Butik sålde mig ett demoex moderkort med böjd pin, vad gäller?

Permalänk
Avstängd

Butik sålde mig ett demoex moderkort med böjd pin, vad gäller?

Moderkortet jag köpte som demoex har en böjd pin på cpu socketen, syns knappt men likväl kan det problem värmemässigt så jag vill returnera kortet men butiken ifråga säger att jag har gjort detta vilket är lögn.

Ska man ta det här via ARN? Köpet är inte någon stor summa, ca 1000 kr men det är en principsak som irriterar mig.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju svårt att bevisa för båda parter vem som har böjt piggen , men man tycker ju att företaget kunde komma med lite goodwill om inte annat

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönis:

Nu är det ju svårt att bevisa för båda parter vem som har böjt piggen , men man tycker ju att företaget kunde komma med lite goodwill om inte annat

Jag kan inte vara den första att drabbas i detta land av detta.
Tycker det är lite svinigt av butiken.

Jag vet för ett faktum att jag inte har böjt den då jag inte ens installerat en CPU i den.
På kartongen när jag köpte den stod det serviceex.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är det ord mot ord, enda sättet att skydda sig helt och hållet mot såna här anklagelser är att filma när du öppnar paketet som det skickats i, och oavbrutet fortsätter att inspektera varan med kameran.
Inte kul, men som sagt, annars är det ord mot ord.

Förvisso så säger ju KKL ang. reklamationer att det de 6 första månaderna ligger på återförsäljaren att bevisa att det är kund som orsakat felet, men det räcker ju för dem att säga att moderkortet inte hade några böjda piggar när de inspekterade det.

Det enda du kan göra är nog att hoppas få prata med någon vettig människa nästa gång du kontaktar dem, men chansen är nog liten om de har en policy ang. böjda pins.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd

Det sjuka är att jag inte fick något sockelskydd med när jag köpte moderkortet heller.
Nog för att det ska klara sig i kartongen ändå men det är bedrövligt.

Någon som haft ett liknande ärende hos ARN?

Permalänk
Skrivet av MiG-15 UTI:

Det sjuka är att jag inte fick något sockelskydd med när jag köpte moderkortet heller.
Nog för att det ska klara sig i kartongen ändå men det är bedrövligt.

Någon som haft ett liknande ärende hos ARN?

Vet inget liknande ärende med ett demoex men hade det varit ett nytt moderkort hade du varit körd.
Antar att butiken hävdar att de inspekterat moderkortet innan det såldes vidare så ord står mot ord.

Sen undrar jag vad du menar med att det skulle bli problem värmemässigt för att en pin är så lite böjd att det knappt syns? Med tanke på att det går utmärkt att böja rätt pins och köra på själv så är det med största sannolikhet inga problem med ditt moderkort om det är så lite böjd som du beskriver det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Sen undrar jag vad du menar med att det skulle bli problem värmemässigt för att en pin är så lite böjd att det knappt syns? Med tanke på att det går utmärkt att böja rätt pins och köra på själv så är det med största sannolikhet inga problem med ditt moderkort om det är så lite böjd som du beskriver det.

Kylningen kan ju bli kass pga detta eller har jag fått det om bakfoten?

Jag vägrar installera en CPU i en socket som kanske är trasig. Får jag inte göra retur kommer jag sälja kortet på ebay eller tradera vilket kanske drabbar någon annan stackare om kortet faktum är trasigt. Är det samhället som eftersträvas så kommer jag vara lika äcklig som butiken i detta fall är mot mig.

Permalänk
Medlem

Var du klar over at kjøpte et demo ex eller kjøpte du den som helt nytt ex? Alltså hvilken informasjon ga butikken deg ved innen og under selve kjøpet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigantrix:

Var du klar over at kjøpte et demo ex eller kjøpte du den som helt nytt ex? Alltså hvilken informasjon ga butikken deg ved innen og under selve kjøpet?

Det stod på kartongen: " service-ex " men det är samma garanti på det företaget som när man köper nytt.
Vill inte gå in på företaget i sig, är inte ute efter att svartmåla utan bara söka råd för hur jag ska hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Kylningen kan ju bli kass pga detta eller har jag fått det om bakfoten?

Jag vägrar installera en CPU i en socket som kanske är trasig. Får jag inte göra retur kommer jag sälja kortet på ebay eller tradera vilket kanske drabbar någon annan stackare om kortet faktum är trasigt. Är det samhället som eftersträvas så kommer jag vara lika äcklig som butiken i detta fall är mot mig.

