, Phanteks kylare hänger också med bra idag

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Ska du absolut köra luftkylare så tror jag att "be quiet! Dark Rock Pro 3" kan vara något.

790:- på Inet
http://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!