Sen nästa gång snor nån din cykel. Karma. u cant fight fire with fire bro

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ch1llone:

Sen nästa gång snor nån din cykel. Karma. u cant fight fire with fire bro

Har redan blivit bestulen på två cyklar under min livstid så där har jag några att hämta igen. Den första var dock försäkrad och gammal så det tjänade jag på genom att få en sprillans ny Scott för självrisken på 1500 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Det sjuka är att jag inte fick något sockelskydd med när jag köpte moderkortet heller.
Nog för att det ska klara sig i kartongen ändå men det är bedrövligt.

Ännu mer solklart om det kom utan sockelskydd. :/

Men som sagt, ord står mot ord.
Se det från deras vinkel; om den som inspekterat kortet i deras service bockat av det som felfritt så ser det ut för den i deras kundservice som att du råkat böja den själv och försöker skylla på dem, alternativt att du köpt ett demoex och sedan böjt en pin med flit i förhoppningen att få det utbytt mot ett helt fabriksnytt moderkort utan att betala fullpris.

En tanke; det såldes som demoex, men på kartongen står det serviceex - fråga dem vad det varit på service för. Troligtvis lär de bara säga att det var inspektion av demoexet innan det gick vidare till försäljning, men har du tur så kanske det faktiskt varit på service för en defekt och de kanske råkar berätta det för dig. Förvisso ganska osannolikt, men fråga över mail isf så att du har det skriftligt om så är fallet.

Ger de sig inte så skulle jag hänga ut dem och potentiellt aldrig mer handla av dem om jag vore du, sedan försöka böja tillbaks pinnen lite försiktigt (om du har stadig hand) eller försöka köra med det som det är om pinnen bara är pyttelite böjd (pinsen böjs ju trots allt när man spänner fast processorn så den kanske är så pass lite böjd att den får kontakt ändå?).

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Kylningen kan ju bli kass pga detta eller har jag fått det om bakfoten?

Jag vägrar installera en CPU i en socket som kanske är trasig. Får jag inte göra retur kommer jag sälja kortet på ebay eller tradera vilket kanske drabbar någon annan stackare om kortet faktum är trasigt. Är det samhället som eftersträvas så kommer jag vara lika äcklig som butiken i detta fall är mot mig.

Du har med största sannolikhet fått det om bakfoten, att en sockel pin är lite böjd gör absolut ingenting för kylningen.

Körde förut en dator med två böjda pins under väldigt lång tid utan att det hände något, överklockade den även ganska så hårt så hade nog turen att det inte var supervitala pins.

Och som tidigare sagt i tråden, det är väldigt svårt att få rätt gällande böjda pins när det är nya moderkort. Dock när det gäller demo ex vet jag inte hur det brukar gå, bara en sån sak att det fattas sockelskydd låter väldigt konstigt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Har redan blivit bestulen på två cyklar under min livstid så där har jag några att hämta igen. Den första var dock försäkrad och gammal så det tjänade jag på genom att få en sprillans ny Scott för självrisken på 1500 kr.

Då är ju ju väl insyltad i karma-träsket då! bara o hoppas på mer stölder ju mer du förlorar desto rikare blir du enligt lagen om karma, eftersom allt kommer tillbaka senare.

jag har bränt cpu, kretsar för 6000 kr, blivit lurad på 4000 kr via blocket, fått massa saker snodda, blivit blåst av "vänner", välkomnat allting. iaf efter ett tag.... hehe.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av MiG-15 UTI:

Kylningen kan ju bli kass pga detta eller har jag fått det om bakfoten?

Jag vägrar installera en CPU i en socket som kanske är trasig. Får jag inte göra retur kommer jag sälja kortet på ebay eller tradera vilket kanske drabbar någon annan stackare om kortet faktum är trasigt. Är det samhället som eftersträvas så kommer jag vara lika äcklig som butiken i detta fall är mot mig.

På vilket sätt skulle kylningen bli kass pga en böjd pinn? Kylningen sker via HIS på ovansidan av CPU. Det som kan hända med en böjd pinne är att datorn inte funkar/är ostabil men med tanke på att pinnen är så lite böjd att det knappt syns så kommer den träffa rätt på CPU och absolut inget kommer hända.

ps, riktigt äcklig attityd att lura någon annan för att du inte får rätt.

Permalänk
Medlem

Även om man filmar så är det ju inte säkert att filmen inte är redigerad. Öppna paketet i butiken nästa gång och inspektera.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

det står väl fortfarande " service-ex " på kartongen?

vad är problemet isf, visa dom kartongen

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Om det står service-ex på kartongen så är det bara att stå på sig. Be att få tala med butikschef eller ställföreträdande.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Moderkortet jag köpte som demoex har en böjd pin på cpu socketen, syns knappt men likväl kan det problem värmemässigt så jag vill returnera kortet men butiken ifråga säger att jag har gjort detta vilket är lögn.

Ska man ta det här via ARN? Köpet är inte någon stor summa, ca 1000 kr men det är en principsak som irriterar mig.

Reklamera med hänvisning till KKL där det tydligt framgår att säljaren ansvarar för fel på varan de första 6 månaderna. Hävdar butiken att du själv orsakat skadan måste de också kunna bevisa det - blir svårt utan skydd för sockel och texten "service-ex" på kartongen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Jag har varit i butiken. Hänvisade till att den måste varit trasig när jag köpte den.
Fick tala med en vettigare person denna gång och pga att det var ett service ex gick det bra att få göra retur. Som många nämnt hade det varit omöjligt om det varit ett nytt kort.

Dock är det illa att en person i samma butik säger nej och en annan ja.
Retur fick jag göra med hänvisning till att de inte kan bevisa att jag har gjort skadan.

Permalänk
Medlem

för att när du var där första gången så pratade du med en reklamationsansvarig troligvis och när du gick till butiken fick du prata med kalle som har jobbat där i 4 månader och kan noll om datorer.

Likaså som att om du lägger up en bild på färgen gul så kommer likaså någon säga att den är orange. För att människor är olika.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

Vad bra att det löste dig, kör själv med ett moderkort för tillfället som hade 3 börja pins som jag fixade till själv, detta tillsammans med ett GTX 590 och en CPU-kylare fär jag var tvungen att ta bort fläkten (så sitter endast en fläns på CPUn) i ett Node604-chassie, så om det mot all förmodan (för jag kan inte se någon som helst logisk koppling mellan böjda pins och tempratur-problem) finns något samband med detta och temp så är det iaf inte något som säger att det kommer bli problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiG-15 UTI:

Moderkortet jag köpte som demoex har en böjd pin på cpu socketen, syns knappt men likväl kan det problem värmemässigt så jag vill returnera kortet men butiken ifråga säger att jag har gjort detta vilket är lögn.

Ska man ta det här via ARN? Köpet är inte någon stor summa, ca 1000 kr men det är en principsak som irriterar mig.

så du köper ett demoex, då ska du som kund granska varan först, eller? Hade det varit ett nytt moderkort så hade jag förstått att du vill lämna tillbaka det, men nu är det ju ett demoex, allså inget nytt.

Permalänk
Medlem

Kan väl börja med att ringa till butiken du köpte kortet och förklara och fråga varför det är dett demo kort plus varför det var en böjd pin så får vi höra vad dom svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så du köper ett demoex, då ska du som kund granska varan först, eller? Hade det varit ett nytt moderkort så hade jag förstått att du vill lämna tillbaka det, men nu är det ju ett demoex, allså inget nytt.

Jag antar att han beställt kortet, hur skall han då kunna inspektera det innan köp?

Permalänk
Avstängd

Sådan här sak som är så onödig för butiken att tjafsa om.
Kunden kanske handlar varor för många tusentals kronor och de ifrågasätter hans trovärdighet.
Ibland får man välja sina fighter. I detta fall är det stor risk att butiken böjt en pin, och 1000kr, vad kan dom förlora på det i långa loppet i tappade iintäkter. Hade det varit nytt kan jag förstå, men ett service-ex utan skydd?

Permalänk
Hedersmedlem

Även om det är ett demoex så har man rätt att reklamera. Inom 6 mån så är det upp till butiken att bevisa att du har gjort något fel. Har det bara gått några dagar sedan du fick kortet så är deras bevisläge väldigt svårt.

Jag tycker att du ska kontakta dem och tala om att du uppmärksammat detta. Du kan tex säga att du kan tänka dig att prova kortet om de skickar ett mail som bekräftar att ni pratat om detta fel. På så vis har du säkrat upp dig mot framtida problem. Vill de inte det tycker jag att du ska reklamera kortet och be att få det utbytt eller lagat. Om det blir problem i framtiden så är det bara du som kommer att sitta i skiten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Jag antar att han beställt kortet, hur skall han då kunna inspektera det innan köp?

brukar du beställa från en butik? tänk efter lite